Toon posts:

[php] een forum...wat dan nog?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie tegenwoordig overal forums verschijnen...
ik ken al redelijk wat PHP & MySQL maar nu heb ik een vraagie, wat is nou de simpelste manier om een forum in elkaar te draaien? ik vraag geen scripts ofzo..maar de methodes!
danku :9

• Majestic
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-05 20:54

Majestic

Neerlandici.

Wat is het punt van zelf een forum in elkaar draaien als er kant en klare customizablele te downloaden zijn ?

Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

denken wat het moet kunnen
gaan zitten en proberen

er is geen beste manier

Verwijderd

Topicstarter
Omdat het leuk is om altijd weer nieuwe dingen te ontwerpen...
toen ik nog nix van PHP zowat afwist (nou een beetje)
vond ik het leuk om een gastenboek in elkaar te draaien.
dan was ik altijd trots op me werk!

Verwijderd

Och misschien dat het dan aan kan sluiten op de structuur van je CMS maar verder zou ik het nut er ook niet in van zien, behalve als je misschien radicale ideeen hebt, wat wel niet het geval zal zijn als je zo een algemene vraag stelt waar je niet eens een zinnig antwoord op hoeft te verwachten. (hijg, hijg).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus ook zitten denken, tis opzich niet moeilijk om een topic te laten maken, maar om daarop ook reacties te kunnen laten zetten :?
of je zou voor elk topic een andere tabel moeten hebben maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op zaterdag 05 januari 2002 17:23 schreef Mech-Ruleert het volgende:
Ik heb dus ook zitten denken, tis opzich niet moeilijk om een topic te laten maken, maar om daarop ook reacties te kunnen laten zetten :?
of je zou voor elk topic een andere tabel moeten hebben maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Nee dat lijkt me idd niks ;)

Ik zou me als ik jou was gaan verdiepen in Database ontwerp
:)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:00
jij moet duidelijk nog aardig wat leren ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Je zult allereerst toch eerst enig inzicht moeten hebben in
het ontwerpen van een bruikbaar database model ...

• Quibus
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 20:25
Je moet phpfreakz.com eens checken daar staat, hoe je een simpel forum kunt bouwen, met de juiste database modellen etc.Hierdoor leer je een beetje hoe een forum werkt, met tabellen die bij elkaar horen etc. Zelf kun je er een heleboel omheen bouwen dan en is het toch een beetje je eigen forum.

Verwijderd

Topicstarter
aan: 'je moet nog heel wat leren' heb ik natuurlijk nix, maarja..tis al goed =) ik ga wel ff wat tutos zoeken van databases =/

• Quibus
http://www.phpfreakz.com/artikelen.php?aid=17 om fftjes wat preciezer te zijn.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:30

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op zaterdag 05 januari 2002 17:29 schreef Quibus het volgende:
http://www.phpfreakz.com/artikelen.php?aid=17 om fftjes wat preciezer te zijn.
owh neee.. asjeblieft niet dat phpfreakz.. Die lui snappen zelf niet zo heel erg veel van php, en dan gaan ze ook nog een leer site opzetten....

Ga gewoon maar eens tellen hoeveel queries er worden uitgevoerd bij het ophalen van 1 thread.. (dan kom je op ongeveer net zo veel queries uit als dat er berichten zijn)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:00
Op zaterdag 05 januari 2002 17:33 schreef Janoz het volgende:

[..]

owh neee.. asjeblieft niet dat phpfreakz.. Die lui snappen zelf niet zo heel erg veel van php, en dan gaan ze ook nog een leer site opzetten....

Ga gewoon maar eens tellen hoeveel queries er worden uitgevoerd bij het ophalen van 1 thread.. (dan kom je op ongeveer net zo veel queries uit als dat er berichten zijn)
er zijn zat mensen die zo met een queries omgaan en toch 2000,- verdienen aan de verkoop van hun forum. :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Op zaterdag 05 januari 2002 17:33 schreef Janoz het volgende:

[..]

Maakt dat uit als je je eerste forum schrijft? De optimalisaties komen later wel, je moet ook niet alles in een keer willen he :)

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op zaterdag 05 januari 2002 17:35 schreef Zef het volgende:

[..]

Maakt dat uit als je je eerste forum schrijft? De optimalisaties komen later wel, je moet ook niet alles in een keer willen he :)
Probleem is dat ze gelijk een threaded forum op willen zetten die recursief z'n data ophaalt. Als ze gewoon een forum met een vastgesteld aantal niveau's zouden nemen (zoals tweakers, daar is het 3) dan zou het
1 - Veel efficienter te programmeren zijn
2 - Veel simpleler te programmeren zijn

Waarom zou je een newbie aan de ene kant opzadelen met recursie, terwijl de efficientie in de verste verte nergens te vinden is?

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 18:43
Tweakers structuur is juist het makkelijkste om te maken lukt mijn zelfs als alles meewerkt :+ maar met catogories en forums wordt het wel wat moeilijker, maar zat forums om van af te kijken :P

• Quibus
* Quibus heeft eerst het forum van PHPfreakz gemaakt, en is daarna een eigen forum gaan maken ala GoT.

Verwijderd

Op zaterdag 05 januari 2002 17:47 schreef Janoz het volgende:
Waarom zou je een newbie aan de ene kant opzadelen met recursie, terwijl de efficientie in de verste verte nergens te vinden is?
Een threaded forum maken is idd geen goed idee, het was meer een reactie op het feit dat het script dat daar gemaakt wordt nogal inefficient is :)

Verwijderd

Waarom bekijk je Phorum niet eens, dat is een volledig opensource forum. Ik had bijvoorbeeld niet de tijd om een volledig forum zelf te bouwen, maar ik wou wel alles kunnen tweaken en nog in de php zelf veranderen. Een ideaal voorbeeld om de structuur en code te leren dus.

Bovendien vind je volgens mij op de courante PHP sites nog legio andere voorbeelden.

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op zaterdag 05 januari 2002 17:47 schreef Janoz het volgende:

[..]

Probleem is dat ze gelijk een threaded forum op willen zetten die recursief z'n data ophaalt. Als ze gewoon een forum met een vastgesteld aantal niveau's zouden nemen (zoals tweakers, daar is het 3) dan zou het
1 - Veel efficienter te programmeren zijn
2 - Veel simpleler te programmeren zijn

mm niet om het een of ander, maar ik heb laatst (2 maanden geleden) code gepost die een threaded forum, recursief opbouwd met 1 query ;)

Verwijderd

Op zaterdag 05 januari 2002 18:17 schreef wasigh het volgende:

[..]

mm niet om het een of ander, maar ik heb laatst (2 maanden geleden) code gepost die een threaded forum, recursief opbouwd met 1 query ;)
En dat een script 1 query gebruikt maakt het script efficiënt? >:)

Verwijderd

Nog een tip:
ga nadenken wat je allemaal nodig hebt in je forum, dus bv, welke velden heb ik allemaal nodig? Denk aan, bericht, titel, sig en maak zo een hele lange rij. Schrijf dit op en ga een tabel tekeken hoe jij denkt dat jij al deze data het efficïentst op kan slaan. Als je dit hebt gedaan ga je kijken hoe je dit het beste kan indelen qua navigatie e.d.
Dan ga je dit alles proggen, je begint met de leesbericht functie(het simpelste dus), doe daarna het post bericht, ga daarna een log-in systeem eromheen bouwen, daarna gooi je de toeters en bellen erop.

Verwijderd

hmz, wat is recursief?

• chem
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

Op zaterdag 05 januari 2002 20:35 schreef Jppr het volgende:
hmz, wat is recursief?
zeg maar "terugkoppelend"

als je bv. een functie maakt die directories uitleest, en hij komt een nieuwe directory tegen, dan zou hij zichzelf weer kunnen aanroepen waardoor je eindeloos diep kan gaan..... snappie?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 18:43
Op zaterdag 05 januari 2002 19:38 schreef robbinh het volgende:
Nog een tip:
ga nadenken wat je allemaal nodig hebt in je forum, dus bv, welke velden heb ik allemaal nodig? Denk aan, bericht, titel, sig en maak zo een hele lange rij. Schrijf dit op en ga een tabel tekeken hoe jij denkt dat jij al deze data het efficïentst op kan slaan. Als je dit hebt gedaan ga je kijken hoe je dit het beste kan indelen qua navigatie e.d.
Dan ga je dit alles proggen, je begint met de leesbericht functie(het simpelste dus), doe daarna het post bericht, ga daarna een log-in systeem eromheen bouwen, daarna gooi je de toeters en bellen erop.
Tbellen tekenen? doen jullie dat echt?, ik zet altijd tabellen gewoon in kladblok zodat ik later kan copy en pasten in phpmyadmin. :P

Verwijderd

Op zaterdag 05 januari 2002 22:01 schreef StephanL het volgende:

[..]

Tbellen tekenen? doen jullie dat echt?, ik zet altijd tabellen gewoon in kladblok zodat ik later kan copy en pasten in phpmyadmin. :P
Anders zou ik het niet zeggen :)
Vooral als er veel velden in de DB moeten, dan kan je kijken naar de verschillen van de DB opmaak en zien welke logischer in mekaar steekt.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op zaterdag 05 januari 2002 18:17 schreef wasigh het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar om een beginnende PHP-er daarop te zetten lijkt me niet het beste id :)

• D2k
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

Op zaterdag 05 januari 2002 23:38 schreef Janoz het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar om een beginnende PHP-er daarop te zetten lijkt me niet het beste id :)
mwoah wasigh is ook nog een beginnend php-er :+

en niet zeggen dat het niet zo is dan ga ik met icq logs strooien

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Verwijderd

Op zaterdag 05 januari 2002 23:38 schreef Janoz het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe wasigh het wil doen, maar op mijn manier hoef je alleen een beetje kennis van multidimentionale arrays te hebben...
Pagina: 1