Ik wil graag kpackage installeren, maar dan moet ook rpm worden geinstalleerd, en rpm wil librpm4 hebben, en die conflicteert met librpm0 die kpackage weer nodig heeft. Is dit op te lossen? Of is er een andere goede grafische apt-manager?
Heb je al op de bug-pagina's van Debian gekeken of het een bekend probleem is (probeer voor alle packages die je noemde de url "http//bugs.debian.org/packagenaam").
Als het geen bekend probleem is, tik je 'reportbug' en volgt de instructies op het scherm (package: reportbug, mocht je hem niet geinstalleerd hebben).
Als je dan toch een package manager wilt, zou ik kijken naar dselect. Het is niet zo moeilijk als iedereen zegt, zeker niet als je blijft _lezen_ wat er op het scherm staat (en een druk op "?" geeft altijd hulp).
Als het geen bekend probleem is, tik je 'reportbug' en volgt de instructies op het scherm (package: reportbug, mocht je hem niet geinstalleerd hebben).
Als je dan toch een package manager wilt, zou ik kijken naar dselect. Het is niet zo moeilijk als iedereen zegt, zeker niet als je blijft _lezen_ wat er op het scherm staat (en een druk op "?" geeft altijd hulp).
Ik vind dselect wel een minder aangenaam (<-- censuur) stukje software. Dat is mijn mening. De dependency-afhandeling vind ik niet lekker werken. Wat ik je aanraadt is synaptic, red-carpet (werkt met Woody, nog niet met Sid), of gnome-apt. Voor de console hou ik het meestal bij apt. The original is always best.
Zo te zien geen bekend probleem, op een andere computer met Sid kon ik het wel gewoon installeren, ging geloof ik zelfs met kde.Op zaterdag 05 januari 2002 15:01 schreef Treenaks het volgende:
Heb je al op de bug-pagina's van Debian gekeken of het een bekend probleem is (probeer voor alle packages die je noemde de url "http//bugs.debian.org/packagenaam").
dselect gebruikte ik al hoor
Via apt-get gaat het (natuurlijk) ook niet:Op zaterdag 05 januari 2002 15:35 schreef Valium het volgende:
Ik vind dselect wel een minder aangenaam (<-- censuur) stukje software. Dat is mijn mening. De dependency-afhandeling vind ik niet lekker werken. Wat ik je aanraadt is synaptic, red-carpet (werkt met Woody, nog niet met Sid), of gnome-apt. Voor de console hou ik het meestal bij apt. The original is always best.
comp2:/home/peter# apt-get install kpackage
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
Some packages could not be installed. This may mean that you have
requested an impossible situation or if you are using the unstable
distribution that some required packages have not yet been created
or been moved out of Incoming.
Since you only requested a single operation it is extremely likely that
the package is simply not installable and a bug report against
that package should be filed.
The following information may help to resolve the situation:
Sorry, but the following packages have unmet dependencies:
kpackage: Depends: librpm0 (>= 4.0.2-18) but it is not going to be installed
E: Sorry, broken packages
comp2:/home/peter#
Om de reden die ik dus in mijn beginpost zei.
En waarom forceer je de installatie dan niet?
code:
1
| apt-get install kpackage librpm0 rpm |
Dat is _niet_ iets wat je even graag hoort te doen...die packages hebben niet voor niets een Conflicts: staan.Op zaterdag 05 januari 2002 16:54 schreef Valium het volgende:
En waarom forceer je de installatie dan niet?
code:
1 apt-get install kpackage librpm0 rpm
Overigens zou je als je toch besluit om het te doen bij de bovenstaande regel nog een --force-depends moeten zetten.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Zal het proberen, maar waarom 'wil' ik dat niet?Op zaterdag 05 januari 2002 19:41 schreef odysseus het volgende:
[..]
Dat is _niet_ iets wat je even graag hoort te doen...die packages hebben niet voor niets een Conflicts: staan.
Overigens zou je als je toch besluit om het te doen bij de bovenstaande regel nog een --force-depends moeten zetten.
Die Conflicts: zijn meestal vanwege bestanden die in beide packages zitten. Wat je krijgt als je beide packages installeert is dat je laatstgeinstalleerde package bestanden van de conflicterende package overschrijft. En als een programma (dat Depends: op bijvoorbeeld rpm0) dan die bestanden gaat gebruiken die dus niet die van rpm0 maar die van rpm4 zijn, dan is de kans redelijk aanwezig dat er dingen fout gaan...
* odysseus gebruikt --force-depends alleen als het gaat om dingen als dubbele manpages tussen packages, anders niet.
* odysseus gebruikt --force-depends alleen als het gaat om dingen als dubbele manpages tussen packages, anders niet.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Overigens heeft er een heel uitgebreide review van verschillende package-managers voor Debian op het web gestaan, maar die stond volgens mij bij The Duke Of URL. En die zijn nog geen maand geleden offline gegaan
...
Weet je dan misschien nog een goede?Op zaterdag 05 januari 2002 21:35 schreef odysseus het volgende:
Overigens heeft er een heel uitgebreide review van verschillende package-managers voor Debian op het web gestaan, maar die stond volgens mij bij The Duke Of URL. En die zijn nog geen maand geleden offline gegaan...
Ik heb nu synaptic geinstalleerd, maar die zegt steeds nadat de packages zijn geinstalleerd "Sub-process dpkg returned an error code (2)". apt-get werkt prima, dus wat het nou isOp zaterdag 05 januari 2002 15:35 schreef Valium het volgende:
Overigens zijn er nu idd 2 bug-reports bij Debian gepost
Pagina: 1