Stalen klankkast?

Pagina: 1
Acties:
  • 616 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Is het mogelijk om een stalen klankkast te maken?
Ik lag vanacht in bed te denken aan de buis, (RVS ofzo) van +/- 10 cm doorsnee, waar ik aan de voorkant een speaker in monteer, achterkant van hout en binnenkant geisoleerd met die witte schuimzooi, jeweet t wel.

Voor de geluidskwaliteit hoef ik het niet te doen, denk dat het geluid een beetje kil en "blikkerig" wordt, maar met het oog op design leek het me wel wat, met statiefjes voor bij de pc ofzo.

Wat denkt U hiervan?

middernachts-hersenspinsel..

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Kun je niet beter een houten kast bekleden met plaatwerk???

Kweet het niet maar ik denk dat dit beter is als een compleet blikken kast.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou niet aan blik denken :). Je moet eens met exirion praten, die heeft ook buizen als speakerbehuizing :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
heb ik ook gedacht ja, maar ik zit te denken aan een "box" van zo'n 10/12 cm doorsnee en zo'n 15 a 20 cm lang, en ik denk dat als je dat met hout "bekleed" aan de binnenkant dat het dan wel een erg kleine klankkast wordt.

Aan het staal zat ik te denken aan +/- 1.5 mm dik RVS, kan ik hier zo bij de melkfabriek bij het oudijzer gappen..

Maar het zal wel bij een idee blijven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39749

Ik heb wel een keer een mooie ronde luidspreker gezien van PVC. Dit was een zelfbouwontwerp in een luidsprekerspecial van elektuur van een paar jaar geleden. De accoustische eigenschappen van PVC bleken in die test goed te zijn. Dit in tegenstelling tot metaal, dat erg gaat resoneren. PVC is naar mijn idee ook makkelijker te verwerken dan RVS (lijmen).

Metaal lijkt mij niet zo'n goed idee. Je kan een PVC buis natuurlijk wel zo beplakken of fineren dat op metaal gaat lijken.

btw, dat witte schuimspul is niet om te isoleren, maar om te dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 19:18
neem gewooneen buis met 2 cm staaldikte en koop een heftruck ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

uhmz.. idd bekleden met plaatwerk is beter.. omdat metaal mee resoneert. Scheelt een stuk met MDF
je kan et wel doen, als je neit echt een audiofiel bent en meer om et design geeft. Maar de afwerking is enorm veel werk

Ik heb zelf een 1,8 meter hoge kast staan..en een deel aan de zijkant heb ik "bekleed" met dat "loopstaal" (ik weet niet hoe dat spul heet"

et ziet er erg mooi uit :9~ en et klinkt ook goed..maar ja..tis wel 22mm dik mdf :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
gaat dit niet ongelofelijk resoneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op zaterdag 05 januari 2002 17:22 schreef neographikal het volgende:
gaat dit niet ongelofelijk resoneren?
als je em compleet van staal maakt wel

ik heb eerst men kast gemaakt..
dan de dezelfde formaat rood (bordeaux :9 ) erop geplakt
dan de platen erop gelegd en wat rubberen ringetjes tussen de schroeven zodat et staal niet de kast raakt.. (dus puur op rubber rust)

en wat spikes eronder ... top geluid voor maar 1000 piek voor 2 kasten :9

Je kan zo veel kwaliteit maken door alleen maar een goeie kast te bouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
mn computerkast resoneert al als ik er een Delta HP in gooi, moet je voorstellen als je er een 9"woofer in gooit. Nu zit alles in die box ook hopelijk wat beter vast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

tuurlijk..computerkast kan je niet vergelijken met een klank kast.. in princiepe moet je de kast niet horen..maar ALS je et wilt doen, moet je met een uitgerekende topkast aankomen.. (acoustisch labyrinth)
dat heb ik dus ook gedaan.. niet al te moeilijk, maar wel goed.. push-pull bassysteem gemaakt met labyrinth 2x .. enneh...strak als de neten!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
ben beetje n00b als het gaat om de technische kant van geluid. Ik weet echter dondersgoed wat ik mooi vind klinken en minder mooi...moet me toch eens gaan verdiepen. Die post van jou is voor mij nl. al een labyrint an sich ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

:9
idd
veel in verdiepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Op zaterdag 05 januari 2002 17:51 schreef gitaarwerk het volgende:
:9
idd
veel in verdiepen :)
ik weet de basis maar verder ook niet. Deeltje van Ohms enzow maar goed, komt wel, we hebben tenslotte tijd en tijd zat :)

Maar knap dat je je eigen boxen hebt gebouwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

mwha.. tis meer een logische wijze van richting van geluid..en dan komen de berekeningen pas..allemaal voorgekouwde shit :P

ik vind scheidingsfilters wel leuk om te maken..
om iets aparts te maken ook..elke keer weer die vierkante kastjes is ook zo saai!!!

er zijn zat boeken over te krijgen,.maar je kan je ook laten voorlichten bij speaker zaken zoals : speakerland, speaker & Co

tis ceht niet moeilijk.. men eerste kastjes waren gewoon simpel 2weg speakertjes in een voldoende inhoud vierkante kast.. geen basreflex poortjes en lekker slank.. klonk geweldig.. (ik moet trouwends ook eens een breedband speaker systeem maken :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Op zich ben ik wel een beetje audiofiel, maar wanneer mag je je zo noemen? M'n eigen apparatuur is niet echt denderend maar ik verdiep me er wel in.

Op dit punt (stalen klankkast) wil ik gewoon een beetje experimenteren met alternatieve vormen en materialen, dat het geluid waarschijnlijk niet super is weet ik ook wel, maar ik dacht mischien komt er nog een een of andere verassing om de hoek kijken met zo'n klankkast zonder "weerstand" en hoeken enzo. (Lange zin :? :P)

Afgelopen zomer heb ik kleine surround boxjes gebouwd, van 12 bij 12 cm met visaton speakers, zit best aardig geluid in maar ik wil gewoon iets anders proberen weer.

Ik heb trouwens ook nog gedacht aan een regenpijpachtig-iets (PVC), met daarop gemonteerd de speaker, en daaromheen een stalen omhulsel. Ik zie nog wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

tis wel te doen,..alleenmoet je je kast vol proppen met isolatie matteriaal en een schuimrubbere plaat met hoge dichtheid aan de binnenkant van je kast doen..

kijk,...je moet in ieder geval je boxen NIET vierkant maken.. omdat je dan teveel staande golven kan krijgen,..vergeet ook niet dat dat ding zwaar kan worden,..en ook uit moet kijken voor spanningen :P
komt best wel wat bij kijken... maar et is te doen..en ik denk dat etgeluid niet tegenvalt hoor..als je maar weet wat je doet... desnoods ontwerpen we hier met zen alle een voor je ..degene die et leuk vinden dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
wil wel helpen, heb soms nog wel handige dingen ;) met mn basiskennis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

toppie..gaan we een "Help mee en help een mede GoTter zijn vrije tijd door een stalen klankkast te bouwen"
(lekker dubbelzinnig)

maar goed...doen we :P
ik zal vanavond wel hier een pic tonen met mijn ideen.. ik heb weinig verstand van het werken met metaal (metaalbewerking/lassen etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Vet! :D GoT is weer behulpzaam zoals het hoort. Lijkt me wel een goed idee om gewoon eens te kijken wat we samen kunnen fabriceren. Ik zal eens even kijken of ik wat pijpmateriaal kan vinden.

De bedoeling is dus iets van een surroundspeaker, geen "zware" frontspeaker in ieder geval, mischien wil ik hem wel gebuiken bij de pjoeter icm sub. Het gaat me vandaag dus weer gewoon om de leuk. 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 23:30
Afbeeldingslocatie: http://www.speakerland.nl/images/pi_on.gifp-on

De pi-on van speakerland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op zaterdag 05 januari 2002 19:20 schreef Lampje het volgende:
<a href="http://www.speakerland.nl/images/pi_on.gif" target="_blank">[afbeelding]</a>p-on

De pi-on van speakerland
dit is idd een vet model

ik ga nu eens ff wat tekenen... ik ben nog steeds geen top bouwer.. nu is et alleen et model (geen berekeningen..ik zal em zo posten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Bedankt voor de replies tot nog toe, ik ga offline nu maar ben morgen wel weer terug. Groeten en goeie nachtrust of uitgaansavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Piega is ook van metaal/alu gemaakt, en klinkt absoluut niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik heb hier een idee..niet echt goed uitgewerkt.. maar misscheini is het wel wat voor je.. e kan vrij goedkoop klaar zijn :)

Afbeeldingslocatie: http://www.gitaarwerk.net/speakerkast.jpg

de bedoeing hiervan is dat je een halve ronde stalen buis achter hebt, zodat je geen staande golven kutn krijgen.
4 breedband speakers die ieder een overlappend deel van hun spectrum weergeven..het mooiste is als je 4 dezelfde met groot bereik neemt.
Het mooie van breedband speakers vind ik de enorme warmte die er vanaf komt.
Je kan eventueel nog een woofer binnenin monteren die misschien passief of actief naar onder is geplaats (daarom op spikes,.. eventueel de basspeaker schuin naar onder richten via bassreflex)

heel misschien is het zinnig om een push-pull systeem te maken, maardat vergt veel tijd en knutsel werk.. dit systeem betekent dat je 2 identieke woofers tegenover elkaar zet 1 in tegenfase van de ander, hierdoor krijg je een krachtige, strakke bas. Bassreflex poorten (2) vereist!

Als je et een leuk model vind.. kunnen we et altijd gaan berekenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 21:01

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 05 januari 2002 16:51 schreef LaZarus het volgende:
Je kan een PVC buis natuurlijk wel zo beplakken of fineren dat op metaal gaat lijken.
Dat kan ja. Ik heb zelfbouw speakers van m'n vader staan, en die zijn van PVC pijp gemaakt. Het zijn DA-line speakers, en de schotten van de DA-lines zijn van MDF gemaakt. Het PVC is bekleed met lood om de resonanties te beperken. Dit is een foto:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Exirion/pics/box.jpg

Er zitten high-end units van Peerless in, en de speakers klinken fenomenaal :) Ik ben zelfs in de hogere prijsklassen weinig tegengekomen dat in de buurt komt, want de meeste speakers (voor commercielere) zijn bass-reflex. Bass-reflex is goedkoop, makkelijk te bouwen en geeft een lekker dikke bass, maar niet een strakke droge bass. Voor high-end moet je voor een closed box design kiezen, maar een DA-line of transmission line is een mooie tussenweg :)

Overigens heeft m'n vader voor zichzelf ook PVC speakers ontworpen, en die zijn een stuk dikker dan de mijne. Er zitten dan ook grotere units van Peerless in, en het zijn actieve speakers met per speaker 3 klasse-A versterkers ingebouwd. De PVC pijp is door de fabriek ingeboord met een soort luchtkanalen, en die heeft m'n vader opgevuld met zand. Dit in combinatie met wat loodplaat maakt het geheel minder resonerend dan menig houten speaker :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SEPP
  • Laatst online: 27-06-2022
Kun je in die RVS pijp geen PVC binnenpijp doen en de ruimte opvullen met purschuim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Laatst online: 17-11-2023
Probeer het eens met beton !

Dit geeft lekker veel gewicht aan de speaker, en je krijgt een heel ander geluid dan met hout.

Zou er wel dempings materiaal instoppen, dan klinkt hij niet hol meer.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 21:01

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 05 januari 2002 21:02 schreef tbusquet het volgende:
Probeer het eens met beton !
Betonnen speakers klinken helemaal niet zo geweldig. Een gecontroleerde resonantie geeft kleuring aan het geluid, en veel beroemde luidsprekers danken hun bekendheid aan de specifieke klankkleur. De behuizing is een klankkast voor de luidspreker, en als die letterlijk zo dood als beton is, dan is de kans groot dat een luidspreker niet 'leeft'.

Hier kunnen eindeloze discussies over gevoerd worden, net als over de strijd tussen platenspeler en cd-speler ;) Voor een zuiver natuurgetrouwe weergave is kleuring eigenlijk uit den boze, maar de praktijk leert dat mensen een zekere kleuring als aangenaam en lekker klinkend ervaren. Dat is natuurlijk wel heel persoonlijk en smaakgebonden.

Feit blijft dat een systeem dat absoluut niet resoneert, dingen mist. In een ideale wereld bestaan speakerunits die het hele hoorbare frequentiebereik kunnen weergeven zonder vervorming, en met een vrijwel rechte frequentiecurve. In de praktijk moeten we echter leven met beperkingen, en daarom moeten speakerbehuizingen een heleboel aan het geluid toevoegen. Dit telt uiteraard met name voor de lage frequenties.

Toch is bijvoorbeeld de plaatsing van tweeters ook erg belangrijk. Om een voorbeeld te noemen: als een systeem 2 woofers en een tweeter heeft, dan is plaatsing van de tweeters tussen de woofers in het beste. Als je de tweeter helemaal onderaan of bovenaan plaatst, dan wordt het geluid van de tweeter afgebogen door het ronde afstraalgedrag van de woofers.

Dit soort zaken maken een ontwerpen van speakers een grote uitdaging, en elk systeem heeft z'n voordelen en nadelen. 1 beste bestaat niet. Bovendien is het ook heel persoonlijk wat iemand als goed ervaart. Theorethisch gezien is een speaker die 5 tot 50KHz vervormingsloos weergeeft, zonder kleuring, een ideale speaker. Maar die speaker bestaat gewoon niet, en je hebt altijd met een kleuring te maken. Welke speaker het beste klinkt is, da's meestal persoonlijk.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Een jaar of 10 terug had Celestion een hele goede speaker die was gemaakt van sandwich plaat aluminium. Verder zijn er plenty speakers met een gegoten behuizing van een een of andere legering. En je hebt alu speakers van Pieza, Elac en T+A (en ook nog een frans merk, ben naam ff kwijt).

PVC buizen zijn ook nog steeds populair bij Hawk

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42617

Maar uh... als je een stalen buis hebt... wou je daar een subwoofer in plaatsen? :?
Ik heb weet er waarschijnlijk niet zoveel vanaf hoor, maar het lijkt mij, dat een bass-klank in een een stalenbuis, toch niet zo mooi klinkt als in een houtenbehuizing?!

Trouwens, dat wat je net zei over die subwoofers (dat de 1 zeg maar - weergeeft en de ander +) wordt een lastig klusje, want volgens mij moet je behuizing dan lucht-dicht zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Ziet er erg goed uit, die dingen van Hawk, ik doelde met dit topic meer op een kleine surround speaker, maar hier komen toch wel lekkere dingen weer uit :9.

Toch maar weer ff twijfelen, "moet" ook nog een mengpaneel kopen (zie topic behringer ervaringen) maar ik krijg nu ook wel weer trek om een stel "echte" speakers te bakken.
En de geldstroom is niet oneindig...

Maar wel bedankt voor de ideeen enzo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Op zaterdag 05 januari 2002 22:22 schreef CeLLySeC het volgende:
Maar uh... als je een stalen buis hebt... wou je daar een subwoofer in plaatsen? :?
Ik heb weet er waarschijnlijk niet zoveel vanaf hoor, maar het lijkt mij, dat een bass-klank in een een stalenbuis, toch niet zo mooi klinkt als in een houtenbehuizing?!

Trouwens, dat wat je net zei over die subwoofers (dat de 1 zeg maar - weergeeft en de ander +) wordt een lastig klusje, want volgens mij moet je behuizing dan lucht-dicht zijn, toch?
Ik bedoelde de speakers gebruiken in combinatie met subwoofer als 2.1 opstellingg, dus een losse sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42617

'k, opletten is nooit m'n sterkste kant geweest :+
Maar wel een vet idee... ben benieuwd naar het resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

jepz... probeer wat met breedband speakers...

dat is het hele princiepe van 2.1

1 subwoofer en de rest breedband,..daarom klinkt et zo warm :)

woofers in een stalen buis is gewoon een constructie4 die je meot maken. Das wel ff wat werk, maar als ie toch door 2-en is, kan je dat heel makkelijk lassen
(vraag mij niet hoe :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32302

Op zaterdag 05 januari 2002 17:22 schreef gitaarwerk het volgende:
"loopstaal" (ik weet niet hoe dat spul heet"
Je bedoelt traanplaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op zaterdag 05 januari 2002 22:31 schreef DRG het volgende:

[..]

Je bedoelt traanplaat ?
kan wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.info/pics/EAMTPPAHEHE

Zoiets had ik in gedachten voor een kleine breedband surround speaker voor pc dus of mn crappy pro-logic setje :+.

Gewoon een spacy glimmend speakertje, voor het geval je dat niet helemaal uit de tekening kan halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ahhah ok dan..
umz..dus et moet niet echt bijzonder zijn wat ik had gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Op zaterdag 05 januari 2002 22:40 schreef gitaarwerk het volgende:
ahhah ok dan..
umz..dus et moet niet echt bijzonder zijn wat ik had gemaakt?
Nouw, in eerste instantie niet nee, maar het zag er wel erg lekker uit :9, en ik ga deze info zeker wel opslaan voor "later", omdat die alternatieve dingen me toch wel aantrekken. Maar ik heb nu niet echt geld en tijd om aan een groot project te beginnen, van't zomer hopelijk..

Maar GW, wat denk je, zou dit buisje wat kunnen worden of wat? Ik heb geen idee hoe het geluid zich gaat gedragen in zo'n vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

uhmz.. tis allemaal mogelijk :)
normaal word et in plastic gedaan..
uhmz..als jij lekker de binnenkant bekleedt met dichte schuimrubber, en dan moet je de speaker kast goed prepareren zodat de speaker erin kan aan de bovenkant.ik raad et je alleen af..qua design :)

als je em probeert te makendat ie IN de ronding (dus niet de bovenkant) van de buis komt te zitten, heb je een stukje mooier design...het vergt alleen wat extra werk denk ik..maar et is prima te doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Op zaterdag 05 januari 2002 22:48 schreef gitaarwerk het volgende:
uhmz.. tis allemaal mogelijk :)
normaal word et in plastic gedaan..
uhmz..als jij lekker de binnenkant bekleedt met dichte schuimrubber, en dan moet je de speaker kast goed prepareren zodat de speaker erin kan aan de bovenkant.ik raad et je alleen af..qua design :)

als je em probeert te makendat ie IN de ronding (dus niet de bovenkant) van de buis komt te zitten, heb je een stukje mooier design...het vergt alleen wat extra werk denk ik..maar et is prima te doen..
Dat bedoel ik ook, het is alleen een beetje moeilijk uitt e leggen op internet..

Maar ik zit nog te denken hoe ik die speaker in de buis stevig vastkrijg. Ik zit te denken aan een kunststof of houten ring waarop ik de speaker bevestig, en deze weer in de buis druk. De ring moet dan denk ik minimaal 4 cm zijn ov over de hele lengte er door heen (Dan wordt het weer een houten speaker met stalen omhulsel).

Begrijpen we het nog? >:), ik zal het nog even uittekenen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
hier: tekenkunst is wederom niet zo bijzonder maarjah..
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.info/pics/ERMHMPAHEHE

Neem voor die 15 en 14.5 cm maar andere maten, is gewoon om te laten zien dat de binnenste koker iets in de buitenste valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

uhmz..dat gaat resoneren..kan jke beter niet doen!
1 enkele buis houden en wat bewerken met een las-apparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij installateurs hebben ze afvoerpijp voor CV-ketels, die al dubbelwandig zijn.
Die ruimte is prima op te vullen met (fijn) zand voor demping.

Verder leuk idee, suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38584

Op zaterdag 05 januari 2002 16:51 schreef LaZarus het volgende:
Blablabla PVC blablabla PVC zelfbouw bladiebladiebla....
Waarschijnlijk een AMT of PMT van John v/d Sluis....
www.audio.nl
ik heb de AMT's ook zelfgebouwt en hier staan......
klinken erg realistich naar mijn mening.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39749

Op zaterdag 05 januari 2002 19:20 schreef Lampje het volgende:

[pic]

De pi-on van speakerland
Die bedoelde ik dus. Bedankt Lampje.

Die tweede tekening is wel een goed idee denk ik. een PVC buis met een bepaalde diameter, laten we zeggen 12.5 cm oid met een MDF-ring aan de kant waar de unit moet komen, en een ronde MDF plaat aan de andere kant. Hieromheen een RVS-buis met schuim ertussen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Laatst online: 19-05 15:55
Op zaterdag 05 januari 2002 14:36 schreef Esger het volgende:
heb ik ook gedacht ja, maar ik zit te denken aan een "box" van zo'n 10/12 cm doorsnee en zo'n 15 a 20 cm lang, en ik denk dat als je dat met hout "bekleed" aan de binnenkant dat het dan wel een erg kleine klankkast wordt.

Aan het staal zat ik te denken aan +/- 1.5 mm dik RVS, kan ik hier zo bij de melkfabriek bij het oudijzer gappen..

Maar het zal wel bij een idee blijven..
Daar past dan maar 1 luidspreker in he, waarschijnlijk alleen een woofer of midrange driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
www.t-linespeakers.org

Staat ook een leuke pijpspeaker meteen op frontpage.

http://f18.parsimony.net/forum31999/

Het forum over breedbandspeakers. Wordt gehost op de site over breedbandspeakers. Leef je uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Op zondag 06 januari 2002 16:13 schreef Lampje het volgende:
...

Staat ook een leuke pijpspeaker meteen op frontpage.

...
Afbeeldingslocatie: http://www.t-linespeakers.org/projects/steve/images/dual-woofTLB.jpg

Haha! Wat een belachelijk ding :+, ik vind 'm niet echt mooi, hoewel t concept wel goed zal zijn waarschijnlijk..

Niet echt het idee wat ik in gedachten had.

Ik ben net nog even "achter de melkfabriek" geweest om te kijken of er nog bruikbaar materiaal lag, en dat lag er wel, een meter of 40 RVS@Ø12cm, glimmend nieuw :9.
Maar ik zal nog wel ff zoeken naar een gebruikt stuk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

jep..toppie

buig dan de voorkant wat in (ff wat snedes in maken) en dan naar voren buigen zodat je daar je montage kan maken voor je unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Ik had gedacht de speakerunit te bevestigen op iets binnenin de stalen koker, en het geheel luchtdicht af te sluiten aan de voorkant. Mischien nog een roostertje aan de voorkant, maar dat kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Op zondag 06 januari 2002 21:11 schreef Esger het volgende:

[..]
Haha! Wat een belachelijk ding :+, ik vind 'm niet echt mooi, hoewel t concept wel goed zal zijn waarschijnlijk..
hmm, die bedoelde ik eigenlijk niet. Verkeerd herinnerd, denk ik.

deze bedoelde ik

Afbeeldingslocatie: http://www.t-linespeakers.org/FALL/toobz/images/nakedToob_tn.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

dan moet je weer wat anders monteren binnenin..en dat zorgt weer voor een crap geluid..
gaat resoneren enzo..als je er hou binnenin zou doen..moet je et lijmen en schroeven..maar meot ie lichtdicht worden, zand ertussen opvullen en laten verlijmen.
en nog wat dingen..het amakt et niet makkelijker op ..en voor wat??? want als je je unit binnenin doet..dan is je spreiding weg en dan gaat je unit raar klinken.. hou maar eens een buisje tegen je oor aan en dan hoor je de zee..
nou dat niet..aleen maar vervorming en reflcties van geluid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

mooi kistje :P
maar ik :r alleen op de hoge tonen unit
dan kan je beter een visaton nemen ofzow.. of peerless :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34567

heb je de conrad al eens gecheckt ? daar hebben ze ook mooi spul en hele goede speakers ! maar een stalen buis..wel koel idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op zondag 06 januari 2002 21:48 schreef Dymlos het volgende:
heb je de conrad al eens gecheckt ? daar hebben ze ook mooi spul en hele goede speakers ! maar een stalen buis..wel koel idee!
mwha.. ik had mijn speakers ook bij conrad gekocht..de tonsil serie dan..die waren goed..ook wat nog van visaton..das meren deel nu weg.. ze hebben niet echt goed spul meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Op zondag 06 januari 2002 21:32 schreef gitaarwerk het volgende:
dan moet je weer wat anders monteren binnenin..en dat zorgt weer voor een crap geluid..
gaat resoneren enzo..als je er hou binnenin zou doen..moet je et lijmen en schroeven..maar meot ie lichtdicht worden, zand ertussen opvullen en laten verlijmen.
en nog wat dingen..het amakt et niet makkelijker op ..en voor wat??? want als je je unit binnenin doet..dan is je spreiding weg en dan gaat je unit raar klinken.. hou maar eens een buisje tegen je oor aan en dan hoor je de zee..
nou dat niet..aleen maar vervorming en reflcties van geluid..
Ik denk dat het resoneren wel meevalt, als je zorgt dat je de binnenste koker er in moet persen of goed vastzet, dat zal het probleem niet zijn denk ik.

Wat zeg jij? Achterkant dicht lassen of houten achterkant maken? Dat laatste is niet echt een probleem met een gatenzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
En nog iets, heeft iemand nog plaatjes/specs/merken van units met een niet te grote, ronde bevestigingsrand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

je kan et ook versmallen met schuim misschien..maar je kan et rustig met hout doen..je moet gewoon zorgen dat alles lekker strak zit en luchtdicht (behalve waar et erdoorheen moet koemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Op zondag 06 januari 2002 22:05 schreef Esger het volgende:
En nog iets, heeft iemand nog plaatjes/specs/merken van units met een niet te grote, ronde bevestigingsrand?
Dat zijn ze bijna allemaal, op wat focal/seas/audax units na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Moet ik aan de achterkant trouwens nog een ontluchtingsachtig iets maken?

En die iemand boven me (naam vergeten), veel speakers zijn ook uitgerust met zo'n "afgeronde" vierkante flens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Op zondag 06 januari 2002 22:14 schreef Esger het volgende:
Moet ik aan de achterkant trouwens nog een ontluchtingsachtig iets maken?

En die iemand boven me (naam vergeten), veel speakers zijn ook uitgerust met zo'n "afgeronde" vierkante flens.
Dat zeg ik: dat zijn hoofdzakelijk enkele focal/seas/audax units. Bovendien: waarom precies rond? Je hebt bij alle speakers die je in dit topic voorbij hebt zien komen, kunnen zien dat er in die pijp een MDF plankje in wordt gemaakt, waar de speaker in gemonteerd wordt. Daar kan je ook prima een afgeplatte speaker in kwijt.

En zo'n ontluchtingachtig ding: Maak eerst maar eens een fijne gesloten speaker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Op zondag 06 januari 2002 22:17 schreef Lampje het volgende:

[..]

Dat zeg ik: dat zijn hoofdzakelijk enkele focal/seas/audax units. Bovendien: waarom precies rond? Je hebt bij alle speakers die je in dit topic voorbij hebt zien komen, kunnen zien dat er in die pijp een MDF plankje in wordt gemaakt, waar de speaker in gemonteerd wordt. Daar kan je ook prima een afgeplatte speaker in kwijt.

En zo'n ontluchtingachtig ding: Maak eerst maar eens een fijne gesloten speaker :)
Ik wilde juist eens iets origineels bedenken, dus de speaker in het verlengde van de buis, en niet er schuin op of haaks in de buis. net is de bedoeling dat het iets kleins wordt om op een statief te zetten of aan de muur te bevestigen.

En dat ontluchtingachtigiets, ja, ik zal eerst maar proberen de zooi luchtdicht te maken :D, maar als ik de achterkant dichtlas zal er toch vrij weinig lucht door die kant meer komen denk ik..maar oke, er is nog een voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Op zondag 06 januari 2002 22:26 schreef Esger het volgende:

Ik wilde juist eens iets origineels bedenken, dus de speaker in het verlengde van de buis, en niet er schuin op of haaks in de buis.
vind je hiervan?

De voorpagina van een hobby hifi. niet echt klein en goedkoop, wel cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

erg mooi lampje :?
" The page cannot be found" :P
hehe..ik distancieer me ff uit dit topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:58

Jag

Op zondag 06 januari 2002 23:19 schreef Lampje het volgende:

[..]

vind je hiervan?

De voorpagina van een hobby hifi. niet echt klein en goedkoop, wel cool
Waarom is dat ding in godsnaam aan twee kanten puntig :P.

Ik heb trouwens even de link verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Op maandag 07 januari 2002 01:13 schreef Jag het volgende:

[..]

Waarom is dat ding in godsnaam aan twee kanten puntig :P.

Ik heb trouwens even de link verbeterd.
Voor de sier..(staat letterlijk zo in het artikel :o )

Wat was eigenlijk mijn oude link dan? De pdf staat namelijk 2x online. Groot (die nu staat gelinkt) en klein (met een l in de naam)

Kleine versie:
klein
Pagina: 1