Toon posts:

[Koptelefoon] Senheiser Surround

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey Beste Forumlezers,

Zelf heb ik nu de Senheiser HD-490, een degelijk koptelefoon, maar ik wil eigenlijk wat meer.

Dus was ik laatst in een audio winkel om te kijken naar een koptelefoon die ook goed surround geeft. Ze hadden het over een speciale koptelefoon van Senheiser die speciaal was gemaakt om surround door te geven. AlLeen was de koptelefoon uitverkocht. :(

Jammergenoeg weet ik niet welke koptelefoon het is, typenummer niet gevraagd (Stom ja).

Heeft iemand enig idee welke ik zou kunnen bedoelen?

Alvast Bedankt!

gr

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Surround in een koptelefoon :? Surround sound met twee luidsprekers :? hmmm dat wil ik ook zien.

Miischien op de site van Senheiser.

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 05 januari 2002 17:47 schreef ND het volgende:
Surround in een koptelefoon :? Surround sound met twee luidsprekers :? hmmm dat wil ik ook zien.

Ja dan zitten er volgens mij zeg maar 4 speakertjes in heb ik gehoord, het kan ook een andere zijn dat ding koste ongeveer 140 EURO

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik heb die folder wel van Sennheisser en daar staat wel zo'n losse DSP bij, waar je surround mee kan nabootsen. Denk dat je dat bedoelt of niet?

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

[Mieren-neuk-mode]

het is SennHeiser

[/Mieren-neuk-mode]

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 05 januari 2002 19:47 schreef Esger het volgende:
Ik heb die folder wel van Sennheisser en daar staat wel zo'n losse DSP bij, waar je surround mee kan nabootsen. Denk dat je dat bedoelt of niet?
Ik heb geen idee wat een DSP is, is het gewoon een koptelefoon of is het iets extra;s naast je normale koptelefoon? Heb je enig idee hoeveel dat kost, in de winkel was hetgene ongeveer 140 EURO

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:48
het is een ding dat op je schouders ligt met 4 speakers erin. zie hier: http://www.exhibo.it/Sennheiser/Surrounder%20pro.htm

zoek maareens bij google op sennheiser surrounder.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Alien_Inside
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-03 07:43

Alien_Inside

-geen-

hellow!
DSP is waarschijnelijk Digital Sound Processing.

verder ben ik atm ook op zoek naar een sennheiser headphone, daarbij kwam ik idd een sennheiser tegen die extra geoptimaliseerd is voor surround doorgave.

volgens mij was dat iets van in de 9xx serie???

bij mij in de buurt kun je de hd590 Prestige voor een koopje krijgen, nl. 329,- en das echt spotgoedkoop.

wil je meer, nou voor minder geld krijg je niet meer :)

-geen-

Verwijderd

Topicstarter
O ja wat ik vergeten was de vertellen, de koptelefoon was draadloos , tenminste ze hadden het over een draadloze versie met een dockingstation.
Op zaterdag 05 januari 2002 20:01 wandelde P5ycho het toverbos in:
het is een ding dat op je schouders ligt met 4 speakers erin. zie hier: http://www.exhibo.it/Sennheiser/Surrounder%20pro.htm

zoek maareens bij google op sennheiser surrounder.
Zo'n ding bedoelde ik niet, het is gewoon 1 koptelefoon en niet iets op je schouders

• Hyperbird
  • Niet online
Hing er een klein kastje aan de koptelefoon, dan kan het een set geweest zijn met de hd580 en de lucas die hier boven al genoemd werd (die losse DSP)

edit:
nog wat pics kunnen vinden

koptelefoon:
Afbeeldingslocatie: http://www.hifistudio17.fi/hifipalsta/hd580.gif

surround ding:
Afbeeldingslocatie: http://www.hifistudio17.fi/hifipalsta/lucas.gif

Verwijderd

Topicstarter
Bron:
http://www.stoneaudio.co.uk/stoneaudio/products/details.asp?product=99

The wireless RS 65 RF headphone system with surround sound processor consists of a pair of hi-fi stereo headphones with integrated RF receiver and a transmitter. One transmitter can supply any number of headphones. Additional HDR 65 headphones are available separately.

FEATURES
-The ultimate choice for breathtaking surround sound.
-Open-Aire, circumaural hi-fi stereo RF headphones
-Emmy award-winning RF transmission technology
-SRS processor delivers amazing surround sound
-Headphones incorporate volume control and one-touch auto tuning
-Special audio filter eliminates TV interference
-2-year warranty

Afbeeldingslocatie: http://www.stoneaudio.co.uk/resources/products/thumbnails/RS65.jpg

Ik heb dus zelf even verder gekeken op internet, ik denk zelf dat het deze is?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 05 januari 2002 20:26 schreef Hyperbird het volgende:
Hing er een klein kastje aan de koptelefoon, dan kan het een set geweest zijn met de hd580 en de lucas die hier boven al genoemd werd (die losse DSP)
Ik heb dus de koptelefoon niet gezien want die was net 2 dagen terug verkocht, maar zoals ik heb vernomen was het dus gewoon 1 koptelefoon van Sennheiser

Verwijderd

Topicstarter
Niemand meer? :(

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Jawel, ik.
Hier een plaatje met specs van die DSP, gescand uit de Sennheiser folder.
http://cannondale.8m.com/DSP.jpg

[edit] verdomme freeservers heeft geen ftp acces meer en ook al geen linking mogelijkheid :(... en de media-aapjes zijn ook down.. iemand nog gratis (ftp) ruimte?

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025

Ja dat kan ook niet. Surround met 2 speakers is BULLSHIT.
Voor echt surround heb je minimaal 3 speakers nodig (ja en in ene koptelefoon 4).

Er zijn geloof ik wel 3 koptelefoons met SRS SurroundSound.
Allemaal met TWEE SPEAKERS erin. Laat je niets wijsmaken. Zolang er geen 4 speakers inzitten is het BULLSHIT.

Ja NABOOTSEN. Maar nog steeds is het hardstikke nep. Het is een feit dat je geen echte surround kunt creeren met 2 speakers. Altijd met DSP trucjes en frits frats.
verder ben ik atm ook op zoek naar een sennheiser headphone, daarbij kwam ik idd een sennheiser tegen die extra geoptimaliseerd is voor surround doorgave.

volgens mij was dat iets van in de 9xx serie???

bij mij in de buurt kun je de hd590 Prestige voor een koopje krijgen, nl. 329,- en das echt spotgoedkoop.
F329,- is goedkoop ja. Normaal kost hij F399,-
Maar das uit de Dynamic 500 reeks. En surround geoptimaliseerd. NAH. DSP = voor de gek houderij. Je kunt van een stereo signaal geen ECHT surround signaal maken. Die DSP ? Hebben 1 ingang, stereo. Een echte SURROUND koptelefoon moet 2 ingangen hebben, front en rear. Die bestaan zelden, Sony heeft er een gemaakt. MET VIER SPEAKERS. Rond de F999,- Met 2 kabeltjes erbij, een voor front in en rear in.

Verwijderd

Je kan wel positionele audio in een Koptelefoon hebben , anders zou ik toch niet constant CS spelen met m'n RS40 . Daarmee kan ik perfect horen waar de enemy zit , moet ik niet met speakers proberen

• Yokozuna
Van rechts en links ja. Niet van voor en achter. Jonge denk ff na. Er word een STEREO signaal doorgegeven aan je koptelefoon. Daarin zitten GEEN gegevens van het feit of het signaal van voor of achter moet komen.

Als je een echte surroundkoptelefoon wilt en je wilt in cs erop horen of iemand van voor of achter komt heb je moet je hem in de front out en rear out van je sblive (of een andere) geluidskaart doen. Gezien koptelefoon's maar EEN ingang hebben kun je hem maar in 1 uitgang doen op je geluidskaart. Dus kun je niet horen of een nmi van voor of achter komt.

Een DSP in de RS65 doet het bij muziek LIJKEN of je omringd bent door het geluidssignaal. Maar in werkelijkheid is het helemaal niet zo en zul je ook geen nmi's van voor of achter horen komen in CS of UT, omdat er maar 1 ingang op zit.

[quote]
[/qoute]

Klopt, en dat is ook de enige met VIER SPEAKERS. De enige die echt surround kan creeren.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Op zondag 06 januari 2002 22:18 schreef Yokozuna het volgende:
Van rechts en links ja. Niet van voor en achter. Jonge denk ff na. Er word een STEREO signaal doorgegeven aan je koptelefoon. Daarin zitten GEEN gegevens van het feit of het signaal van voor of achter moet komen.

...
De software kan wel het geluid zo manipuleren zodat JIJ denkt dat er iemand achter je loopt.
Anders zou je in het normale leven ook niet kunnen bepalen of er iemand recht voor of achter je loopt lijkt me?

Als er iemand linksachter je loopt in een spel is het geluid iets doffer, en aan de linkerkant sterker als rechts, zo wordt wel surround nagebootst.
Het heeft niet alleen met de hardware te maken, maar ook met je gevoel voor geluid

IMHO...

• Yokozuna
De software kan wel het geluid zo manipuleren zodat JIJ denkt dat er iemand achter je loopt.
Ohja waarmee dan? Welke software? Op je computer? Ken ik niet!
Als er iemand linksachter je loopt in een spel is het geluid iets doffer, en aan de linkerkant sterker als rechts, zo wordt wel surround nagebootst.
Ja, maar hoe wil jij dat voor elkaar krijgen dan? Met een DSP kan het niet, die weet nl. niet wanneer iets van voren of achter komt, omdat hij van de bron een STEREO signaal ontvangt.

Als gebeurt wat jij zegt, zou bij je geluidskaart een programma'tje op plugin moeten zitten waarbij je kunt kiezen voor "surround from headphone" of iets dergelijks natuurlijk, en dat uit ÉÉN uitgang van de geluidskaart dan een dergelijk signaal zoals jij het beschrijft komt. Probleem is, bestaat een dergelijk programma wel.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Haha, wat ben jij hyperactief zeg :+

Ik bedoel gewoon dat het geluid anders klinkt in het spel als er iemand achter je loopt of naast je, of op gras/stenen, ik bedoel niet speciaal een programma ofzo.

• Yokozuna
Ik bedoel gewoon dat het geluid anders klinkt in het spel als er iemand achter je loopt of naast je, of op gras/stenen, ik bedoel niet speciaal een programma ofzo.
Ken GEEN ENKEL spel die dat voor mekaar krijgt. Ken wel spellen die ondersteuning bieden voor surround geluid, maar dan betreft het gewoon dat het een signaal uitstuurt voor meer dan 2 speakers.

Ik ken totaal geen spellen die de mogelijkheid bieden een signaal uit te sturen waarbij je kunt horen dat iets achter je doffer klinkt oid.
ik bedoel niet speciaal een programma ofzo.
Wat dan? Het moet ergens vandaan komen, die optie zit niet standaard zomaar in spellen hoor.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ow... :)

Ik speel niet echt veel spellen meer, vandaar, maar dan zat ik er naast denk ik. Mazzels :P

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op zondag 06 januari 2002 22:12 schreef Yokozuna het volgende:

[...]
Misschien dat ik je nu iets heel schokkends ga vertellen hoor, maar je hebt maar 2 oren!

de betaler vervuilt

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Op zondag 06 januari 2002 22:46 schreef GA!S het volgende:

[..]

Misschien dat ik je nu iets heel schokkends ga vertellen hoor, maar je hebt maar 2 oren!
Dat dacht ik ook! Met een koptelefoon kun je denk ik het beste het "2-oren idee" simuleren toch?

Had ik t dan toch goed? :P

Verwijderd

Duidelijk dat iedereen hier nog nooit van EAX of A3D heeft gehoord . Maarreuh , volges jouw theorie kan je dus enkel links en rechts van je horen want je oren zijn ook maar stereo toch ?

• Yokozuna
Ja? Dus?

Een oor is veel dynamischer dan een stugge HEADPHONE DRIVER, die maar 2 richtingen op kan bewegen. Naar voren en naar achter. Trommelvliezen werken heel anders dan conussen.

De vergelijking oren-headphone drivers -> mee oneens.
Dat oren van alle richtingen kunnen HOREN, heeft geen verband met dat 2 speakers dan ook surround kunnen weergeven. Ik vind van niet omdat beide princiepes niet te vergelijken zijn en anders werken. Appels en peren vergelijken en daar conclusies uit trekken, vind ik fout.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Op zondag 06 januari 2002 22:48 schreef real_raichu70 het volgende:
Duidelijk dat iedereen hier nog nooit van EAX of A3D heeft gehoord . Maarreuh , volges jouw theorie kan je dus enkel links en rechts van je horen want je oren zijn ook maar stereo toch ?
Nee, ik heb een 8.2 oorsysteem 8-)

Je hersenen geven toch de ruimtelijkheid weer? Ik bedoel je hersenen analyseren aan de klank en geluidssterkte van het geluid waar het vandaan komt, dus het zou denk ik met een kopftelefoon moeten lukken surround te simuleren

nu ben ik t zat, ik ga pitten...

• Yokozuna
Je trommelvliezen ontvangen een signaal dat van alle kanten komt. (met info voor alle mogelijke plaatsen)

Een DSP (digital signal processor) moet het doen met een STEREO signaal van een bron. Hieruit kan hij geen surround signaal creeren omdat hij een STEREO (met alleen info rechts-links) signaal binnenkrijgt. Hieruit kan hij niet afleiden of iets van achteren komt of van voren omdat die informatie niet in het signaal zit.

Onze oren horen wel een signaal van alle kanten.
DSP's krijgen niet zo'n signaal. Hij kan dus geen surround signaal simuleren maar een NEP signaal wat aandoet zoals een surround signaal, maar niet waaruit je kunt afleiden of iemand van achteren of voren komt.

Of hij moet zoals je zei een signaal krijgen met info waarbij geluiden van achter doffer worden weergegeven. Echter ken ik geen enkel spel die iets dergelijks ondersteund.

• Hyperbird
  • Niet online
Op zondag 06 januari 2002 22:55 schreef Yokozuna het volgende:
Je trommelvliezen ontvangen een signaal dat van alle kanten komt. (met info voor alle mogelijke plaatsen)

Een DSP (digital signal processor) moet het doen met een STEREO signaal van een bron. Hieruit kan hij geen surround signaal creeren omdat hij een STEREO (met alleen info rechts-links) signaal binnenkrijgt. Hieruit kan hij niet afleiden of iets van achteren komt of van voren omdat die informatie niet in het signaal zit.

Onze oren horen wel een signaal van alle kanten.
DSP's krijgen niet zo'n signaal. Hij kan dus geen surround signaal simuleren maar een NEP signaal wat aandoet zoals een surround signaal, maar niet waaruit je kunt afleiden of iemand van achteren of voren komt.

Of hij moet zoals je zei een signaal krijgen met info waarbij geluiden van achter doffer worden weergegeven. Echter ken ik geen enkel spel die iets dergelijks ondersteund.
Er zijn heel veel technieken om een surround lijkend geluid uit 2 speakers te krijgen en al helemaal uit een koptelefoon.

Top counterstrike spelers die heus wel 4 boxen kunnen betalen zweren bij sennheiser koptelefoons omdat die een goed surround gevoel geven.

Download de nieuwste powerdvd, daar zit dolby headphones bij en test dan ook meteen de de truesurroundXT optie met twee speakers, ik hoor hier duidelijk met twee speakers op oorhoogte het geluid naast, onder, boven of in het midden.
natuurlijk niet zo alsof er een speaker onder me staat |:( maar hij stuurt het zeker en beter dan je verwacht.

Aangezien een koptelefoon direct op je oren zit en een beetje het gevoel geeft alsof het geluid in je hoofd zit zou die het toch behoorlijk goed moeten kunnen plaatsten.

Ik had laatst een demo mp3tje speciaal voor koptelefoons waarbij je duidelijk het geluid om je heem hoorde.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 23:17

JT

VETAK y0

Ik heb minstens 10 van die mp3tjes :D Dit is weer typisch zo een geval van : 'ik heb het nog nooit gehoord en wil het ook niet want het werkt toch niet'.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Je trommelvliezen (waar trillingen van de lucht wordt omgezet in een signaal naar de hersenen) heb je echt maar 2 stuks, geen 4 geen 5 en helemaal geen 5.1 :+ .
Alles wat jij dus nodig hebt om een "surround" idee voor je hersenen te maken komt dus terecht op 2 trommelvliezen. Al het geluid dat jij hoort wordt dus gereduceerd tot LINKS en RECHTS. Meer heb je dus AAN DINGEN DIE DE LUCHT IN TRILLING ZETTEN niet nodig. Dat daar een hoop electronica bij komt kijken om het geluidsbeeld ook overtuigend te maken (qua positionering) is een ander verhaal.

de betaler vervuilt

• WooK
  • Laatst online: 30-03 08:05

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Ik heb met m`n standaard sony headphone en SB live kaartje in CS een dusdanig geluid dat ik echt wel goed kan horen waar iemand zit. Misschien geen "echt" surround maar goed genoeg om voor wallhacker te worden uitgescholden dus :)

I'm not as think as you stoned I am

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op zondag 06 januari 2002 22:55 schreef Yokozuna het volgende:

Surround zit gewoon in het stereo signaal: http://gathering.tweakers.net/forum/faq&id=1#A11

de betaler vervuilt

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 23:54 schreef GA!S het volgende:
Je trommelvliezen (waar trillingen van de lucht wordt omgezet in een signaal naar de hersenen) heb je echt maar 2 stuks, geen 4 geen 5 en helemaal geen 5.1 :+ .
[..]
5.1 betekent dat er 5 "gewone" kanalen gebruikt worden.(linksvoor, midvoor, rechtsvoor, rechtsachter, linksachter) en 1 subwoofer. ;)
Je hoeft voor een 5.1 geluidskaart dus niet 5 1/10 speaker te kopen hoor! Al hou je natuurlijk nog steeds maar 2 trommelvliezen, tenzij je met z'n tweeen gaat luisteren!!

• Renkie
  • Laatst online: 02-04 09:34
Ik kan je het nog sterker vertellen:)

dmv een a3d2.0 kaart en sennheiser hd 580 kan ik in Halflife DM (geen cs, het normale spel - online dus) zonder mn tegenstander te kunnen zien (dmv r_drawentities 0) spelen tegen em
http://www.challenge-tv.com/demos/index.php3?demo=13528
resolutie : 640x480

ik denk dat je www.planethalflife.com/agmod nodig hebt + up2date hl om te kijken
Als je de demo bekijkt dus in de console r_drawentities 0 intypen, dan zie je wat ik zag :)

En ja, het klopt dat een mens niet echt 3d kan horen maar dmv a3d en een decent koptelefoon kom je een heel end :)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op maandag 07 januari 2002 00:02 schreef Fruitroeptekents het volgende:

[..]

5.1 betekent dat er 5 "gewone" kanalen gebruikt worden.(linksvoor, midvoor, rechtsvoor, rechtsachter, linksachter) en 1 subwoofer. ;)
Je hoeft voor een 5.1 geluidskaart dus niet 5 1/10 speaker te kopen hoor! Al hou je natuurlijk nog steeds maar 2 trommelvliezen, tenzij je met z'n tweeen gaat luisteren!!
Doh :z

de betaler vervuilt

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-04 17:55
Yep zoals een aantal mensen al eerder gezegd hebben heeft Yokonuza geen gelijk.

Met twee speakers kun je heel aardig surround geluid nabootsen. Een mens ontvangt twee keer geluid: in ieder oor een keer. Yokonuza jouw verhaal dat "Onze oren horen wel een signaal van alle kanten." is onzin. De ruimtelijkheid van het geluid is grotendeels gebaseerd op de interpretatie van het geluid door onze oren.

Onderstaand plaatje geeft een voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/a.scheffer/images/geluid.png

Dit is even een simpel voorbeeld. Zoals je ziet staat de bron links van het hoofd van de 'persoon'. De lijnen die ik heb getrokken geven aan dat de afstand die de geluidsgolven naar het linker oor af moeten leggen kleiner is dan die naar het rechteroor. In lucht gaat geluid altijd met plm. 340 m/s. Daarnaast verzwakt het met de afgelegde afstand. Dit betekent dus dat in ieder geval het linkeroor altijd a) het geluid (een klein beetje) eerder zal ontvangen dan het rechteroor en b) het geluid dat het linkeroor hoort iets harder zal zijn dan in het rechteroor. Zo zijn er nog veel meer modifiers die gebruikt worden door je hersenen (precies weet ik dat ook niet)

Al dit soort informatie en meer wordt dus door je hersenen gebruikt om te bepalen waar het geluid is. Dat effect kun je nabootsen en dat is wat A3D en EAX bijvoorbeeld doen. Als je bovenstaande situatie wil nabootsen laat je dus het geluid in de linker speaker iets eerder horen dan in de rechter, en maak je het links iets harder. Dit is natuurlijk een versimpelde weergave van de werkelijkheid, maar in essentie werkt het zo. Je hebt alleen een stereo signaal nodig; niks front en rear uitgangen etc. En de software is er dus WEL.

De reden dat het met luidsprekers minder goed werkt dan met een koptelefoon, is dat je met een koptelefoon precies weet waarvandaan de luisteraar het geluid krijgt: precies vanaf zijn oren. Als je twee speakers op je bureau hebt staan, gaat het weer ervan afhangen hoe ver die speakers van de luisteraar staan, onder wat voor hoek ze staan, of degene die luistert wel in het midden zit etc.

Niet zo hard blaten dus de volgende keer, en lees je natuurkunde nog maar een keer door want volgens mij heb je het nog niet al te best onder de knie (NOFI) ;)

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Verwijderd

Met phase verschuivingen kom je ook al een heel eind....

Je hebt van Dolby ook Dolby Headphone, zowel hardwarematig als softwarematig, en die zorgt ook voor een soort van surroundeffect dmv een stereo koptelefoon....

Hier zijn heel wat reviews over geweest, ook op internet, dus kijk eerst ff verder voordat je weer zo agressief reageert......

• JT

JT

VETAK y0

Op maandag 07 januari 2002 00:54 schreef NoiZe het volgende:
dus kijk eerst ff verder voordat je weer zo agressief reageert......
Ow, dus ik was niet de enigste die dat dacht :D

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Yokozuna
Je hebt alleen een stereo signaal nodig; niks front en rear uitgangen etc. En de software is er dus WEL.
OK! Trouwens, lijkt me eigenlijk wel interessant als ik het allemaal zo hoor zat ik flink fout en kun je prima een SOORT surround signaal creeren (mbv. allerlei software foefies zoals EAX of A3D).

Maar, kun je zo'n signaal ook creeren met een standaard koptelefoon of heb je echt perse zo'n surround voorbereid OID koptelefoon nodig. Want als de software het werk kan doen heb je voor de rest toch nix speciaals nodig of wel?

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op maandag 07 januari 2002 16:36 schreef Yokozuna het volgende:
Want als de software het werk kan doen heb je voor de rest toch nix speciaals nodig of wel?
Inderdaad!

de betaler vervuilt

• JT

JT

VETAK y0

Op maandag 07 januari 2002 16:36 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

OK! Trouwens, lijkt me eigenlijk wel interessant als ik het allemaal zo hoor zat ik flink fout en kun je prima een SOORT surround signaal creeren (mbv. allerlei software foefies zoals EAX of A3D).

Maar, kun je zo'n signaal ook creeren met een standaard koptelefoon of heb je echt perse zo'n surround voorbereid OID koptelefoon nodig. Want als de software het werk kan doen heb je voor de rest toch nix speciaals nodig of wel?
Als software het werk doet of als het signaal voor surround op koptelefoons al in de effecten zit opgenomen, dan heb je er niks speciaals voor nodig.

Maar het standaard DPL signaal bevat niet de effecten die nodig zijn voor surround op koptelefoons. Vandaar die DSP van Sennheiser

Ecodan warmtepomp

• edm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10-2024

edm

Ik heb ook een tijd gedacht dat je met een headphone + 2 oren perfect een '3d geluid' kon nabootsen. Maar een prof van biofysica heeft mij verteld dat de vorm van je oor een belangrijke rol speelt in de perceptie van geluid.Helaas mijn geheugen is een beetje een zeef, dus meer details van het zeer interessante relaas van de persoon in kwestie kan ik niet meer bovenhalen, maar er zal vast wel wat over op het web te vinden zijn :).

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-04 14:47

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Even ter indicatie dat je naast software vrij weinig speciaals nodig hebt ->
een jaar of 10 (!) geleden kreeg ik de Second Reality Demo, voor mijn At286 met SB 1.0 kaartje.
In deze demo werd een of andere audiotechniek gebruikt (ben de naam kwijt) die ervoor zorgde dat je perfect gepositioneerd een vliegtuig over HOORDE en ZAG komen op het beeld.
Echt, net alsof het vliegtuig echt je overvloog, met 2 speakers op een stereo cheapy cheapy geluidskaartje.

Daarom wil ik ook geen (vaak duur, en absoluut kabelintensief) 4.1, 5.1 of 19.1 systeem, want (cliche mode) Ik heb maar TWEE oren, dus TWEE speakers moet genoeg zijn! (cliche mode)

Maar, audiofielen onder ons zullen me wel ongelijk geven... :9

Wat ik wel weet (uit ervaring) is dat zo'n draadloze koptelefoon vaak toch slechter is dan een kabel-koptelefoon.. Ik heb zo'n Philips met FM ontvanger, maar die ruist regelmatig (of ik krijg SBS6 van de buren te horen),

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

xanadinges,
er bestaat zoiets als psycho akoestiek, en daarmee kun je dus de illusie wekken dat geluid zich voor of achter je bevind..

denk aan fase, bepaalde frequenties, etc etc
je kunt dus doormiddel van 1 koptelefoon met 2 speakertjes, toch een soort surrond nabootsen..

het gaat er toch immers om wat je WAARNEEMT..? niet of het geluid ECHT daarvandaan komt, want in dat geval kloppen de afmetingen van je kamer ook niet als je een film kijkt en er wordt achter je gebombardeerd..

ik heb er laatst een gesprek/les over gehad van iemand waarin er werd gesproken over convolutie en de-convolutie.. tis iets te lang om het hier zo neer tezetten maar ik geloof dat het van philips was..

het blijft altijd 'illusie' uiteraard, maar volgens mij is surround zowieso illusie..

• JT

JT

VETAK y0

Op maandag 07 januari 2002 17:03 schreef MarcelG het volgende:
Ik heb maar TWEE oren, dus TWEE speakers moet genoeg zijn! (cliche mode)

Maar, audiofielen onder ons zullen me wel ongelijk geven... :9
Nee, je hebt gelijk. Waar je alleen geen rekening mee houd is dat er nog geen techniek is om daarvan gebruik te maken.

Ecodan warmtepomp

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-04 14:47

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Op maandag 07 januari 2002 17:47 schreef JT het volgende:

[..]

...Waar je alleen geen rekening mee houd is dat er nog geen techniek is om daarvan gebruik te maken...
Hoezo is die techniek er nog niet ? Ik had 'm in 1992 op m'n AT ... is die techniek verloren gegaan ?

• Hyperbird
  • Niet online
Je hebt ook meer twee ogen die twee dimensionale beelden afleveren aan je hersenenen.
Die rekent uit door naar de lichtval, geometrie enzo te kijken hoeveel diepte iets heeft en hoe ver weg het weg is.

Zo werkt het met je oren ook, je oren hebben niet door of het geluid van voor, achter, onder of boven komt, het zijn gewoon simpele dingen die geluid uit de omgeving opvangen.
Je hersenen verwerken dat helemaal en halen er uit of het geluid van voor of achter komt door bepaalde kenmerken uit het geluid te halen.
Een koptelefoon simuleert die kenmerken en zo denken je hersenen dat het voor je gebeurt terwijl dat ding op je kop zit :)

Zo kan een koptelefoon het geluid ook zo sturen alsof het bv lijkt alsof het geluid van 2 meter van je weg, recht voor je oor, of in je hoofd komt.

• Yokozuna
Maar het standaard DPL signaal bevat niet de effecten die nodig zijn voor surround op koptelefoons. Vandaar die DSP van Sennheiser
"Ik neem aan dat je DSP bedoeld? :P "

Voor een normaal stereo signaal (van je cd speler bv.) is ie ook wel nodig als je dat wilt. Maar als het signaal al gemod gefloept uit je SBLive! komt heb je verder toch niets nodig dan software?

-En kan iemand me uitleggen wat je precies moet doen om in spellen zo'n koptelefoon signaal te kunnen creeren in spellen die A3D / EAX ondersteunen? Ik heb een gewone Sennheiser HD250 headphoentje (ziet er heel ouderwets uit, echt saai design, maar klinkt blablabla.)

Zo'n DSP zelf heb ik liever niet, ik vind normale stereo cd's zo wel goed genoeg klinken. Alleen het lijkt me wel interessant een dergelijk stereo signaal in spellen te creeren waaruit je kunt afleiden of iemand voor of achter je loopt. Ik heb een Sennheiser koptelefoon en een SbLive! player 1024 met front out, rear out, digital out.

Wat moet ik precies doen om van zo'n speciaal signaal te kunnen "genieten"?

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op maandag 07 januari 2002 21:41 schreef Yokozuna het volgende:
-En kan iemand me uitleggen wat je precies moet doen om in spellen zo'n koptelefoon signaal te kunnen creeren in spellen die A3D / EAX ondersteunen? Ik heb een gewone Sennheiser HD250 headphoentje (ziet er heel ouderwets uit, echt saai design, maar klinkt blablabla.)
Kwestie van goede drivers en ondersteuning van het spel.

de betaler vervuilt

• Yokozuna
Snap ik. Maar ik vroeg of iemand concreet kon uitleggen :)

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-04 17:55
Op maandag 07 januari 2002 22:23 schreef Yokozuna het volgende:
Snap ik. Maar ik vroeg of iemand concreet kon uitleggen :)
Ik snap niet helemaal wat je hier bedoelt. Het enige wat jij zelf nodig hebt is een geluidskaart die A3D en/of EAX ondersteunt en dan plug je je hoofdtelefoon in op de (front) uitgang van je geluidskaart. Vervolgens moet je in het control panel van je geluidskaart vaak aangeven dat je een koptelefoon of twee speakers gebruikt (zowel mijn Fortissimo II als Live1024 kunnen dit - lijkt me dus dat alle kaarten die dit ondersteunen zo'n optie hebben). Als dan het spel ook A3d/EAX ondersteunt, schakel je dat in en ben je klaar :)

Of bedoelde je hoe A3D en EAX precies werken en/of hoe je dat kan implementeren in spellen/programma's?

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

• Yokozuna
Nee alleen gebruik. Relax! kan dat echt zo makkelijk djees. Ga het meteen proberen. MEt UT :)

Ondersteund RTCW trouwens al surround?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 07 januari 2002 16:50 schreef JT het volgende:

[..]

Als software het werk doet of als het signaal voor surround op koptelefoons al in de effecten zit opgenomen, dan heb je er niks speciaals voor nodig.

Hier de topicstarten :P

Dus als ik jou (JT) moet begrijpen en andere, is het dus een verstandige keus om die RS 65 te kopen van Sennheiser want die ondersteunt dus DSP (surround sound processor of is dat weer wat anders?) Of zijn er nog andere betere koptelefoons zelfde prijs of goedkoper die dit ook kunnen?

En hoe zit het nou dat de RS 65 draadloos is, door de FM is er tegenwoordig toch geen geluidsverlies meer? Het enige probleem lijkt mij dat 4 uur wel erg kort is om te gebruiken, want dan moet je het steeds weer opladen en dat zal wel lang duren denk ik?? Zou ik dan beter een tele kunnen kopen met draadje?

Graag reacties >:)

• JT

JT

VETAK y0

Wat wil je nou precies :

1.)
Afbeeldingslocatie: http://www.sennheiser.com/sennheiser/icm_eng.nsf/(allinfo)/4953eng/$file/04952_pro1.jpg

2.)
Afbeeldingslocatie: http://www.exhibo.it/Sennheiser/IMAGES/Dsppro.gif

De eerste geeft met dat SRS wel extra ruimtelijk geluid (of het aangenaam is weet ik niet) maar geeft geen dolby surround. De 2e, dat losse apparaat ja, geeft dilby surround, maar geen dolby digital.

Ecodan warmtepomp

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

!Newsflash! Je hebt toch ook maar 2 oren |:( Dus je kunt wel degelijk met een koptelefoon met 2 speakers surround geluid creeren. Doordat faseverschillen enzo kun je de richting van geluid horen en door klankbeeld bepaal je of het voor of achter je gebeurd, geluid van achter klint oa anders door je oren. Voor de rest verzinnen je hersenen ook nnog een boel, een helikopter plaats je bijna automatisch boven je. Zo zijn er allemaal dingen waardoor je met 2 oren toch "surround" kan horen. in computer totaal heeft er een keer een artikel over gestaan.

Sorry had niet gezien dat dit topic al 3 pagina's lang was en dus meerdere mensen al gezegd hadden wat ik zojuist zei.

Verwijderd

ik heb zo een Sennheiser Surround gehad , maar dadelijk teruggestuurd : waardeloos!Van enig surround effect is geen sprake , enkel stereo.Kan ook niet anders , maar ik had dit niet verwacht van een merk als Sennheiser!
Pagina: 1