[XP] CPU load wisselend hoog --> compu traag

Pagina: 1
Acties:

• Allanon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 15:54

Allanon

appearance is overrated

Topicstarter
Ik heb hier het volgende systeem staan:

P4 1500 met 256 geheugen en het draait op XP.
Nu loopt het systeem de laatste tijd ontzettend traag(snelheidje 486 ;) ) , virusscanner gerund, nix.

Ik begin nu de neiging te krijgen een compleet nieuwe install te doen maar hopenlijk weten jullie nog een simpele oplossing :)

hier nog een pic van mijn taskmanager, draaide op dat moment psp en explorer........ schermpje wisselen zorgde al voor een 100% belasting van de CPU....

Afbeeldingslocatie: http://hagen.let.rug.nl/~s0990914/problem.gif

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-05 18:48

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Alles goed en wel, maar als je nu een screenshot van de processes tab had gemaakt, en gesorteerd op CPU gebruik dan had je meteen kunnen zien welk programma zoveel van je systeem gebruikt.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Allanon

Allanon

appearance is overrated

Topicstarter
Dat is dus een gedeelte van het probleem. Het maakt niet uit wat ik draai, of dat ik wat draai.

Ik krijg explorer op 95% CPU
taskmonitor op 85% CPU en ga zo maar door

terwijl het systeem dan bijna stilstaat.........

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Dan weet ik het ook zo niet vrees ik :?

• Allanon

Allanon

appearance is overrated

Topicstarter
Als iemand nog een idee heeft of ook zoiets heeft meegemaakt, want ik begin over een mooi oud commando te denken.........

begint met een f en eindigt op ormat..... ;)

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

En vergeet niet c: /u ;)

Verwijderd

Ik zou, zoals ik ook al zo vaak gedaan heb, een complete nieuwe install van Windows XP.

BELANGRIJK
Backup eerst al je belangrijke bestanden op cd-rom.
Heb je een tweede harde schijf, plaats dan alle bestanden daarop. Mits je natuurlijk geen gebruik maakt van RAID.

Stap 1
Ga daarom eerst naar http://www.user-friendly.net/download/download.htm en download de windows 98se http://www.user-friendly.net/ftp/pub/Boot%20Disks/boot98se.exe bootdisk.

Download deze omdat bij de bootdisk een oude versie van dos zit en je dus gewoon kunt booten naar dos.

Stap 2
Pak een diskette , formateer deze (natuurlijk voordat je windows xp verwijdert, en klik daarna op het bestand boot98se.exe

Stap 3
Boot met de diskette, doormiddel van de knop F8, en kies voor de onderste optie in het keuze menu.
Volgens mij is dit "dos ............"

Stap 4
Formateer je harde schijf format c:

Stap 5
Stop Windows XP cd-rom in cd-speler en de autoboot zal waarschijnlijk gestart worden.

• Allanon

Allanon

appearance is overrated

Topicstarter
Hoewel ik het een mooie handleiding vind se7enn, is installen wel duidelijk voor mij.

Wat ik me gewoon afvraag is hoe dit(zie topic) kan, gefixed kan worden of in de toekomst voorkomen kan worden.

Want als dit een probleem van XP is stap ik weer vrolijk over op 2000

Verwijderd

Windows blijft Windows 8-)

Verwijderd

Oh ja, kijk ook eens op www.tweakxp.com

• Allanon

Allanon

appearance is overrated

Topicstarter
Ik heb nog 2 mooie plaatjes van mijn CPU LOAD:

zo is ie idle (1x explorer en taskmonitor open):
Afbeeldingslocatie: http://hagen.let.rug.nl/~s0990914/problem2.gif

en zo als ik met mijn muis beweeg !!!! :'( (verder idem met vorige:
Afbeeldingslocatie: http://hagen.let.rug.nl/~s0990914/problem3.gif

begin dus erg aan videokaart/driver e.d. te denken, zo het kunnen dat de CPU dan de rekenkracht overneemt en dus begint te haperen e.d. ??????

Leuk detail: WinAmp draait als altijd, ongeacht de CPU load !!!

<edit> onduidelijkheidje </edit>

• Allanon

Allanon

appearance is overrated

Topicstarter
**laatste kick before the format**

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Delete eens alle stuurprogramma's en draai eens in safe mode en kijk wat ie daar doet :)

• Allanon

Allanon

appearance is overrated

Topicstarter
Ik weet niet of het blijvend is maar nu heb ik dit leuke plaatje *D :
Afbeeldingslocatie: http://hagen.let.rug.nl/~s0990914/problem4.gif

Dingen die zijn veranderd: loaded optimal defaults in bios van de ABIT THII-RAID en daarna vond WIN XP de HIGHPOINT RAID controller. :?

Soms moet je blij zijn dat de symptomen weg zijn,

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

sorry voor de kick van dit topic;
ik zit met exact 't zelfde probleem.
maakt nie uit welk programma cpu load schiet omhoog.
het gekke is dat dit een schone windows xp pro nl installatie is.
Is hier nu al wat meer over bekend?
ik heb zelf adaware gedraaid, virusscanner er over maar bijde zonder resultaat.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Verwijderd

sorry dat ik op een vrij oud topic reageer maar ook ik heb een soortgelijk probleem, alleen iets precieser van oorzaak (klein beetje maar toch :) ). Bij de buren draait win xp al een paar maanden en is nu sinds een paar weken extreem traag (P4 1800, die hiervoor altijd bloedje snel reageerde) Als ik taakcontrole opengooi zie je een proces lopen, aangegeven als "niet actief systeemproces" :? dat op hoge prioriteit alle beschikbare processorruimte opslurpt, In taakcontrole is het proces niet te beeindigen omdat windows het als een echt systeemproces ziet, maar het heeft eerder niet op deze computer gedraaid. Norton kan geen virussen vinden en er staat ook niks geinstalleerd wat op een koetje lijkt. Ook services die worden opgestart staat niks vreemds tussen.

Iemand die hier verlichting kan brengen?

Oja, dit is al een keer eerder gebeurd (daarna opnieuw geinstalleerd) en kunnen het begin van het probleem niet vastpinnen op het gebruik/installatie van bepaalde software.

• DiMario
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-03-2004
Ben benieuwd wie er meer over kan vertellen, want ik heb ditzelfde euvel al enige tijd onder W2K. Ik geloof dan ook niet dat het specifiek aan XP valt toe te wijzen.

Don't try to be who you wannabee... be who you are!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 00:09:
sorry dat ik op een vrij oud topic reageer maar ook ik heb een soortgelijk probleem, alleen iets precieser van oorzaak (klein beetje maar toch :) ). Bij de buren draait win xp al een paar maanden en is nu sinds een paar weken extreem traag (P4 1800, die hiervoor altijd bloedje snel reageerde) Als ik taakcontrole opengooi zie je een proces lopen, aangegeven als "niet actief systeemproces" :? dat op hoge prioriteit alle beschikbare processorruimte opslurpt, In taakcontrole is het proces niet te beeindigen omdat windows het als een echt systeemproces ziet, maar het heeft eerder niet op deze computer gedraaid. Norton kan geen virussen vinden en er staat ook niks geinstalleerd wat op een koetje lijkt. Ook services die worden opgestart staat niks vreemds tussen.

Iemand die hier verlichting kan brengen?

Oja, dit is al een keer eerder gebeurd (daarna opnieuw geinstalleerd) en kunnen het begin van het probleem niet vastpinnen op het gebruik/installatie van bepaalde software.
Eh, niet actief systeemproces is dus gewoon je idle tijd 8)7 ;)

🖥️ | 🚗

• DiMario
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-03-2004
MadMarky schreef op 17 March 2003 @ 00:52:
[...]

Eh, niet actief systeemproces is dus gewoon je idle tijd 8)7 ;)
Klopt, maar nu een leuke...
- Processen: Niet-aktieve systeemprocessen 93%
- Prestaties: CPU-gebruik 100%

En dat met enkel MSN (zonder vensters), IE(1 venster) en Popupkiller aktief, en goed voor 7%. Zeer wazig, en kan me niet indenken dat de tab 'Prestaties' ineens die 93% inpikt. :?

Ik installeer gewoon opnieuw, maar blijf nieuwsgierig naar enige verheldering.

Don't try to be who you wannabee... be who you are!

Verwijderd

Allanon schreef op 05 January 2002 @ 13:50:
Want als dit een probleem van XP is stap ik weer vrolijk over op 2000
[rml][ Windows 2000 Proffesional] CPU load[/rml]

lol!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Omschrijving van "Niet-actieve systeemprocessen":
Gebruiker: SYSTEM
Prioriteit: n.v.t.
Proces-id: 0

Voldoet het proces niet aan deze eisen dan is het iets anders, mogelijk een virus ofzoiets.
Voldoet het proces wel aan deze eisen, dan is het je "idle" proces, dat is eigenlijk geen echt proces, maar daar staat gewoon het aantal procenten van de cpu dat niet gebruikt wordt.

🖥️ | 🚗

• ~Destructor()
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb er ook last van gehad, ik kon geen programma meer opstarten of m'n muziek begon te kraken.
Ook CD's overnemen wilde niet meer, elke paar seconden 'bevroor' m'n computer even.

Inmiddels heb ik een 2e harde schijf als master aangesloten, en ben alles maar weer aan het installeren.

Nothing is impossible

Verwijderd

als dat zo is wat is dan de reden van het ontiegelijk traag zijn van die computer, weet iemand een manier om verboren processen op te sporen, want buiten dit draait er ongeveer 4 % aan gebruikte cpukracht en toch is het systeem echt mega traag. Of zou het een hardwareprobleem kunnen zijn?

edit:
het proces voldoet idd aan jouw eisen MadMarky dus we zullen er voor het gemak maar eventjes van uitgaan dat dit niet de schuldige is. (trouwens wel lam om je niet gebruikte cycles weer te geven als een proces, daar maar je alleen maar mensjes die win98se gewend zijn mee in de war :) )

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2003 13:20 ]

Verwijderd

oorzaak gevonden, slechte drivers van de cdbrander, die gaat voor problemen zorgen zodra er een leesbewerking wordt aangevraagd. maar verder was volgends de buren de pc altijd traag :?
maar goed, bedankt voor inzichten, heb weer wat geleerd :)

edit: oja, smilies weken hier anders als bij silk

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2003 00:33 ]

• ~Destructor()
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik kwam laatst deze site tegen waar uitgelegd wordt welke processen je nogal dwars zitten.

Nothing is impossible

Pagina: 1