Toon posts:

ECS K7S5a met Apacer geheugen niet stabiel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een het bekende ECS K7S5a moederbord en draaidit met het Apacer geheugen. 256Mb DDR.

Nu had ik een paar vraagjes:

- In Memtest86 krijg ik errors, betekend dit dat het echt aan de geheugen module ligt?
- Hebben mijn bios instellingen invloed op de Memtest?
- Draait iemand apacer geheugen stabiel op het ECS mobo?
- Ik heb nu ingesteld:
DRAM Timing Configuration --> Normal
SDR/DDR CAS Latency --> 2T
SDR/DDR RAS Active Time --> 7T
SDR/DDR RAS Precharge Time --> 3T

Windows 98se werkt gewoon, maar ik krijg om de 30 minuten: Dit programma heeft een ongeldige bewerking., etc. Iedere keer is het weer een ander programma Iexplore, Qserver, MBM5, etc.

Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag.

Ik voel me nu nameijk wel :(

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 19:51
Op vrijdag 04 januari 2002 17:10 schreef Cheb het volgende:
Windows 98se werkt gewoon, maar ik krijg om de 30 minuten: Dit programma heeft een ongeldige bewerking., etc. Iedere keer is het weer een ander programma Iexplore, Qserver,
dit was bij normaal bij windows 98 en ME :P
als die test errors geeft zet er dan eens voor de gein een ander mem reepje in.

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 09:31
Heb ook Apacer DDR2100 inzitten in me PC settings zijn:
Ultra-2-7-3
Laatste BIOS
Geen vastlopers whatsoever in XP en 2K

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-08 23:51

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
* jhead22 had ook problemen met een ecs k7s5a bordje. Hij was ontzettend onstabiel. Na wat klooien met andere merk geheugen bankjes werkt hij nu wel. Hij weigerde te werken met dat no name geheugen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de bios setting op 100/100 gezet, dus zowel mijn cpu als mijn geheugen draait op 100 Mhz. Ik heb de memtest nog eens uitgevoerd, en waarempel geen errors.

Waarom nu wel, en wat moet ik nu dan nog doen om het probleem op te lossen?

• Wirehead
Owja, ik heb ook een rev 4 en zoals je ziet bij m'n vorige post: no probs...
zal gewoon brak geheugen zijn

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 19:15 schreef Cheb het volgende:
Ik heb de bios setting op 100/100 gezet, dus zowel mijn cpu als mijn geheugen draait op 100 Mhz. Ik heb de memtest nog eens uitgevoerd, en waarempel geen errors.

Waarom nu wel, en wat moet ik nu dan nog doen om het probleem op te lossen?
ik heb bijna het zelfde systeem als jou :)
maar ik zal hem gewoon opruilen want als je op 100/100 gaat draaien gaat je cpu speed ook weer naar beneden

Verwijderd

Dit soort problemen wijst bij dit bord ook vaak op een voeding met onvoldoende vermogen. Niet elke 300 watt voeding schijnt te voldoen. Op OCworkbench kun je hier heel veel over vinden. Kijk eens of je bij iemand een andere (betere/zwaardere) voeding kunt lenen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een revisie 5 mobo

-Ik heb al een 350 watt voeding van mijn huisgenoot geprobeerd, geen verschil.
-Ik heb alle bios setting al geprobeerd. (op ultra stat de compu niet eens op en moet is de CMos clearen, om hem weer aan de praat te krijgen)
-Ik heb het DDR-module al in beide slots geprobeerd
-Ik heb het Apacer geheugen al een ergens anders laten testen en het zou goed moeten zijn.
-Bios is al de laatste officele versie.

Het is maar goed dat mijn raam niet vergenoeg open kan, want anders......

Als iemand nog tips heeft, dan hoor ik het wel, anders zit er niets anders op dan te wachten tot de nieuwe compu van mijn huisgenoot binnen is, dan kan ik zijn geheugen proberen. (Dane-Elec)
Als dat niet werkt ga ik mijn CPU en mijn Mobo op een of andere manier testen, ik weet nog niet hoe. (Iemand?)

• Wirehead
je moet niet kijken naar een voeding hoeveel wat die geeft, dit geeft meestal een vertekend beeld...
je moet kijken hoeveel AMPS/rail er is.
Op mijn "300 WATT" voeding hebbek volgende Amperages:
+3.3 > 14A
+5 > 25A
+12 > 10A
+5VSB> 1A
-5 >0.5A
-12V >0.5A

Verwijderd

Topicstarter
Beide voedingen die ik heb geprobeerd scoren hoger:

De 350 watt geeft:
+3.3 > 14A
+5 > 30A
+12 > 12A
+5VSB> 2A
-5 >0.5A
-12V >0.8A

Daar zal het waarschijnlijk dus niet aan liggen.

Ik heb een mailtje gestuurd naar Gistron daarin gemeld dat ik waarschijnlijk last heb van ""Incorrect Driver Impedance."". Deze term is terug te vinden in de link die in deze discussie al eens is gepost.
Waarschijnlijk werken de processor en mobo niet lekker samen. (wellicht dat ik het mobo omruil voor een K7VTA3)

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op vrijdag 04 januari 2002 22:57 schreef kleine_beer het volgende:
Dit soort problemen wijst bij dit bord ook vaak op een voeding met onvoldoende vermogen. Niet elke 300 watt voeding schijnt te voldoen. Op OCworkbench kun je hier heel veel over vinden. Kijk eens of je bij iemand een andere (betere/zwaardere) voeding kunt lenen.
Sluit ik me helemaal bij aan een ECS met een noname 300Watt voeding is niet stabiel. wel op 200FSB maar niet op de standaard waarde voor de processor 266

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:04

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op zaterdag 05 januari 2002 13:19 schreef Cheb het volgende:
Beide voedingen die ik heb geprobeerd scoren hoger:

De 350 watt geeft:
+3.3 > 14A
+5 > 30A
+12 > 12A
+5VSB> 2A
-5 >0.5A
-12V >0.8A

Daar zal het waarschijnlijk dus niet aan liggen.

Ik heb een mailtje gestuurd naar Gistron daarin gemeld dat ik waarschijnlijk last heb van ""Incorrect Driver Impedance."". Deze term is terug te vinden in de link die in deze discussie al eens is gepost.
Waarschijnlijk werken de processor en mobo niet lekker samen. (wellicht dat ik het mobo omruil voor een K7VTA3)
Gistron had aan mij ook een goeie met die ECS dingen.. na 3 retourtjes deze voor in de plaats gekocht. (zie onderschrift) Vreemde was nog dat ze bij Gistron helemaal niet moeilijk deden over het feit dat ik zoveel bordjes terug stuurden, het gebeurde vaker met ECS :(.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Verwijderd

dit CONFIGMG probleem kan ook te maken hebben met de AGP kaart.
Als het systeem met DDR geheugen te snel start dan kan de AGP het "niet bij houden" en loopt de zaak vast met deze melding. Als je dan 100/100 instelt gaat het meestal goed.
Hoe kwam ik er achter? We hebben hetzelfde mobo voor mij zwager gekocht en hadden af en toe dit probleem. Een paar dagen later kwam de ATA-100 IDE kabel voor de Maxtor 540dx4k disk en die gewisseld met de ATA-66. En toen crashte ie heel vaak. In de KDB van MS stond deze mogelijkheid en ook zoeken met Google leverde zulke tips op. Die link van jullie heb ik niet gevonden (1-2 weken geleden).
Hoe heb ik het opgelost...... heel eenvoudig..
door pause in de autoexec.bat te zetten krijgt het systeem even de tijd om in balans de komen en is 99.9 % van de storingen weg. Ik heb geen snellere AGP-kaart om het anders te testen.

PS: je moet nog wel effe de any-key op het toestenbord zoeken.....

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
Hier is een systeem met apacer cl2 ddr ( nanya 7ns )met de k7s5a, alleen op 150 ging (winXP niet goed), terwijl de andere OSen wel goed gingen, verder ging alles stabiel( met elke geheugen setting), wel wil mijn apacer dimm met geen mogelijkeid i.c.m andere dimms stabiel draaien, vooral niet Oced :(

Verwijderd

DRAM Timing Configuration --> Normal
SDR/DDR CAS Latency --> 2T
SDR/DDR RAS Active Time --> 7T
SDR/DDR RAS Precharge Time --> 3T
Zou je eerst niet eens proberen je geheugen-timing op een iets behoudender waarde te proberen voordat je moord en brand begint te roepen bij de snelste timings?

Dus begin niet met de snelste timings maar met de langzaamste, en dan steeds iets sneller zetten tot memtest86 errors geeft.
Tip: als je weet bij welke test memtest86 het eerst een error geeft, kun je om te beginnen alleen die test uitvoeren om te kijken of de stabiliteit verbeterd is. Bij mij faalt ie meestal 't eerst met test 6, dus kan ik wat sneller bepalen of ie met een andere setting wel door test 6 komt; pas als dat inderdaad lukt, laat ik alle tests een keer voorbijlopen (tip: zorg wel dat je memtest86 versie 2.8 hebt, die is bij mij bijna 4x zo snel als versie 2.7).

Dus je begint met:
DRAM Timing Configuration --> Safe
SDR/DDR CAS Latency --> 3T
SDR/DDR RAS Active Time --> 8T
SDR/DDR RAS Precharge Time --> 4T

Krijg je dan al fouten, dan is je geheugen niet goed of niet compatible met je mobo.
Werkt het prima met deze safe settings, dan is je geheugen dus ok en compatible met je mobo en ga je stap voor stap kijken of ie snellere settings ook support:

Probeer:
CAS -> 3, 2.5, 2

En als je de max. CAS hebt gevonden probeer je RAS AT en PT, en daarna de DRAM timing.

Verwijderd

Topicstarter
Door Cheb - zaterdag 05 januari 2002 01:36
----------------------------------------------------------
-Ik heb alle bios setting al geprobeerd. (op ultra stat de compu niet eens op en moet is de CMos clearen, om hem weer aan de praat te krijgen)
----------------------------------------------------------

Op de timings die ik heb ingesteld loopt hij het beste.

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 06:41

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

heb hier apacer pc2100 cas 2 lopen op een fsb van 150..memmory timings 2T,5T,2T en command op 2T voltage op 2,85 volt...loopt als een zonnetje

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Verwijderd

IK heb ook 256MB apacer DDR geheugen in m'n ECSk7s5a zonder LAN rev.3. Duron 750@1000 (133/133) bij 1,98V ,GF2MX400, 300W voeding en laatste officiele bios loopt als een zonnetje.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Misschien helpt dit topic je: [topic=362818/1]

Verwijderd

Op de timings die ik heb ingesteld loopt hij het beste.
Ja natuurlijk want dat zijn de snelste settings... MAAR JE BENT DEZE TOPIC TOCH BEGONNEN OMDAT JE SYSTEEM NIET STABIEL WAS |:(

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 22:23

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Hier een K7S5A user. :)
Draait al maanden mega stabiel! 8-)

2 X 256MB Infineon cl2 DDR Ultra timings Windows XP

Whatever.

Pagina: 1