• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 22:57
wat heeft het voor nut om iets te doen als je toch weet dat je het over x tijdseenheden vergeten bent?

stel als klein kindje ga je naar de speeltuin. 10 jaar later weet je nix meer van die dag, waarom ben je dan gegaan?

deze vraag kan je ook verder uitbreiden: waarom doen we uberhaupt dingen? 99% vergeten we toch weer?

ik weet nog dat ik een keer heel veel (lichamelijke) pijn heb geleden, maar het echte gevoel heb ik niet meer, dus het maakt me nu niet meer uit wat ik toen voelde... dus als je nu heel veel pijn hebt kan je denken: over een tijdje weet ik hier toch nix meer van, ik negeer het gewoon. dat is hetzelfde effect als meemaken en vergeten.

waarom maken we dingen mee en doen we express leuke dingen als we ze toch vergeten? leuke dingen zijn alleen nuttig voor herinneringen, toch?

Verwijderd

misschien herinner je niet alles direct maar denk dat alles wel een beetje bij blijft, herkenning van dingen...ervaring enzo...
Tuurlijk weet je niet alles maar je doet toch ook veel dingen die je leuk vindt? je hoeft het niet altijd bij te houden...
Maar vooral voor ervaring denk ik

(zat typvouwtje in)

• pirke
even een aanvulling:

kijk eens om je heen, hoe je nu achter je pc zit. wat is het nut dat je nu zo leeft? volgende week ben je dit moment vergeten, dus waarom doe je het dan toch?

spellen speel je voor je plezier, maar wat ik een maand geleden speelde, al sla je me dood.

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kan niet definiëren wat je vergeten ben en wat niet. Soms denk je dat je iets vergeten bent maar dan komt het ineens terug in de vorm van een deja-vu of een droom. Daarnaast leer je toch onbewust van dingen je "vergeten" bent.

They made me do it.

Verwijderd

hm..dit komt een beetje in de buurt van "wa is de zin van het leven"
Het lijkt me nogal simpel, als jij niks doet op een dag omdat je het toch vergeet verveel je je. Een week later voel je ongelukkig, wordt je depressief, pleeg je zelfmoord. Als je iets leuks doet, raak je ook niet verveeld en omdat het leuk was wil je het nog een keer doen. Beetje kwestie van overleven als je het zo bekijkt :)

Verwijderd

Je doet toch niet alleen dingen om er mooie herinneringen aan over te houden? Ik heb het gister erg naar m'n zin gehad in de stad, maar dat weet ik over 4 week allemaal niet meer precies. Wel kan ik (hopelijk) over een jaar of 10 zeggen dat ik een hele mooie studententijd heb gehad, en dat is toch ook wel heel wat waard.

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-01 07:17

MaDLiVe

.-Observer-.

O, o, o, denk es een beetje door. Je onthoudt voornamelijk de afwijkende gebeurtenissen, je zogenaamde ervarings curve. Elke gebeurtenis heeft zijn doel, je kan immers later op de ervaring terugvallen. Zonder deze ervaring zou je vrijwel niks kunnen, en al helemaal geen verbanden leggen.
Kortom het is onzin om te denken dat je sommige gebeurtenissen compleet vergeet je herkent altijd afwijkende kenmerken.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 12:36

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Met de beginstelling ben ik het dus niet mee eens. :( Ik weet niet precies hoe het geheugen werkt, maar er zeker zoiets als ascociatief geheugen. Dat wil zeggen er komen flarden van het verleden terug op het moment dat je iets overkomt dat daarmee te maken heeft of je eraan doet herinneren. Ik zou het jammer vinden om geen herinneringen meer te hebben, zelfs al liggen ze diep begraven, want die herinneringen die je te binnenschieten maken de ervaring die je op dat moment hebt een stuk intenser en daarmee ook weer waard om het te blijven onthouden. :) Het komt vaak voor dat ik me iets stoms of wellicht onbenulligs herinner door een of andere trigger. Over het algemeen blijven je de leukste ervaringen het best bij en ik moet er dan ook vaak genoeg om lachen. Dat brengt toch een zonnetje in je leven, of niet? :+
Door ervaring leer je veel en ik weet zeker dat ik er veel wijzer door ben geworden. Ik denk dat het ook aan de de instelling van iemand ligt of de ervaringen die hij heeft waardevol zijn. Als je overal ongeïnteresseerd bijhangt dan neem je ook niets mee. |:( Ervaring doe je dan niet op. Als je je interesseert in de wereld om je heen dan leer je een stuk meer dan ze je ooit op school kunnen leren. Men stelt niet voor niets levenservaring en werkervaring op prijs bij bijvoorbeeld het solliciteren naar een nieuwe baan??

Dit wordt nog een interessante discussie... :P

edit:

even wat duidelijker maken

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Als je iets leuks doet, bijvoorbeeld je gaat met vrienden naar het zwembad, heb je voor even een leuke tijd. Ok, je vergeet het hoogstwaarschijnlijk weer, maar voor die aantal uren heb je er plezier van. Je zit niet thuis niks te doen.
Als je zo denk dat, als je toch alles vergeet, niks hoeft te doen, komt dat er meer op neer dat je eigenlijk voor niks alleen maar thuis op de bank zit voor je uit te staren en je dood verveelt. Kun je die tijd beter nuttig maken door leuke dingen te doen.

Signature

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 20:43 schreef pirke het volgende:
kijk eens om je heen, hoe je nu achter je pc zit. wat is het nut dat je nu zo leeft? volgende week ben je dit moment vergeten, dus waarom doe je het dan toch?
wat is het nut dat ik nu achter mijn PC zit? Eigenlijk nix, maar ik had ook in de stad kunnen zijn (vrijdag avond weet je wel), en dan???
Ik snap de vraag wel, maar dingen die je vroeger mee hebt gemaakt (belangrijke/ernstige/aparte/etc.) die vergeet je dus echt never nooit nie. Ik weet nog een heleboel dingen van toen ik VIER (!!!!) was, en ik in Oman (Saoudie-Arabie) woonde. Dat zijn dingen die vergeet je nooit meer (of je moet HEEL veel bieren ;) )

Maar goed, interessante vraag, dat wel!

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 20:40 schreef pirke het volgende:
wat heeft het voor nut om iets te doen als je toch weet dat je het over x tijdseenheden vergeten bent?

stel als klein kindje ga je naar de speeltuin. 10 jaar later weet je nix meer van die dag, waarom ben je dan gegaan?

deze vraag kan je ook verder uitbreiden: waarom doen we uberhaupt dingen? 99% vergeten we toch weer?
Je hele leven is een tocht in een bootje over een hele grote rivier. De meeste dagen dobber je gewoon wat rond, maar andere dagen woedt er een storm of schijnt de zon. Die momenten onthoud je en als je daar niet had rondgedobberd had je die momenten nooit meegemaakt. Hoe cliché het ook klinkt: alles in het leven heeft een doel en iedere gebeurtenis - positief en negatief - is een moment waarin je jezelf ontwikkelt. De schijnbaar statische periodes tussen die momenten zijn er gewoon, het is aan jou wat je ermee doet.

En even 'for the record': je vergeet niets, het is alleen moeilijk te vinden, omdat het nogal diep begraven ligt.

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Je maakt niet alleen dingen mee om ze te onthouden.

Vaak is het onthouden enkel een bijzaak, zoals het luisteren naar muziek. Dit deed je puur omdat je zin had om muziek te luisteren, niet om het liedje uit je hoofd te leren.

Je kunt een heel gelukkig leven hebben, en dat bij je dementie allemaal vergeten. Maar betekent dat dat je geen gelukkig leven hebt gehad?
Ik denk het niet.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

• Appie-B
  • Laatst online: 07-04-2024

Appie-B

The Ecologist

waarom maken we dingen mee en doen we express leuke dingen als we ze toch vergeten? leuke dingen zijn alleen nuttig voor herinneringen, toch?
We doen niet alleen (leuke) dingen voor de herinneringen, maar ook omdat we er op een later tijdstip voordeel van denken te behalen.
Als ik naar m'n werk ga heb ik daar wel lol in, maar het valt toch niet in de categorie 'enorm leuke dingen die ik me dolgraag wil blijven herinneren'. :) Met die verdiende euro's kan ik dan wel weer erg leuke dingen gaan doen. :9

En daarnaast zijn er ook gebeurtenissen die voor mij relatief onbelangrijk zijn (en ze snel ben vergeten), maar dat mijn aandeel in die gebeurtenis wel een grote impact heeft op het leven / denken van iemand anders.
Er een opmerking uitflappen die dan bij de ander de puzzelstukjes in elkaar laat vallen, is toch wel aardig lijkt me. Ondanks dat je zoiets bijna gelijk vergeet.

En dan zijn er ook nog mensen die geloven dat al je handelen, boven in een groot boek wordt opgeschreven en dat je daar ooit een afrekening van krijgt. :?

Goed, het is al laat voor iemand die er vanmorgen om 5:00 uit was, dus nu tijd voor m'n bedje. 'k Zal er nog 's over nadenken; is wel een grappige stelling :)

De mens heeft taal uitgevonden om aan zijn behoefte tot klagen te voldoen - Mickel

• pirke
ik weet ook dat als ik nu zin heb om RTCW te spelen, dat ik dat doe omdat ik dat NU wil, maar dit bijvoorbeeld:
Op zaterdag 05 januari 2002 00:11 schreef Tyrian het volgende:
Je kunt een heel gelukkig leven hebben, en dat bij je dementie allemaal vergeten. Maar betekent dat dat je geen gelukkig leven hebt gehad?
Ik denk het niet.
Je hebt wel een gelukkig leven gehad, maar je weet er nix meer van. Wat is op DAT moment het nut van jouw gelukkig leven? Jij weet niet meer dat jouw leven gelukkig was... alleen dat je inderdaad nog geen zelfmoord hebt gepleegd om aan je depressie te ontsnappen hehe :)

Verwijderd

Even vanuit evolutionair oogpunt: Niets aan je lichaam is toevallig (als je puntmutatie van je DNA ff niet meerekent), dus ook je hersenen niet. Het is namelijk geevolueerd om zo goed mogelijk te overleven. Als je je alles, maar dan ook alles herinnerd dan wordt je compleet gestoord.
Laatst op tv (op discovery natuurlijk) was een man met een heel goed fotografisch geheugen. Hij kon werkelijk alles onthouden. Hij heeft zelfmoord gepleegd omdat ie gek werd :)

• Appie-B
  • Laatst online: 07-04-2024

Appie-B

The Ecologist

Hmmm.. ik zie vanuit evolutionair oogpunt nog niet zo het nut in van het vergeten van veel dingen. Iets meer herinnering zou ik wel prettig vinden denk ik... :z Maar misschien is er wel een genetische puntmutatie opgetreden bij het ontstaan van mijn hersens en mis ik iets aan intern geheugen... |:(

De mens heeft taal uitgevonden om aan zijn behoefte tot klagen te voldoen - Mickel

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 00:18 schreef Appie-B het volgende:
Hmmm.. ik zie vanuit evolutionair oogpunt nog niet zo het nut in van het vergeten van veel dingen. Iets meer herinnering zou ik wel prettig vinden denk ik... :z Maar misschien is er wel een genetische puntmutatie opgetreden bij het ontstaan van mijn hersens en mis ik iets aan intern geheugen... |:(
Vergeten is echt zéér nuttig hoor. Stel je voor dat je elke indruk die je opdoet (zien, horen, ruiken enz) en alle gedachten die in je opkomen ook echt moet onthouden. Dit kost zoveel geheugencapaciteit dat je hersenen ter grote van op z'n minst een olifant (een hele, dus niet wat zo'n beestje aan hersenen heeft) had moeten hebben.

Maar nu even over de hoofdstelling: als je dingen vergeten bent weet je er weliswaar niets meer van, maar veel dingen vergeet je niet voor de volle 100 %, je kunt indrukken onthouden (leuk/niet leuk) die nog veel waarde kunnen hebben.

Bovendien weet je van te voren niet hoe lang het duurt voordat je iets kwijt bent. Dat kan best de nodige jaren duren. Al die tijd kun je plezier (of ellende) hebben van je herinnering.

Je zou kunnen zeggen dat alleen het eindpunt uitmaakt, maarja, das de dood en dan kun je het meteen wel vergeten (hmmz, perongeluk flauwe woordspeling, niet zo wakker vandaag :Z)

En als ik het goed heb heeft nog niemand het hier gehad over de gevolgen van je daden die nog kunnen voortduren nadat je ze zelf vergeten bent.

• TroX
  • Laatst online: 15:11
wat zei je ook al weer in je post ?
ben het gaandeweg vergeten...

*D

Verwijderd

je vergeet niet alles, je herinnert je alleen niks meer...

pas bij juiste stimulatie weet je weer dat bijvoorbeeld koeienkak niet om te eten is... je weet alleen niet meer wanneer je dit geleerd heb, maar je weet het wel (geur, etcetera), dus zinloos is het zeker niet.

Verwijderd

de eerste 3 jaar van je leven kan niemand meer herinneren, want dat waren zeer traumatische ervaringen die je zo verdrongen hebt dat je daar niets van kan herinneren. Maar na je derde jaar kan veel herinneren. Je kan het niet zoals een computer ff opvragen, maar het zit wel in je geheugen. Er zullen momenten zijn dat je je daar wel aan kan herinneren of je hebt bep. herinneringen onbewuste verdrongen net als je eerste 3 jaar van je leven. Maar wat ook herinneringen zijn, maar waar je je niet bewust van bent is dat je bijv. heb leren lopen,praten,kijken,emoties dit zijn dingen die je vanaf je geboorte heb geleert en nog steeds doet: dit is dus eigenlijk al een een herinnering aan je verleden. Je hoofd moet je als een blackbox zien actie->blackbox->respons. Niemand kan ooit zien hoe jij een bep. gebeurtenis hebt beleeft dus hoe je dat herinnert is bij iedereen weer anders. Dus je reactie op die gebeurtenis is ook verschillend in vergelijking tot iemand anders die erbij was. En je kan ook onbewust selectief met informatie omgaan. :)

Verwijderd

beter ooit iets beleefd en vergeten dan nooit wat beleefd te hebben

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
De gevoelens die je in het verleden hebt gehad, zowel de negatieve als de positieve gevoelens bepalen in hoge mate de gevoelens die je in het heden hebt en in de toekomst zal hebben. Als in het verleden de som van de gevoelens negatief is is de kans groter dat je meer negatieve gevoelens zult hebben in de toekomst, indien je niet ingrijpt. Het verleden is erg bepalend voor de gevoelens in het heden en de toekomst.

Verwijderd

hoeft niet perse, het heeft wel invloed op je zelfvertrouwen, je stapt minder snel op een meisje af als je in het verleden gedumpt bent ofzo.

Maar als je in een bepaalde wereld veel negatieve gevoelens hebt gehad en een paar jaar later kom je nieuwe mensen tegen kan je het weer een stuk positiever in gaan zien.
Pagina: 1