Op vrijdag 04 januari 2002 15:47 schreef kingnelis het volgende:
Maar ik heb ook nog een IBM 40gb 7200rpm en een maxtor 20gb 7200 rpm en die maken een storend geluid als ze opspinnen. Wat kan ik hieraan doen???
Heb zelf een IBM Deskstar 40 Gb 7200 RPM drive. Wat je waarschijnlijk hoort is niet zozeer het spinnen zelf, maar het resoneren van de kast. Kijk maar eens hoeveel geluid ie produceert als je een hd buiten de kast in je hand houdt...
Die van mij hoor ik nu niet, omdat ik een rubberen ophanging voor hem gemaakt heb: gewoon met (stevig) elastiek! Daardoor voorkom je dat de trillingen aan de kast worden doorgegeven. De ophanging kun je het beste maken in een 5,25 inch bay.
Omdat jij TWEE drives op 7200 RPM hebt, heb je ook nog te maken met de resonantie die ontstaat door 2 geluidsbronnen met (ongeveer) dezelfde frequentie. Meestal ontstaat daardoor een (irritante) zweving. Ook bij het gebruik van fans krijg je dit effect trouwens! Als ik jou was, zou ik een aantal experimenten doen met de positie van de drives (zowel in de kast als t.o.v. elkaar), omdat dit ook een rol speelt bij het meer of minder meetrillen van je kast en het volume van de zweving.
De 2 drives vervangen door 1 (van 60 Gb) is natuurlijk ook een optie. Om terug te komen op die fans: ik heb 2 80 mm fans vervangen door 1 120 mm fan op 7 V. Systeem is nu su-per-stil!