Hoe 2 voedingen parallel schakelen? (load-sharing)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.695 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb n Enermax 550W voeding, maar die kan niet genoeg 5V stroom leveren aan mn mobo (ALR Revolution 6x6). Ik heb gehoord dat het niet aan te raden is om simpelweg n andere voeding parallel eraan te knopen, aangezien in dat geval (met geschakelde voedingen althans) 1 voeding dan alle stroom geeft en de andere helemaal niets, waardoor je mogelijk iets opblaast.

Dus de oplossing is (volgens mij) n soort van load-sharing schakeling te maken. Mijn kennis a-la havo-natuurkunde van elektrotechniek schiet echter tekort, en ik weet derhalve niet hoe zoiets in elkaar zou moeten zitten.

Iemand een idee (qua schakeling, onderdelen of bibliotheekboeken)? Kan ik misschien naast de Enermax n niet-geschakelde voeding eraan hangen?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Je kunt proberen het mobo op de ene voeding te draaien en de andere hardware op de andere.

Je moet dan op 2 pinnen op de moboplug van 1 van de voedingen een weerstand plaatjes om hem aan te schakelen.

Welke pinnen weet ik niet precies maar ze zitten ergens in het midden :)

Edit: Alleen die link naar dat mobo is een beetje vaag

google maar dan:
Google-a Seerch
Ee'm Feeleeng Loocky

:? :? :? :?

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 12:04

magneet

Magnetic enhanced

en een enermax 550W die niet genoeg power geeft?? wta heb je er dan in godsnaam voor spullen aanhangen??

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

• N8w8
  • Niet online
Ja, dat heb ik dus ook gedaan. Die Enermax hangt _alleen_ aan het mobo. De HDDs e.d. hebben al n aparte voeding.

Bedankt voor je reply :)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:19

CyBeRSPiN

sinds 2001

Op zaterdag 05 januari 2002 14:52 schreef Magneet het volgende:
en een enermax 550W die niet genoeg power geeft?? wta heb je er dan in godsnaam voor spullen aanhangen??
idd! Lekt er iets weg ofzo?? :?

• N8w8
  • Niet online
6 Pentium Pro Overdrives, 16 DIMMs, Voodoo5 5500, Mylex ExtremeRAID 1100.

Maar ehm... iemand een idee?

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-08 13:40

Shuriken

Life is all about priorities

Magneet:
Dat zie je toch een ALR Rev 6x6 das een Pentium Pro board met daarop 6 processoren. ALR standaard powersupply was 700 Watt.

N8w8:
Ik neem aan dat je dit al gelezen had: http://www.vanvleet.net/alrpower.html

De enige optie is denk ik idd twee psu die tegelijker tijd aan gaan. En dan de boel een beetje logisch verdelen over de connectoren op het board.

Dat aanschakelen is niet zo moeilijk. Daar staan wel guides van op het net.http://www.waterkoeling.nl/index.php?artikel=12

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• N8w8
  • Niet online
Het probleem is dat alle 5V voeding aansluitingen op dat mobo met elkaar verbonden zijn. Dus ook als ik ze dan n beetje verdeeld aansluit treedt nog steeds dat voeding-opblaas-effect op, denk ik (ik riskeer t liever niet met fl. 800 aan voedingen ;)).

2 voedingen tegelijkertijd aan laten gaan is trouwens geen probleem (die vraag is hier op t.net al 10^10 keer gesteld) :)

Bedankt voor je reply!

Verwijderd

6 proccesoren :? :P :D

Relax man, waar kun je die dingen halen >:)

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-08 13:40

Shuriken

Life is all about priorities

Ja dat weet ik maar ik wist niet of jij het wist :)

Anyway ik ben nog maar een keer aan het zoeken geweest maar het is volgens mij niet mogelijk.

Anders had het al in mijn server gehangen :)

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Dude, laat eens een pic zien van dat beest!
Hoe snel is z`n oude PRO met fucking 6 processoren!

Dit heeft een groot woei ! gehalte....cool!!!

PIC`s!!!!! :9~

Verwijderd

Op zaterdag 05 januari 2002 15:19 schreef Toverstaf het volgende:
6 proccesoren :? :P :D

Relax man, waar kun je die dingen halen >:)
hier? (is volgens mij niet dezelfde, maar lijkt er wel veel op) :)

Verwijderd

Anders een volledig systeem van reduntant hot swappable PSU's deraan hangen >:) ?

• N8w8
  • Niet online
Het hoeft niet perse hot-swappable of redundant te zijn, zo lang ze maar load-sharen.
En dat wil ik graag zelf maken aangezien het anders veel te duur wordt.

Tenzij iemand n voedingssysteem weet dat ~800W kan leveren en ook niet al te duur is, uiteraard.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Kun je misschien met twee vette diodes de voedingen koppelen?
code:
1
2
3
PSU1 -----|>------|
            |------ +5V
PSU2 -----|>------|

Betekent wel dat je forse diodes nodig hebt, misschien iets als een gelijkrichter diode uit een auto - en iets moet verzinnen op de spanningsval die onvermijdelijk plaats vind over een diode.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• N8w8
  • Niet online
Ja, zoiets had ik ook al in gedachten. Zorg je er dan niet alleen voor dat de voedingen elkaar niet gaan voeden?
Of sharen ze dan ook meteen de load?

Er moeten dus volgens mij ook in ieder geval diodes in.
Zo hehe, load-sharing-design stap 1 voltooid :)

Bedankt voor je reply!

• flippo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-11-2023
Vergeet niet dat je met een diode 0,5 volt verliest .....
dan krijg je dus 4,5 volt...(ik las net in het voedingen forumpie dat de 5 volt maar 0,25volt mag afwijken)
mischien kan je beter ze gewoon parallel zetten met een flinke condensator ernaast om de verschillen op te vangen ivm met aanzetten enzo.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Ik zou een zwaardere voeding kopen. Dat kost wel een paar centen, maar vergeleken met wat je voor dat systeem zal hebben betaald is het ongetwijfeld een schijntje.

Of heb je hem tweedehands? Waar voedde de vorige eigenaar hem dan uit?

• N8w8
  • Niet online
Nou, die Enermax was de zwaarste (computer)voeding die ik kon vinden, met zn 550W uitgangsvermogen. Weet jij toevallig n sterkere?

De vorige eigenaar had 512MB i.p.v. 4096MB RAM, geen hardware RAID en geen Voodoo5. Vandaar dat die _wel_ genoeg had aan wat simpele AT voedingen.

NB dat ik wel genoeg stroom heb als ik 1GB RAM of de RAID controller eruit haal (althans, dan POST en boot ie prima).

En wat betreft die condensators; hoe zou ik die dan moeten plaatsen? Doen die eigenlijk wel meer dan alleen de stroom wat constanter maken?

Iemand anders nog ideeen? Weerstandsloze diodes misschien? ;)

Bedankt voor alle hulp tot nu toe!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:35
In deze guide staat een link naar deze site waar een hele uitleg staat over hoe je voedingen aan elkaar kunt koppelen. Ik heb het zelf niet helemaal doorgelezen, maar misschien staat daar iets zinvols in. Zo te zien moet je dan wel iets in een van de voedingen aanpassen, maar een andere manier is er volgens mij niet.

Verder kun je natuurlijk evt. ook zelf een voeding bouwen :)

[removed]

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Op woensdag 09 januari 2002 20:09 schreef N8w8 het volgende:
Nou, die Enermax was de zwaarste (computer)voeding die ik kon vinden, met zn 550W uitgangsvermogen. Weet jij toevallig n sterkere?

De vorige eigenaar had 512MB i.p.v. 4096MB RAM, geen hardware RAID en geen Voodoo5. Vandaar dat die _wel_ genoeg had aan wat simpele AT voedingen.

NB dat ik wel genoeg stroom heb als ik 1GB RAM of de RAID controller eruit haal (althans, dan POST en boot ie prima).

En wat betreft die condensators; hoe zou ik die dan moeten plaatsen? Doen die eigenlijk wel meer dan alleen de stroom wat constanter maken?

Iemand anders nog ideeen? Weerstandsloze diodes misschien? ;)

Bedankt voor alle hulp tot nu toe!
WTF voor een systeem heb je dan :?

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:35
Op woensdag 09 januari 2002 20:45 schreef Panzer het volgende:

[..]

WTF voor een systeem heb je dan :?
ff topic goed lezen :
Op zaterdag 05 januari 2002 14:58 schreef N8w8 het volgende:
6 Pentium Pro Overdrives, 16 DIMMs, Voodoo5 5500, Mylex ExtremeRAID 1100.

Maar ehm... iemand een idee?
[edit]Ach Panzer, ik moest de topic ook 3 keer opnieuw doorkijken voordat ik had gevonden waar het nu ook alweer precies stond ;)

[removed]

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Hmm, dom |:(
Damn, wat een specs :9

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:12
Zo'n bord dus

Afbeeldingslocatie: http://www.vanvleet.net/images/alr-boardsin.JPG

Met 6 CPU's

wat is het max van een p pro ?

200 - 233 MHz ?
256k - 512 k cash

dual P3 rent hem weg denk ik
en zuipt 4x minder stroom

Repareren doe je zo.

Verwijderd

da's echt wel vet spul ze :)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
kun je anders niet een voeding uit een oude VAX op de kop tikken?
die dingen konden vaak 750 a 1000 W aan.
de uitgebreidere zelfs wel 1500W

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Op woensdag 09 januari 2002 20:09 schreef N8w8 het volgende:
........
Condensator is een soort van buffer. Afvlakken van de spanning wil zeggen, dat als de voedingsspanning rimpels vertoond, de dalletjes in die rimpels door de buffer werking van de condensator opgevuld worden.

Door het bijplaatsen van wat grote elko's kan piekbelasting een stukje opgevangen worden.

? weet jij wat.

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[forum=6] >> [forum=22]

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:06
We hebben hier een Compaq Proliant 3000 staan, daar zit een 700W voeding in, misschien kan je daar aan komen??

Hail to the king baby!

Verwijderd

Of zoek een ouwe intelserver of zo. heb ik ook, zat een 800W voeding in (wel AT). Die staat nu stof te vangen. Samen met het quadripel P-100 4x SCSI-onboard mobo... Och, mijn Duron is toch sneller >:)

Verwijderd

Knoop de +5V's van de 2 voedingen aan elkaar met kleine weerstanden. 0.01 Ohm distributieweerstanden zou moeten werken. Voor de rest van de spanningen gebruik je 1 voeding.

• David
  • Laatst online: 05-07 11:19
[zwaar offtopic]
wtf is dit?
http://www.google.com/intl/xx-bork/
[/zwaar offtopic]

Dato DUO synth voor twee

• TD-er
Op donderdag 10 januari 2002 17:36 schreef DaBit het volgende:
Knoop de +5V's van de 2 voedingen aan elkaar met kleine weerstanden. 0.01 Ohm distributieweerstanden zou moeten werken. Voor de rest van de spanningen gebruik je 1 voeding.
ik zou dat woordje "kleine" maar even weglaten, want hiervoor moet je wel minstens 1Watt uitvoeringen gebruiken.
Ik heb in het verleden hiervoor (in een zelfbouw voeding, in serie met de 2N3055 torren) weerstanden van 0.22 Ohm gebruikt (zijn goedkoper en eenvoudiger te krijgen)

Verder moet je ervoor zorgen dat de stroom niet terug stroomt in de andere voeding (kost zoveel zekeringen)
Het eenvoudigste is dat met een diode, maar dan heb je een behoorlijk spanningsverlies en 20+Amp diodes zijn niet goedkoop.
Je zult anders mischien toch in de voedingen zelf moeten gaan solderen (niet ongevaarlijk(!!)) of ouderwetse (radio-) lampen gebruiken. Hiermee kun je grote stromen gelijkrichten als zijnde een soort diode, maar dan zonder spanningsval.
Ik denk alleen dat een andere voeding nog ff wat simpeler is :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

ik heb volgens mij nog een voeding van een intel server liggen (ergens) als ik 'em voor je moet zoeken mail je't maar :)

Verwijderd

Diodes tussen de leidingen in is geen strak plan, gezien het spanningsverlies van minimaal 0.4V. Buizen zijn geen optie gezien de anodespanningen.

0.01 Ohm levert bij 50A een spanningsval op van 0.5V, en is dus zelfs nog aan de grote kant. 0.007 Ohm zou al beter zijn. 0.22 Ohm is dus al helemaal geen optie. Overigens heb je met 0.01 Ohm al 50*0.01=25 Watt weerstanden nodig.

Zonder al te groot spanningsverlies, en zonder de Enermaxen te modificeren zijn distributieweerstanden de enige manier.

De vereiste kleine weerstandswaarden kun je alleen bereiken door shuntweerstanden te gebruiken doe normaal gesproken voor stroommeting gebruikt worden.

Eigenlijk heb ik zelf het idee dat gewoon 2 Enermaxen aan elkaar knopen goed moet werken. De load zal wel niet helemaal eerlijk verdeeld worden, maar da's niet zo'n probleem.

• N8w8
  • Niet online
Sine:
De CPU's zijn Pentium II (ja, ik zei per ongeluk Pro :)) Overdrives op 333MHz.
Eigenlijk precies hetzelfde als een Celeron-1A maar dan met 4x zoveel L2 cache (512kB) en quad-cpu support.
Of een Pentium II, maar dan met snellere L2 cache (full-speed) en quad-cpu support.
Of een Pentium Pro 512kB, maar dan met extra (PII) instructies en n hogere clock.
In de ALR gemeenschap hebben ze t soms ook over baby-P2-Xeons, wat dat ook mag betekenen :).

En wat betreft die snelheid; ik heb gehoord dat ie sneller is qua rekenkracht dan een dual 1GHz P3.
Trouwens, de HDD array is zeker wel sneller dan de your-average-dual-PIII. Ik heb hardware RAID (met n 233MHz StrongARM en 2 U2W channels) en 2 6-drive SCA backplanes.

Qua stroom is t inderdaad n bitch, maar t is toch niet een ding waar je de hele dag op gaat zitten surfen. Het is meer voor de show/geek-factor/stoerdoenerij/het me van de straat houden :)

Negotiator:
Hij is niet overclocked en ik heb nog geen case ;) Maargoed. Prima.

DiMension:
Poging om GoT'ers aan te sporen tot zelf searchen ;)

DaBit:
Hmm, dus met twee identieke voedingen krijg je niet zo'n last van dat elkaar-voeden-probleem, en wordt de load dus (enigszins) verdeeld (eventueel m.b.v. wat condensators)? Ik denk dat dat dan de beste oplossing is. Zolang het maximum uitgangsvermogen van het geheel omhoog gaat vind ik het allemaal best :)
Ik zal eens wat info zoeken over "shunt"- en "distributie"weerstand.

Bedankt allemaal!

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
ziek spul man dud >:)

helaas heb ik geen oplossing voor je ben (nog) niet zo handig met electronica :'(

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

:9~

maar is het niet mogelijk om de AT(X)-stekker te modificeren zodat hij 5 volt van voeding nr 1 haalt en dat de andere voltages en harddisk-troep van voeding nr. 2 haalt. Dat zou misschien al wel voldoende kunnen zijn.

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Waaat, zo'n bord is leuk! Te langsaam geworden? Nou, dan prik je er toch een processortje bij :D

• chromeeh
  • Laatst online: 15-08 16:11

chromeeh

the Gnome

Op woensdag 09 januari 2002 21:02 schreef Sine het volgende:
Zo'n bord dus
[afbeelding]
Sweeeeet >:)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een guide om zelf load sharing supplies maken is lastig te vinden op het Internet.. Zijn de onderstaande supplies niks voor jou :?

http://www.granitemicrosystems.com/p_supply/4005h/4005h.htm
http://www.granitemicrosystems.com/p_supply/2004/2004.htm

Verwijderd

Deze man is de echt die hard Tweaker, wat een cool systeem >:)

Dude je komt echt in de boeken, cool dat je z`n systeem werkend probeerd te krijgen!!

Respect !

Verwijderd

De power supply is bij dit systeem inderdaad één van de problemen. Ik heb er een 750 Watt voeding voor gebruikt die ik uit een oude Dec Alpha had gesloopt. Iets anders zou ik niet aanraden (geen voedingen schakelen). Zelfs met een 750 watt voeding kan hij af en toe instabiel worden door stroomgebrek.

Even voor de mensen die het systeem niet kennen. Dit systeem rockt echt enorm. Als je hier een originele kast omheen hebt kun je er nog makkelijk 2500 euro voor krijgen. Is vooral leuk voor RC5 en in mijn geval toen Seti.

Ik heb hem vorig jaar verkocht voor 6000 gulden. Mijn ouders waren een beetje over de zeik na het zien van de stroomrekening.

Als je het geld en de mogelijkheid hebt om een originele kast te krijgen dan MOET je die kopen (niet de rack mounted). Gaaf LCD scherm met systeem status en alles erop en eraan.

Verwijderd

Maarruh....nightwatch...hoelang ben je al bezig? Het heeft mij namelijk in totaal meer dan een jaar gekost.

Vooral de VRM's en werkende simms hebben me nogal wat tijd gekost.

Veel succes verder. Voor mij was dit het leukste project tot nu toe.

• N8w8
  • Niet online
Ik ben bezig vanaf september 2000. Probleem is dat ik m zo high-end mogelijk wil maken. Dus bijvoorbeeld niet zo'n waardeloze Promise nep-RAID kaart (met n gewone IDE controller kan je hetzelfde, voor de mensen die dat nog niet wisten) maar n echte, en de volle 4GB RAM. Daarom duurt t allemaal zo fscking lang.

Ik verwacht er fl.14.000 (toen hadden we nog geen euro's) aan uit te geven, de teller staat nu op fl.11.000, dus hij is financieel gezien bijna af.

• MaNDaRK
  • Laatst online: 22:55
Gebruik de search eens voor die voedingen :)

Ik had het ook nodig, en in de search had ik het antwoord gevonden :D

No flame ;)

• N8w8
  • Niet online
Sorry maar ik kon het niet vinden. Wat voor query had je dan gedaan?
Ik kwam helemaal om in de 2-voedingen-tegelijk-aan-laten-gaan-met-het-groene-draadje topics.

Verwijderd

in totaal misschien wel, maar aan de aantal bezoekertjes van webpagina's tegelijk niet denk ik ;)
linux firewall :) gnigni

• N8w8
  • Niet online
Misschien n beetje n dooddoener, maar ik heb de originele ALR kast gekocht, inclusief 1070W aan voeding. Probleem opgelost :)

Bedankt voor de hulp!

• TD-er
Op maandag 28 januari 2002 19:49 schreef N8w8 het volgende:
Misschien n beetje n dooddoener, maar ik heb de originele ALR kast gekocht, inclusief 1070W aan voeding. Probleem opgelost :)

Bedankt voor de hulp!
Uiteraard willen we wel een fototje zien van die kast + voeding.
Een > 1kW voeding zie je niet dagelijks (althans ik niet)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op maandag 28 januari 2002 19:49 schreef N8w8 het volgende:

Bedankt voor de hulp!
Houd dat in dat je een Enermax 550watt overhebt waar je vanaf wilt? :D

• N8w8
  • Niet online
Ik heb aan papa gevraagd of ie de digicam van zn werk wil lenen. Het zijn trouwens 3 voedingen van elk ~360W op n backplane.

En ja, ik heb nu een 550W Enermax te koop. Ik heb m zo gemod dat t nu n AT voeding is. Dan moet je dus zelf n ATX stekker vinden en eraan zetten (tenzij je m voor peltiers ofzo nodig hebt natuurlijk). Nog steeds interesse (EUR 150)?

• N8w8
  • Niet online
Hier staan wat foto's.

Verwijderd

Holy shit zeg, wat een apparaat :D

Waar gebruik je dat ding nou eigenlijk voor?

• N8w8
  • Niet online
Nou, ik heb m eigelijk alleen maar gebouwd voor de heb; nu ie af is weet ik eigelijk niet wat ik ermee moet doen.

Omdat die 6 CPU's tezamen wel fsckin' veel rekenkracht hebben vind ik t wel leuk om met SMP utils te klooien zoals Gimp (die draait er errug lekker op), video encoding (SAMPEG bijvoorbeeld) of gewoon voor de gein iets groots te compilen. Ik gebruik m bijv. als compiler-server voor mn P200 MMX FreeBSD thuisservertje (scheelt n _hoop_ tijd als je n hele release wilt builden).
Ik ga iig geen distributed.net of SETI erop draaien. Is mij iets _te_ nutteloos (je hebt er zelf helemaal niks aan).

Maar iets echt nuttigs? Nah :)

Verwijderd

ff off-topic.
ik zit op jouw site te kijken naar dat 19" rack en zie ik het goed? staat er helemaalbovenaan een kenwood KA-3500 versterker ?
weet jij toevallig hoevel vermogen dat ding per uitgang heeft ??

• N8w8
  • Niet online
Klopt! Dat is n KA-3500.
Ik had iets gehoord van 100W, maar ik weet niet of dat nou per speaker, speakerset of totaal vermogen is, helaas.

• Gabriel-LG
  • Laatst online: 16-08 21:41
Waar-the-fuck heb jij 6 pentiumII overdrives vandaan geplukt :? Ik heb zolang ik leef nob nooit zo'n ding gezien, terwijl ik er toch wel naar opzoek ben geweest (nu niet meer)

Verwijderd

>:) >:) UBERL33tNESS zon dikke bak :P

daar leef je voor :f

• N8w8
  • Niet online
We hadden met zn drieen voor ~fl.6000 18 P2ODs gekocht van 1 of andere winkel in de VS. Normaal gesproken bezorgden ze niet buiten de VS maar omdat iemand iemand kende die daar werkt konden we wel wat regelen.
Dus uiteindelijk heb ik 6 stuks voor fl.2000 kunnen kopen.

Het zijn best stoere dingen; ze lijken sterk op P2 Xeons op 5x66MHz (denk dat dat de beste vergelijking is). Als iemand nog interesse heeft in deze dingen weet ik nog wel iemand die er 6 te koop heeft... :)
Pagina: 1