[EL] Kan dit fanbus schema zo?

Pagina: 1
Acties:

• TheJoker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-03 10:05
Het geluid van mijn fans begint mij zolangzamerhand een beetje te irriteren, maar als ik op een lanparty ben zijn ze wel handig. Dus moet ik ook maar een fanbus hebben. :P

Ik heb ff lopen denken en volgens mij moet onderstaand schema werken (uiteraard nog wel x4 ofzo, want ik wil het voor al mijn fans)

Het is de bedoeling om de fans met de schakelaar in drie mogelijke standen te zetten:
1 Vol, 12 Volt
2 Uit
3 Regelbaar tussen de 7 en 12 Volt

Het regelen van de snelheid wil ik met een draaipotmeter doen met een maximale weerstand van zo'n 47 Ohm, hierbij ben ik uitgegaan van een fan 12V, 0.2A.
Ik ben grote fan van blauwe ledjes, dus die moest er ook nog ff bij :9~

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jimar/Fanbus.jpg

Kan iemand mij zeggen of dit zo gaat werken, aanmerkingen / tips...?

Tweakers.net profiel | Computer specs | BF2 stats

Verwijderd

kan je niet beter gewoon een aan/uit switch doen , en 7V en 12V regelen met die Rheostats/potmeters ?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 05 januari 2002 01:31 schreef The.Joker het volgende:
Het geluid van mijn fans begint mij zolangzamerhand een beetje te irriteren, maar als ik op een lanparty ben zijn ze wel handig. Dus moet ik ook maar een fanbus hebben. :P

Ik heb ff lopen denken en volgens mij moet onderstaand schema werken (uiteraard nog wel x4 ofzo, want ik wil het voor al mijn fans)

Het is de bedoeling om de fans met de schakelaar in drie mogelijke standen te zetten:
1 Vol, 12 Volt
2 Uit
3 Regelbaar tussen de 7 en 12 Volt

Het regelen van de snelheid wil ik met een draaipotmeter doen met een maximale weerstand van zo'n 47 Ohm, hierbij ben ik uitgegaan van een fan 12V, 0.2A.
Ik ben grote fan van blauwe ledjes, dus die moest er ook nog ff bij :9~

[afbeelding]

Kan iemand mij zeggen of dit zo gaat werken, aanmerkingen / tips...?
Ik zou die variabele weerstand dan wel effe aansluiten als spanningsdeler... is wat gezonder voor die weerstand....

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

vraagje waarom een schakelaar waarmee je kunt kiezen tussen 12 volt en een potmeter (waarmee je ook 12 volt kan instellen)..
beetje overbodig imho
(kan zijn dat dit niet klopt en dat ik verkeerd heb gekeken - tis laat)

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ps: die pic komt van fanbus.com.
daar staan nog veel meer schema's.....

niet verder vertellen: http://www.google.com

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• TheJoker
Een stukje (de fan en de schakelaar) komen van fanbus.com, de rest heb ik zelf ff snel in paint gemaakt nadat ik daar een tijdje had rondgekeken.

• flippy
  • Niet online

flippy

vor de meelezers: de schakeling: 7/12v met bi-led:
moet je goed opletten welke schakelaar je gebruikt. de verkeerde en je kan je psu opvegen....

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• TheJoker
wfvn: Die potmeter staat nu als een spanningsdeler, alleen zit er nog een schakelaar tussen.

m-m: tja...ehm...wel geinig, en ik kan nu de potmeter op een voorkeursspanning laten staan en toch ff snel naar 12 volt gaan

the_virus: Hoe bedoel je jou laatste opmerking over die bi-led?

• flippy
  • Niet online

flippy

als je op fanbus.com gaat kijken is er een schema met 12/7v biled. die heb ik gemaakt, maar ik heb wel de bedrading omgegooit omdat de schakelaaraansluiting die er stond niet overeenkwam met de mijne, toen ik 4 andere had gepakt (en mislukt)ben ik zelf gaan rotzooien...(voeding klapte er wel 7x uit)

• flippy
  • Niet online

flippy

die potmeter in je schets, die moet el MINIMAAL 1 watt zijn. niet vergeten, en dat kreng word warm! lijm er een ribbetje erop of zo want als je lang op lage toeren draait kan die heel heet worden. (de volts die niet worden gebruikt worden in warmte omgezet.)

• TheJoker
Op zaterdag 05 januari 2002 02:34 schreef the_virus het volgende:
die potmeter in je schets, die moet el MINIMAAL 1 watt zijn. niet vergeten, en dat kreng word warm! lijm er een ribbetje erop of zo want als je lang op lage toeren draait kan die heel heet worden. (de volts die niet worden gebruikt worden in warmte omgezet.)
Ik heb al ff rondgesnuffeld op conrad.nl(niet dak daar ga kopen), maar een potmeter van 47 Ohm, 4 Watt moet het zeker goed doen, en dat warm worden... tja dan moet de fans maar weer wat harder (wordt ie direct ook minder warm, dus kunnen de fans weer zachter :? )

• flippy
  • Niet online

flippy

das wel voldoende, maar probeer zo laag mogelijk fans-per-pot- ratio te houden.

• TheJoker
Dat komt wel goed, ik heb in deze kast (fki 505) toch niet al te veel ruimte voor fans, dus met 4 moet ik het wel redden

edit: verkeerd serienummer

• flippy
  • Niet online

flippy

mail me es een picci. en dan kijk ik wel es of er waterkoeling in past(ben nogal knutselaar op dat gebied, heb in een ibm desktop waterkoeling gekregen zonder uitbouw)

Verwijderd

Is geen goed iedee om een potmeter op deze manier te gebruiken. Je kan beter een gelijkstroommotortoerentalregelaar (lang woord :P ) gebruiken die je met potmeter regelt. Zoek voor schema's in eerdere posts.

• TheJoker
Hier ff wat plaatjes van mijn case, ze komen van www.fkusa.com:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jimar/505front.jpgAfbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jimar/505interior.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jimar/505back.jpgAfbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jimar/505frontnobez.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jimar/505insiderear.jpgAfbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jimar/505drivecage.jpg

• flippy
  • Niet online

flippy

ruumpte zat!!
waterkoeling meneer?

• TheJoker
ruimte zat als er niks inzit, al mijn 5,25" en 3,5" bays zitten vol, en ik heb een kabelboom waar de gemiddelde auto jaloers op is, voor de rest...tja, ik heb inderdaad nog wat ruimte achter die front-intake fan :)

• flippy
  • Niet online

flippy

heb niet veel nodig hoor.
ander maken we de kast 5cm hoger

• TheJoker
oja, en mijn kast is nou al niet te tillen (leeg al zo'n 13kg), dus ik heb er al zo min mogelijk (???) inzitten.

ps. ga nu toch maar eens slapen, morgen straks weer een nieuwe dag.

Pagina: 1