Toon posts:

OGG Vorbis zuigt!

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Da's mijn conclusie. Het is allemaal nog erg Alpha, dus daar wijt ik het voorlopig maar aan.

OGG Vorbis is dus net zoiets als MP3. Het zou kleinere filesizes moeten geven.

Ik heb net 1 mp3 omgezet naar ogg, en het bevalt me niet.

Ten eerste duurde het dik 15 minuten om een mp3 van 3.26 128 Kbps 44 Khz Stereo om te zetten naar ogg (op me P166MMX), en bij het afspelen loopt me PC bijna vast. De CPU-usage is dus veel hoger dan bij MP3 tijdens het afspelen.

HEt allerergste vind ik nog wel dat de filesize groter was dan de originele mp3! Het origineel is 3.16 Mb en de OGG is 3.26 Mb.

Ik zie het voordeel voorlopig dus echt niet.

Ik heb gecodereerd met ogglame en speel af met Winamp + ogg-dll

---------------------------------------
C:\WINDOWS\Temp>ogglame sa.mp3 sa.ogg
LAME version 3.84 (alpha 1) (www.sulaco.org/mp3)
Encoding sa.mp3 to sa.ogg
Encoding as 44.1 kHz VBR Ogg Vorbis
8922/ 8921(100%)| 0:15:41/ 0:15:41|268426:32:32/268426:32:32| 0.2203| 0:00
:00
------------------------------------------
Ter vergelijking. Deze mp3 duurt bij mij ongeveer anderhalve minuut om van WAve naar mp3 om te zetten.

• pim4
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-08 18:20
Ik heb vanmorgen ook ff gekeken, maar het duurde me allemaal te lang, heb geen winamp of sonique geinstalleerd :)(ik vind instaleren een slechte gewoonte ;))
Ddus kunnen luisteren vergeet het maar. Waarom geen echte windows codec ? voor mij was hij al afgevallen, maar na jou verhaal al helemaal.
maar toch, een langere encodeertijd lijkt me logisch als je een hogere compressie wilt, niet ?
Dat het afspelen CPU kost moge ook duidelijk zijn. op de p150 van m'n vriendin doet hij soms al moeilijk met mp3.

Maar fijn om te zien dat het zuigt, dan hoef ik er geen energie meer aan te besteden

Verwijderd

Deze mp3 duurt bij mij ongeveer anderhalve minuut om van WAve naar mp3 om te zetten.
Op een P166? Dat kan toch niet zo snel gaan, of het moet een waanzinnig slechte encoder zijn!

Correct me if I'm wrong ;)

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:36

Flotter

Pelipper!

Waar zijn deze buggy programma's eigenlijk binnen te hengelen?

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Verwijderd

Topicstarter
Pino : Met Fraunhofer duurt het dik 3 minuten. Met Xing Audiocatalyst 2.1 ongeveer anderhalf. Nahja, dik anderhalf. Maar da's ook 20 Khz .. niet de 16 Khz versie.

Verwijderd

Flotter: http://www.vorbis.com/download.html

HlpDsK: bij mij moet ik met fraunhofer toch zeker op een kwartiertje per track rekenen, en dat is op een PII350@392MHz. Wel -br 192000 -hq natuurlijk.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Track van 56 Mb ge'Ogg'ed. Dat duurde 10:40 op een cel 466, 128 Mb.

• R Kuipers
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-08 08:27
Ok, ik heb een test uitgevoerd met ogg versus mp3. Allereerst heb ik een wav-bestand geript: Emma Chapplin - Carmine Meo - Spente le stelle. (Ter info; vrij klassiek, sopraan zang). Het wave bestand werd 47 MB groot, en duurt 4.27 minuten. Vervolgens heb ik het bestand gecomprimeerd naar .ogg. Op mijn celeron 333 deed hij hier 7.56 minuut over. Het uiteindelijke bestand is 4.231 kB groot. Het inpakken gaat automatisch met vbr; de gemiddelde bitrate = 130 kBit/s. Vervolgens heb ik het wav (!!!)-bestand ingepakt met MP3 Producer (Professional) 2.1; optie 128 kBit/s high quality encoding. Het inpakken duurde 5.30 minuut. Het uiteindelijke formaat van het mp3 bestand is 4.178 kB groot. Bij het beluisteren van .ogg heb ik een CPU-load van +- 30 %; het beluisteren van MP3 +- 10%.

Samengevat:

Formaat;Techniek;Size;bitrate;tijd inpakken;CPU afspelen
Ogg VBR 4.231 kB 130 kBit/s 7.56 min 30 %
MP3 CBR 4.178 kB 128 kBit/s 5.30 min 10 %

En nu het belangrijkste natuurlijk: de kwaliteit. Tuurlijk ligt dit heel persoonlijk. Echter ik vond mp3 beter klinken. MP3 is helderder, voller, krachtiger. Ogg daarentegen mist iets, al kan ik moeilijk omschrijven wat. Misschien zo: het gevoel dat iemand mee probeert te geven als hij/zij zingt, is gewoonweg minder ervaarbaar.

Kritische opmerking bij deze test: ogglame heeft nog geen verschillende instellingen mbt bitrate. VBR is de (enoge) standaard optie. Om een vergelijkbaar groot bestand te krijgen heb ik 128 kBit/s voor MP3 gekozen. VBR had voor MP3 een nog hogere kwaliteit gegeven; over de bestandsgrootte kan ik alleen maaar speculeren, laat ik dat maar niet doen.

Conclusie: Ogg is er nog lang niet. Maar laten we niet vergeten dat MP3 al heel ver uitontwikkeld is. De eerste versies van MP3 waren ronduit onacceptabel. Ook bij MP3 lag het grootste probleem toen bij het encoden van de menselijke stem (stemmen kregen een duits accent meen ik). Op zich ben ik nu al bijzonder te spreken over Ogg. Als de kwaliteit een zelfde levensloop krijgt als MP3; dan zal dit formaat zeker doorbreken. Al is het maar om de prijs.

Verwijderd

Topicstarter
Da's dus een uitgebreid verhaal wat hetzelfde zegt als ik deed. :)

Maar da's niet erg, het is altijd goed om gelijkgestemden te horen.

Mp3 was in de vroege dagen ook niet alles.

Reactie op post hier beneden : het is geen Beta, het is zelfs Alpha. Ogg is nu niet veel soeps, maar dat veranderd ongetwijfeld nog.

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Het is beta. En op de site geven ze ook toe dat er nog wat problemen zijn dat stelt mij al gerust. Mogelijk om meer dan 2 kanalen te gebruiken. :D Lijkt me wel wat om AC3 5:1 mee om te zetten voor een DivXje.

• R Kuipers
Quote: Da's dus een uitgebreid verhaal wat hetzelfde zegt als ik deed.

Nee hoor, jij had als input een mp3,ik een wav. Groot verschil. Zelfde conclusie.

Wat me overigens wel opvalt is dat de gemiddelde bitrate bij VBR van Ogg bijna constant is, steeds rond de 130 kBit/s. Bij mp3 ligt dit gemiddelde hoger.

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:02

StratoFarmer

Anke :*

Ik heb Ogg lame vergeleken met Xing encoder:

Encoderen van een wav,
allebei VBR en de hoogste kwaliteit die ze maar kunnen:

- klinken allebei heel goed.....geen verschil
- Xing deed er 30s over Ogg deed er 7min.
over (errug veel verschil dus)
- MP3 werd 3,2MB Ogg werd 2,7MB
dus idd Ogg is iets kleiner....

bij het omzetten van mp3 naar ogg werd'ie idd groter, dus dat gaat nog niet zo ok.

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

Verwijderd

O ja, ennuh.. er is nog een betere dan beide///

Windows Media.. 128kbit MP3 staat ongeveer gelijk aan 96kbit windows media

• R Kuipers
Waar kan ik info/software vinden over dan windows media. Ik dacht dat dat gewoon mp3 was.

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

Windows Medie Player zit standaard bij Windows..
Trouwens, Napster shared ook WMA bestanden..

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

Windows Medie Player zit standaard bij Windows..
Trouwens, Napster shared ook WMA bestanden..

Verwijderd

Topicstarter
WMA is vooral bij bepaalde bitrates gewoon wazig tegenover MP3.

Verwijderd

Topicstarter
En trouwens, bij echt lage bitrates ga ik voor RealAudio. Spraak en zo.

Verwijderd

Nog 1 opmerking:

Ogg doet volgens mij alleen nog maar echt stereo terwijl mp3 joint stereo doet!

Verder kan een p1 166 een mp3 niet in 0.5xrealtime met de Fraunhofer codec encoden. Mijn PII 350 doet het ongeveer real time, dus een P1 zal er ongeveer op 128 kbit HQ (en dit HQ is HEEL belangrijk) zo'n 4x realtime over doen!
Pagina: 1