Toon posts:

[WC] Vulpunt/airtrap voor een paar piekjes

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als je een pomp inline wilt gebruiken, dan heb je ergens een vulpunt en airtrap (om de lucht in het systeem te verwijderen) nodig. Zie hier mijn eenvoudige oplossing. De bovenste aftakking is de vloeistofretourleiding, de onderste aftakking gaat naar de pomp. De ingredienten: een 22mm messing afsluitkap, 2 22mm/12mm T stukken, een afsluiter met schroefdop, en wat koperen pijp. PVC is ook een optie, maar ik gebruik koper/messing ivm de lage temperaturen.

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/airtrap.jpg

Niet echt spannend, maar 't kan nuttig zijn.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07
Nice, maar dit ken toch ook met een plastic buisje oid?
Hmja koper geleid warmte wel beter, maar euhm, of dat zou scheelt? :)

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Is wel handig, maar je kan dus ook gewoon ergens je leiding met een T-stuk onderbreken en er een soort bakje boven hangen ofzo (was laatst iemand die er een konijn-waterbakje voor had gebruikt)

PS, welkom terug :)

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Niet bang dat je slangetjes er zo afschieten? Ziet er niet echt 'vast' uit. Beetje spanning en volgens mij schiettie dan vrij makkelijk los

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 04 januari 2002 17:25 schreef LeonM het volgende:
Is wel handig, maar je kan dus ook gewoon ergens je leiding met een T-stuk onderbreken en er een soort bakje boven hangen ofzo (was laatst iemand die er een konijn-waterbakje voor had gebruikt)
Dan loop je nog het risico dat de luchtbellen gewoon voorbij het T-stuk geblazen worden. Zo niet. Ag, whatever, als 't maar werkt.
PS, welkom terug :)
Thanks!

Phreak:

kan ook met plastic, en dat schreef ik ook. Maar ik gebruik zo min mogelijk plastic ivm de lage temps.

SlinkingAnt:

Ag, dit is puur voor de foto :)

Verwijderd

Je kan de bovenste dop ook vervangen door een automatische ontluchter :P

ps alles goed met de phasechanger ??

Verwijderd

Topicstarter
Zou kunnen, maar dit is makkelijker. Nu kan ik er ook makkelijk een tempsensor inhangen.

Met de phase-change is nog steeds alles goed. Daarvoor is dit ding. Meer als het maken van dit ding en het dichtlijmen van de pomp heb ik er niet meer mee gedaan.

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
Op vrijdag 04 januari 2002 18:38 schreef DaBit het volgende:
Zou kunnen, maar dit is makkelijker. Nu kan ik er ook makkelijk een tempsensor inhangen.

Met de phase-change is nog steeds alles goed. Daarvoor is dit ding. Meer als het maken van dit ding en het dichtlijmen van de pomp heb ik er niet meer mee gedaan.
Maar is phase-change al af?

Zo nee wat moet je er niet aan doen.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 04 januari 2002 18:42 schreef amd_ruluzzz het volgende:

[..]

Maar is phase-change al af?

Zo nee wat moet je er niet aan doen.
Het werkt. Maar daar is dan ook alles mee gezegd. In rust krijg ik het water tot -15, onder belasting al lang niet meer.

Er moet dus nog behoorlijk getwiekt worden. Maar nu was ik de boel gewoon netjes (nouja...) op het framepje aan het monteren. Alles stond nog los, namelijk.

• LeonM
  • Laatst online: 29-10-2025
Maar wil je nou die hele phase-change installatie in je kast gaan bouwen of niet?

En als je dus niet wilt dat de belletjes niet terug schieten in de slang moet je dus in jouw geval de bovenste als ingang gebruiken en de onderste aansluiting als uit.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik wil een nieuwe kast bouwen waar alles inpast.
Momenteel is het pase-change systeem 45x39x31 cm. Zie dat maar es in een normale kast te krijgen...

• ice-T106
  • Laatst online: 23:07
Hoe kom jij eigenlijk aan al dit koper, ik zoek namelijk nog een koperen/messing afsluitkap en een plat plaatje koper. IK wil hiermee een waterblok gaan solderen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 07:54
Wat een rotzooi zeg! Tziet er niet erg afgelikt uit! Maar wel stoer op deze ruige manier.

• _Evert_
  • Laatst online: 05-05 09:18
Het hoeft er ook niet mooi uit te zien, het moet werken. :P

Verwijderd

Topicstarter
ice-T:

Ik heb loodgieters/installatiemonteurs in de vriendenkring zitten. Verder heeft de Gamma, de Praxis, de Karwei en de lokale WC-bril verkoper dat spul ook allemaal op voorraad.

Bredend:

Dacht je nou echt dat je dat nog ziet als er een centimeter van die verwarmingsbuisisolatie overheen zit? Verder boeit het me weinig hoe iets eruit ziet, als 't maar werkt.

Maar ik geef toe, tegelijk solderen en je vader te woord staan lever niet de meest nette resultaten op. Iets te kwistig met soldeer geweest.
Pagina: 1