• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-03 16:52
ik lees de laatste tijd veel dat minidisc z'n langste tijd gehad heeft.
toch denk ik dat dit niet waar is.
Hoewel ik zelf 1 1/2 jaar geleden van minidisc op mp3 ben overgestapt en bandjes al 5 jaar niet meer heb aangeraakt, komt sony nu toch met een erg intressante minidisc speler voor mensen die Minidisc + Mp3 gebruiken.

het gaat om model "MZ-N1 NetMD".

even kort het belangrijkste:
- (max) 32x Mp3, wav + vele andere pc muziek formaten naar je Minidisc schrijven die ze zelf omzet naar ATRAC (minidisc formaat)

dus je pleur een 80 min md zo vol !
voor mensen die bijv een minidisc autoradio hebben en nu steeds "moeilijk" moeten doen om mp3 op minidisc te krijgen is dit wel erg makkelijk!

meer details:
http://www.minidisco.com/minispecs/sonymzn1-hd.html

nadeel:
de prijs: $409.95 (dollar that is...)

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:33
Volgens mij heb ik hier al een topic over gezien.

Verwijderd

Shh.. Ik vind 't nog steeds ideaal, m'n minidisc. Ik heb een Sony MZ-R900 en met LP2 krijg je zo meer dan 2 uur op zo'n disc, meer dan zat. Zo'n ding weegt toch niets (zeker die MZ-R900 niet) en die disc'jes vliegen bijna weg als je ze loslaat, zo licht. Veel handiger dan mp3 spelers, mp3 cd-spelers etc, etc. Twee nadelen: realtime opnemen en niet automatisch info over 't nummer op je schermpje, maar ach.. Ik luister de muziek, ga niet 't schermpje zitten lezen ofzow. En realtime opnemen? Gewoon 's nachts aanzetten of gewoon de muziek luisteren :D , je zet 't toch niet voor niets op een disc?

:)

• ImPrEzA
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-03 11:41

ImPrEzA

</breezah> Impreza

ik heb nog steeds geen Minidisc in huis, en ik moet zeggen dat ik het ook erg weinig tegenkom.

Blackbird singing in the dead of night, take these broken wings and learn to fly... all your life... you were only waiting for this moment to be free. ][ Wanna fight for human rights? www.amnesty.nl

• Da_RoNiN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-10-2025

Da_RoNiN

Oclama?

Ok maybe wel een leuk hebbe dingetje maar denk dat de mp3 speler (met geheugen) het toch gaat winnen, en zeg nou zelf 400 dollar is niet weinig , daar heb je een hele goede mp3speler en zelfs een mp3 radio (voor de auto) voor.

Kenners weten waarom

• Kez
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Mijn oom heeft ook allemaal minidiscspul :)
Ikzelf heb er zelf niet echt een toekomst in gezien omdat heel veel producenten het toch een beetje tegenwerken/niet mee werken.
En dan kun je wel zoiets goeds hebben,maar alleen red je het (bijna) nooit.

Ikzelf denk ook niet dat minidisc er nu wél komt,IMHO heeft MP3 momenteel de toekomst

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

• DareDevil
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-02-2025
Als je kijkt naar de MD walkman/recorders van voor de MZ-N1 dan gaan naar mijn mening beide partijen gelijk op, kosten medium VS transfer tijd van muziek(opnemen/uitwisselen pc<>speler). Duur geheugen VS cheap MD's, Realtime opnemen VS D/l van pc.

Maar het voordeel van het snel "opnemen" van muziek van de MP3 spelers valt nu weg in vergelijking met de MZ-N1. Maar het voordeel van het opslag medium van MD blijft (kosten).

MP3 speler's en MD spelers blijven allebij klein, en de afspeeltijd is er hoog voor beide, (ongv. 100 min voor MZ-N1)

Ik was eigenlijk van plan een Iriver350 aanteschaffen maar denk er nu sterk overna om toch maar de MZ-N1 te kopen...moet er wel bij zeggen dat ik al MD heb (MZR-55)

Paradigm: Shift happens.

Verwijderd

dit staat ook op de site
Sorry to say it, but apparently the upload feature is only applicable for tracks that originated from the Open MG Jukebox application on your computer.
je kan dus geen gewone mp3's downen en uploaden maar moeten speciaal door dat programma worden ingelezen, en aangezien sony ook platenmaatschappij is denk ik dat ze er wel een of andere beveiliging in hebben gemaakt zodat je alleen originele cd's kan uploaden

Ik heb zelf ooit een MD gehad, maar ik vond het niet echt relax, de meeste apparatuur heeft een anologe uitgang dus dat betekend dat je in 1 speed kan overnemen, met kwaliteitsverlies en achteraf ook nog eens die track marks en teksten kan zitten invoeren
Verder staat de muziek erop in magneet deeltjes en is dus erg gevoelig voor magnetische velden/water etc, ik heb al meerdere md's gehad die het ineens niet meer deden of raar geluid maakten

Ik heb nu een RioVolt mp3 discman en dat bevalt uitstekend, oke hij is wat groter maar hij past nog prima in m'n zak/tas en speelt ook gewone audio cd's. Je kan gewoon in 10 minuten zo'n 12 uur muziek fikken op een cd van nog geen gulden, en het is tegelijk backup voor je pc, ook kan je de firmware van de speler updaten zodat ie alle goeie compressie formaten kan ondersteunen, zover ik weet heeft die MD speler dat niet, daar wordt alles omgezet naar sony's eigen formaat zodat je nooit meer compressie kan krijgen en altijd afhankelijk van sony bent

Verwijderd

Een mp3-man is juist zo handig omdat het medium overal in afspeelbaar is. als ik bij iemand thuis kom dan gooi ik mijn cdtje effe in zijn/haar compu. Ideaal voor kopieren/afspelen. (en natuurlijk de prijs en de veel hogere capaciteit!!!)
Daarnaast kan iedereen zijn stoffige dure uuit de audiowinkel cd's erop af spelen.
Mocht het formaat een probleem zijn dan kun je altijd nog voor een 8cm schijfje gaan.

• Arnold
  • Laatst online: 10-03 16:52
het gaat mij erom voor mensen die bijv alles al minidisc hebben.
dus met minidisc autoradio enzo.
dan is dit toch wel lekkere oplossing of niet :?

Verwijderd

Ik heb zelf 2 MD spelers (1 normaal en 1 portable) en ben er heel erg tevreden over. Alleen door het feit dat muziek op een MD zetten zo lang duurd gebruik ik me portable de laatste tijd weing. :(

Ik heb vorige week een PCMCIA uitbreiding gekocht voor mijn Compaq iPAQ zodat ik die als MP3 speler kan gebruiken. Het voordeel is dan dat ik er in no-time een CDtje op kan gooien voor onderweg..... :9

Ik ga misschien nog zo'n 2 Gig. Toshiba PCMCIA Hdd kopen, dan kunnen er tenmiste wat MP3tjes op >:)

Qua kwaliteit en grootte wint me MD het dan nog steeds, maar die zal ik dan voornamelijk gaan gebruiken voor live opnames. :)

Verwijderd

Vorig jaar een Lennox MP3-CD speler gekocht, maar dat ding viel me zwaar tegen : te groot, batterijen te snel leeg en erg schokgevoelig. Daarna een hele tijd een MD speler gebruikt..en ik wil eigenlijk niets anders meer..

Bij mij gaat het nu tussen een MD speler en een 8 cm MP3-CD speler.

De Sony MZ-N1 is ideaal met een USB aansluitinkje, is klein, Longplay rulez, en ziet er geweldig uit (jammer dat er geen radio op zit ). Alleen de prijs :(

Kijk bijvoorbeeld naar de Napa 380 -best aantrekkelijk-, redelijk klein, gemakkelijk cd's fikken...lage prijs..

Hopen dat deze discussie niet over de geluidskwaliteit van MD vs MP3 gaat, want die zijn er al zat :)

Tests Sony MZ-N1 :

http://www.minidisc.org/brian_youn/mzn1/
http://www.minidisc.org/sony_mzn1_review_riley.html

Wow *D

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

ik heb 2 MD spelers 1 voor in de auto (MDX C6500RX) en 1 deck (MDS JB-730)

me deck is direct aangesloten op de optical out van me geluidskaart

ik heb er geen enkele problemen mee dat het 1-1 duurt om een MD te maken, ga ik ondertussen wel ff wat anders doen ofzo

CD mp3 spelers doe ik niet aan omdat ik het gewoon te groot vind voor in de auto, MD'tjes zijn kleiner en handiger imo dan een CD.

Trackmarks doet ie automatisch dmv een 2sec pause plugin voor winamp. en text heb ik niet nodig, want zoals iemand anders ook al zei luister ik naar de muziek en lees ik niet de text van de display.

Maar het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze.
Zodra ik hoor dat Sony de MD uit faseerd, koop ik het beste deck wat ik kan vinden en een hele zut MD schijfjes in zodat ik er iig nog een paar jaar tegenaan kan

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-03 19:38
Ik heb al een aantal jaren een portable MD, Sony MZ-R35... die bevalt echt nog steeds keigoed... heb een tijdje geleden ook een MD-speler voor in de auto gekocht en dat is volop genieten!

De MP3-speler en MD hebben allebei hun eigen voordelen en nadelen, als je veel muziek uitwisselt met vrienden kun je waarschijnlijk beter een MP3-speler kopen. Als je gewoon een vervanger voor je cassettebandjes zoekt, en veel CD's of van de radio opneemt, koop dan MD.

Ik heb toen MD gekocht vanwege de goede geluidskwaliteit, toen waren en volgens mij ook nog geen portable MP3-spelers. Persoonlijk heb ik nog geen behoefte gehad aan een MP3-speler.

Verwijderd

Mijn eigen ervaring is dat mp3 spelers veel te snel stuk zijn en md spelers haast even goed zijn van geluids kwaliteit dus ik heb nu een al een half jaar een md en het bevalt me best :)

Verwijderd

Ik heb ook lang getwijfeld tss. een minidisc en een mp3 speler maar heb toch voor de laatste gekozen omdat ik veel sneller een cd'tje kan samenstellen en branden (heb een iRiver) - de tijd nodig voor compressie naar mp3 even buiten beschouwing gelaten - dan een MD opnemen in 'realtime'.

Een MD laat je ook niet zo eenvoudig de tracks een naam geven ), je moet de lettertjes een voor een selecteren met twee toetsjes (er bestaat inderdaad wel een adaptor/software voor maar ID3-tags zijn toch stukken eenvoudiger lijkt me).

Desalniettemin vind ik die MD-toestelletjes van Sony er prachtig uitzien, en ontzettend goed klinken. Een vriend van mij heeft een Sharp die hij meeneemt naar festivals om wat opnames te maken (die van een verbluffend goeie kwaliteit zijn). Dat mis ik wel aan mijn mp3 speler, de mogelijkheid om live op te nemen. Ok, zo'n 'Archos Jukebox' kan dat nu wel al (realtime mp3 encoding), maar dat ding weegt zo'n 300 g (neem aan dat je toch iets gemakkelijker voorbij de security geraakt met je MZR700 of iets dergelijks).

Heb snel eens die review van de NetMD doorgelezen, en daar was men niet echt vol lof over dat nieuw speeltje van Sony. Ik denk dat er veel 'MD adepten' vol spanning naar uitgekeken hebben, dat het heel veelbelovend was, maar dat de features nu maar teleurstellend zijn. Men sprak van een licht gewijzigde MZR909 waar maar een paar extra dingen (zoals o.a. de snellere overdracht van je muziek naar je MD-schijfje) aan toegevoegd zijn (oude wijn in nieuwe zakken dus).

Verwijderd

Op woensdag 09 januari 2002 12:43 schreef marcelleken het volgende:
Desalniettemin vind ik die MD-toestelletjes van Sony er prachtig uitzien, en ontzettend goed klinken. Een vriend van mij heeft een Sharp die hij meeneemt naar festivals om wat opnames te maken (die van een verbluffend goeie kwaliteit zijn). Dat mis ik wel aan mijn mp3 speler, de mogelijkheid om live op te nemen. Ok, zo'n 'Archos Jukebox' kan dat nu wel al (realtime mp3 encoding), maar dat ding weegt zo'n 300 g (neem aan dat je toch iets gemakkelijker voorbij de security geraakt met je MZR700 of iets dergelijks).
Hoe doet ie dat dan? Dat opnemen, zit dat ingebouwd in die Sharp? Of neemt ie een microfoon mee ofzow? Ennuh, maak daar maar een mzr900 van.. :7

• Metalium-220
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

ik heb Minidisc op mijn stereo en een minidisc walkman
ik vind het ideaal :)
Neem gewoon op via het deck op me stereo, en spelen maar :P

Verwijderd

Op vrijdag 18 januari 2002 04:07 schreef Agijsbro het volgende:

[..]

Hoe doet ie dat dan? Dat opnemen, zit dat ingebouwd in die Sharp? Of neemt ie een microfoon mee ofzow? Ennuh, maak daar maar een mzr900 van.. :7
Gewoon met een microtje. Ok de kwaliteit kan nog wel beter (als ie een betere mic zou kopen, maar die kosten handen vol geld). Ja, die mzr900 is natuurlijk ultradun en niet veel groter dan een pakje sigaretten. Ideaal voor zo'n dingen. Maar Sharp zou naar 't schijnt beter zijn voor 'live recordings' gezien ze het opname niveau beter te regelen is (heb ik ook maar van 'gelezen op een nieuwsgroep' ;)).

Verwijderd

Nou ja, ik kan wer nog niet heel veel over zeggen.

Ik vind MD heel relaxt, ik heb een CD/MD deck (MX3) van SONY dat perfect is met overzetten van CD naar MD (4-speed)
Verder heb ik (nu ter reparatie opgestuurd) een JVC XM-R70 portable MD speler/recorder.

En het werkt perfect MD-tjes opnemen met mijn deck en afspelen onderweg op die JVC.
Of ik neem MP3's over van mijn PC via mijn SB 5.1 Live! Platinum, via de optische kabel en dan op mijn JVC portable.

Ik heb nu vandaag mijn NAPA 380 MP3 CD Speler binnegekregen :P Ik heb er nog niet mee gespeeld dus kan nopg nix zeggen over de strijd tussen MP3 vs. MD

Ik vind MD relaxt, thuis en portable
MP3 vind ik lekker op de PC en makkelijk te downen.
MP3 portable met die NAPA lijkt me ook een prima oplossing (maar die ervaring komt dus nog)

Conclusie: Ik dnek dat het rouleren wordt bij mij. De ene keer MP3 en de andere keer MD

(P.S. Heb ook gelijk een kabeltje besteld zodat dit NAPA gelijk via mijn mengpaneel op mijn Stereo te beluisteren is :9)

• Hyperbird
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op vrijdag 18 januari 2002 16:06 schreef marcelleken het volgende:

[..]

Gewoon met een microtje. Ok de kwaliteit kan nog wel beter (als ie een betere mic zou kopen, maar die kosten handen vol geld). Ja, die mzr900 is natuurlijk ultradun en niet veel groter dan een pakje sigaretten. Ideaal voor zo'n dingen. Maar Sharp zou naar 't schijnt beter zijn voor 'live recordings' gezien ze het opname niveau beter te regelen is (heb ik ook maar van 'gelezen op een nieuwsgroep' ;)).
Bij mijn mz-r-55 kan je je oordopjes als mic gebruiken :P

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ik gebruik ook al weetikhethoelang minidiscs, en ik vind 't erg vreemd dat 't hele idee, ondanks de grote voordelen t.o.v bandjes en cd's, nooit echt is aangeslagen...

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

HET voordeel van MD, het hoeft niet aan te slaan of een rage te worden. als je er eenmaal eentje hebt + een stapeltje minidisc en een paar goeie kabeltjes, dan zit je voor een paar jaar gebakken!! *D

• JsB
  • Niet online

JsB

Ik heb nu 2 jaar een portable minidisc recorder, een wat dikker model de sharp mt15. Een vriend van mij had een duurder model van sharp en toen zijn accu stuk was moest ie toch een nieuwe dure accu kopen. Die van mij slikt gewoon GP NiMh.

Nu gebruik ik de minidisc recorder ook voor interviews en dat werkt echt lekker.

Verwijderd

minidisc roelz gwoon :)

enige reden dat t niet is aangeslagen bij de massa die ik kan bedenken is het ontbreken van reclame/promotie
dit is ook de enige reden die ik kan bedenken dat de dreamcast is geflopt want dat was ook een goede console voor een goede prijs

maar back ontopic :)
heb jij ooit een reclame voor minidisc gezien behalve in de kijkshop folder ? ik niet, geen mooie sony reclames waar je een portable md recorder door de lucht ziet zweven en een aardige stem je verteld wat je er allemaal mee kan
ik denk dat het in het begin vooral bedoeld was voor professioneel gebruik toen er nog geen portable md recorders waren
me oom had al jaren geleden zon md recorder, gwoon zon bigass ding, geen portable en zei dat het zo handig was enzo, dat je heel handig dingen kon knippen blabla en perfecte kwaliteit, geen verlies, heel handig voor zijn werk enzo maar toen zag ik het ook nog niet zo zitten, wel grappig maar niemand anders had zon ding dus..
maar die portable recorders zijn natuurlijk super handig
ik ben dan ook verbaast als ik iemand nu nog een normale discman zie kopen of een mp3-discman, zon groot lelijk ding dat als een gek schokt..
blijkbaar kijkt de gemiddelde consument niet verder als de tv en hebben tv reclames toch een grote invloed op veel mensen.....

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-03 16:20
Op donderdag 24 januari 2002 22:30 schreef effex het volgende:
ik denk dat het in het begin vooral bedoeld was voor professioneel gebruik toen er nog geen portable md recorders waren
Dat denk ik niet, want toen had je nog de DAT-recorders. Verder is Minidisc heel goed, en ik denk dat het nog wel een groter succes gaat worden dan nu.

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-03 20:42
Tja, ik heb toch liever MiniDisc dan zo'n mp3-geval, simpelweg omdat ik zo'n type ben die redelijk wat CDs heeft (en dan moet je ze eerst weer gaan MP3en ;) )... Daarnaast is de MD media erg goedkoop EN mijn MD walkman gaat echt makkelijk meer dan 10 uur mee op 1 enkele penlite :)

Maar wat ik nog niet tegengekomen ben: Ik maak af en toe opnames van live-optredens (gewoon 4 microfoons, beetje uniform positioneren en dan via een mengpanee naar m'n MD recorder), echt ideaal hoor. Geen enkele vorm van ruis, de kwaliteit is gewoon erg goed. Dat zie ik met een mp3 man nog niet zo snel gebeuren, en een hele PC ga je ook niet meezuilen.

Dus wat mij betreft heeft het minidisc wel degelijk toekomst... Al was het alleen maar vanwege het formaat, de lage kosten van het medium en de kwaliteit ervan.

Geef mij maar een Warsteiner.

Verwijderd

Om dit topic maar eens op te frissen:
Ik heb zelf een MP3-Player gehad (Rio500) heel leuk dingetje maar ik wil niet iedere keer van tevoren gaan bepalen wat voor muziek ik opzet onderweg!! uitbreidingskaartjes zijn nog redelijk duur (40 Euro voor 64 mb).

Ik ben nu aan het kijken voor een minidisc player nl. de Sony MZ-N505.. die kan net zoals de MZ-N1 muziek via de usb-poort overzetten naar minidisc en kost rond de 250 Euro (wedden dat hij over een maandje voor 200 Euro in de media markt ligt!

MAW. Minidisc begint op deze manier ook qua gemak echt te RULEN boven MP3!

Verwijderd

[topic=443625/1/50]
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.