CMOS checksum error

Pagina: 1
Acties:

• Guider
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 10:04
Wat moet ik doen om dit probleem te verhelpen. Wat makeert er aan de pc als hij een cmos checksum error heeft.

Mij ligt bij dat het aan de bios ligt maar dat weet ik dus niet zeker.

Het is een P 1 133 32 MB

BVD

Verwijderd

Hmmz... Ik denk dat je bios kappot is. Al geprobeerd nieuwe te flashen ?(of brabbel ik nu onzin? ;)).

• Guider
Betekent dat mijn hele moederbord naar de klote is of alleen een nieuwe versie van mij bios er op zetten, zou die het dan weer doen

Verwijderd

is je bios batterij misschien leeg? en anders moet je andere bios erin zien te flashen!

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
Controleer ff met een nieuwe (goede) batterij, anders moet je proberen je bios te flashen! Heb je anders recentelijk iets veranderd in je biosinstellingen???

|Specs|

• blackd
  • Niet online
Je moederbord is nog ok, mits je daar een nieuwe BIOS chip op kan zetten. Je BIOS is namelijk corrupt, en moet: of geflasht worden, of vervangen worden.

Flashen kan een lastig karwei worden, aangezien je huidige computer niet meer wil opstarten. Dit zou je dan via een andere computer moeten doen die 't zelfde moederbord & bios heeft. Hotflashen heet dit, en staat hier beschreven: [topic=180509]

Of je kan opzoek gaan naar een nieuwe, voorgeflashte bios chip (garantie?? vast niet)

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 22:46

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move HA->PMG

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Guider
Ik heb net gezocht naar een nieuwe bios en heb wel gevonden.
ECS P5TX-Bpro
DAn heb ik door geklikt naar support en gezocht naar de bios maar die kan ik dus niet vinden althans de goede dus

Wie kan me helpen

• blackd
  • Niet online
Op zaterdag 05 januari 2002 12:36 schreef Guider het volgende:
Ik heb net gezocht naar een nieuwe bios en heb wel gevonden.
ECS P5TX-Bpro
DAn heb ik door geklikt naar support en gezocht naar de bios maar die kan ik dus niet vinden althans de goede dus

Wie kan me helpen
Hier kun je een nieuwe versie van je BIOS downloaden:
http://www.ecs.com.tw/download/p5txbpro.htm

• Guider
Het is nog een oudere computer en wil er een server van gaan maken.

Zo'n HOT flash zal waarschijn lijkt niet gaan want ik heb niet nog een identiek systeem.

Ik heb nix in de bios instellingen verandert.

• blackd
  • Niet online
Op zaterdag 05 januari 2002 12:42 schreef Guider het volgende:
Het is nog een oudere computer en wil er een server van gaan maken.

Zo'n HOT flash zal waarschijn lijkt niet gaan want ik heb niet nog een identiek systeem.

Ik heb nix in de bios instellingen verandert.
Misschien ergens een tweedehands moederbord op de kop tikken waar wat aan stuk is, en daar de BIOS chip vanaf halen?

Maar eerst ff kijken of een nieuwe batterij helpt ..

• Guider
Op zaterdag 05 januari 2002 12:38 schreef blackd het volgende:

[..]

Hier kun je een nieuwe versie van je BIOS downloaden:
http://www.ecs.com.tw/download/p5txbpro.htm
Dat heb ik ook gevonden heb de versie 2
Maar welkemoet ik nu hebben:
V2.2
V2.1
V2.0
V1.1
V1.0

en hoe moet ik dat dan doen.
en hoe kan ik mij batterijtje testen. want een nieuwe kopen voor niets heb ik ook geen zin in want die dingen schijnen best duur te zijn

• Guider
Op zaterdag 05 januari 2002 12:44 schreef blackd het volgende:

[..]

Misschien ergens een tweedehands moederbord op de kop tikken waar wat aan stuk is, en daar de BIOS chip vanaf halen?

Maar eerst ff kijken of een nieuwe batterij helpt ..
Ik denk toch dat ik maar een nieuw batterijtje ga halen straks.

• blackd
  • Niet online
Op zaterdag 05 januari 2002 12:49 schreef Guider het volgende:

[..]

Ik denk toch dat ik maar een nieuw batterijtje ga halen straks.
Heb je een multimetertje? Dan kan je kijken of er nog spanning op staat.. (of lampje er tegenaan houden ofzo)
Op zaterdag 05 januari 2002 12:47 schreef Guider het volgende:

[..]

Dat heb ik ook gevonden heb de versie 2
Maar welkemoet ik nu hebben:
V2.2
V2.1
V2.0
V1.1
V1.0

en hoe moet ik dat dan doen.
en hoe kan ik mij batterijtje testen. want een nieuwe kopen voor niets heb ik ook geen zin in want die dingen schijnen best duur te zijn
In principe gewoon de laatste versie (2.2 dus), daar zitten alle oude updates ook in verwerkt. Alleen het biosupdaten zal niet gaan omdat je niet op kan starten vanaf je pc. Je zou dan moeten hotflashen (is net al ter sprake gekomen) maar je zei al dat je geen vergelijkbaar systeem in de buurt had..

• Guider
dus als het niet aan mijn batterijtje ligt heb ik toch een heel groot probleem of zie ik dat dan berkeerd.

Mijn bios zit wel op een aparte chip (er zit een sticker van Award op en zit bij mij batterij en clearjumper)
is daar geen niewe in te prikken

• blackd
  • Niet online
Op zaterdag 05 januari 2002 12:55 schreef Guider het volgende:
dus als het niet aan mijn batterijtje ligt heb ik toch een heel groot probleem of zie ik dat dan berkeerd.

Mijn bios zit wel op een aparte chip (er zit een sticker van Award op en zit bij mij batterij en clearjumper)
is daar geen niewe in te prikken
Als het niet aan je batterij ligt, is je bios dus gaar, en heb je een redelijk groot probleem, omdat je dus je bios niet meer kunt updaten.

Je kunt/moet* er idd een andere chip op prikken, maar vind die maar es :( Misschien dat er in andere topics hier nog wat over staat.

* bij een hotflash haal je ook je chip van je mobo om hem op het andere mobo te flashen

• Guider
Is het dan niet amkkelijker om een nieuw moeder bord + processor te kopen of ligt dat aan mij

• blackd
  • Niet online
Misschien is tweedehands dan een optie?
Maar nieuw mobo + processor is al gauw het vervangen van je complete pc, dus ik weet niet precies wat je er mee wilt gaan doen... of 't het geld waard is om er een nieuwe pc in te investeren.. :)

Maar met een beetje gepruts is ie misschien nog wel aan de praat te krijgen, maar makkelijk zal 't misschien niet zijn...

Verwijderd

Zucht!!!

CMOS checksum error houd in dat de CMOS informatie niet consistent is met de laatste Checksum code ervan.

Dit komt in 99 op de 100 gevallen door een defecte batterij.

Als je het systeem verder wel kan booten OF je komt gewoon in de bios (Meestal DEL toets bij het opstarten anders F2 / F1 / CTRL-S o.i.d.) is het gewoon het batterijtje.

Als je iedere keer de CMOS opnieuw in moet stellen is je batterij gewoon leeg.
Soms is het een Blauwkleurig rond ding met een straal van ca. 1 centimeter waarin 2 1.2 Volt knoopcelletjes verborgen zitten. Dit is voornamelijk bij oudere mainboards.

Tegenwoordig is het eigenlijk standaard een CR-2032 lithium (ook 3 Volt) batterij.
Deze laatste is o.a. bij een fotohandel te krijgen.

Sommige (o.a. oudere compaq) pc's hebben verder een speciale aansluiting op het mainboard voor een dergelijke batterij.

In alle gevallen zijn ze rond de 3 volt (2x1.2V oplaadbaar)
Ze zijn over het algemeen goed te vervangen door 2 standaard AA of AAA batterijtjes in serie gekoppeld.
FF solderen en klaar.

Suc6

-=@@D=-

• Guider
Ik kan dus helemaal niet in de bios komen dat is het probleem denk ik.

Dus de bios is gewoon gaar volgensmij.
Pagina: 1