Toon posts:

[mandrake 8.1] CDBrander probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Iederekeer als ik een CD wil mounten in mijn Philips CDRW1201 dan loopt de Kernel vast en moet ik het systeem reseten.

Wie weet er een oplossing voor...???

De foutmelding die ik krijg in het console is :

--knip

> mount /mnt/cdrom2
scsi: aborting command dev to timeout : pid 0, scsi 0, channel 0, id 0, lun 0, read (10) 00 00 00 00 10 00 00 01 00
hdc : timeout waiting for dma
ide_dmaproc : chipset supported ide-dma-timeout func only : 14
Unable to handel kernel paging request at virtual addres 31382ec !
Printing EIP : F4876393
*pde = 00000000
Oops : 0002
cpu : 0
eip : 0010:[<f4876393>]
eflags : 00010246
eax :[hex] ebx :[hex] ecx :[hex] edx :[hex]
esi :[hex] edi :[hex] ebp :[hex] esp :[hex]
ds :[hex] es :[hex] ss :[hex]
process bzcat (pid:15181, stackpage = d4123000)
stack :[hex]
calltrace :[hex]
code :[hex]
<0>Kernel panic: AIee killing interrupt handler !
In interrupt handler - not syncing

--knip

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe ik wel de cdrom schrijver goed aan de praat kan krijgen heb al vanalles geprobeerd.

Verwijderd

kernel loopt vast? welke kernel gebruik je?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Hmzz, dat gaat goed fout iig...
Welke brander is het, wat voor IDE controller heb je en welke kernel draai je?

Verwijderd

Topicstarter
Het type brander Philips CDRW1201 12x8x32x

Het versie Kernel 2.4.8. + KDE 2.2.1 [Mandrake 8.1]

Moederbord MSI K7T Pro2 VIA chipset + Athlon XP 1800+

On-BoardIDE
* An IDE controller on the VIA(r) VT8233 chipset provides IDE HDD/CD-ROM whit PIO, Bus Master and Ultra DMA 33/66/100 operation modes.
* Can connect up to 4 IDE devices

Indeling.
Primary Master IBM Speedstar 60 Gb UDMA 100 (geen problemen)
Primary Slave Aopen DVD-ROM Pro UDMA 33 (geen problemen)
Secondary Master Philips CDRW1201 PIO 4 (Probleem)
Secondary Slave None (geen probleem)
De Masters zitten als laatsten op de IDE Kabels bijde kabels zijn van het Type UDMA 100...

Ik hoop dat jullie er nu meer mee kunnen ik weet het niet meer !

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mja, het lijkt erop dat de kernel iets fout doet, maar ik weet niet wat (ik vind probleempje met dma -> paging error wat vaag).
Het kan goed zijn dat een nieuwere kernel helpt, maar dat kan ik niet garanderen...

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:39

Sjonny

Fratser

de kernel loopt helemaal niet vast .. je moet alleen 5 minuten wachten. ik heb dit ook gehad. dma wordt daarna vanzelf uitgeschakeld voor je cdrom en kan je vrolijk verder. nieuwe kernel kan idd helpen en probeer anders met hdparm dma zelf uit te zetten van je cdrom.

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 05 januari 2002 22:33 schreef Sjonny het volgende:
de kernel loopt helemaal niet vast .. je moet alleen 5 minuten wachten. ik heb dit ook gehad. dma wordt daarna vanzelf uitgeschakeld voor je cdrom en kan je vrolijk verder. nieuwe kernel kan idd helpen en probeer anders met hdparm dma zelf uit te zetten van je cdrom.
Ik zie toch een Kernel Oops, en als het systeem daarna niets meer doet, dan blijft dat waarschijnlijk zo hoor...

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:39

Sjonny

Fratser

Op zaterdag 05 januari 2002 22:40 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Ik zie toch een Kernel Oops, en als het systeem daarna niets meer doet, dan blijft dat waarschijnlijk zo hoor...
:o

oeps .. heheh .. ff te snel overheen gelezen .. die scsi error zag ik en verder ff de reply's daarover gelezen, mja .. iets te snel :)

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Verwijderd

Tja, de oplossing die bij mij opkomt is een nieuwere kernel proberen, kijken wat die doet.

Een workaround is misschien om je brander niet te gebruiken voor het mounten, alleen voor het branden. Maar dan verwacht ik dat de foutmelding ook langs komt.

Wat je eventueel kunt proberen nog is om devfs uit te zetten.
Daarvoor moet je de bootoptie
devfs=nomount
in je bootloader opgeven.

Verwijderd

Topicstarter
Een nieuwe Kernel gedownload ik had 2.4.8-26mdk en de nieuwe was 2.4.8-34mdk deze geinstalleerd en toen deed niks het meer geen netwerk toetsenbord deed raar geen cd-spelers meer dus dat werkte ook niet.
Linux weer opnieuw er opgezet.
Heb het geupdate met het Mandrake software update programma mischien dat dat niet werkt of goed is gegaan ?

Verwijderd

Volgens mij is de 2.4.8-34 een security update, en zal ws jouw probleem er niet mee opgelost zijn. Maar je kunt het proberen.

Wat je in ieder geval niet moet doen is die kernel met de software manager installeren, dan update hij hem namelijk (delete de 2.4.8-26 kernel).
Op de errata pagina van www.mandrake.com zou een beschrijving moeten staan hoe je hem het beste kunt installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Nou vanalles geprobeerd en niks werkt iemand nog een idee ??

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 15:11 schreef MarcelP het volgende:
Volgens mij is de 2.4.8-34 een security update, en zal ws jouw probleem er niet mee opgelost zijn. Maar je kunt het proberen.

Wat je in ieder geval niet moet doen is die kernel met de software manager installeren, dan update hij hem namelijk (delete de 2.4.8-26 kernel).
Op de errata pagina van www.mandrake.com zou een beschrijving moeten staan hoe je hem het beste kunt installeren.
niet doen, vrneukt je modules!!, k heb net ff met een 24x philips brander onder mandrake 8.1 gefikt (standaart kernel) en geen problemen gehad.
Pagina: 1