[CM] + [ELE] Rheobus

Pagina: 1
Acties:

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 11:46

thunder8

Het gedonder begint weer.

Topicstarter
Hoi even een vraagje aan de heren experts hier. Morgen ga ik samen met een maat van me me kast modden. Ik heb op dit moment een HX08 met vooronder een 80mm Sunon en bovenin 2 Sunons 80mm. Nu wil de onderste 80mm naar de bovenkap zetten en voorin mijn nieuwe Delta 190CFM 120mm plaatsen. Echter deze is me te luidruchtig en te krachtig en ik wil hem trimmen m.b.v. een Rheostat. Ook komt er een venster in met 2 CCFL's dus daar heb ik ook 2 schakelaars voor nodig.

Op de frontplate wil ik nu strax 2 rheostats hebben voor het regelen van de fans(1 voor de intake en 1 voor de exhaust:3 80mm Sunons) + 2 schakelaars voor de Neons. Aan de achterzijde wil niet een enorme kabelbrij hebben, dus wil ik daar een Fanbus voor maken voor de fanaansluitingen. Hoe kan ik nu het beste het elektrisch schema opzetten zodat ik alles mooi en netjes kan aansturen zonder een enorme kabelbrei te krijgen. Ik zie overal wel mooie schema's maar vaak of alleen switches met 0/5-7/12V of alleen Rheostats. Nooit een combo. Ben niet superhandig, dus als iemand mij zou kunnen helpen, héél Graag :D

Bij voorbaat dank.

PS zijn 10W 25Ohm Rheostats goed genoeg voor het trimmen van de fans ?

PSN-ID: Thunder76nl

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 09:27
www.fanbus.com

of de search hierboven ...
of de faq ...

Het is allemaal zo makkelijk te vinden ...

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

Verwijderd

Thunder8 ,
heb je een mailtje gestuurd , aangezien ik nog geen server heb waar ik het schema kon plaatsen .

Suc6 :)

Wat betreft het wattage van de rheostats ;Sunon = 0.15 A ?!

Outtake = 0.15 * 3 * 12 = 5.4 Watt (ben een n00b wat betreft elektro , maar dacht dat dit wel klopte) .

• thunder8

thunder8

Topicstarter
Bedankt voor de replies.

Ik wist niet dat er ondertussen op fanbus.com een combo stond. 2Bad ik heb je schema nog niet ontvangen. Gestuurd naar thunder8@home.nl ?
De Sunon fans zijn 2.6Watt stuk (gekocht bij Nedcool) en dat wordt dus 7.8W. Denk dat ik dan met een 10W Rheostat goed zit.

De schakelaars worden of van het type verlicht van binnen uit of van die military switches met klepjes :) Dan moet er dus nog een ledje boven. (Blauw 5mm Diffuus)

Verwijderd

mailtje alsnog gestuurd , vorige via je website .

De leds moet je dan nog effe in het schema zetten , maar dat moet zeker lukken.

Laat het ons ook zien als het af is , zeker die schakelaars met klepjes zijn zeeeer :9~ .

Verwijderd

psst, waar heb je die 10W rheostats vandaan?

Verwijderd

10 watt is veels te weinig die delta fan slurpt bij twaalf volt 2 ampere dat is 24 watt!!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:42
Op vrijdag 04 januari 2002 17:44 schreef 2Bad het volgende:
Thunder8 ,
heb je een mailtje gestuurd , aangezien ik nog geen server heb waar ik het schema kon plaatsen .

Suc6 :)

Wat betreft het wattage van de rheostats ;Sunon = 0.15 A ?!

Outtake = 0.15 * 3 * 12 = 5.4 Watt (ben een n00b wat betreft elektro , maar dacht dat dit wel klopte) .
http://picserv.mediamonks.net

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Op zondag 06 januari 2002 10:32 schreef Boolio_Eglesias het volgende:
10 watt is veels te weinig die delta fan slurpt bij twaalf volt 2 ampere dat is 24 watt!!
yup inderdaad, en dat knopje word dan LOEIHEET, dus daar moet een koelblokje op [om brandschade an ledematen te voorkomen] Ik heb gewoon een P200 blokkie door midden gezaagd en erop geplakt met wat secondelijm, koste niks [ik hadd nog een stapel van die blokkies liggen, en de 120 MM delta koelt het blokkie zelf wel :)

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op zondag 06 januari 2002 12:55 schreef -=!ME!=- het volgende:

[..]

yup inderdaad, en dat knopje word dan LOEIHEET, dus daar moet een koelblokje op [om brandschade an ledematen te voorkomen] Ik heb gewoon een P200 blokkie door midden gezaagd en erop geplakt met wat secondelijm, koste niks [ik hadd nog een stapel van die blokkies liggen, en de 120 MM delta koelt het blokkie zelf wel :)
hmmjah, maar voor hetzelfde geld fikt ie gewoon door he, weg rheostat

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:42
Op zondag 06 januari 2002 12:59 schreef AtomicShockwave het volgende:

[..]

hmmjah, maar voor hetzelfde geld fikt ie gewoon door he, weg rheostat
Koop je toch een nieuwe :?

• thunder8

thunder8

Topicstarter
Heb nu een 20W Rheostat, maar het lijkt me nog te weinig. Hij trekt volgens de fan zelf zo'n 3.00A bij 12V en dat is 36Watt?? Damn, hoop dat die rheostat nog in de categorie handelbaar valt....... Morgen dus ff weer naar conrad voor het omruilen van de huidige rheostat en een paar projectboxjes.

• TMoose
  • Laatst online: 27-02 14:17

TMoose

Mooooooose !!

Je kunt ipv een rheostat ook een variabele spanningsregelaar gebruiken. Bijvoorbeeld de LM338 , welke een max. stroom van 5000mA kan leveren. Je kunt i.p.v. een vaste weerstand om de uitgangsspanning te regelen, een potmeter (= variabele weerstand = soort laagvermogensrheostat) gebruiken, zodat je de spanning traploos kunt regelen.

Soldeer ze :7

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• thunder8

thunder8

Topicstarter
Ok heb nu een boxje gehaald met een 40W/22 Ohm Rheostat. Ben ik gister die box aan het modden voor een paar speakerterminals en de gaten voor de schakelaars en de rheo's. Op de Rheostats zitten van die afstandshouders. Wilde bij de 20W Rheostat die proberen los te draaien, hoor ik KRAK en ja hoor weg Potmeter. GO!@#$%#!@%ER!!!:( :( Dus vandaag weer naar Conrad. Trouwens die 40W is echt een bullebak van een Potmeter. Dat klereding past niet eens lekker in een behuizing van 50mm hoog, terwijl de officiele inbouwhoogte 44mm is. Naja ik maak wel een paar gaatjes met me dremel zodat ie wel dicht kan. Als ik vandaag de Rheobus klaar krijg dan maak ik ff een paar pics en post ze hier wel...... :)

• thunder8

thunder8

Topicstarter
TMoose, ik heb dus nu die LM338 gekocht met een 5W Rheostat. Alleen die gast kon me niet zeggen hoe ik die moest aansluiten. Schiet dus niet op. Heb jij ervaring met een aansluiten van een LM338 icm Rheostat voor het aansturen van die 36W Delta Fan ?
Morgen ff terug naar Conrad voor het ruilen van de 40W tegen een 20W voor de 3 Sunons. Die kan makkelijk in de projectbox dus die doe ik gewoon via een vermogenspotmeter.

• thunder8

thunder8

Topicstarter
Niemand die meer weet van deze LM338 en hoe die gemonteerd wordt in een schakeling ?

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

Ik heb hier een link naar de datasheet van de LM338 gezet. Daar staan alle gegevens in. Ik kan er tijdens kantooruren niet veel tijd aan besteden, maar als je er met de specs niet uit komt, dan kan ik vanavond nog ff kijken.

Success.

P.S. Als ik komend weekend tijd heb, dan ga ik wel een opzetje maken voor een baybus met variabele spanningsregelaars. Is volgens mij niet zo moeilijk, en ook niet duur.

• thunder8

thunder8

Topicstarter
Hehe had die link ff over het hoofd gezien. Inderdaad de datasheet verhelderd veel. Ik ga er vanavond mee aan de slag. Als je hem verkeerd aansluit dan is het einde voor de potmeter..... :P Als het niet lukt dan meld ik me wel weer. Als het wel lukt dan post ik foto's zodra ik hem klaarheb.. :)

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

Ik heb ff de specs doorgelezen, en je kunt het beste de schakeling rechtsboven op pagina 7 maken. De waarde van potmeter R2 kun je eventueel aanpassen om een verloop van bijvoorbeeld 5 tot 12 volt te krijgen, maar welke waarden je dan nodig hebt moet je zelf ff uitproberen. Je kunt de 8kOhm potmeter gebruiken om de output op 5 en 12 volt te zetten. Door daarna de weerstand van R2 te meten kun je de juiste waarden vinden.

Bijv: 5V = 4KOhm, en 12V = 2KOhm

Dan kun je het best R2 vervangen door een weerstand van 2KOhm en een potmeter van 2KOhm in serie geschakeld.

• thunder8

thunder8

Topicstarter
Dat worden dan weer andere potmeters. Want ik heb nu een 22Ohm Potmeter en die zal dan te weinig varieren. In de schakeling zie ik verder nog staan dat er 2 condensatoren inzitten en een weerstand R1 vanaf de Vout naar de ADJ van de LM338. Kan ik gewoon de waarden van die condensatoren gewoon aanhouden of kunnen ze weggehaald worden?

Begin weer een beetje in de electronica in te komen. Te lang geleden dat ik schakelingen heb doorgemeten en doorgerekend.

Verwijderd

Kijk eens op deze link voor een paar goede schema' van verschillende type's fan bussen:

http://www.bit-tech.net/article/52/

Succes met de solderbout!!!

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

In figuur 1 op pagina 5 van de datasheet is te zien dat het geheel opgebouwd kan worden met de LM338 en 2 weerstanden waarvan 1 een potmeter. Daar moet het dus mee kunnen. Als dat goed werkt, gewoon zo laten.

Jammer van je potmeter, maar .25 of .5 Watt potmeters kosten ook drie keer niets. Per fan heb je maar voor een paar piek aan onderdelen nodig..

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

En post ff je resultaten. Ben benieuwd :)

• thunder8

thunder8

Topicstarter
Ok ben eindelijk zover dat ik de resultaten kan posten.
De meting heb ik verricht met de aangegeven 8KOhm Potmeter. De schakeling die ik heb gemaakt is die van Pagina 5 figuur 1. Het werkt perfect. De fan loopt en start zelfs nog bij 3.5V, maar doet dan natuurlijk bijna niets meer qua CFM. De resultaten:
code:
1
2
11.8V uitgaande spanning ====> 7.35KOhm op de potmeter.
 4.0V uitgaande spanning ====> 6.26KOhm op de potmeter.

Ik ga dus morgen een weerstand van 6KOhm halen (of wat daar in de buurt komt) en een potmeter die dan de rest aan weerstand geeft. De LM338 wordt bijna niet warm en hoeft gelukkig niet verder voorzien te worden van een koelblok. Morgen ga ik er nog eentje halen voor de 3 Sunon Fans. Dit werkt beter dan een vermogenspotmeter. Echter de LM338 kost hier rond de 10 Euro, dus qua prijs zit er niet veel verschil in.

Zijn er meer mensen die dit soort Electrobussen hebben?

Als ik morgen mijn Box geheel klaar heb dan maak ik een paar foto's en zal ze dan hier posten.

Alvast iedereen bedankt voor de moeite en de tips, het heeft me heel erg geholpen en ik ben een Happy Man *D *D

• thunder8

thunder8

Topicstarter
Damn, het werkt dus niet zoals ik het heb berekend. Ik snap er niets van. Heb nu een voorschakelweerstand van 6KOhm en een potmeter van 1 KOhm en nu kan ik maar 0.06 V veranderen op de uitgang. En dan met top 11.72V en dal 11.66V :( Als ik die potmeter en weerstand meet dan kloppen de waarden wel. Weet niet meer hoe en wat te doen. Woont er iemand in de buurt van Enschede die wel genoeg verstand heeft van dit soort shit ?

Pagina: 1