Bouw je eigen beamer

Pagina: 1
Acties:
  • 404 views sinds 30-01-2008

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Topicstarter
http://www.bstvcentral.b0x.com/

Iemand ervaring mee? Lijkt me wel leuk, kost weinig. Alleen een lens,doosje en een stikdonkere kamer nodig.

Verwijderd

En de kwaliteit is om te huilen ;( ;)

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Hahah wel een lache idee, maar ik heb een 72cm tv, dus dat wordt een errug grote lens!

Download my music on SoundCloud

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:30

Appie

F1RST Racing

hehe beter, goeje tip

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Wel tof, jammer dat die site zo rete traag is en minimaal 3 popups heeft per page :(

Verwijderd

Hmmz, nog niet eens es zo'n gek idd, ik denk dat ik me wel ene ga maken

• LeonM
Hmm, lijkt me wel tof (ik heb een stikdonkere kamer met een gladde witte muur) maar waar vindt j zo'n grote lens??

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 17:23 schreef Sponz het volgende:
http://www.bstvcentral.b0x.com/

Iemand ervaring mee? Lijkt me wel leuk, kost weinig. Alleen een lens,doosje en een stikdonkere kamer nodig.
yep al eens gedaan met een kleine kleuren lcd alleen de kwalitijd is niet echt super

• LeonM
Zeker dat ps1 schermpie?? die produceerd niet zoveel licht dus de kwaliteit zuigt dan zwaar.

Verwijderd

Hoeveel kost een nieuwe beamer dan 10.000 Gulden ofzo
( En ik ga niet in Euro omrekenen :P )

En is het wel wat zo'n beamer op de muur goede beeld kwaliteit etc.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

Met bearmer is normaal hele goed kwaliteit, bij deze bepaald de kwaliteit van de tv in kast, en de kwaliteit van de lens volgens mij hoe goed hij is, maar op zich geen slecht id.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

Btw, geen slecht id voor met een monitor, zo'n vlak scherm zal wel beter zijn, dan een viskom, wat kost zo'n lens en waar haal je die?

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 17:51 schreef LeonM het volgende:
Zeker dat ps1 schermpie?? die produceerd niet zoveel licht dus de kwaliteit zuigt dan zwaar.
yep inderdaad komt belangen na niet genoeg licht af

• kaspur
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

kaspur

#1 typo matser /o/

Kheb die site niet helemaal doorgenomen enso.. maareuh krijg je zo niet het beeld gespiegeld ?

ik zag twee beren fout parkeren....

• krisis1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 20:46

krisis1

Onder-watte?!

Niet gespiegeld, omgedraaid...
In de instructies zeggen ze dan ook dat je best je tv ondersteboven legt omdat je anders op je hoofd moet staan om het beeld correct te zien }:O
Wel tof project btw...

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-02 17:21

bennierex

Pilot_Z

'k heb de site nog niet bekeken, maar zou je niet een oude diaprojector om kunnen bouwen met een lcd-display ofzow :?

• krisis1

krisis1

Onder-watte?!

Op vrijdag 04 januari 2002 18:42 schreef bennierex het volgende:
'k heb de site nog niet bekeken, maar zou je niet een oude diaprojector om kunnen bouwen met een lcd-display ofzow :?
>:) Idee!
Maar dan moet je LCD wel héééél veel licht geven...

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
Ik heb dit vroeger ook wel eens gepost hier.. Volgensmij is het een vette hoax.. er komt teneerste VEEEEEL te weinig licht vanaf.. en de kwaliteit zal ook om te janken zijn.

edit:

Normaal vragen ze geld voor de bouwtekingen, maar in dit geval niet :)

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

Op vrijdag 04 januari 2002 18:43 schreef Krisis1 het volgende:

[..]

>:) Idee!
Maar dan moet je LCD wel héééél veel licht geven...
Jah, een doorzichtige lcd met een lamp erachter gaat vast niet

• krisis1

krisis1

Onder-watte?!

Op vrijdag 04 januari 2002 18:47 schreef bennierex het volgende:

[..]

Jah, en doorzichtige lcd met een lamp erachter gaat vast niet
Gaat wel want da's wat "echte" dataprojectoren doen dacht ik(correct me if I'm wrong)
<edit>Dat is dan wel een speciaal LCD welteverstaan</edit>

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

Op vrijdag 04 januari 2002 18:48 schreef Krisis1 het volgende:

[..]

Gaat wel want da's wat "echte" dataprojectoren doen dacht ik(correct me if I'm wrong)
Ik geloof het ook ja, misschien een oude laptop uit elkaar slopen >:)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Ik heb zelf een (echte) beamer waarin een 3-tal beeldbuisjes zitten.
De hoeveelheid licht die er per "lamp" uit komt is echter zoveel dat je er maar beter niet rechtstreeks in kunt kijken (maar goed deze 3 "lampen" moeten dan ook een vlak van 180*135 cm kunnen belichten)
Mijn beamer geeft "maar" 700 lumen licht en voor mooie kleuren moet je dan ook al in een redelijk donkere kamer zitten, laat staan wat je moet hebben met deze beamer.
Ik denk dat de oplossing van een LCD-schermpje van zo'n portable in een diaprojector een beter idee is. (alleen de resolutie van die LCD's is vrij laag en dan moet je nog de lens een beetje out-of focus zetten, anders zie je elke groene, rode en blauwe pixel staan)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• tbusquet
Op vrijdag 04 januari 2002 18:48 schreef Krisis1 het volgende:

[..]

<edit>Dat is dan wel een speciaal LCD welteverstaan</edit>
Ja, je hebt gelijk dat werkt idd zo, en de betere gebruiken 3 verschillende lcd-panels, en een spiegel. Bovendien zit er een speciale lamp in die veel licht geeft, en heel weinig warmte, aangezien lcdpanels niet tegen veel warmte kunnen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• krisis1

krisis1

Onder-watte?!

Op vrijdag 04 januari 2002 18:49 schreef bennierex het volgende:

[..]

Ik geloof het ook ja, misschien een oude laptop uit elkaar slopen >:)
En dan nog... heb je de prijzen van lampen voor dataprojectoren al eens gezien? :'( dat gaat dus ook niet waarschijnlijk...
Sloop dan toch gewoon een LCD uit een oude projector en zoek een goeie halogeenlamp met sterke ventilator 8-)

• UniCache2
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 09:09
Ja dit is wel lache, het idee bestaat echter al een tijdje, zie ook hier:

http://www.noah.org/acidwarp/warper.html

Uit 1992 !! 8-)

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:51

-Sander-

///M Powerrrrrr

hmm gaaf zou dit echt werken en wat zou dit kosten als je dit gaat uitvoeren ??

• Korn21
  • Laatst online: 02-03-2017
Hoeveel kost een nieuwe beamer dan 10.000 Gulden ofzo
( En ik ga niet in Euro omrekenen )
Een beetje beamer kost tussen de 6000,- en 10.000,-. Deze prijs hangt af van het aantal lumen, de resolutie en ook het gewicht van het geheel!

|Specs|

Verwijderd

Fresnellens nodig??? Ik heb er nog een voor 40 Euro :)
(incl. bescrijving om zo'n kast/doos te bouwen)

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

Op vrijdag 04 januari 2002 18:53 schreef Krisis1 het volgende:

[..]

En dan nog... heb je de prijzen van lampen voor dataprojectoren al eens gezien? :'( dat gaat dus ook niet waarschijnlijk...
Sloop dan toch gewoon een LCD uit een oude projector en zoek een goeie halogeenlamp met sterke ventilator 8-)
Als je zo'n halo-lampie via een spiegel op die lcd kan laten schijnen kan je hem misschien ver genoeg van dat lcd vandaan plaatsen. Een mooie fan ernaast (of 2) en wat luchtsleuven en het moet kunnen. Wat zeg ik nou weer... kan natuurlijk ook die lamp uit die dia-projector gebruiken als we toch al aan het slopen zijn >:)
Alleen zo'n laptop lcd is ook nog best groot denk ik.

edit:

Als ik al een projector met lcd zou hebben, zou ik er ook geeneen hoeven maken toch :?

• krisis1

krisis1

Onder-watte?!

Op vrijdag 04 januari 2002 19:02 schreef bennierex het volgende:
Alleen zo'n laptop lcd is ook nog best groot denk ik.
Mja, maar hoe groter de oppervlakte is waarvan je licht kan samenbundelen, hoe sterker het geprojecteerde beeld gaat zijn snappie? dus een groot laptop LCD of een klein LCD dat veel licht kan geven/doorlaten zouden dus hetzelfde doen(zeer ruw voorgesteld, foutjes in, ik weet het :) ).

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Op vrijdag 04 januari 2002 19:00 schreef Alfa_33 het volgende:
hmm gaaf zou dit echt werken en wat zou dit kosten als je dit gaat uitvoeren ??
Ja, het werkt wel. Ik heb het zelf ook wel eens geprobeerd, een fresnellens voor de monitor houden en het beeld op de muur projecteren. Je moet vooral een monitor hebben met hoge contrastwaarden, dan is de helderheid nog zo hoog mogelijk. Gezien de geringe optische kwaliteit van fresnellenzen is het beeld niet echt scherp, maar voor iets als doom goed genoeg. Wel staat het beeld op zijn kop en in spiegelbeeld.
Duur hoeft het niet te zijn, 50 euro of zo.

• tbusquet
Op vrijdag 04 januari 2002 19:01 schreef BSEBEEST het volgende:
Fresnellens nodig??? Ik heb er nog een voor 40 Euro :)
(incl. bescrijving om zo'n kast/doos te bouwen)
afzetter, de bouwtekeningen zijn gratis te krijgen, en een fresnellens kost nog geen 10 piek.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:01

BaRF

bijna kerst

ok, serieus, waar kan ik een fresnel lens krijgen? lijkt me zon ding die ze bij de winkel hebben om in je wagentje te gluren naar die verstopte bierkrat?

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• tbusquet
Op dinsdag 14 mei 2002 08:18 schreef BaRF het volgende:
ok, serieus, waar kan ik een fresnel lens krijgen? lijkt me zon ding die ze bij de winkel hebben om in je wagentje te gluren naar die verstopte bierkrat?
Denk dat conrad wel van die dingen heeft.

Verwijderd

lijkt me wel een keer leuk om te doen alleen denk niet dat je echt super :9 kwaliteit mag verw8ten
;)

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 09:42
monitor = te weinig licht (aka je ziet nix)
lcd = geen licht (tenzij je er een bouwlamp achterzet, maar dan is je lcd ZO kapot (kan niet tegen hitte)

Verwijderd

Op dinsdag 14 mei 2002 12:03 schreef OverSoft het volgende:
monitor = te weinig licht (aka je ziet nix)
lcd = geen licht (tenzij je er een bouwlamp achterzet, maar dan is je lcd ZO kapot (kan niet tegen hitte)
Hoe lossen ze dat dan op met een beamer... een groooote cooler erboven... dan heb je dat probleem toch niet ?

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 10:07
Even een stomme vraag maar een fresnel lens zit toch ook in overheadprojectors? sloop je een oude van school ofzo?

Leeg

• Jasper Janssen
  • Laatst online: 18-04-2025
Ik denk dat de beste manier om zelf een projector te bouwen is met een gewone overhead projector plus een LCD (wel TFT, niet DSTN). Er bestaan ook een hoop commerciele overhead panels (voor een paar honderd euro moet je via ebay wel aan een kleuren panel van 640x480 of 800x600 kunnen komen). Waar je wel op moet letten is de koeling, die is erg belangrijk voor de levensduur van je LCDtje.

Als je een LCD kunt krijgen met VGA input is dat natuurlijk het beste, maar composiet input LCD panels van 4-6 inch voor rond de 100 dollar zijn vrij normaal. Moet je wel de backlight eraf slopen.

• tbusquet
Op dinsdag 14 mei 2002 21:33 schreef Jasper Janssen het volgende:
Ik denk dat de beste manier om zelf een projector te bouwen is met een gewone overhead projector plus een LCD (wel TFT, niet DSTN). Er bestaan ook een hoop commerciele overhead panels (voor een paar honderd euro moet je via ebay wel aan een kleuren panel van 640x480 of 800x600 kunnen komen). Waar je wel op moet letten is de koeling, die is erg belangrijk voor de levensduur van je LCDtje.

Als je een LCD kunt krijgen met VGA input is dat natuurlijk het beste, maar composiet input LCD panels van 4-6 inch voor rond de 100 dollar zijn vrij normaal. Moet je wel de backlight eraf slopen.
Direct composite op een LCD scherm is niet erg ws. je hebt er een scaler bij nodig. En die LCD schermen zijn vast geen doorzicht-schermen ?
Voor een paar honderd euro koop je een leuke 2de hands LCD-projector. Krijg je toch een veel betere kwaliteit en veel meer lichtopbrengst.

• Jasper Janssen
  • Laatst online: 18-04-2025
Op woensdag 15 mei 2002 19:05 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Direct composite op een LCD scherm is niet erg ws. je hebt er een scaler bij nodig.
Er zijn meer kleine LCDtjes met composiet/Svid input dan met vga/component. Zijn voornamelijk voor in autos ed inbouw.
En die LCD schermen zijn vast geen doorzicht-schermen ?
Ik zeg toch, backlight eraf slopen.
Voor een paar honderd euro koop je een leuke 2de hands LCD-projector. Krijg je toch een veel betere kwaliteit en veel meer lichtopbrengst.
Bedoel je een beamer, of een LCD paneel voor op Overhead? die panelen noemde ik ook al namelijk. Beamers voor een paar honderd euro heb ik nog nooit ergens gezien, laat staan datagrade.

Verwijderd

Een goede overheadprojecter is volgensmij best duur, dan nog een lcd-scherm + eventuele controller. Denk dat 2de hands een betere deal te sluiten is.

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 13:54
Op vrijdag 04 januari 2002 18:39 schreef Krisis1 het volgende:
Niet gespiegeld, omgedraaid...
In de instructies zeggen ze dan ook dat je best je tv ondersteboven legt omdat je anders op je hoofd moet staan om het beeld correct te zien }:O
Wel tof project btw...
Heb je wel eens gezien wat er gebeurt als je een kleuren TV op de kop legt dan :? ... juist, die wordt groen :P. Da's ongeveer hetzelfde als wanneer je met een TV van hier op het zuidelijk halfrond gaat staan ... dan verdraaien de kleuren ook helemaal >:)

• tbusquet
Op woensdag 15 mei 2002 19:35 schreef Jasper Janssen het volgende:

[..]

Er zijn meer kleine LCDtjes met composiet/Svid input dan met vga/component. Zijn voornamelijk voor in autos ed inbouw.
[..]
Zit er nog steeds een scaler/D/A bij/in. LCD is nl. een digitale techniek.
Ik zeg toch, backlight eraf slopen.
[..]
Zit een backplate achter, ze zijn niet bedoeld als doorzicht-schermen.
Bedoel je een beamer, of een LCD paneel voor op Overhead? die panelen noemde ik ook al namelijk. Beamers voor een paar honderd euro heb ik nog nooit ergens gezien, laat staan datagrade.
Ik zeg toch LCD-Projector. Beamer is een woord waar ik niet zo van houd. Maar in principe is het hetzelfde.

Voor 500 pleuro heb je er al 1tje 2de hands op marktplaats.nl bijv.

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-02 20:25
Op dinsdag 14 mei 2002 11:13 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Denk dat conrad wel van die dingen heeft.
ik heb de conrad catalogus doorgebladerd en heb die lenzen er niet in zien staan, ook achterin bij trefwoorden staan geen lenzen. Misschien heb ik niet goed gekeken maar ik kon geen lenzen vinden bij conrad.

Verder over dat systeem met die lcd, gedoelen jullie dat je licht op een lcd schijnt en de weerkaatsing daarvan op de muur willen projecteren?

Ik had zelf een apparaatje waarmee je foto's op de muur kon projecteren, dat was niet echt een succes ofzo, het moets hardstikke donker zijn wilde je iets zien

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 18:47 schreef bennierex het volgende:

[..]

Jah, een doorzichtige lcd met een lamp erachter gaat vast niet
Gaat juist wel, op school hadden we zo'n ding van 3M, een doorzichtig LCD scherm die je op een overhead projector moest zetten, alleen kwaliteit was niet zo gewelding (640x480 max of zo :? )

Verwijderd

he kan me iemand mischien ff vertellen hoe heet zo'n lcd paneel of wel een tft scherm mag worden. Want ik ben van plan een tft scherm te gaan gebruiken.

Verwijderd

Waarom kick je dit oude topic?

edit:

De knop 'active topics' is heel handig Sn3akz ;)

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2003 23:41 ]

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Geef ajb even aan dat je een topic van meer dan een jaar oud omhoog schopt :X

edit:
Eerder.. altijd weer iemand eerder...

[ Voor 27% gewijzigd door Sn3akz op 21-05-2003 23:38 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-02 21:43
radjaroy: In de topiclist van AV staat een topic hierover en dat is wèl actueel :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.