ik ben bezig met een class waarmee je met een paar simpele tags een submitform kan bouwen.
de gesubmitte data kan ook gechecked worden en in een db worden gestopt en ook geemailed als je dat wil.
ik maak dit omdat ik een beetje moe wordt van van altijd de hele formulier structuur na te moeten lopen als je een veldje wil toevoegen aanpassen.
maar, ik ben nu op een punt dat ik me afvraag of ik op de goede weg zit.
dus voordat ik doorga zou ik graag wat input willen want mischien is het op deze manier niet praktisch oid.
voorbeeldje van hoe het werkt:
stel, je hebt een db table met de velden: 'first name','sur_name' en 'pizza'
zet de volgende tags tussen je html file:
met een paar simpele regeltjes als hierboven wordt een kant en klaar form gegenereerd, inclusief field checks!
compulsory="true" houd in dat het een verplicht veld is
email="true" houd in dat de output ook automatisch wordt gemailed
je kan bv ook een email verificatie doen door emailcheck="true" aan de tag meetegeven.
"db_field" staat voor een veld in je db, waar dus de waarde wordt ge-insert die is gesubmit, dit veld moet dus wel bestaan in je database table.
voor "type" kan je alles invullen wat een geldig html element is,
dus: choice,select,textarea etc.
in de 2 voorbeeld files in de zip staan nog meer voorbeelden, inclusief kant en klare landen selectbox, die je zelf ook custom kan aanmaken.
ook kan je ipv set_action="insert" ook set_action="update" doen,
dan wordt automatisch alle waardes uit de db alvast ingevuld,
heel handig dus als je een 'profiel aanpassen' pagina wil maken.
wat nu nog een nadeel is dat je maar 1 form per pagina kan maken of je moet deze tags in een apparte file zetten en ipv $SCRIPT_FILENAME de file met de tags opgeven.
en het werkt dus nog alleeen met mysql.
als iemand het wil uitproberen:
http://www.devweb.nl/formclass/formtags.zip
enige voorwaarde is dat je php install wel zendoptimizer gebruikt.
en dit is niet een verzoek om mijn code natekijken maar om te kijken in hoeverre het bruikbaar is en wat evt anders zou moeten kwa gebruik.
de gesubmitte data kan ook gechecked worden en in een db worden gestopt en ook geemailed als je dat wil.
ik maak dit omdat ik een beetje moe wordt van van altijd de hele formulier structuur na te moeten lopen als je een veldje wil toevoegen aanpassen.
maar, ik ben nu op een punt dat ik me afvraag of ik op de goede weg zit.
dus voordat ik doorga zou ik graag wat input willen want mischien is het op deze manier niet praktisch oid.
voorbeeldje van hoe het werkt:
stel, je hebt een db table met de velden: 'first name','sur_name' en 'pizza'
zet de volgende tags tussen je html file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| <?php
require ("form_class.php");
$a = new form_class($SCRIPT_FILENAME,'localhost','DB_un','DB_pw','DB','DB_table');
?>
<form:action set_action="insert" email="true" />
<form:property set_row_colors="00A6C8,4DC0C5" />
<form:property set_submit_button_on="true" />
<form:element name="First name" db_field="first_name" get_value="first_name" />
<form:element name="Sur name" db_field="sur_name" compulsory="true" />
<form:element name="Pizza topping" db_field="pizza" type="select" options="extra cheese,pepperoni,mushrooms" /> |
met een paar simpele regeltjes als hierboven wordt een kant en klaar form gegenereerd, inclusief field checks!
compulsory="true" houd in dat het een verplicht veld is
email="true" houd in dat de output ook automatisch wordt gemailed
je kan bv ook een email verificatie doen door emailcheck="true" aan de tag meetegeven.
"db_field" staat voor een veld in je db, waar dus de waarde wordt ge-insert die is gesubmit, dit veld moet dus wel bestaan in je database table.
voor "type" kan je alles invullen wat een geldig html element is,
dus: choice,select,textarea etc.
in de 2 voorbeeld files in de zip staan nog meer voorbeelden, inclusief kant en klare landen selectbox, die je zelf ook custom kan aanmaken.
ook kan je ipv set_action="insert" ook set_action="update" doen,
dan wordt automatisch alle waardes uit de db alvast ingevuld,
heel handig dus als je een 'profiel aanpassen' pagina wil maken.
wat nu nog een nadeel is dat je maar 1 form per pagina kan maken of je moet deze tags in een apparte file zetten en ipv $SCRIPT_FILENAME de file met de tags opgeven.
en het werkt dus nog alleeen met mysql.
als iemand het wil uitproberen:
http://www.devweb.nl/formclass/formtags.zip
enige voorwaarde is dat je php install wel zendoptimizer gebruikt.
en dit is niet een verzoek om mijn code natekijken maar om te kijken in hoeverre het bruikbaar is en wat evt anders zou moeten kwa gebruik.
"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who