[linux] amavis-perl & mcafee op P120 -> traag

Pagina: 1
Acties:

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb hier een Linux server staan met Mandrake 7.2. Het betreft een P120 met 24 MB aan geheugen en een 2 gig schijf ofzo (dus echt zo'n oude-rommel-linux-bak). Deze functioneert zowel als router (voor 5 clients), als samba fileserver maar ook als POP3 en SMTP server (inkomend, uitgaand gaat direct via XS4ALL -> ADSL basic).

Nou heb ik hier sinds een paar dagen amavis-perl opgezet, icm McAfee virusscan for Linux. Nou werkt dit allemaal prima, de mails worden keurig gescand en zo'n virusmelding in je mailbox gaat ook goed. Alleen toen ik aan alle users (5 in totaal) een mail wilde sturen met een nogal lang verhaal erin dat er een virusscanner geinstalleerd was, ging de server toch bijna over de kop. Er was ineens geen netwerkverkeer meer mogelijk. Toen ik op de server keek leek alles wel in orde, behalve dat ik niet meer naar de clients kon pingen e.d. Even wachten en geduld bleek de oplossing te zijn.

Zoals je misschien begrijpt is dit vreselijk irritant. Het is tot nu toe nog maar 2 keer voorgekomen (inclusief de zojuist beschreven keer), maar toch heb ik liever dat de netwerkverbinding 100% betrouwbaar is.

Ik kan me zo voorstellen dat uvscan(mcafee) ineens gaat werken als er een mailtje komt, dat die dan de volledige processorkracht opeist, en dat er niks meer overblijft voor het netwerkverkeer (er zitten 2 realtek kaartjes in, die willen natuurlijk ook een stukje processorkracht hebben).

Is het op de een of andere manier mogelijk om bijvoorbeeld uvscan een lagere priority te geven, zodat de mail misschien wat trager wordt afgeleverd, maar dat het netwerk wel up blijft?
Of is het mogelijk om op een andere manier ervoor te zorgen dat uvscan NIET alle processorkracht opsnoept, en het netwerkverkeer dan wel mogelijk blijft?
er wordt gebruik gemaakt van:
- sendmail 8.11.0,
- amavis-perl-11,
- uvscan engine 4.1.00
- perl 5.6.1

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:39

Arjan A

Cenosillicafoob

man nice
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
NAME
     nice - run a program with modified scheduling priority

SYNOPSIS
     nice [OPTION]... [COMMAND [ARG]...]

DESCRIPTION
     Run COMMAND with an adjusted scheduling priority.  With no
     COMMAND, print the current scheduling priority.  ADJUST is
     10  by default.  Range goes from -20 (highest priority) to
     19 (lowest).

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-07 11:54
ik had amavis-perl op een pentium 200 lopen maar dat liep dus niet. Wanneer er bijv. 10 mailtjes tegelijk verstuurd werden dan was mijn sserver bijna niet meer toegankelijk.
Amavis-perl vergt erg veel processorkracht en geheugen.
Nu loopt alles lekker op een thunderbird 1Ghz met 256MB geheugen.

Verwijderd

Misschien moet je hem inderdaad nice laten lopen, en dan waarschijnlijk niet amavis maar je virusscanner, en is het echt nodig om zowel uitgaand als ingaand te controleren op virussen het zou al een hoop schelen als je alleen inkomende mails checkt

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb bij een bedrijf ook een P75 met 32MB en Amavis neergezet. Mail sturen naar jezelf@localhost duurt gewoon 20 seconden (het versturen is zomaar klaar, evenals het ophalen), maar het verwerken + afleveren aan Cyrus IMAP duurt superlang dus.
BTW: Welke McAfee draai je? Ik die beta versie van McAfee.

• blackd
  • Niet online
Op vrijdag 04 januari 2002 18:11 schreef kia het volgende:
Misschien moet je hem inderdaad nice laten lopen, en dan waarschijnlijk niet amavis maar je virusscanner, en is het echt nodig om zowel uitgaand als ingaand te controleren op virussen het zou al een hoop schelen als je alleen inkomende mails checkt
Ik check dus alleen inkomend op dit moment. Uitgaande mail gaat via de clients direct naar de server van XS4ALL, dus loopt helemaal niet via de server, behalve dat het dataverkeer erdoor gaat.

• blackd
  • Niet online
Op vrijdag 04 januari 2002 19:05 schreef _JGC_ het volgende:
Heb bij een bedrijf ook een P75 met 32MB en Amavis neergezet. Mail sturen naar jezelf@localhost duurt gewoon 20 seconden (het versturen is zomaar klaar, evenals het ophalen), maar het verwerken + afleveren aan Cyrus IMAP duurt superlang dus.
Tja hier duurt mail ontvangen ook ff, maar opzich maakt dat niks uit, als 't maar gescand wordt en mijn cpu kracht niet volledig opsnoept
BTW: Welke McAfee draai je? Ik die beta versie van McAfee.
Deze: (van XS4ALL gedownload, van hun service pagina)
Virus Scan for Linux v4.10.0
Copyright (c) 1992-2000 Networks Associates Technology Inc. All rights reserved.
(408) 988-3832 LICENSED COPY - Nov 7 2000

Scan engine v4.1.00 for Linux.
Virus data file v4179 created Jan 02 2002
Scanning for 59535 viruses, trojans and variants.

• blackd
  • Niet online
Op vrijdag 04 januari 2002 16:49 schreef Arjan_A het volgende:
man nice
[uitleg nice]
Kijk, dat kende ik nog niet... Thanx :)

Nou de volgende manier, hoe pleuren we dit erin. Als ik idd uvscan via nice moet laten draaien, dan moet ik dat amavis perlscript aanpassen ofzo?
[edit]
ik heb nu in 't amavis perl script (/usr/sbin/amavis) de volgende regel aangepast:
my $uvscan = "/usr/local/bin/uvscan";
naar
my $uvscan = "nice -n 19 /usr/local/bin/uvscan";
En ik test nu of 't een beetje werkt..

[edit2]
het lijkt tot nu toe goed te werken (mail nar 7 users en ik kan gewoon doorsurfen en mail checken)
bedankt allemaal!

Pagina: 1