Als ik een voeding maak met zo'n standaard 7805 ic'tje is het dan mogelijk om mbv van een ledje aan te geven of ik krotsluiting maak en hoe doe ik dit dan.
Verwijderd
wel effe een weerstandje in serie zdat de stroom ca 10 mA blijft... maar verder simpel.
Kijk anders eens in die boeken met 224 schakelingen of zo. Daar staan ook wel van die schema'tjes in. Of kijk eens in de Application notes van de 7805 (diverse merken), daar staan vaak veel voorbeelden wat je al niet met zo'n driepoot uit kunt halen. Het zomernummer van Elektuur bevatte ook altijd zulke schema's (naar de bieb?).
Kijk anders eens in die boeken met 224 schakelingen of zo. Daar staan ook wel van die schema'tjes in. Of kijk eens in de Application notes van de 7805 (diverse merken), daar staan vaak veel voorbeelden wat je al niet met zo'n driepoot uit kunt halen. Het zomernummer van Elektuur bevatte ook altijd zulke schema's (naar de bieb?).
een ledje maken dat uitgaat is niet zo moeilijk ik zou er graag een willen die aangaat bij kortsluiting maar waarschijnlijk moet ik daar een tweede kring voor maken. Gaat dat goed twee spanningsregelaars op een voeding.
Je hebt inderdaad een tweede kring nodig want bij sluiting geeft de eerste geen spanning meer en kan er niets branden. En als de voeding genoeg stroom kan leveren kun je er ook wel twee spanningsregelaars aan hangen.Op zaterdag 05 januari 2002 09:55 schreef TrailBlazer het volgende:
een ledje maken dat uitgaat is niet zo moeilijk ik zou er graag een willen die aangaat bij kortsluiting maar waarschijnlijk moet ik daar een tweede kring voor maken. Gaat dat goed twee spanningsregelaars op een voeding.
Verwijderd
Als je over de spanningsregelaar een weerstand, zenerdiode (in sperrichting natuurlijk) en een LEDje (deze 3 in serie) zet en dat goed dimensioneert dan ben je d'r al.
Bij een kortsluiting staat er (theoretisch) 5V meer over je regelaar en van dat gegeven kun je gebruik maken.
Bij een kortsluiting staat er (theoretisch) 5V meer over je regelaar en van dat gegeven kun je gebruik maken.
Verwijderd
een mooi simpel voorbeeld, idd. Moest er nog een kleine condensator over heen (imv ruis en zo)?
k heb zo'n schakeling in elkaar geklust met zo'n spanningsregelaar. Alleen nu gata telkens mijn spannings regelaar dood
. Vervang ik hem dan gaat het heel even goed minuutje en dan afgelopen. Ik den k hoe kan dit dus ik meten. Blijkt mijn 9 V trafo'tje in eens 12 Volt te doen. Ik dacht echter dat die spanningsregelaars hier tegen moestenkunnen er hangt geen belasting aan.
Pagina: 1