Toon posts:

paar vraagjes....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een paar vraagjes, ik ben net begonnen dus als er een stomme tussen zit excuus.
ik wil kopen nu een plex 121032 en een revoy2200, voor mp3 te branden an af te spelen.Is dit goed of moet ik wachten tot er een betaalbare dvd-writer komt(die dan ook mp3 ondersteunt), of zijn die eral?of kan ik met die plex ook films branden?
wat is t verschil(zijn voor-en nadelen) van(tussen)mp3 en wav bestanden?
is de geluidskwaliteit van mp3 cd's vergelijkbaar met gewone audio cd's, of hoor je verschil, en bij welk gebied(laag,midden,hoog).
Moet mijn mp3 cd betsaan uit bestanden met dezelfde bitrate?
alvast bedankt
mvg andre

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Even kijken hoor: ik weet niet of het slim is om een DVD writer te kopen, ten eerste zijn ze enorm duur en ten tweede is het niet echt DVD, ze schijnen niet te lezen te zijn in een DVD speler (geloof ik hoor). Maar dat is je eigen keus. Bovendien: hoeveel liedjes wil je wel niet op een DVD-RAM schrijven??? Op een CD-ROM passen er al stuk of 100 (afh. van de kwaliteit). En zo komen we op je volgende vraag: kwaliteitsverschil tussen mp3 en wav. Tja, ligt aan de compressie. Er zijn altijd mensen die beweren dat ze het verschil tussen mp3 (256 kbit) en wav (ongecompressed) kunnen horen, maar ik kan dat niet. Tussen 128 kbit en het origineel op CD is het duidelijk te horen vind ik, vooral de hoge tonen worden vervormd. Zeker als je met een hoofdtelefoon luisterd is dat storend. Ik raad je aan minimaal 160 en maximaal (mijn standaard waarde) 256 kbit te gebruiken als compressie.

De bitrate mag net zoveel verschillen als je wilt. Er kunnen dus 112 kbit bestanden en 256 kbit bestanden op een CD staan.

Oh, en nog een antwoord: met elke brander kun je filmpjes branden, zolang het natuurlijk geen standalone ding is, je weet wel, zo'n brander waar je geen PC voor nodig hebt. Dus filmpjes op CD, audio CD's voor in je discman ofzo, mp3 cd's voor je mp3 standalone player of je PC en games op CD is allemaal mogelijk.

Nog even wat: je kunt met je brander ook afspelen hoor! Ik weet niet of dit duidelijk was en in hoeverre je een beginner bent, maar je hoeft niet perse een speler en brander te hebben. Is overigens wel makkelijk. Plextor is wel een goed merk, hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb. Dat andere merk ken ik niet, of in ieder geval het type niet.

Verschil MP3 en Wav dus nog even op een rijtje:

mp3 is veel kleiner formaat, hoewel je ook wav kunt inpakken met een mp3 codec (compressie methode), maar dat is dan een soort wolf in schaapskleren, eigenlijk een mp3-tje dat je wave-file noemt. Als je een redelijke bitrate aanhoudt (>192 kbit) is er eigenlijk geen hoorbaar kwaliteitsverlies. Zeker niet als je met computerboxjes van 30,- gaat luisteren. Op een dure stereo van 5000,- weet ik dat niet...

Succes met je aankopen en ik hoop dat alles duidelijk is.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de moeite t is weer wat duidelijker

Verwijderd

Ik heb een plextor SCSI (12x4x32), en een plextor 40 speed en beide bevallen ze prima... vrijwel nooit een mislukte cd enzo... en met die plextor brander kan ik alles branden (tenminste.... alles wat ik wil, films heb ik niet geprobeerd maar dat zal wel kunnen; clonecd werkt er perfect op enzo) en overburnen gaat ook perfect.