Toon posts:

WesternDig.100gb Traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb omdat ik chronisch ruimte gebrek mop mijn schijf had.
Mijn western digital expert ata66/7200rpm/2mb/13,6gb vervangen.
Nu zit er een western digitaal ata100/7200rpm/2mb/100gb in.
Ik heb maar een pIII500 op een asus P3BF mobo die slechts ata33 ondersteund.
Maar de oude schijf presteerde altijd prima.
Deze is erg traag(echt erg 3min.opstarten) vooral met opstarten soms detecteerd de bios hem geeneens(laatste bios versie an boord rev,1008)(sisoft sandra geeft als index 15581 op en data overdracht van 24mb/sec)
Hij staat als master is in 4 stukken gedeeld op NTSF.
Besturings prog=windowsXP pro 650 mb sdram aan boord.
Wie weet wat het probleem.
Zou ik beter de oude terug kunnen hangen als master ven deze als slave.
Of zijn er andere instellingen die ik moet wijzigen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu door andere jumpersetting wat vooruitgang geboekt maar haal nog steeds niet de performance van de oude schijf.

Verwijderd

Bij m'n IBM had ik een progie, waarmee je de HD kon instellen op ata 33/66 of 100. Voor WD weet ik dat niet.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:25

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Denk dat je even moet kijken naar de grote van je partities.. deze kan namelijk als ie heel groot is, er toe lijden op ietwat minder nieuwe pc's dat het niet snel gaat. Ook heeft deze schijf hele grote platters (in Gb's that is) dus heel gevoelig voor fragmentatie. Verder kun je kijken of er toevallig pio apparaten aan de WD aan 1 kabel hangen.

Anderzijds is het dan misschien de moeite een DMA100 kaartje erbij te kopen, of een goedkoop raidkaartje (voor de toekomst?). Dan heb je gegarandeerde snelheid. Controleer voor der zekerheid of er niet partities niet 100% zijn qua grote in combo met jouw mobo.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 14:59

Mentalist

[avdD]

Als zo'n moderne schijf soms niet door je bios herkend wordt denk ik dat de schijf ook niet helemaal goed meer is. Check of de powerkabel en ide kabel goed vast zitten. Vroeger werd een hd niet altijd herkend als die niet genoeg tijd had om te initialiseren, wat met een bios setting kon worden opgelost, maar een moderne schijf mag hier geen last meer van hebben.

Terug naar de winkel.

Btw als je ruimte nodig hebt, een cd-schrijver kan ook nuttig zijn...

edit:
En een Ata 100 kaart is natuurlijk niet erg nuttig voor z'n geld, er zijn niet veel hd's die >33 MB/s halen. Sommige kunnen het, en dan is Ata 66 misschien zinnig, maar waarom iedereen Ata 100 moet hebben?

Verstuurd vanaf mijn Computer®