Toon posts:

MIDI en processorkracht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Normaal werk ik in Fasttracker (2.08) met samples, waarvoor aardig wat processorkracht nodig is. Als ik nu een synthesizer koop en alleen die gebruik voor het geluid (via MIDI), heb ik dan aan een tragere processor genoeg? (Zou ik me kunnen voorstellen aangezien de synth nu het meeste werk doet) Zoja, wat voor computer is op zijn minst nodig om het een beetje soepel te laten draaien?

Nu ik toch aan het typen ben: wat zijn goede synthesizers? (dwz. goede kwaliteit maar niet te duur etc.)

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Qua snelheid heb je aan een 386 25mhz al RUIM voldoende. Je moet alleen zorgen dat je midi-controller snel genoeg is, (met een paar synths is dat nog geen probleem).

Wat wel een probleem is, is dat je midi-sequencer (cakewalk, cubase, van dat soort pakketjes) WEL een groot systeem nodig hebben. Met dank aan M$. Op een atariST draait cubase al jaaaaaren als een trein (en die loopt op 7.14Mhz)

Over je synths: een beetje synth is al vrij prijzig. Maar misschien is een Yamaha AN1X, CS1 of CS2 iets? Leuke synth, toetsenbord erbij veel goeie geluidjes etc. Hangt iets rond de F1200-F1500 dacht ik..

Of een Emu DancePlanet. Daar kun je ook leuke dingen doen, maar daar zit geen toetsenbord op dus moet je voor 25 piek een midi-controller erbij kopen. Ikzelf gebruik een Target TRG-MK149 en een Korg Prophecy, simpel maar doeltreffend.

Voor de leukere synths moet je kijken naar: Roland JV-2080 (BAKBEEEST!!!) of een JP-8080. Maar dan praat je over F3000,-.

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

Verwijderd

En als je de leukste synth op aarde wilt hebben ga je voor de Kurzweil K2600 Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/yummie.gif

ff serieus. Vaker is MIDI zelf te traag en niet de sequencer of de computer. Als je meerdere synths hebt, schakel ze dan parallel en niet serieel. Ik heb 3 synths en bij een beetje sequence treden er merkbaar vertragingen op.

Als je een goede synth wilt en niet veel wilt uitgeven kun je natuurlijk ook aan een tweede hands synth denken. Er zit niets mechanisch in zo'n ding dus slijten doen ze niet echt. Een tweedehands Roland JV-1080 is dan voor alle stijlen muziek een goede koop.

En zoals in bovenstaand bericht al werd gezegd, je computer hoeft voor MIDI niets voor te stellen. Alleen de nieuwste sequencers vragen veel.