Mailbom ontvangen. Welke maatregelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.520 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Lees eerst ff het volgende, dat scheelt uitleg. (mogelijke brief naar provider)
==========================================

Geachte heer, mevrouw,

Ik heb sterke aanwijzingen dat ik een mailbom van 2000 mails heb ontvangen van één van uw klanten. Het ging als volgt:

Ik ben een chat operator in de chatbox van het gamesmagazine "Power Unlimited". Ik houd dus toezicht op die chatbox. 's Middags kwam een jongen op de chat (met de nickname QiXZ), die ik al kende van het forum van Power Unlimited. Hij had het over een script om zelf mailbommen te maken met javascript. Een dag later werd hij zeer irritant in de chatbox, hij begon nieuwelingen uit te schelden, en mensen te irriteren. Omdat hij dit vaker deed, gaf ik hem een tijdelijke ban van enkele dagen. Hij was hierover zeer geërgerd, omdat hij volgens hem niets had gedaan.

Later (4 januari) had ik 2000 emails in mijn inbox bij hotmail. Hierdoor is mijn mailbox tijdelijk uitgeschakeld, door de limietoverschrijding in kb's. Ik heb mogelijk belangrijke zakelijke emails misgelopen van mijn bedrijfje.

Toen ik wat vrienden in die chatbox raadpleegde, bleek een persoon (met de nickname ikroelz) al eerder reclame/testmails te hebben ontvangen voor een mailbomprogramma van hem, en er werd hem ook gevraagd of het programmma werkte, daarvoor kreeg hij 1084 mails, waarvan deze:

"blobba...............
----- Original Message -----
From: "My name here" <my.name@my.email.domain>
To: "His name here" <ikroelz@home.nl>
Sent: Monday, December 31, 2001 5:57 PM
Subject: supah

>
> SMaSH! Javascript Mailbombah!
>
> __________________________________
> [url="http://www.innerspace.***/****""]http://www.innerspace.***/*****"[/url]

De oorzaak was dit (31december)

[17:05] <|[QiXZ]|> mag ik iemandz e-mail om m'n bomber uit te testen????
[17:05] <@Eminem> hmz
[17:05] <@Eminem> ikroelz@home.nl
[17:05] <@Eminem> :)
[17:05] <|[QiXZ]|> dankje eminem
[17:05] <|[QiXZ]|> :)
[17:07] <|[QiXZ]|> hmz
[17:07] <|[QiXZ]|> eminem iz dat een echte email????
[17:07] <|[QiXZ]|> want dan izzie nu de klos

Dit zijn logs van mij. Alles wat er gezegd wordt in de chat, wordt opgeslagen. Op dat moment keek ik niet naar het chatscherm, ik heb dit voorval dus opgezocht. Hij heeft mogelijk ook enkele anderen een mailbom gestuurd. Moeilijk was dit niet om te vinden, hij was er erg trots over, en sprak hier veel over.

Eminem (echte naam: Harwin) verklaarde dat hij Ikroelz adres had gegeven omdat hij op dat moment boos was op Ikroelz, en de mogelijke gevolgen van het geven van het emailadres niet tot hem doordrongen op dat moment.

In de email hierboven staat ook "SMaSH!". De site van qixz is [url="http://www.smash***.***"]www.smash*****.***[/url], deze leidt tot http://www.xs4all.nl/~username. Zijn warezbedrijfje heette SMaSH!, ik kende de site, hij was er erg trots op, en maakte er veel reclame voor, op zowel het forum als de chatbox.

Voor mij is het erg duidelijk dat Qixz zowel mij, als Ikroelz en misschien anderen heeft gedupeerd met een mailbom. Wat kan ik het beste doen, en wat kunnen jullie hieraan doen?

QiXZ is niet meer in de chatbox gekomen (ik had hem nog gebanned), maar als hij komt kan ik nog zijn IP adres achterhalen.

U kunt ook contact opnemen met ikroelz (ikroelz@home.nl) en Eminem (harwin@home.nl). Eventueel kan ik de logs van de chat opsturen.

Eminem en Ikroelz weten beiden van dit voorval af. Overigens is het voorval al weer bijgelegd tussen ikroelz en eminem.

Met vriendelijke groet,
B.S Kal

======================================================

dat issem.
Kan ik het voor elkaar krijgen dat hij een providerban krijgt? Of heb ik niet genoeg bewijs? En wat kan ik het beste eruit halen of toevoegen? En zijn site is http://www.euronet.nl/~username/, tevens provider. Kan ik dan naar abuse@euronet.nl oid mailen dat de eigenaar van die site mij dit geflikt heeft?

En die nicknames klinken ook een beetje gaar in zo'n zakelijke(?) email, en waarschijnlijk zit het vol fouten, waarvoor ik te dom ben om ze eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyduck
  • Laatst online: 28-03 13:37
hehehe naja ik wil niet lullig doen ensow maar ik denk dat de provider helemaal nix doet met deze log. Wil je echt iets ondernemen dan moet je met goeie bewijzen komen zoals logfiles van IP nummers/tijden, headers van de mail etc. en zelfs dan kan je het wel vergeten dat ie een "provider ban krijgt". Misschien een mailtje met een waarschuwing ofsow zal het eerder wezen. Dit soort dingen gebeuren trouwens duizenden keren per dag als het niet vaker is want elk figuur kan zo een proggie downloaden en ff lekker irritant gaan lopen doen....

Greetz
Fly

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Niet online
dat vreesde ik ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawtshjj
  • Laatst online: 26-02 13:22
Anders naar politie stappen, tis toch gewoon een soort van stalken ofzo ? Ik ken een gast die iemand had bedreigd op irc, nou die persoon die die dus had bedreigd had poltie gebeld, politie via IP en provider aan zn adres gekomen en hij is nu aangeklaagd. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Niet online
Het is niet echt stalken. Er wordt geen privacy geschend, maar op ongevraagde spam-mail staan wel straffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Haal even de link weg in het berichtje naar de site op innerspace.be. Daar staat dus een werkende versie van zijn script en het is niet de bedoeling om dat hier te posten. Verder vind ik het niet netjes om zijn url hier exact te noemen. Zeggen dat je weet wat zijn website, email en provider is lijkt me afdoende.
Verder maak je een goede kans hem achterna te zitten via zijn provider, deze nemen zulke klachten doorgaans serieus al kan een antwoord lang op zich laten wachten. Toch zal je voor een succesje wel meer nodig hebben dan de summiere vermoedens en een nickname op de chatbox. Meer info bij elkaar sprokkelen dus. Echte schade lijkt me niet reeel omdat het een kwestie is van een zwik mails deleten en dat was het. Verder is het hiernaast ook nog eens uiterst onprofessioneel om een hotmail account te gebruiken voor je bedrijfje, maar dat terzijde.

Succes met je kruistocht!

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Niet online
Probleem is dat ik het niet an bewijzen. Logs van een chat kan je veranderen, en ook al is het voor mij heel duidelijk, de provider kan de informatie moeilijk controleren.

En dit is al alle informatie die ik heb kunnen verzamelen. Ik denk eigelijk dat ik niet veel meer kan doen dan hem bannen van de chat en het forum 4ever, en misschien krijg ik dan weer een wraakactie, maar mijn mail linkt nu door naar een ander (niet-hotmail) adres.

Bedankt voor de hulp iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-11-2021

MOL

Eet je wel goed?

Je hebt een bedrijfje dat zaken doet via Hotmail. Niet echt handig :P

In die mailbomb berichten, staat toch wel een IP? ff WhoIssen en het header naar de ISP sturen. Krijgt hij een waarschuwing en ben jij weer blij. Je mailbox is wel gedeactiveerd geweest, dus maybe zijn je mails weg. Btw: deze mail, gaat naar dev/nul/ of je krijgt een standaard email terug dat ze je niet kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Niet online
probleem: alle emails al gewist. (ik wist toen nog niet dat je IP's kon checken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:49

CyBeRSPiN

sinds 2001

Sorry, maar ik denk dat die provider toch wel wat beters heeft te doen dan een paar ruziënde kindjes toe te spreken.. >:)

Je moet echt met IP's aankomen..

Staat er trouwens nog wat nuttigs in de header van de mailtjes in de mailbom? Of zijn die anoniem??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-04 09:08
Op zaterdag 05 januari 2002 20:03 schreef MOL het volgende:
Je hebt een bedrijfje dat zaken doet via Hotmail. Niet echt handig :P
Mmmm ik heb de Hotmail voorwaarden niet in m'n hoofd zitten, maar het lijkt me sterk dat dat zelfs toegestaan is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Is netjes opgelost zo toch?? Je moet hem niet terug gaan pakken, dan had je net zo goed die e-mail niet hoeven sturen...

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39441

Op zaterdag 05 januari 2002 21:41 schreef QuarK het volgende:

[..]

Mmmm ik heb de Hotmail voorwaarden niet in m'n hoofd zitten, maar het lijkt me sterk dat dat zelfs toegestaan is ;)
Als je een gewoon mailadres hebt en hotmail als "extra" gebruikt dan mag het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Niet online
Op zaterdag 05 januari 2002 21:45 schreef CrashOne het volgende:
Is netjes opgelost zo toch?? Je moet hem niet terug gaan pakken, dan had je net zo goed die e-mail niet hoeven sturen...
Ik heb die email nog niet verstuurd. Ik moet nog even zijn IP achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Niet online
Op zaterdag 05 januari 2002 21:01 schreef CyBeRSPiN het volgende:
Sorry, maar ik denk dat die provider toch wel wat beters heeft te doen dan een paar ruziënde kindjes toe te spreken.. >:)

Je moet echt met IP's aankomen..

Staat er trouwens nog wat nuttigs in de header van de mailtjes in de mailbom? Of zijn die anoniem??
Dat was het probleem, ik heb alle mailtjes meteen gewist. Ik heb hem horen zeggen dat hij de bom met Javascript heeft gemaakt, en ik weet bijna zeker dat hij zo slim is geweest om het totaal anoniem te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 15:01
Op zondag 06 januari 2002 01:26 schreef Blaise het volgende:

Dat was het probleem, ik heb alle mailtjes meteen gewist. Ik heb hem horen zeggen dat hij de bom met Javascript heeft gemaakt, en ik weet bijna zeker dat hij zo slim is geweest om het totaal anoniem te doen.
Ja, maar ze moeten toch ergens vandaan komen.. er moet toch ergens een SMTP server zijn geweest die die rotzooi verstuurd heeft.. Dan kan je daar weer verder speuren. De vraag is alleen of het nut heeft.. zoals al eerder genoemd, dit gebeurt 1000en keren per dag en met een normaal e-mail adres is het slechts een kwestie van verwijderen en een block op het bron-mail-adres (is dat goed nederlands?) Ik denk dat die brief weinig uithaald..

Suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:33
misschien dat de provider hem er wel een mailtje over stuurt, ik kan me voorstellen dat ze niet blij zijn als er iemand via hun 2000 mailtjes gaat vertsuren, daar zijn ze niet voor, dit zorgt er allemaal voor dat de reguliere mail weer lang\amer gaat, ze weer klachten krijgen e.d., ze zijn daar echt niet blij mee hoor, maar meer als een mailtje zal het ook niet worden..

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Niet online
Zo'n mailtje is niets. Ik weet nu al dat hij daar schijt aan heeft. Ik ga hem maar eens bannen, dan weet hij dat hij zoiets niet zomaar even kan flikken.

edit: grammatiekaa/spellink...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie
  • Laatst online: 06-05 10:11

Arie

One Man Army

Wil je een klacht indienen omtrent spam e-mail, een e-mail bom en dergelijke, dan moet je diverse informatie kunnen leveren. Om te beginnen moet je weten d.m.v. welke provider de e-mail(s) zijn verstuurd. Aan deze ISP moet jij je klacht richten. Een brief is niet nodig, een simpele e-mail naar de abuse desk van de betreffende ISP is het makkelijkst. Stuur met je e-mail mee de headers van één van de e-mails. Vertel indien mogelijk de exacte start en stop tijd van de e-mail bom. Aan de hand van deze gegevens kan de betreffende provider uitzoeken welke user het is. Deze is vervolgens klant af of komt er met een waarschuwing vanaf. In het kort, de brief die jij hier quote is verre van compleet en je provider kan hier helemaal niets mee. Sorry.

Not trying to pretend the enemy that I am.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Als iemand mij lastig valt met ongewenste e-mail. Krijgt hij/zij een waarschuwing in de vorm van een e-mails met hoofdletters.
Krijg ik het nog een keer dan zijn het 10 e-mails met waarschuwing.
De derde waarschuwing is in de vorm van 1000 e-mails. vanaf een e-mail adress dat niet bestaat.

En ik ben niet de enige die dit op deze manier oplost.

Dus de maatregel is: Niet lastig vallen.

PS: Ik heb deze 2000 niet gestuurd.

http://www.hroling.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie
  • Laatst online: 06-05 10:11

Arie

One Man Army

Op dinsdag 08 januari 2002 07:58 schreef bolke het volgende:
vanaf een e-mail adress dat niet bestaat.
Waar denk jij dat zij hun spam vandaan sturen? Vanaf niet bestaande adressen, adressen die niet gecontroleerd worden, et cetera. Een klacht in dienen is dus een betere methode denk ik.

Not trying to pretend the enemy that I am.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolke

bolke

Klikt nu met een 50D.

Op dinsdag 08 januari 2002 09:35 schreef Arie het volgende:

[..]

Waar denk jij dat zij hun spam vandaan sturen? Vanaf niet bestaande adressen, adressen die niet gecontroleerd worden, et cetera. Een klacht in dienen is dus een betere methode denk ik.
Een klacht is wel beter. Maar mijn methode is sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-05 16:03

MAZZA

Barbie is er weer!

Op dinsdag 08 januari 2002 10:41 schreef bolke het volgende:

[..]

Een klacht is wel beter. Maar mijn methode is sneller.
Verkeerd bezig.. Vaak is het zo dat spammers een systeem hebben dat als er reply komt op een verstuurd spam mailtje dat ze het email adres registreren. Het is immers een bestaand e-mail adres omdat er reply was.
Vervolgens kom je in hun standaard spam lijstje en krijg je nog meer spam van ze..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31446

via zijn ip gewoon adres ff achterhalen, naar hem toegaan en klappen geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Niet online
Ik heb dus al die emails gewist, dus er valt weinig meer te achterhalen :'(.

Over wraak heb ik wel ff gedacht, maar dan neemt hij weer wraak, en dan blijf je bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolke

bolke

Klikt nu met een 50D.

Op dinsdag 08 januari 2002 10:43 schreef MAZZA het volgende:

[..]

Verkeerd bezig.. Vaak is het zo dat spammers een systeem hebben dat als er reply komt op een verstuurd spam mailtje dat ze het email adres registreren. Het is immers een bestaand e-mail adres omdat er reply was.
Vervolgens kom je in hun standaard spam lijstje en krijg je nog meer spam van ze..
Nog nooit meegemaakt. Ik heb er al enkele gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:58

Wokschotel

Op 6 wielen

Op woensdag 09 januari 2002 07:42 schreef bolke het volgende:

[..]

Nog nooit meegemaakt. Ik heb er al enkele gewaarschuwd.
Komt nog wel. Binnenkort sta je op 1 van die cd-roms en kan elke idioot je spammen.

Les nummer 1: reageer nooit, maar dan ook NOOIT op spam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
Ik kreeg elke dag 20 spams. Uiteindelijk vond ik het wat te gortig worden, maar eens bekeken wat ik binnenkreeg: Onder elke mail stond een website waar je je kon unsubscriben. Heb dat gedaan en nu elke dag maar 3 mails: Quota overrun van school, logfile van mn newsserver en een melding van mn virusscanner updatescript :)
Pagina: 1