Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.
er bestaan alleen ATA 33,66,100 en 133 schijven, UDMA maakt de gegevens doorvoer sneller
Na PIO (Programmed I/O) 1,2,3 en 4 kwam er UDMA(ULtraDMA)/33 , daarna UDMA/66 en 100.
(dit zijn allemaal verschillende max. burst rates van de IDE controller)
ATA is afgeleid van ATAPI (Attached Packet Interface)
Jij refereerd naar DMA (Direct Memory Access) mode, waardoor hogere doorvoersnelheiden mogelijk zijn (minder cpu belasting), das iets anders dan UDMA.
Met ATA100 bedoelen ze dus een ATAPI UDMA/100 schijf..
snappie
Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein
Dus ATA = (U)DMAOp zaterdag 05 januari 2002 02:03 schreef violator_ het volgende:
Nope ook jij zit dr naast
Na PIO 1,2,3 en 4 kwam er UDMA/33 , daarna UDMA/66 en 100.
ATA is afgeleid van ATAPI (Attached Packet Interface)
Jij refereerd naar DMA (Direct Memory Access) mode, waardoor hogere doorvoersnelheiden mogelijk zijn (minder cpu belasting), das iets anders dan UDMA.
Met ATA100 bedoelen ze dus een ATAPI UDMA/100 schijf..
snappie
Dus ik koop bijv een Bracket die geschikt is voor UDMA en ik stop daar een Maxtor ATA 133 in dan is dat even snel (of niet veel minder snel) dan direct naar het mobo?
Op zaterdag 05 januari 2002 02:07 schreef Cloontje het volgende:
[..]
Dus ATA = (U)DMA
Dus ik koop bijv een Bracket die geschikt is voor UDMA en ik stop daar een Maxtor ATA 133 in dan is dat even snel (of niet veel minder snel) dan direct naar het mobo?
Een UDMA 133 harde schijf werkt op zich evengoed op een ATA66 of 100 controller. Laat verder maar zitten
Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein
If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.
Als deze UDMA / ATA 133 ondersteunt dan maakt het niet uit of je 'm direct via mobo of via de bracket doet..Op zaterdag 05 januari 2002 02:07 schreef Cloontje het volgende:
[..]
Dus ATA = (U)DMA
Maar is een bracket die UDMA100 ondersteunt ook gelijk voor UDMA133 geschikt?
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
YepOp zaterdag 05 januari 2002 02:09 schreef blackd het volgende:
[..]
Als deze UDMA / ATA 133 ondersteunt dan maakt het niet uit of je 'm direct via mobo of via de bracket doet..
Maar is een bracket die UDMA100 ondersteunt ook gelijk voor UDMA133 geschikt?
truste
Dus ik zou gewoon moeten zoeken naar een bracket die geschikt is voor een UDMA/ATA133 (of 100)
Maar wat raden jullie mij dan aan?
ik bedoel dus niet backwards compatible, voorbeeld:Op zaterdag 05 januari 2002 02:12 schreef violator_ het volgende:
[..]
Yep.. de apparaten zijn backwards compatible
truste
een maxtor udma 133 in een 100 bracket, zorgt die 100 bracket (ook 80 aderig, net als een 133 kabel lijkt me) dan voor snelheidsverlies? Een 133 kabel is toch ook 80 aderig, dus zou een bracket die udma100 geschikt is, ook udma 133 geschikt moeten zijn, toch?
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
UDMA/100 is op dit moment eigenlijk totaal onzin .. laat staan UDMA/133 .. het is meer verkoops shit. Geen enkele HDD haalt 100 of 133 MB/sec. De snelsten op de markt halen tot bij de 40 a 45 MB/sec. Dus UDMA/66 (welke 66MB/sec trekt) is meer dan genoeg voor welke schijf dan ook op dit moment. Van snelheidsverlies is dus geen sprake.Op zaterdag 05 januari 2002 02:28 schreef blackd het volgende:
[..]
ik bedoel dus niet backwards compatible, voorbeeld:
een maxtor udma 133 in een 100 bracket, zorgt die 100 bracket (ook 80 aderig, net als een 133 kabel lijkt me) dan voor snelheidsverlies? Een 133 kabel is toch ook 80 aderig, dus zou een bracket die udma100 geschikt is, ook udma 133 geschikt moeten zijn, toch?
Bijna ... ATA staat dus voor ATAPI .. was dus betekend dat het via IDE aangelsoten wordt. De termen hebben eigenlijk geen reet met elkaar te maken , maar in advertenties en andere verkoopbla is het hetzelfde dus maakt het nix uit. Lees mn vorige post over wat je nodig hebt.Op zaterdag 05 januari 2002 02:16 schreef Cloontje het volgende:
ok nu krijg ik het door. ATA = voor hd een aanwijzing of het geschikt is voor (U)DMA, en in die advertenties zetten ze dat omdat mensen dat begrijpen (ik dus) maar het betekent het zelfde is.
Dus ik zou gewoon moeten zoeken naar een bracket die geschikt is voor een UDMA/ATA133 (of 100)
Maar wat raden jullie mij dan aan?