Op zaterdag 05 januari 2002 02:14 schreef Duck-Twacy het volgende:
Ik ben geen expert en heb ook geen goed antwoord, maar om te zeggen buizen vervormen (op een "mooie" manier) en transistors niet vind ik te simpel...
Heb regelmatig gelezen dat er verschillende soorten vervorming bestaan. Harmonische vervorming (vraag me niet om een definitie) is nauwelijks hinderlijk bij 0,5%, crossoververvorming (wederom, geen idee wat het is) klinkt al lelijk bij 0,05% of zo.
Misschien scoren buizen gewoon beter bij de "lelijke" vervormingsoorten?? Btw wat je vaak leest over buizen versterkers is dat ze minder goed zijn in "laag" (weer een ander audio misterie: vergt laag meer power?)
Maar ik denk dat, als je het echt gewoon eens wil "ervaren" je gewoon eens wat luistersessies in een goede hifi zaken moet bijwonen, dan kun je zelf een mening vormen (hoewel niet "blind" luisteren discutabel is).
Persoonlijk denk ik dat de opnamekwaliteit en luisterruimte veel grotere invloed hebben op de muziekbelevenis dan (goede) transistors of buizen versterking.
Ook niet alle buizenversterkers zijn klasse A, dus crossoververvorming kan je ook met buizen hebben. En transistorversterkers vervormen wel degelijk nauwlijks. Een beetje transistor amp vervormt bij 90% van het "max" vermogen gewoon 0.05%. Kortom, met een transistor amp heb je gewoon eigenlijk geen last van vervorming tenzij je hem over nek laat gaan (clippen).
weer een ander audio misterie: vergt laag meer power?
Is geen mysterie hoor wat mij betreft. Het antwoord is ja en nee. Nee omdat laag niet meer energie kost dan het midden als je bijvoorbeeld een spl van 80 dBspl wilt genereren. Maar ja omdat ons gehoor niet zo heel gevoelig is voor lage frequenties (helemaal als je onder de 80Hz komt) en dat de meeste bovendien een beetje vet gemixt laag ook helemaal niet vervelend vinden (films!). Daardoor zal het laag in praktijk best wel een paar dB'tjes harder zijn dan de rest.
Persoonlijk denk ik dat de opnamekwaliteit en luisterruimte veel grotere invloed hebben op de muziekbelevenis dan (goede) transistors of buizen versterking.
Idd, helemaal mee eens. De invloed van luisterruimte, luisterpositie en luidsprekerplaatsing wordt echt
zwaar onderschat door veel mensen.