Toon posts:

[iptables] MAC adress spoofen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Bij iptables kun je instellen om te kijken naar een mac-address match bij het filteren.

Ik vroeg me af of dit veel nut heeft... Is dit, zoals een source-IP adress, niet spoofbaar?

(ik dacht van niet, omdat dit op de (voor)laagste laag ligt. Juist voordat het pakketje gemoduleerd wordt op de fysieke laag).

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Bij sommige netwerkkaarten icm sommige drivers kan het wel, maar normaalgesproken (officieel) niet.

Verwijderd

Topicstarter
Kun je een voorbeeld geven aub?

• Perseus|IA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-07-2009

Perseus|IA

Rode ogen

Bij diverse soorten realtek kaarten gebruiken ze om de bijvoorbeeld 10.000.000 kaarten het zelfde MAC adres

De kans dat twee kaarten met het zelfde MAC adres in een netwerk komen te hangen zijn nagenoeg 0, maar ze leveren toch een tooltje waarmee je het MAC adress kan veranderen. Volgens mij kan je dan niets kiezen, maar genereert de tool gewoon een nieuw MAC adress.

Beveiliging op MAC adress is redelijk veilig, maar het is geheel afhankelijk wat je wil beveiligen. en hoe ver de andere partij wil gaan om de beveiliging te omzeilen

Cheese, It's milk's leap towards immortality

Verwijderd

Topicstarter
ok, thanks!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
mac adress is wel heel eenvoudig aan te passen hoor. Op een linux box is het super simpel, en het kan met 99% van de kaarten.

Dubbele mac's komen trouwens niet voor.

Verwijderd

is er geen tooltje waarin je hem zelf een mac adres kan geven ipv random

• Gilles
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-07-2025
Met ifconfig onder linux gaat dat heeeeeel makkelijk
ifconfig eth0 down
ifconfig eth0 <ip> netmask <netmask> hw <mac adres> up

en klaar is kees

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:51

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sterker nog, het wijzigen van MAC adres stamt van vroeger zeg maar. Nu kijk idd iedereen op bij het horen van wijzigen van MAC adres.

De reden waarom e een MAC adres kunt wijzigen:

Onder normaal ethernet e.d. is het mogelijk om een collission te krjgen. No prob, er wordt gewoon opniew een pakketje verzonden. Echter *wanneer* moet dat pakketje dan opniuw de lijn op :?
Dat gebeurt aan de hand van het MAC adres, en wat andere variabelen (tijd enzo geloof ik).
Nu was het theoretisch mogelijk dat je 2 NICs had, die na elkaar geproduceerd waren (dus maar 1 verschil kwa MAC) als je daar heeeel veeel van in je LANhad, was het dus theorethisch mogelijk dat er bij een collission de mogelijkheid bestond dat 2 NICs exact hetzelfde moment berekende om opnieuw te zenden.
Gevolg: wederom collission, NICs wachten weer netjes, komen op hetzelfde tijdstip van herzenden uit, en hebben weer een collission te pakken.

Daarom is toendertijd besloten dat jehet MAC adres gewoon kunt/mag wijzigen.
Elk christelijk (N)OS bied de mogelijkheid om het MAC adres te wijzigen.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Op zaterdag 05 januari 2002 11:04 schreef Koffie het volgende:
er wordt gewoon opniew een pakketje verzonden. Echter *wanneer* moet dat pakketje dan opniuw de lijn op :?
Dat gebeurt aan de hand van het MAC adres, en wat andere variabelen (tijd enzo geloof ik).
Wie ow Wie weet de juiste afkorting voor deze gebeurtenis?? hehe

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op zaterdag 05 januari 2002 12:08 schreef Flyduck het volgende:

[..]

Wie ow Wie weet de juiste afkorting voor deze gebeurtenis?? hehe
Pfff .. ooit heb ik ze gekend voor Network Essentials enzo, ben ze nu weer vergeten. Was dat niet iets met ... na, laamaar, ben ut alweer kwijt :P

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-04 18:10

MRic3

Of praat ik weer poep?

echt zo'n 'oh ja!!!!!' vraag.... ik kan die niet uitstaan. Wil het weten... ik ga zoeken...

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

CSMA/CD
Carrier-Sense Multiple Access with Collision Detection :+

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

Op zaterdag 05 januari 2002 12:42 schreef Koffie het volgende:
CSMA/CD
Carrier-Sense Multiple Access with Collision Detection :+
Ja, dat klopt wel, en wis ik wel (toen ik het zag :+ ) maar de tijd die het duurt voordat hij het packet resend... is er ook nog... hoe heet dat ook alweer...

RTO(return time out) of RTT..(round trip time)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

En dat kon er dus theoretischvoor zorgen dat de timeout EXACT gelijk was als de andere NIC.

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

Ik d8 het wel....
Het werd iig nog wel genoemd in de Windows 2000 networking essentials

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

De belangrijkste reden om het MAC-adres te kunnen wijzigen voor professionele kaarten is om in het geval van redundante systemen de mogelijkheid te behouden zelfs TCP-sessies van het ene naar het andere systeem te kunnen switchen. Doordat het operationele systeem en het fallback-systeem hetzelfde MAC-adres hebben komen de pakketjes dan nog steeds aan.

Overigens is de support hiervoor niet een kwestie van het OS, maar van de drivers. Voor de UNIX-versies wil dat nog wel eens hetzelfde organisatie zijn, maar voor Win**** is de driver-bouwer meestal de leverancier van de kaart.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Francois
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 16:49

Francois

Dus...

Op zaterdag 05 januari 2002 11:04 schreef Koffie het volgende:
...

De reden waarom e een MAC adres kunt wijzigen:

Onder normaal ethernet e.d. is het mogelijk om een collission te krjgen. No prob, er wordt gewoon opniew een pakketje verzonden. Echter *wanneer* moet dat pakketje dan opniuw de lijn op :?
Onzin :{

De retransmit interval heeft niets met het MAC adres te maken.

Tjek dit.

En dit ook, onder paragraaf 4.2.3.2.5

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat jij wil .. dan heb ik het dus verkeerd geleerd. :X

Pagina: 1