Latex WYSIWYG editor voor Windows

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rhythmic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-10-2025
Onder UNIX en Linux gebruik ik vaak Lyx om Latex documenten te bewerken. Nou zou ik dat ook graag onder Windows willen kunnen doen. De enige manier die ik tot nu toe heb kunnen vinden is Cygwin installeren samen met MikTex en Lyx voor Windows. Dat is alleen een hele sloot programma's bij elkaar, en het resultaat vind ik nou niet echt lekker soepel werken. Vandaar mijn vraag: weet iemand nog een andere WYSIWYG editor voor Latex documenten onder Windows?

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
--> SA

• Linchpin
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:12
Je zou Scientific Workplace eens kunnen proberen.

• Rhythmic
Op zaterdag 05 januari 2002 18:44 schreef Linchpin het volgende:
Je zou Scientific Workplace eens kunnen proberen.
Dat klinkt interessant. Scientific Workplace is alleen wel erg zwaar (voornamelijk gericht op wiskundigen en hun vergelijkingen, grafiekjes etc.). Maar Scientific Word lijkt me wel OK. Alleen jammer dat het geen (gratis) open source programma is. Maar ja, wat wil je onder Windows... :)

Verwijderd

Hmm, ik heb eens gekeken wat de uni gebruik als editors, maar die gebruiken ook workspace als wysiwyg editor :{

Verder wordt er Miktex gebruikt, icm WinEdt. Maar dat is dan weer niet WYSIWYG :(

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:32

Bananenplant

Blocking YOUR ads since 2005

ben even nieuwsgierig:

hoe produceer je met WYSIWYG een integraal van 0 tot oneindig van een breuk met wat leuke machten, waar natuurlijk een rechtopstaande d achter hoort?

zit je dan niet de hele tijd om te klikken?

LaTeX-code kun je in 2 weken wel redelijk leren...

owja, je kunt ook vmware installeren natuurlijk.

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

Verwijderd

Ik zou je toch aanraden om gewoon LaTeX code te leren. Dat is echt niet zo moeilijk als het lijkt en het gaat uiteindelijk volgens mij een stuk sneller dan met een WYSIWYG editor. Met WinEdt (niet Winedit!) en MikTeX gaat het trouwens helemaal handig, dankzij de TeXify knop.

Als je meer wilt weten over LaTeX code kan raad ik je aan een kijkje te nemen in het boek 'A Guide to LaTeX2e' van Kopka en Daly. Verder is er natuurlijk héél veel informatie over te vinden op het Internet, inclusief een aantal korte LaTeX handleidingen.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-08 16:22
bij een hoop linux distro's wordt het bestand "lshort.dvi" meegeinstalleerd. (staat in /usr/share/texmf/doc/latex/general/lshort.dvi)
het is de "Not so Short introduction to LaTeX"
staat een hoop nuttige info in.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Juup
  • Niet online
Of je schrijft het in MathML (+ (X)HTML)
Iedereen met mozilla 0.9.7 of hoger kan het dan lezen.
LaTeX zuigt eigenlijk (zeker onder windows)

Ik hoop/verw8 dat MathML het helemaal gaat maken.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Rhythmic
Ik heb eerder ook wel eens documenten in Latex zelf getikt, maar vond Lyx toch een stuk aangenamer werken. Als ik een stuk tekst tik wil ik me dan in de eerste plaats bezig houden met de inhoud, en niet constant ook nog eens allerlei opmaakcodes moeten tikken. Vergelijk het maar met een stuk tekst tikken voor een website: dat gaat ook het prettigst als je dat eerst in een WYSIWYG editor tikt en vervolgens pas in HTML opmaakt. Overigens heb ik een hekel aan WYSIWYG HTML-editors, maar dat terzijde >:)

Voorlopig gebruik ik Latex alleen nog voor tekst-met-plaatjes, en heb ik (nog) geen moeilijke wiskundige formules nodig. Wellicht dat dan handmatig Latex tikken handiger is, maar dat weet ik dus (nog) niet.

-> MORA: wat doet die TEXify knop in WinEdt precies?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-08 16:22
Op maandag 07 januari 2002 21:44 schreef Rhythmic het volgende:
[..]
-> MORA: wat doet die TEXify knop in WinEdt precies?
Ik ben dan wel geen Mora..... ;)

Maar texify lijkt mij vrijwel hetzelfde te doen als fontify in emacs.
oftewel kleurtjes geven aan keywords en de text in \textbf{} ook vet drukken.

Verder is Latex prima om gewoon in een editor te typen met opmaak, alleen is zonder een WYSIWYG editor het vrij lastig om plaatjes in een LaTeX bestand te zetten.
Het lukt wel, maar daar heb je net iets meer dan standaard LaTeX kennis voor nodig :7 een recent verslag van mij in Latex met plaatjes

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Rhythmic:-> MORA: wat doet die TEXify knop in WinEdt precies?
Die haalt het document precies voldoende keren door de hele LaTeX molen om alle referenties (figuren, pagina's inhoudsopgave) in één keer goed te hebben en opent vervolgens automatisch de DVI viewer. Dat scheelt uiteindelijk toch veel tijd en ergernis kan ik uit ervaring melden (het is me zelf nog wel eens overkomen dat ik dacht een eindversie te printen, terwijl er toch nog vraagtekens in kruisverwijzingen bleken te staan).

WinEdt kleurt de LaTeX source trouwens ook nog eens mooi in. ;)

Emacs werkt natuurlijk ook heel goed samen met LaTeX, maar ik ben er zelf nooit een echte fan van geweest. Maar ik heb dan ook meer met Windows dan met Linux (voorlopig, althans).

• SigmundFreud
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

SigmundFreud

Sic transit gloria mundi

Ik geef dit topic een schop, de vraag blijft relevant. Ik gebruik nu sinds kort de windows-port van LyX. Op de site http://www.fh-hannover.de/mbau/tim/hentschel/lyx/ staat uitgebreid uitgelegd hoe je deze installeert (is niet moeilijk). Je hebt Cygwin nodig (is sowieso erg handig) en ook een X-server-programma. Verder natuurlijk een MikTeX- of andere TeX-installatie. Het werkt perfect, en het editten gaat een stuk eenvoudiger (hoewel het wel even wennen is).

...maar ik heb een bel op mijn fiets

• akuut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-04 15:12
Ik heb als wiskundige veel plain LaTex getypt, maar ben nu vrijwel geheel overgestapt op Scientific Workplace. Ik werk hier veel sneller mee, en maak veel minder fouten dan met plain LaTex in een editor, zowel voor het typen van tekst, formules en het invoegen van plaatjes. Tevens produceert Scientific Workplace heel nette (standaard) LaTex, die altijd nog gewoon in een andere editor is te finetunen.
hoe produceer je met WYSIWYG een integraal van 0 tot oneindig van een breuk met wat leuke machten, waar natuurlijk een rechtopstaande d achter hoort? zit je dan niet de hele tijd om te klikken?
Dit kan echt vrijwel zonder klikken. Scientif Workplace kent twee modes, een tekst en een wiskunde mode. In de wiskunde mode is de wordt de spatiebalk gebruikt om van sub- of superscript weer op een vorig niveau te komen. Verder zijn er een groot aantal toetscombinaties en als je toch wilt klikken een hele collectie toolbars.

Ik geef toe dat Scientific workplace wat zwaar is, er zit bevoorbeeld een maple kernel (symbolisch wiskunde programma) in. Scientific Word is geloof ik een iets uitgekledere versie.

• chemistone
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-12-2025
Discussie is al oud, maar er is nog een goede editor voor Latex:
Texnic (Center), freeware, stabiel en erg gebruikersvriendelijk. Te downloaden via:
www.toolscenter.org/products/texniccenter
Pagina: 1