Toon posts:

[linux] windows naar linux total conversion

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Vroeger heb ik lange tijd linux (MDK 7.2) op pentium100 gedraaid (was mijn enige computer).

ong. 2 jaar geleden, had ik nieuwe PC en ben voor eindwerk en games naar windows gegaan. W98, W2k, WinXP... pff.. ze konden me niet alles geven wat linux wel kon (behalve de games).

Maar nu dat Quake3, UT, RtCW en andere shooters (mijn favoriet genre), Divx-players en verschillende emulators ook native ports hebben gekregen die zéker niet onder moeten doen vr de win32-versies, wil ik eindelijk teruggaan naar linux. (yez!) :)

Alleen... Ik heb dus een 40GB schijf die zo goed als vol is. Hoe krijg ik hier nu linux op? Alle partities zijn NTFS momenteel. En zijn zo goed als vol.
Ok, 1 5GB kan ik leegmaken door de stuff op de andere partities te kopieren en de windows partitie (c = enkel de startup schijf) kan ik ook al leegmaken en daarin al linux installeren.

Maar hoe krijg ik nu al mijn data naar ext3.
Nu heb ik C -> H.
en dit moet worden:
/ (5GB)
/boot (20MB)
/home (20GB)
/usr (15GB)

Ik dacht met partitionmagic eerst al mijn vrije ruimte samen te nemen in ongepartitioneerde space.
Dan de /, /boot, /home en /usr partities aanmaken en al linux installeren/configgen.

En dan stap voor stap data kopïeren, dan partities weer resizen, kopieren, resizen, ... totdat alles overgezet is.

Is dit een goed idee of is er een vluggere manier?
Of wat zouden jullie doen?

(sorry voor lange post, wou gewoon duidelijk zijn).

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
de snelle (en betrouwbare) manier is dat je een hdd van 40 GB koopt, die tijdelijk gebruikt als opslag.
Na de conversie breng je de schijf weer terug (8 dagen bedenktijd) met de reden dat je die 40 GB niet volledig kunt gebruiken of zoiets (BIOS troubles, of whatever)
Ik ben namelijk niet zo'n voorstander van PQ-magic & co
Ik heb te vaak gezien dat er wat mis gaat. Verder is het resizen van een ext2 partitie (ext3 wordt nog niet ondersteund in pqmagic geloof ik, maar van ext2 kun je eenvoudig een ext3 maken) een heel erg tijdrovend karwei.

Je kunt ook besluiten om die extra schijf gewoon te behouden, omdat je blijkbaar veel data kwijt moet (huidige schijf zit al vol)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik vrees dat er geen snellere manier is, helaas. Houdt er bovendien rekening mee dat Linux niet standaard van NTFS kan lezen, hier zul je even de kernel voor moeten hercompileren. Het mooiste zou natuurlijk zijn als je even ergens tijdelijk een 40GB schijf kon lenen, dan is het gewoon een kwestie van beide schijven erin hangen, backuppen naar de tweede schijf, de eerste naar ext3 brengen en het geheel weer terugkopieren...

[edit: en weer is iemand me voor...]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Mischien je data op CD zetten??

Zorg voordat je met Partition Magic begint, dat je de harde schijf eerst defragmateerd (zeer belangrijk!).

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb PM ook al eens de mist in zien gaan ;(
Persoonlijk ben ik ook niet voor zo van die toestanden, maar als ik niet anders kan. (PM 7 ondersteund naar het schijnt ext3 heb ik daarstraks in een ander topic gelezen hier op GoT).

Op CD zetten. Tja...
15 Gig aan MP3 van CD collectie van ouders en mezelf. Ik kan natuurlijk die op CD zetten, maar is ergens een beetje overkill. Dan heb de audio origineel, als MP3 en dan nog eens op schijf als alles "gesettled" is onder linux.

Ik kan natuurlijk opnieuw gaan rippen, maar daar heb ik al een hele maand over gedaan (Lame 1.90 VBR --r3mix). Trouwens, is er iets zoals EAC voor linux? (lame kan ik zelf wel compilen vr linux) Iets dat échte (bijna) perfecte rips kan maken van (oude) CDs ?

Dan die andere data ook op CD zetten voor die ene keer en dan nooit meer gebruiken? Vind ik beetje verspilling.

Ik heb juist eens gekeken... 20 Gig kan ik wel zeker weggooien (idiote games, een paar movies die ik wel op CD kan zetten, windows etc), andere 20 Gig is moeilijk. (3D graphix, wallpapers, progs, mijn collectie C64 disks die nu op mijn schijf staan pronken als een héle hoop d64 bestanden ;), mp3s, wat database bestanden en nog wat prullaria.)

Misschien is het idd het beste dat ik gewoon een schijf ga halen en die als tijdelijke backup gebruiken. Anders ga ik m'n haren uit mijn hoofd trekken als PM het verneukt.

Ben je zeker dat die 8 dagen bedenktijd werkt? (hier in België?) Anders heb ik 40GB extra die ik niet echt gebruik.

Btw, komen jullie mee een glaasje champagne drinken als ik "format c:" ga intikken hier? >:)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
waarm defragmenteren voor je partition magic gaat doen?

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op vrijdag 04 januari 2002 21:56 schreef blaataaps het volgende:
waarm defragmenteren voor je partition magic gaat doen?
is niet nodig :)

PSN: Houtvlot

Verwijderd

Topicstarter
ehh, is het nu wel of niet nodig?

onderbouw je antwoord eens een beetje aub?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Misschien dat door te defragmenteren het resizen sneller gaat (lijkt me niet onlogisch), maar nodig is het lijkt mij niet (ik heb het iig nooit gedaan).

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op vrijdag 04 januari 2002 22:47 schreef deadinspace het volgende:
Misschien dat door te defragmenteren het resizen sneller gaat (lijkt me niet onlogisch), maar nodig is het lijkt mij niet (ik heb het iig nooit gedaan).
ik kan bevestigen dat het NIET nodig is :)

PSN: Houtvlot

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 04 januari 2002 23:01 schreef dinges het volgende:
ik kan bevestigen dat het NIET nodig is :)
En nu de derde keer nog, maar die keer *met* onderbouwing ;)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
en dan nu nog een die denkt ervaring te hebben met pqmagic ;)
* TD-er denkt er het volgende van...
Het resizen van een gedefrag-te disk gaat wel een stuk sneller (wanneer je de partitie verkleint)
Het probleem is echter dat wanneer je files erg verspreid over je schijf staan, dat ....
1) PQmagic meer moet bijhouden, wat ook fout kan gaan
2) Bij resizen, verandert ook soms de sector-grootte, dus moeten soms 2 sectoren aan elkaar gevoegd worden (bij groter maken van part.), dit geeft veel meer administratie (wat fout kan gaan)
3) In geval van een crash, tijdens het resizen is een volledige gedefragmenteerde schijf makkelijker te redden (ongeacht de sector grootte staat de data altijd na elkaar)
4) bij een defrag wordt ook de schijf gecontroleerd op FAT-fouten

d'r is alleen één lullig klein puntje bij dit verhaal...
de data staat in dit verhaal op een NTFS-partitie.
NTFS defragmenteer je niet zomaar even en ik vraag me af in hoeverre je PQmagic aan het prutsen wil laten met een NTFS partitie, daar in linux zelf niet eens volledige support wordt gegeven voor NTFS lezen, laat staan schrijven, denk ik niet dat een niet-MS bedrijf als Quarterdeck de volledige details van NTFS heeft gekregen van MS.
Het lijkt wel alsof NTFS-in-depth informatie het best bewaarde geheim van MS is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Linux heeft afaik wel volledige NTFS-read support. Het is de write support die nog (hoogst?) experimenteel is.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

Dat expirimenteel zou je kunnen lezen als: Als je het gebruikt is je filesystem per direct onbruikbaar :+.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:15
Op zaterdag 05 januari 2002 01:18 schreef TD-er het volgende:

...

d'r is alleen één lullig klein puntje bij dit verhaal...
de data staat in dit verhaal op een NTFS-partitie.
NTFS defragmenteer je niet zomaar even en ik vraag me af in hoeverre je PQmagic aan het prutsen wil laten met een NTFS partitie, daar in linux zelf niet eens volledige support wordt gegeven voor NTFS lezen, laat staan schrijven, denk ik niet dat een niet-MS bedrijf als Quarterdeck de volledige details van NTFS heeft gekregen van MS.
Het lijkt wel alsof NTFS-in-depth informatie het best bewaarde geheim van MS is.
Pmagic en NTFS is net zo destructief als NTFS write op een winXP partitie. (jah, de enige keer dat ik me email vergat te backuppen ;P)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Topicstarter
ok, thanks everybody!

Ik loop nu op gentoo linux. (echt de max gewoon)

Heb gebackupped op een 20GB HD en alles is vlotjes verlopen.

Ahhh, wat doet het goed terug in Linuxland te zijn *D
Pagina: 1