hdd upgrade hoe en is dit verstandig?

Pagina: 1
Acties:

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:18
Hoi,

mijn systeem is een Server(file/ics) en workstation combi. De huidige configuratie is:
PIII 1 Ghz.; 256MB; 40GB ATA100 5200rpm; Windows 2k Pro

die 40Gb schijf is opgedeeld in:
c: Windows Fat32
d: cd rom
e: data NTFS(gedeeld over het netwerk voor 3 users)
f: internet NTFS
g: mp3 NTFS(gedeeld over het netwerk voor 3 users
h: images FAT32(images van al mijn computers en nog wat andere zooi)

Nu wil ik die C partitie op een 10GB Maxtor 7200rpm ATA66 zetten en meteen converteren naar NTFS.

Nu mijn vragen:
1. is het verstandig om het OS op een aparte 7200rpm ATA 66 schijf te zetten? Is dit sneller dan de huidige situatie(=een partitie op een 5400rpm ATA1000 schijf)?

2. hoe ga ik dit doen? ghost image maken en deze op de nieuwe schijf zetten? maar dan heb ik nog steeds fat. En hoe zit dat met opstarten, hoe regel ik dat hij niet van mijn oude c opstart maar vanaf de nieuwe c op de 7200rpm schijf.

alle reactie zijn welkom, word zowiezo een geklooi met drive letters enzo. Dus zal ik een keertje nacht werk worden anders krijg ik problemen met mijn ouders en broer want die zullen tijdens deze upgrade geen mp3 liedjes, geen data en geen internet hebben. Zeker als het me allemaal niet in 1 keer lukt. :7

Grtz. Mark

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• borgdaville
Op zaterdag 05 januari 2002 14:08 schreef borgdavile het volgende:
PIII 1 Ghz.; 256MB; 40GB ATA100 5200rpm; Windows 2k Pro
(=een partitie op een 5400rpm ATA1000 schijf)?
euhhh kwet het zelf niet meer, is het nu 5200 of 5400 onderaan heb ik al tijden 5400 staan; zal dan wel kloppen. 8-)

• borgdaville
zo moeilijk is deze vraag toch ook weer niet he?

• borgdaville
is toch een zeldzaamheid dat op topics niet word gereageerd. Deze dus wel.

• kingnelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
1. Het heeft weinig nut om je os op een 7200rpm HD te zetten, hij zal er niet veel sneller door opstrarten. Je kunt de 7200rpm beter gebruiken voor grote bestanden die je vaak inleest en bewerkt.

2. Je kunt de image proberen te converteren naar NTFS m.b.v. partition magic, ik weet niet 100% zeker of het kan, maar het is het proberen waard. ;)

• Dr. Vork
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-02 00:36

Dr. Vork

Moet ik hier iets tiepen?

Op zaterdag 05 januari 2002 14:08 schreef borgdavile het volgende:
...
1. is het verstandig om het OS op een aparte 7200rpm ATA 66 schijf te zetten? Is dit sneller dan de huidige situatie(=een partitie op een 5400rpm ATA1000 schijf)?

2. hoe ga ik dit doen? ghost image maken en deze op de nieuwe schijf zetten? maar dan heb ik nog steeds fat. En hoe zit dat met opstarten, hoe regel ik dat hij niet van mijn oude c opstart maar vanaf de nieuwe c op de 7200rpm schijf.

alle reactie zijn welkom, word zowiezo een geklooi met drive letters enzo. Dus zal ik een keertje nacht werk worden anders krijg ik problemen met mijn ouders en broer want die zullen tijdens deze upgrade geen mp3 liedjes, geen data en geen internet hebben. Zeker als het me allemaal niet in 1 keer lukt. :7

Grtz. Mark
1. Ligt er nogal aan, waar wil je snelheidsverbeteringen zien? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het systeem niet snel genoeg is.

2. Ghost is een mogelijkheid, maar ik zou niet weten hoe het naar NTFS te converteren. (Heb je gezocht op dit onderwerp met de search, lijkt me een onderwerp dat vaker aan bod is gekomen?)
Om van die nieuwe schijf te booten kun je de nieuwe schijf als primary master instellen. Dan is ie ook automatisch C geloof ik.

Gewoon overdag doen, je ouders en je broer moeten zich ook realiseren dat servers onderhoud nodig hebben en dat ji 's nachts moet SLAPEN. :Y)

• borgdaville
Op zondag 06 januari 2002 01:31 schreef kingnelis het volgende:
1. Het heeft weinig nut om je os op een 7200rpm HD te zetten, hij zal er niet veel sneller door opstrarten. Je kunt de 7200rpm beter gebruiken voor grote bestanden die je vaak inleest en bewerkt.
Gaat mij niet om het opstarten(hoeft ie niet vaker als 1x per week), maar vooral de toegang tot het wisselbestand wat hij redelijk veel gebruikt, ondanks die 256 mb. Dus denk wel dat ie sneller word, of niet? ik heb ook wel mp3 tjes en data partitie die echt veel lees schrijf bewerkingen moeten afhandelen maar dat past nooit op die 10GB dus dat word toch nix.
2. Je kunt de image proberen te converteren naar NTFS m.b.v. partition magic, ik weet niet 100% zeker of het kan, maar het is het proberen waard. ;)
volgens mij kun je met ghost zelf ook converteren, maar heb hier nooit mee gewerkt.

• borgdaville
Op zondag 06 januari 2002 01:44 schreef Dr. Vork het volgende:

[..]

1. Ligt er nogal aan, waar wil je snelheidsverbeteringen zien? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het systeem niet snel genoeg is.
af en toe als ik en aan het branden ben en aan het downloaden van grote bestanden en ben aan het internetten en als Word en Powerpoint ook nog open staan omdat ik nog iets voor school moet doen. Dan word ie nogwel eens wat traag als ie iets uit het wisselbestand moet halen. Op zich is het systeempje wel snel hoor, maar werkt de hele dag hard en heeft soms wel eens moeite.
2. Ghost is een mogelijkheid, maar ik zou niet weten hoe het naar NTFS te converteren. (Heb je gezocht op dit onderwerp met de search, lijkt me een onderwerp dat vaker aan bod is gekomen?)
Om van die nieuwe schijf te booten kun je de nieuwe schijf als primary master instellen. Dan is ie ook automatisch C geloof ik.
tja dit laatste betwijfel ik omdat het er niet omgaat of de schijf fysiek master of slave is. IN de tijd van Windows 98 moest de opstart partitie actief zijn om ervan op te starten maar met WIndows 2000 hoeft dat niet meer.
Ik weet niet precies wat er gebeurd als ik 2 dezelfde partities op mijn computer heb. Eentje met het OS op de 5400rpm schijf en eentje op de 7200rpm schijf. Misschien dat je een bootloader schermpje krijgt met 2x de vermelding van Win 2k maar daar wil ik eigenlijk niet op gokken
Gewoon overdag doen, je ouders en je broer moeten zich ook realiseren dat servers onderhoud nodig hebben en dat ji 's nachts moet SLAPEN. :Y)
jahh, maar overdag ben ikzelf ook niet thuis. Dus dat gaat zowiezo moeilijk. En iedereen hier snapt nix van computers. Onderhoud aan server snappen ze niet, gaan ze weer rare vragen stellen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kopieer gewoon de inhoud van die 40GB naar die 10 en ga hier mee booten, werkt het niet, heb je atlijd nog de mogelijkheid te booten met die andere schijf.

Maar het makkelijkst zal zijn om die server gewoon een dagje plat te gooien, zorg gewoon dat de MP3s en nog wat andere dingen zolang op de workstations staan, en hang inet even aan een ander pceetje, heb jij de tijd om je server te bouwen en kunnen de anderen verder werken.

• borgdaville
Op zondag 06 januari 2002 11:38 schreef terw_dan het volgende:
Kopieer gewoon de inhoud van die 40GB naar die 10 en ga hier mee booten, werkt het niet, heb je atlijd nog de mogelijkheid te booten met die andere schijf.

Maar het makkelijkst zal zijn om die server gewoon een dagje plat te gooien, zorg gewoon dat de MP3s en nog wat andere dingen zolang op de workstations staan, en hang inet even aan een ander pceetje, heb jij de tijd om je server te bouwen en kunnen de anderen verder werken.
hoe had je dat in gedachte? xcopy c: d: ???
zal niet werken.
Volgens mij moet het zo:
Ghost huidige c = c.gho
Via ghost terugzetten op die 10GB en tegelijk met Ghost converteren naar NTFS. Tenslotte de oude c partitie op de 40GB schijf verwijderen ofzo?
Maar ik weet dus niet of dit werkt. Ben op zoek naar iemand die dit al eens eerder gedaan heeft.

Verwijderd

Je kunt vanuit Win2k gewoon converteren naar NTFS door via start naar run te gaan en daar de cmd te starten...
vervolgens kun je met convert c: /fs:ntfs de partitie converteren. Succes ermee!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Je kunt met ghost gewoon een rechtstreekse dump maken van partitie naar disk..

(overigens moet je hierna wel even met een win98 bootflop opstarten, en even fdisk /mbr uitvoeren, anders zal win2k niet goed opstarten!)

En die fat32 kun je dan onder Win2K weer omzetten naar ntfs..

• borgdaville
Op maandag 07 januari 2002 13:36 schreef Twynn het volgende:
Je kunt met ghost gewoon een rechtstreekse dump maken van partitie naar disk..

(overigens moet je hierna wel even met een win98 bootflop opstarten, en even fdisk /mbr uitvoeren, anders zal win2k niet goed opstarten!)

En die fat32 kun je dan onder Win2K weer omzetten naar ntfs..
inderdaad, dit word hem wel.
1 Schijf erin
2 Ghost PARTITION to DISK (? of is het partition to partition)
3 Fdisk /mbr
4 opstarten
5 converteren naar ntfs in win2k(ik zou dit natuurlijk ook als eerste kunnen doen?)

euhhh maar dan ik 2 partities met Win2k. Welke start ie op. Moet ik niet die ene op de 40GB schijf verwijderen?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op maandag 07 januari 2002 15:39 schreef borgdavile het volgende:
euhhh maar dan ik 2 partities met Win2k. Welke start ie op. Moet ik niet die ene op de 40GB schijf verwijderen?
Normaal gesproken boot je systeem van je primary schijf... En de rest staat beschreven in je boot.ini.. Die verwijst nu waarschijnlijk naar je 1e schijf, dus dat gaat wel goed..

En je kunt gewoon de geclonede partitie leeggooien..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op maandag 07 januari 2002 13:21 schreef borgdavile het volgende:

[..]

hoe had je dat in gedachte? xcopy c: d: ???
zal niet werken.
Volgens mij moet het zo:
Ghost huidige c = c.gho
Via ghost terugzetten op die 10GB en tegelijk met Ghost converteren naar NTFS. Tenslotte de oude c partitie op de 40GB schijf verwijderen ofzo?
Maar ik weet dus niet of dit werkt. Ben op zoek naar iemand die dit al eens eerder gedaan heeft.
Gewoon via de windows verkenner misschien.
zorg voor een bootdisk en vervolgens hang je de twee nieuwe schijven erachter, zo ga ik het ook doen als ik mijn Seagate binnenkrijg.

• borgdaville
Op maandag 07 januari 2002 16:08 schreef terw_dan het volgende:

[..]

Gewoon via de windows verkenner misschien.
zorg voor een bootdisk en vervolgens hang je de twee nieuwe schijven erachter, zo ga ik het ook doen als ik mijn Seagate binnenkrijg.
kweet niet of dit zo'n geschikte manier is, ghost is iig beter. Kopieert bit voor bit.

• borgdaville
Op maandag 07 januari 2002 16:23 schreef borgdavile het volgende:

[..]

kweet niet of dit zo'n geschikte manier is, ghost is iig beter. Kopieert bit voor bit.
maar ik hoor niemand iets zeggen over of het nut heeft, zal ik veel merken als ik het OS op een iets oudere Maxtor 7200rpm ATA66 drive zet, ipv de huidige Seagate 5400rpm U5 ATA100

• borgdaville
ik heb de schijf er nu inzitten, image erop gezet maar start nog altijd van de 40 gb op.

Maar ik heb het programma PerformanceTest v3.4 gedraaid en dat zijn de bevindingen:

c:\ Seagate / 40GB / ATA100 / 5400rpm / FAT32 / partitie van 7 GB :
Sequentel Read: 25,2 mb/s
Sequentel Write: 17,0 mb/s
Random seek & RW: 1,5 mb/s

e:\ Maxtor / 10GB / ATA66 / 7200rpm / FAT32 = image van C: / partitie 10GB :
Sequentel Read: 18,0 mb/s
Sequentel Write: 13,5 mb/s
Random seek & RW: 2,5 mb/s

f:\ Seagate / 40GB / ATA100 / 5400rpm / NTFS / partitie van 1 GB :
Sequentel Read: 25,7 mb/s
Sequentel Write: 18,2 mb/s
Random seek & RW: 2,1 mb/s

Volgens dit programma is mijn 40gb dus sneller, kan dit kloppen? of moet ik een ander programma draaien.

Zou eigenlijk wel handig zijn als ik een hdd bench programma heb dat niet naar partities kijkt maar gewoon de schijf beoordeelt in zijn geheel.

• borgdaville
euuuhhh niemand???

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-04 15:43
Denk dat je beter een bankje erbij kan prikken.
Verkassen van je wisselbestand naar een snellere schijf heeft imho veel minder effect op je snelheid dan gewoon een reepje erbij.

Anders overstappen op een RAID. Ik draai alles vanaf een RAID-10. Redelijk vlot.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• borgdaville
Op woensdag 09 januari 2002 14:02 schreef GarBaGe het volgende:
Denk dat je beter een bankje erbij kan prikken.
Verkassen van je wisselbestand naar een snellere schijf heeft imho veel minder effect op je snelheid dan gewoon een reepje erbij.

Anders overstappen op een RAID. Ik draai alles vanaf een RAID-10. Redelijk vlot.
dat weet ik ook wel, wat extra ram zou zeker niet verkeerd zijn. Maar dat zal er binnenkort ook wel inkomen, maar alle beetjes helpen toch. Dus zou het effect hebben? Windows op die 7200 rpm schijf zetten ipv van de 5400rpm waar ie nu op staat. Even rekening houden met die benchmarks die ik hier gepost heb. Of is er een ander Bencmark programma dat misschien betrouwdaarder/beter is?

Verwijderd

Als je je Bootpartitie verhuist naar een andere hdd moet je in de Boot.ini verwijzen naar die ander hhd.

>
boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Windows NT Workstation Version 4.00"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Windows NT Workstation Version 4.00 [VGA mode]" /basevideo /sos
>

Je eerste hdd is altijd 0, maar welke van de 3 het nou is weet ik ff niet :?

Verwijderd

Op dinsdag 08 januari 2002 14:57 schreef borgdavile het volgende:
ik heb de schijf er nu inzitten, image erop gezet maar start nog altijd van de 40 gb op.

Maar ik heb het programma PerformanceTest v3.4 gedraaid en dat zijn de bevindingen:

c:\ Seagate / 40GB / ATA100 / 5400rpm / FAT32 / partitie van 7 GB :
Sequentel Read: 25,2 mb/s
Sequentel Write: 17,0 mb/s
Random seek & RW: 1,5 mb/s

e:\ Maxtor / 10GB / ATA66 / 7200rpm / FAT32 = image van C: / partitie 10GB :
Sequentel Read: 18,0 mb/s
Sequentel Write: 13,5 mb/s
Random seek & RW: 2,5 mb/s

f:\ Seagate / 40GB / ATA100 / 5400rpm / NTFS / partitie van 1 GB :
Sequentel Read: 25,7 mb/s
Sequentel Write: 18,2 mb/s
Random seek & RW: 2,1 mb/s

Volgens dit programma is mijn 40gb dus sneller, kan dit kloppen? of moet ik een ander programma draaien.

Zou eigenlijk wel handig zijn als ik een hdd bench programma heb dat niet naar partities kijkt maar gewoon de schijf beoordeelt in zijn geheel.
Probeer eens SisoftSandra

Verwijderd

tuurlijk kan dat met ghost
FF partitie clonen en klaar........

Of je er echt veel voordeel bij hebt betwijfel ik....

en converteren van fat naar NTFS doe je in de command prompt met :

convert/FS:NTFS

suc6
Pagina: 1