Electrostaten

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Topicstarter
Mijn oom heeft Electrostaten gekocht. Wat een geluid zeg... Valt niet met woorden te beschrijven.
Maar ik vat eigenlijk niet hoe zown ding nou werkt. Wie kan mij hier wat uitleg over geven? Dank u

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-06 15:57

uibeltje

Idiotheque

Ff zitten zoeken:
Whilst most speakers work with a cone type drive unit, the ESLs use a very thin membrane, one-tenth the thickness of a human hair. This diaphragm has a special conductive coating and is stretched between two electrode plates. Relative to earth, both electrode plates have a high positive charge, but there is a slight difference between the charge on each electrode. It is this difference that causes the negatively charged membrane to be more attracted to one than another, thus causing the movement of the diaphragm.

En door het bewegen van het membraan wordt ook de lucht in beweging gebracht -> geluid!
Enorm voordeel is natuurlijk het nagenoeg ontbreken van een behuizing die voor vervelende interferentie kan zorgen.
Helaas heb ik er het geld niet voor maar anders zou ik ze zeker ook kopen, vaak geluisterd en het klinkt echt geweldig. Ook leuk om te weten: een electrostaat heeft een werkspanning van ongeveer 5000 volt.

• Rozz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 08:27

Rozz

I'm an Apogian!!

Heel simpel...

je hebt een dun vliesje (soort konus) en aan weerzijde een electrisch geleidende iets (ligt aan merk & type..maar kunnen dunne draden zijn)

net als je konus bijvoorbeeld bij een + signaal naar buiten gaat....gaat nu het hele vlies naar buiten...en omgekeerd...(dit is wel een hele simpele uitleg..but you get the point right?)

Meestal is zo`n vlies verdeeld in 2 of 3 stukken (2 of 3 weg) en omdat je een hele grote vlakken kan maken voor de lage tonen...en zeer kleine vlakken voor de hoge tonen...zijn electrostaten natuurgetrouwer (ok ok je hebt uitzonderingen :))

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Hij heeft er trouwens 2 subs bij (Mirage) voor de lage tonen, tot 180 Hz.

Voor de geinteresseerden:
Quad voorversterker met Quad Mosfet Eindtrappen, de Subs hebben een eigen eindversterker.

Maar de werking begint me duidelijk te worden

In de hele wereld zijn trouwens maar 150 electrostaten!

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-06 15:57

uibeltje

Idiotheque

Maar 150 electrostaten? Dat geloof ik niet want ik ken een paar goede HiFi zaken in Zeeland en die hebben er bij elkaar al zo'n 6 paar hangen/staan.

Verwijderd

misschien bedoelt hij wel types ;)

Verwijderd

Vroeger (20 jaar geleden ofzo) maakte Quad ook electrostaten. Van die grote platte dingen die wel een beetje op een radiator leken. Sindsdien zijn er aardig veel amateurs bezig met dit soort afstralers en ook veel professionele bedriven en kleine fabriekjes. Meestal met zeer goed resultaat. Het diepste laag kunnen ze niet goed weergeven. Je moet dan namelijk gewoon veel lucht zien te verplaatsen. Dus vaak worden er dan transmissielijnen o.i.d. voor het laag genomen.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Wat hij nu heeft is ook zo'n oude Quad...
Dat van die 150 electrostaten zei hij tegen me, wat er van waar is weet ik niet.
Pagina: 1