Toon posts:

[Console] loopt vast?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Debian systeem maar ik heb er vandaag problemen mee gekregen :(
Ik draai KDE en het werken daarin gaat heerlijk (nog steeds trouwens) maar ik wou ff wat systeembeheer uitvoeren vie een "normale" console. Ik dus naar een console en wat zie ik? Alleen een groene streep boven in de console en verder alles zwart! De andere consoles hebben het ook (Alleen KDM werkt nog).

Remote kan ik wel inloggen. Ik heb al een aantal processes het -HUP signal gegeven maar het helpt niet. Een reboot zit er eigenlijk niet in.

Heeft iemand ervaring met dit probleem? Of misschien nog andere processen die ik kan killen oid?

Verwijderd

Als de X server crasht moet je eens proberen om een control-alt-backspace te doen.

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
probeer eens (als root) een telinit 3 te doen (naar runlevel 3). Dat zou alles wat X is af moeten sluiten, gesteld dat je via xdm ingelogd was (runlevel 5).

Overigens: ik heb wel eens gezien dat X de videokaart in een dusdanige staat kan achterlaten bij wisselen naar een plain console dat je inderdaad geen beeld meer hebt en ook niet meer krijgt tot je reboot. In dat geval moet je dus gewoon beslissen of je in console mode of in grafische mode wilt werken en niet wisselen met ctrl-alt-functietoets.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is niet X maar juist de normale consoles

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:32
Het kan zijn dat de driver van je videokaart (in de X-server) niet helemaal goed is, en dus niet goed kan terugschakelen naar textmode. De enige manier om dat op te lossen is een nieuwe videokaart, of wachten op nieuwere drivers.

Rebooten is denk ik de enige mogelijkheid om eea te fixen.

Je weet dat als je iets als root moet doen, je ook 'su' kan gebruiken vanuit een xterm?

Verwijderd

Topicstarter
Het is altijd goed gegaan.. heb een Matrox 450 kaart
Ineens is het gekomen... no update oid

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-08 23:31
ik heb dus op een klein servertje ook debian draaien. Geen X en ook is op tty3 de shell vastgelopen.. Beetje vreemd!?

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Ik heb ook Debian en eerst liep soms de tty1 vast, heel vreemd. Het gebeurde nooit bij tty2 en verder. Vreemd genoeg heb ik er tegenwoordig geen last meer van (ik heb geen kernel geupgrade oid).

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Verwijderd

Op zaterdag 05 januari 2002 15:14 schreef quinty het volgende:
Het is altijd goed gegaan.. heb een Matrox 450 kaart
Ineens is het gekomen... no update oid
Gebruik jij een (grafische) VFB console??
zo ja, zet die eens uit, en gebruik gewone kale tekstmode, dan werkt het waarschijnlijk wel. (dat betekend dus rebooten, en bij lilo vga=normal ofzoiets meegeven)
Ik heb hetzelfde probleem ook gehad, tegenwoordig geen last meer van (nieuwere kernel of xfree86?)
Het is een bekend probleem met de Matrox G450 in ieder geval.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:20

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zaterdag 05 januari 2002 17:47 schreef Operations het volgende:

[..]

Gebruik jij een (grafische) VFB console??
zo ja, zet die eens uit, en gebruik gewone kale tekstmode, dan werkt het waarschijnlijk wel. (dat betekend dus rebooten, en bij lilo vga=normal ofzoiets meegeven)
Ik heb hetzelfde probleem ook gehad, tegenwoordig geen last meer van (nieuwere kernel of xfree86?)
Het is een bekend probleem met de Matrox G450 in ieder geval.
Sommige FrameBuffers + X-drivers leveren inderdaad problemen op. Ik heb het hier zelf gemerkt met RivaFB in combinatie met de drivers van nVidia, dat gaf niet eens meer strepen, dat liep gewoon vast (als in: zelfs Magic SysRq gaf geen output meer in de console). De nVidia-drivers in combinatie met VesaFB hebben een klein probleem dat je console soms zwart blijft als je vanaf X ernaartoe switcht. Even teruggaan en opnieuw proberen verhelpt dat altijd weer.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1