Serial server voor token ring

Pagina: 1
Acties:

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:00
Voor ethernet heb je een serial server waarmee je seriële apparatuur via het netwerk (tcp/ip) kan aanspreken.
Bestaan zulke dingen ook voor Token Ring?
En zo jah, welke fabrikant maakt zoiets?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:31

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

:? wat bedoel je precies?
Bedoel je dingen ala de HP JetDirect kastjes enzo?
Die zjn er nl. wel hoor.

Tijd voor een nieuwe sig..

• mvdejong
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Je zoekt iets wat gewoonlijk wordt aangeduid als terminal- of print-server, of soms ook als access-server of dial-in-server (maar dan de modellen met seriele poorten, niet ingebouwde modems).
Cisco is de belangrijkste leverancier van de zware jongens in deze categorie, maar veel van de simpeler seriele print-servers zijn "omkeerbaar" als terminal-server.
Cisco 2510 : 1 TokenRing, 2 synchrone seriele poorten (WAN-verbinding), 8 asynchrone ("normale") seriele poorten
Cisco 2512 : 1 TokenRing, 2 synchrone seriele poorten (WAN-verbinding), 16 asynchrone ("normale") seriele poorten

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 11:51 schreef poohbeer het volgende:
Voor ethernet heb je een serial server waarmee je seriële apparatuur via het netwerk (tcp/ip) kan aanspreken.
Bestaan zulke dingen ook voor Token Ring?
En zo jah, welke fabrikant maakt zoiets?
Bedoel je vandie kastjes die je achter een serieel aangestuurde apparaat kan zetten en ze dan middels ip kan benaderen ?

• witchdoc
Op vrijdag 04 januari 2002 12:54 schreef Conar het volgende:

[..]

Bedoel je vandie kastjes die je achter een serieel aangestuurde apparaat kan zetten en ze dan middels ip kan benaderen ?
indeed, serial port server noemen we ze ook

Verwijderd

Wij gebruiken hiervoor de printerservers van Lexmark. Die apparaten heten Marknet, info erover is wel te vinden op de website van Lexmark.

Goedkoop is anders, maar ze werken perfect..

• witchdoc
Op vrijdag 04 januari 2002 12:23 schreef mvdejong het volgende:
Je zoekt iets wat gewoonlijk wordt aangeduid als terminal- of print-server, of soms ook als access-server of dial-in-server (maar dan de modellen met seriele poorten, niet ingebouwde modems).
Cisco is de belangrijkste leverancier van de zware jongens in deze categorie, maar veel van de simpeler seriele print-servers zijn "omkeerbaar" als terminal-server.
Cisco 2510 : 1 TokenRing, 2 synchrone seriele poorten (WAN-verbinding), 8 asynchrone ("normale") seriele poorten
Is zoiets ook verkrijgbaar met minder ports?
Ik heb op 5 verschillende plaatsen 1 rs232 poort nodig aanspreekbaar via token ring.

• mvdejong

mvdejong

Als je alleen maar wil printen, dan zijn er nog TokenRing print-servers te vinden, die zijn niet zo goedkoop als de simpelste Ethernet print-servers, maar te doen.
Je moet wel opschieten, want veel leveranciers van print-servers faseren de TokenRing-lijn uit. Een paar mij bekende merken die ik zojuist even opzocht leveren al geen TokenRing-uitvoeringen meer.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• witchdoc
Op vrijdag 04 januari 2002 14:08 schreef hezik het volgende:
Wij gebruiken hiervoor de printerservers van Lexmark. Die apparaten heten Marknet, info erover is wel te vinden op de website van Lexmark.

Goedkoop is anders, maar ze werken perfect..
printserver? mm, zijn dat full functioning serliële poorten?
Op vrijdag 04 januari 2002 14:15 schreef mvdejong het volgende:
Als je alleen maar wil printen, dan zijn er nog TokenRing print-servers te vinden, die zijn niet zo goedkoop als de simpelste Ethernet print-servers, maar te doen.
Je moet wel opschieten, want veel leveranciers van print-servers faseren de TokenRing-lijn uit. Een paar mij bekende merken die ik zojuist even opzocht leveren al geen TokenRing-uitvoeringen meer.
Ik wil eigenlijk geen printserver maar een echte remote seriël port.

• mvdejong

mvdejong

Wat wil je ermee ?
Je moet je realiseren dat wat je over de seriele lijn wilt doen, vertaalbaar moet zijn naar een protocol wat over het netwerk functioneert. Die betreffende protocollen moeten dan in de print-server zitten, en het protocol moet ook worden ondersteund door het systeem wat op een of andere manier tegen die seriele poort wil aanleuteren.
Voor printer-servers zijn dat protocollen als lpr, lpd, dlc, lat.
Voor terminal-/access-servers zijn dat protocollen als telnet, lat.

• witchdoc
Op vrijdag 04 januari 2002 14:26 schreef mvdejong het volgende:
Wat wil je ermee ?
Je moet je realiseren dat wat je over de seriele lijn wilt doen, vertaalbaar moet zijn naar een protocol wat over het netwerk functioneert. Die betreffende protocollen moeten dan in de print-server zitten, en het protocol moet ook worden ondersteund door het systeem wat op een of andere manier tegen die seriele poort wil aanleuteren.
Voor printer-servers zijn dat protocollen als lpr, lpd, dlc, lat.
Voor terminal-/access-servers zijn dat protocollen als telnet, lat.
Mja, eeuhh.. moeilijk.
Enige dat ik weet is dat er een willekeurig seriëel apparaat over een TokenRing netwerk moet aangesproken worden.

Bij de ethernet toestellen die ik ken install je dan gewoon wat software en via tcp/ip gaat die dan met de serial server communiceren zodat jij simpelweg extra rs232 poorten hebt op je compuiter (zo ziet windows ze toch).

Ik heb geen idee hoe't bij TokenRing werkt. Hoe werkt TR eignelijk? Adressering gebeurt anders dus tcp/ip zal wel niet werken zeker?

Waarom ik dit moet weten: omdat ik sales support doe en ik geen ervarener collega meer heb om alles aan te vragen.
Doe dus me best om zelf snel vanalles bij te leren.

• Koffie
  • Laatst online: 22:31

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Indien het om een HP Jetdirect externe 3 poorts printserver op TRN gaa, kan ik je wel helpen.

Tijd voor een nieuwe sig..

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:16

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ah, nu ligt het anders - TCP/IP is een protocol wat zowel op Ethernet als Tokenring uitstekend functioneert. Tokenring is een hardware spec, net als Ethernet dat is, en op zich heeft de onderliggende hardware niets te maken met de protocollen die jij erop wil draaien.
Wat dat betreft hoef je voor Tokenring niets bij te leren, alleen de hardware is anders.

Dan de eigenlijke vraag - je wil dus een seriele poort (totaal vijf) beschikbaar hebben over een netwerk. Zoals al eerder is aangehaald, voor de volledige functionaliteit heb je dan inderdaad een terminalserver nodig van bijv. Xyplex of als je er nog eentje op de kop kunt tikken, een DECserver 200.
Dat zijn simpele uitziende kastjes met een netwerkaansluiting en een aantal configureerbare seriele poorten. (Dat ze er simpel uitzien wil niet zeggen dat ze simpel zijn - het zijn volwaardige communicatieservers).

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• witchdoc
Op vrijdag 04 januari 2002 14:39 schreef Koffie het volgende:
Indien het om een HP Jetdirect externe 3 poorts printserver op TRN gaa, kan ik je wel helpen.
Ik denk dat een printserver niet geschikt is.
voorbeeld: barcodescanner via het netwerk aanspreken.. vres dat'k niet gaat met printserver

• mvdejong

mvdejong

Even wat verwarring uit de weg helpen :
Netwerk-protocollen zijn gelaagd opgebouwd, van de fysieke hardware omhoog tot aan de applicaties.
TokenRing ligt op dezelfde netwerk-laag, laag 2, als Ethernet (en FDDI, ATM, PPP, enz.). Daarbovenop draait IP, laag 3, en daarbovenop weer onder andere TCP (maar ook UDP, ICMP enz.).
De IP-adressering is hetzelfde voor Ethernet en TokenRing, maar de onderliggende adressering verschilt. Daar heb je echter niet zoveel last van, dat wordt door de driver van de netwerk-kaart wel afgevangen.
De apparaten waar jij het nu over hebt, waarbij je een of meer "virtuele" seriele poorten onder Windows ziet, ken ik niet, noch in Ethernet-, noch in TokenRing-uitvoering. Daar zou ook een redelijk venijnig protocol voor nodig zijn om ALLE handshake-signalen te kunnen aansturen en afvangen. Onmogelijk is het zeker niet, maar dat zal nooit een standaard-protocol zijn, je zult bij het apparaat dan ook een driver-/management-set moeten krijgen voor je Windows-versie, die die vertaling doet. Als je het in Ethernet wel tegengekomen bent, zou ik graag leverancier en type-nummer horen, want dat klinkt intrigerend.

• witchdoc
Op vrijdag 04 januari 2002 14:46 schreef DeBolle het volgende:
Ah, nu ligt het anders - TCP/IP is een protocol wat zowel op Ethernet als Tokenring uitstekend functioneert. Tokenring is een hardware spec, net als Ethernet dat is, en op zich heeft de onderliggende hardware niets te maken met de protocollen die jij erop wil draaien.
Wat dat betreft hoef je voor Tokenring niets bij te leren, alleen de hardware is anders.
Da's al handig. Dacht ik eigenlijk al wel, maar was niet zeker. (jaja, moet osi gaan studeren) :)
Is er bij TR ook een quasi standaard protocol? (zoals tcp/ip bij ethernet)?
Je hebt gelijk, maar hoe zit dat dan? tcp/ip is met adressering en token ring gebruikt totaal andere adressering (doorgeven van token, geen MAC adres, ...).. maar da's misschien een ander topic waard :/
Dan de eigenlijke vraag - je wil dus een seriele poort (totaal vijf) beschikbaar hebben over een netwerk. Zoals al eerder is aangehaald, voor de volledige functionaliteit heb je dan inderdaad een terminalserver nodig van bijv. Xyplex of als je er nog eentje op de kop kunt tikken, een DECserver 200.
Inderdaad, alleen moet ik op 5 plaatsen 1 seriële poort hebben. Dus 5 apparaten met elk 1 seriële en 1 LAN poort.

www.xyplex.com forward me naar iTouchCommunications btw, waar ik geen enkel Token Ring produkt vind.
Ook bij google serarch op DECserver vind ik enkel ethernet devices terug.

• witchdoc
Op vrijdag 04 januari 2002 14:52 schreef mvdejong het volgende:
Even wat verwarring uit de weg helpen
thx, 't was effe nodig.
De apparaten waar jij het nu over hebt, waarbij je een of meer "virtuele" seriele poorten onder Windows ziet, ken ik niet, noch in Ethernet-, noch in TokenRing-uitvoering.
http://www.xcell.com/en/products/index.htm
Daar vind je de ethernetversie van hetgeen ik zoek. Correct me als'k iets verkeerd heb gezegd :)

• mvdejong

mvdejong

[quote]Op vrijdag 04 januari 2002 15:03 schreef poohbeer het volgende:

[..]

Da's al handig. Dacht ik eigenlijk al wel, maar was niet zeker. (jaja, moet osi gaan studeren) :)
Is er bij TR ook een quasi standaard protocol? (zoals tcp/ip bij ethernet)?
Je hebt gelijk, maar hoe zit dat dan? tcp/ip is met adressering en token ring gebruikt totaal andere adressering (doorgeven van token, geen MAC adres, ...).. maar da's misschien een ander topic waard :/
[..]

Je moet inderdaad maar eens OSI gaan doen, de TCP/IP ligt "boven" het niveau van Ethernet en TokenRing. Wat dat betreft kun je in principe TCP/IP doen met een pijp waarin je cavia's met briefjes heen en weer laat rennen. Zolang je aan beide kanten maar een juist interface hebt, maakt de onderlaag niet uit. Goed, met cavia's haal je niet echt een geweldige kleine "ping-snelheid" of een hoge data-rate, maar werken doet het. Je moet je ook realiseren dat als je aan het Internetten bent, jij thuis weliswaar Ethernet gebruikt, en mogelijk de server waarnaar je surft ook, maar dat ik je kan garanderen dat vrij snel na binnenkomst bij je provider andere protocollen op die laag gebruikt worden, want voor het bulk-werk is Ethernet allesbehalve ideaal. Binnen een provider zie je nog wel eens hoge-snelheids-versies van ATM optreden.

Bij mij thuis hobbelen IP-pakketjes over een wirwar van :
- ARCnet (1.5 Mpbs en 100 Mbps, coax en glasvezel)
- Ethernet (10, 100 en 1063 Mbps, coax, UTP en glasvezel)
- TokenRing (4 en 16 Mbps, STP en UTP)
- FDDI (100 Mbps, UTP en glasvezel)
- ATM (155 Mbps, UTP en glasvezel)
- FibreChannel (1063 Mbps, UTP en glasvezel)
- PPP (28.8 kbps, UTP)
om maar aan te geven dat de onderliggende lagen er echt niets toe doen.

Bovendien heeft TokenRing net zoals Ethernet wel degelijk een uniek hardware-adres voor elk device, het heet dan alleen "UAA" (Univerally Administrated Address) i.p.v. "MAC-adres". Die twee adressen zijn zelfs zo compatible dat het mogelijk is om TokenRing en Ethernet te bridgen/switchen, zoals bijv. in de IBM 8229.

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 10:17
ehhh, je kan toch zo'n standaard UTP ding kopen en die dan aansluiten via een hub waar UTP en COAX aansluitingen opzitten? Mycom verkoopt zo'n hubje voor ongeveer €35,- .
Heb je gelijk je eerste stap gezet naar om dat tokenring eruit te gooien >:)

• mvdejong

mvdejong

Op vrijdag 04 januari 2002 16:24 schreef Steven_NL het volgende:
ehhh, je kan toch zo'n standaard UTP ding kopen en die dan aansluiten via een hub waar UTP en COAX aansluitingen opzitten? Mycom verkoopt zo'n hubje voor ongeveer €35,- .
Heb je gelijk je eerste stap gezet naar om dat tokenring eruit te gooien >:)
En hoe wilde je dit dan met het TokenRing-netwerk laten praten ?

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 10:17
Op vrijdag 04 januari 2002 16:30 schreef mvdejong het volgende:

[..]

En hoe wilde je dit dan met het TokenRing-netwerk laten praten ?
ehhh oh wacht ff... Token RIng is zeker niet gelijk aan Coax... * Steven duikt ff in de boeken een zegt alvast sorry...

Nog ff om mijn eer te redden [topic=251122]

• mvdejong

mvdejong

Yep,

Ethernet en TokenRing zijn netwerk-technologieen, en je kunt beide over verschillende soorten bekabeling laten lopen.

Coax is een soort bekabeling, en 10 Mbps Ethernet kan zich met verschillende versies hiervan vinden (naast media als verschillende soorten van UTP, glasvezel, seriele verbindingen en radio) :
10Base-5 : de oorspronkelijke Ethernet, dikke coax met een impedantie van 50 Ohm;
10Base-2 : dunne coax met een impedantie van 50 Ohm;
10Broad-36 : coax met een impedantie van 75 Ohm (audio-/video-type), gebruikt een gemoduleerd signaal, een echte exoot.

Voor TokenRing zijn STP (ICS = IBM Cabling System) , UTP (Advanced Cabling System) en glasvezel redelijk standaard.
Andere netwerk-technologieen die coax gebruiken :
ARCnet : coax met een impedantie van 93 Ohm
ATM-E3 en ATM-DS1 : coax met een impedantie van 75 Ohm

Verwijderd

Is het niet handiger om gewoon een PC-tje aan dat token ring te hangen en daarvan de serieele poort te gebruiken?

Wat betreft die lexmark kastjes, die poorten zijn niet 100% vergelijkbaar met een serieele poort, e.e.a. hangt er ook van af wat je er mee wil..

Je kunt er bv. wel een extern modem op aansluiten, om maar iets te noemen..

//off-topic
Die twee adressen zijn zelfs zo compatible dat het mogelijk is om TokenRing en Ethernet te bridgen/switchen, zoals bijv. in de IBM 8229.
Dit is imo niet waar. TokenRing valt niet te bridgen naar Ethernet, althans niet als je 'bridgen' ook echt als 'bridgen' leest. Die 8229 doet meer dan gewoon bridgen, o.a. met het MAC adress.. Correct me if I'm wrong maar volgens mij hangt hij z'n eigen mac eraan als adres?

Mocht je overigens nog een plek weten waar die 8229 voor een zacht prijsje te krijgen is (dingen waren reteduur oorspr) dan houdt ik me aanbevolen..

• mvdejong

mvdejong

Op vrijdag 04 januari 2002 17:07 schreef hezik het volgende:
Dit is imo niet waar. TokenRing valt niet te bridgen naar Ethernet, althans niet als je 'bridgen' ook echt als 'bridgen' leest. Die 8229 doet meer dan gewoon bridgen, o.a. met het MAC adress.. Correct me if I'm wrong maar volgens mij hangt hij z'n eigen mac eraan als adres?

Mocht je overigens nog een plek weten waar die 8229 voor een zacht prijsje te krijgen is (dingen waren reteduur oorspr) dan houdt ik me aanbevolen..
Yes, I'll have to correct You.

De UAA's van TokenRing worden net zoals de MAC-adressen van Ethernet door een centralke organisatie uitgegeven, en hoewel dat niet dezelfde organisaties zijn, blijven ze "wel uit elkaars buurt". De TokenRing LAA's moeten met 4 beginnen, en noch UAA's, noch MAC-adressen overlappen die range. Dit geldt niet alleen voor Ethernet en TokenRing, maar ook hardware voor FDDI/CDDI, FibreChannel en zelfs ATM (hoewel daar een zeer specifiek deel van het volledige ATM-adres) hebben een over al deze technologieen uniek adres.

Er zijn wel beperkingen in het bridgen tussen Ethernet en TokenRing. Er moet namelijk een keuze gemaakt worden tussen ondersteuning van Ethernet_II en Ethernet_802.3 als format, dat kan een bridge niet "aanvoelen" bij de vertaling van uitgaande pakketjes. In een complexe omgeving (Novell 3.11 & Novell 3.12, eventueel met UNIX-systemen gemixed) loop je dan wel tegen een beperking aan.

En sorry, ik heb die 8229 een paar jaar geleden voor 2 snippen (oud geld) op de kop getikt, inderdaad iets van 1/40e van de nieuwprijs. Probeer eBay eens, hoewel die dingen wel zo zwaar zijn dat transport vanuit de States al gauw € 50 gaat kosten.

• TAMW
  • Laatst online: 17:59
Poohbeer dit is wat je bedoeld:

http://www.equinox.com/product/esp_main.htm

Alleen ook hier alleen helaas in Ethernet uitvoering en geen token ring :(

• witchdoc
Op vrijdag 04 januari 2002 22:43 schreef TAMW het volgende:
Poohbeer dit is wat je bedoeld:

http://www.equinox.com/product/esp_main.htm