Buizenversterker

Pagina: 1
Acties:
  • 1.384 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 22:51
Waarom is een buizenversterker beter dan een moderne versterker?
tenminste, veel mensen delen deze mening.

Wat er daar nou zo bijzonder aan?

Kijk een grammafoonplaat vinden sommige beter klinken dan een cd, ze zeggen vaak dat het geluid analoog op de informatie drager staat en dus niet omgezet hoeft te worden.

ok, kan ik inkomen maar hoe zit het dan met die buizenversterkers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07-2020
Om het warme geluid.

Het karakter van buizen is heel anders dan een transistor amp, sommigen vinden dat beter klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 22:18

JvS

Ik heb hem zelf ook

Harmonische vervorming die heel lekker klinkt, het is authentiek en het geeft een leuk 'gevoel', wat bij de luisterervaring ook meetelt :).

Ik heb er zelf ook een gehad en weggedaan, nooit AB vergeleken, maar soms denk ik met weemoed terug aan m'n AMC'tje ;(.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-05 13:46

MLS

Buizen vervormen op een bepaalde manier het geluid, waardoor het geluid 'warmer' wordt.

Het is een kwestie van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 09:02
De vervorming van een buizenversterker zit hem vooral in de even harmonischen. Bij een transistor versterker zijn dit vooral de oneven harmonischen.
Blijkbaar klinkt de aanwezigheid van vervorming in de even harmonischen warm.

Verder zijn buizenversterkers vaak single-ended wat betekend dat je geen crossoververvorming hebt (de vervorming die bij klasse A versterkers ook afwezig is)
Probleem is wel dat al je signaal weer door een condensator moet en condensatoren in de signaalweg zijn over het algemeen niet echt positief voor de geluidskwaliteit.

Verder weet ik het ook niet want ik heb lekker een gemodificeerder Quad 405.2 selfmade versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Samengevatte meningen van dertig jaat geleden: buizen geven bij oversturing harmonische vervorming wat veel mensen ervaren als 'mooie' vervorming omdat het muziek 'warmer' laat klinken. Transistors hebben een frekwentiekarakteristiek die doet denken aan een bak met spijkers die allemaal rechtop staan.

Voor de rest moet je afgaan op wat *jouw* oren jou vertellen - wat vind *jij* beter klinken?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjhzenden
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-02 16:06

mjhzenden

... vooral stilte ...

Klopt, het geluid wordt eigenlijk vervormd.. en over "beter" kan je natuurlijk nooit praten bij geluid. Je vind het of mooi of niet. Het is wel zo dat mensen die de hi-end kant opgaan vaak voor een buizen versterker kiezen. Vooral dan voor het mid en het hoog.

Ik hou het bij mijn vertrouwde Sugden klasse A versterker :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19680

Op vrijdag 04 januari 2002 14:03 schreef JvS het volgende:

Ik heb er zelf ook een gehad en weggedaan, nooit AB vergeleken, maar soms denk ik met weemoed terug aan m'n AMC'tje ;(.
zijn die AMC's niet hybride bakken?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28095

Met een paar andere dingen dan vervorming. Ik heb mijn buizenbak thuis niet gebouwd vanwege de vervorming tenslotte. Wel bouwde ik em zodat de aanwezige vervorming minder in het oor zou lopen.

Ik ga er zelf van uit dat geluid nooit slechter kan worden als je minder electronica in de signaalweg hebt. In het geval van een buizenbak (die trouwens ook heel modern kunnen zijn) kun je in principe toe met 3 versterkerelementen (2 bij single ended). In het geval van een solid state bak, hoe ook opgebouwd, zijn dit er ALTIJD meer (en dat is niet omdat ik dat vind).
Verder kun je bij een buizenbak, mits goed ontworpen, toe zonder tegenkoppeling, wat dat open klankbeeld ten goede komt daar je geen faseverschuivingen hebt (gevolg van tegenkoppeling. Een torrendoos moet altijd tegenkoppelijng hebben.

Tenslotte (maar dat is wel mijn mening), er zijn ontzettend goeie torrenbakken en ook extreem slechte (en dure) buizenbakken. Over de laatste jaren is er een tendens aan het ontstaan van "gooi een paar buizen met wat trafo's in een glimmend doosje en je kunt het voor veel geld verkopen". Doordacht ontwerpen is daarbij ver te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6071

Bovendienr eageren buizen beter op oversturing van het signaal. Een torrenbak clip direct de bovenste helft van de golf eraf, buizen "drukken hem meer in". Maarja, op het moment dat je een overstuurt signaal je versterker inpompt ben je natuurlijk niet echt met hifi bezig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37653

buizen versterkers klinken neit beter. Maar als je een zelfbouw versterker gaat maken. Krijg je voor het zelfde geld beter geluid uit een buizen versterker dan uit een transistor versterker.

ps. correct me if im wrong.
ik heb dit ook maar gehoord van een ongelooflijke audiofreak

En er zijn natuurlijk net als bij een lp mensen die het beter vinden klinken. gewoon een kwestie van smaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:29

Jag

Op vrijdag 04 januari 2002 14:06 schreef stekkel het volgende:
De vervorming van een buizenversterker zit hem vooral in de even harmonischen. Bij een transistor versterker zijn dit vooral de oneven harmonischen.
Blijkbaar klinkt de aanwezigheid van vervorming in de even harmonischen warm.
Nou, niet helemaal. Buizen vervormen wel, en transistors eigenlijk gewoon niet. Tenminste dat wil zeggen, als je ze niet gaat mishandelen. Buizen vervormen gewoon altijd, maar dan wel op zo'n manier dat het niet lelijk klinkt. Sja, en als dat dan helemaal jouw ding is zou ik dat zeker kopen.
Vergeet trouwens ook niet dat buizenversterkers een ontzettend hoge impedantie hebben, en daardoor een ontzettend slechte dempingsfactor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Ik ben geen expert en heb ook geen goed antwoord, maar om te zeggen buizen vervormen (op een "mooie" manier) en transistors niet vind ik te simpel...

Heb regelmatig gelezen dat er verschillende soorten vervorming bestaan. Harmonische vervorming (vraag me niet om een definitie) is nauwelijks hinderlijk bij 0,5%, crossoververvorming (wederom, geen idee wat het is) klinkt al lelijk bij 0,05% of zo.

Misschien scoren buizen gewoon beter bij de "lelijke" vervormingsoorten?? Btw wat je vaak leest over buizen versterkers is dat ze minder goed zijn in "laag" (weer een ander audio misterie: vergt laag meer power?)

Maar ik denk dat, als je het echt gewoon eens wil "ervaren" je gewoon eens wat luistersessies in een goede hifi zaken moet bijwonen, dan kun je zelf een mening vormen (hoewel niet "blind" luisteren discutabel is).

Persoonlijk denk ik dat de opnamekwaliteit en luisterruimte veel grotere invloed hebben op de muziekbelevenis dan (goede) transistors of buizen versterking.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:29

Jag

Op zaterdag 05 januari 2002 02:14 schreef Duck-Twacy het volgende:
Ik ben geen expert en heb ook geen goed antwoord, maar om te zeggen buizen vervormen (op een "mooie" manier) en transistors niet vind ik te simpel...

Heb regelmatig gelezen dat er verschillende soorten vervorming bestaan. Harmonische vervorming (vraag me niet om een definitie) is nauwelijks hinderlijk bij 0,5%, crossoververvorming (wederom, geen idee wat het is) klinkt al lelijk bij 0,05% of zo.

Misschien scoren buizen gewoon beter bij de "lelijke" vervormingsoorten?? Btw wat je vaak leest over buizen versterkers is dat ze minder goed zijn in "laag" (weer een ander audio misterie: vergt laag meer power?)

Maar ik denk dat, als je het echt gewoon eens wil "ervaren" je gewoon eens wat luistersessies in een goede hifi zaken moet bijwonen, dan kun je zelf een mening vormen (hoewel niet "blind" luisteren discutabel is).

Persoonlijk denk ik dat de opnamekwaliteit en luisterruimte veel grotere invloed hebben op de muziekbelevenis dan (goede) transistors of buizen versterking.
Ook niet alle buizenversterkers zijn klasse A, dus crossoververvorming kan je ook met buizen hebben. En transistorversterkers vervormen wel degelijk nauwlijks. Een beetje transistor amp vervormt bij 90% van het "max" vermogen gewoon 0.05%. Kortom, met een transistor amp heb je gewoon eigenlijk geen last van vervorming tenzij je hem over nek laat gaan (clippen).
weer een ander audio misterie: vergt laag meer power?
Is geen mysterie hoor wat mij betreft. Het antwoord is ja en nee. Nee omdat laag niet meer energie kost dan het midden als je bijvoorbeeld een spl van 80 dBspl wilt genereren. Maar ja omdat ons gehoor niet zo heel gevoelig is voor lage frequenties (helemaal als je onder de 80Hz komt) en dat de meeste bovendien een beetje vet gemixt laag ook helemaal niet vervelend vinden (films!). Daardoor zal het laag in praktijk best wel een paar dB'tjes harder zijn dan de rest.
Idd, helemaal mee eens. De invloed van luisterruimte, luisterpositie en luidsprekerplaatsing wordt echt zwaar onderschat door veel mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
Over plaatsing en de ruimte waar het staat te spelen worden opvallend weinig discussies gevoerd ja, ik hoop niet dat de mensen hier zoveel praten over audio en aparaten en het thuis maar neerkwakken in een hoek, ikzelf heb toch 1/2 maand moeten klooien voor ik een goeie opstelling had ik mn kamer (5.5 lang 3 breed).

Maar als alles dan staat en je heb dat prachtige stereobeeld is het allemaal niet voor niets geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Probleem (voor mij) met experimenteren met de speakerplaatsing is dat ze 40 kg wegen en te groot zijn om goed beet te pakken. Ze staan ook nog eens op een granieten tegel van 20 Kg :). Maar ze staan wel 1 meter van de muur vandaan (heb een ruime kamer).

Voor de geintresseerden is het best wel leuk om wat serieuze luisterervaring te lezen over buizenversterkers. Las net bv deze (maar zelf luisteren is natuurlijk leuker).

Dit http://www.worldtubeaudio.com/ is wellicht ook een aardige link die ik met google vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
Welke speakers zijn dat dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zaterdag 05 januari 2002 11:27 schreef hervaz het volgende:
Welke speakers zijn dat dan? :)
Ow zelbouw op basis van Focal. Een bassreflex box van 70*36*45 met een 25 cm woofer. Daarbovenop een satelliet van 35*20*32 met een 13cm mid en 28mm hoog. Alles van 30 mm MDF. Filter zit buiten/achterop de satelliet. Als ik een digicam heb zal ik eens een foto posten (hoewel zo mooi zien ze er niet uit, een beetje lomp)

Ze klinken tamelijk analytisch (schrijf ik dat goed?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28095

Vervorming:
ff de oude (60's) buizenboeken erbij gepakt. Hier wordt beweerd dat een THD (vervorming dus) van 5% niet hinderlijk is. Dit zit in dat feit van die niet als hinderlijk ervaren even harmonischen en die veel rustiger inkomende vervorming (in plaats van heel abrubt). Laat het een feit zijn dat een toornversterker met 5% vervorming vreselijk klinkt.

Torrenversterkers vervormen niet :?
Ook transistoren hebben geen rechte versterkingskarakteristiek. Daarom wordt een stukje op deze karakteristiek als "recht" beschouwd en het werkgebied daarop afgestemd. Daar dit stukje niet geheel recht is heb je altijd last van een beeje vervorming.

Bassen en demping.
Inderdaad hebben buizenbakken een slechtere demping. Altijd. In tegenstelling tot transistoren kunnen buizenversterkers wel zonder tegenkoppeling worden gebouwd (een torrenbak zonder tegenkoppeling zal die 5% THD snel halen). Wanneer je geen tegenkoppeling hebt zul je ook nergens in het frequentiespectrum fasedraaiing hebben me als gevolg een rechtere frequentiekarakteristiek en een veel betere impulsrespons. Dat ga je merken in je bassen die strakker doorkomen en dat dempingsprobleem een heel stuk goed maken.

Dit bovenstaande zijn overigins zaken die je in de buizen en transitorliteratuur kunt terugvinden en die zowel gehoormatig als meettechnisch aangetoond zijn. Er zit dus geen enkele "dan vind ik" factor aan.

Slotvraagje
Waarom zijn sommigen meteen zo extreem negatief als het gaat om een versterker van het andere kamp?
Pagina: 1