[quote]
Op vrijdag 04 januari 2002 15:03 schreef poohbeer het volgende:
[..]
Da's al handig. Dacht ik eigenlijk al wel, maar was niet zeker. (jaja, moet osi gaan studeren)

Is er bij TR ook een quasi standaard protocol? (zoals tcp/ip bij ethernet)?
Je hebt gelijk, maar hoe zit dat dan? tcp/ip is met adressering en token ring gebruikt totaal andere adressering (doorgeven van token, geen MAC adres, ...).. maar da's misschien een ander topic waard

[..]
Je moet inderdaad maar eens OSI gaan doen, de TCP/IP ligt "boven" het niveau van Ethernet en TokenRing. Wat dat betreft kun je in principe TCP/IP doen met een pijp waarin je cavia's met briefjes heen en weer laat rennen. Zolang je aan beide kanten maar een juist interface hebt, maakt de onderlaag niet uit. Goed, met cavia's haal je niet echt een geweldige kleine "ping-snelheid" of een hoge data-rate, maar werken doet het. Je moet je ook realiseren dat als je aan het Internetten bent, jij thuis weliswaar Ethernet gebruikt, en mogelijk de server waarnaar je surft ook, maar dat ik je kan garanderen dat vrij snel na binnenkomst bij je provider andere protocollen op die laag gebruikt worden, want voor het bulk-werk is Ethernet allesbehalve ideaal. Binnen een provider zie je nog wel eens hoge-snelheids-versies van ATM optreden.
Bij mij thuis hobbelen IP-pakketjes over een wirwar van :
- ARCnet (1.5 Mpbs en 100 Mbps, coax en glasvezel)
- Ethernet (10, 100 en 1063 Mbps, coax, UTP en glasvezel)
- TokenRing (4 en 16 Mbps, STP en UTP)
- FDDI (100 Mbps, UTP en glasvezel)
- ATM (155 Mbps, UTP en glasvezel)
- FibreChannel (1063 Mbps, UTP en glasvezel)
- PPP (28.8 kbps, UTP)
om maar aan te geven dat de onderliggende lagen er echt niets toe doen.
Bovendien heeft TokenRing net zoals Ethernet wel degelijk een uniek hardware-adres voor elk device, het heet dan alleen "UAA" (Univerally Administrated Address) i.p.v. "MAC-adres". Die twee adressen zijn zelfs zo compatible dat het mogelijk is om TokenRing en Ethernet te bridgen/switchen, zoals bijv. in de IBM 8229.