[Access/SQL] Strings concateneren

Pagina: 1
Acties:
  • 228 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:50
Ik heb volgende SQL query:
code:
1
2
3
SELECT tblPatient.PatientId, TRIM(tblPatient.Familienaam) + ' ' + TRIM(tblPatient.Voornaam) AS naam
FROM tblPatient
WHERE tblPatient.PatientId = :PatientId

Deze query wordt uitgevoerd door een Delphi applicatie en ipv dat ik de naam als string terugkrijg, converteert Access het veld 'naam' naar een BLOB, met als gevolg dat in m'n comboboxje ([MEMO]) komt ipv de naam.

Heeft er iemand een oplossing/work-around voor dit probleem zodat Access dat veld daadwerkelijk als een string teruggeeft en niet als BLOB?

https://fgheysels.github.io/

• whoami
Blijkbaar krijg ik niet enkel een blob terug bij het concateren, maar ook als ik gewoon
code:
1
2
SELECT TRIM(tblPatient.Familienaam)
FROM tblPatient

doe.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:12

Crazy D

I think we should take a look.

Kijk eens als je een echt Textveld maakt, je 'm dan wel as string terug krijgt? Misschien vind Delphi dat memo velden BLOB zijn.. (wat ze in zekere zin ook wel zijn...)

Exact expert nodig?

• whoami
Op vrijdag 04 januari 2002 12:03 schreef CrazyD_at_work het volgende:
Kijk eens als je een echt Textveld maakt, je 'm dan wel as string terug krijgt? Misschien vind Delphi dat memo velden BLOB zijn.. (wat ze in zekere zin ook wel zijn...)
Ik laad de gegevens van die query niet in in een memo veld maar in een combobox. En in die combobox krijg ik [MEMO] terug.

• Crazy D

Crazy D

Uh ja verwarrend, ik bedoelde ook Memo veld in de Access db.
Als je een gewoon text-veld (in de database dus) wel gewoon normaal terug krijgt, maar zodra je er een memo veld van maakt (in de database dus) niet, lijkt het alsof je database provider memo velden idd als blob gebruikt (hoewel ik het dan toch vreemd vind dat je niet in de inhoud krijgt, als je vanuit VB een MSSQL text-field benadert (blob vel), krijg je wel gewoon de tekst zelf terug).

Exact expert nodig?

• whoami
Op vrijdag 04 januari 2002 12:21 schreef CrazyD_at_work het volgende:
Uh ja verwarrend, ik bedoelde ook Memo veld in de Access db.
Als je een gewoon text-veld (in de database dus) wel gewoon normaal terug krijgt, maar zodra je er een memo veld van maakt (in de database dus) niet, lijkt het alsof je database provider memo velden idd als blob gebruikt (hoewel ik het dan toch vreemd vind dat je niet in de inhoud krijgt, als je vanuit VB een MSSQL text-field benadert (blob vel), krijg je wel gewoon de tekst zelf terug).
Dat je de inhoud van het veld niet krijgt, heeft waarschijnlijk te maken met de control waarin je de data inleest. Maar dat is het probleem niet.

Die velden Familienaam en Voornaam enzo zijn VARCHAR(50) ofzo. Als ik m'n combobox populate met een gewone select, dan heb ik geen probleem. De namen komen er goed in.
Van zodra ik m'n combobox wil invullen met een concatenatie van 2 strings, dan heb ik het zitten en convert Access die VARCHARS blijkbaar naar BLOBS. :(

• Crazy D

Crazy D

Op vrijdag 04 januari 2002 12:29 schreef whoami het volgende:
Van zodra ik m'n combobox wil invullen met een concatenatie van 2 strings, dan heb ik het zitten en convert Access die VARCHARS blijkbaar naar BLOBS. :(
Het |:( gevoel :P
Hmmm en als je de query in een Access query stopt? En dan vervolgens vanuit je code die query queriet... (shit had MS nou maar gewoon een query een View genoemd, was het wat minder verwarrend). Misschien dat de datacontrol de query niet op de juiste manier doorstuurt of zo?

Exact expert nodig?

• whoami
Op vrijdag 04 januari 2002 12:37 schreef CrazyD_at_work het volgende:

[..]

Het |:( gevoel :P
Hmmm en als je de query in een Access query stopt? En dan vervolgens vanuit je code die query queriet... (shit had MS nou maar gewoon een query een View genoemd, was het wat minder verwarrend). Misschien dat de datacontrol de query niet op de juiste manier doorstuurt of zo?
Heb ik al geprobeerd in de SQL explorer van borland. Ik krijg mooi (MEMO) terug. pffff. I hate access.

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:41

bloody

0.000 KB!!

[Access/SQL] Strings concateneren
wow... lekker he nederlands :) :P

nope

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 11:23 schreef whoami het volgende:
Ik heb volgende SQL query:
code:
1
2
3
SELECT tblPatient.PatientId, TRIM(tblPatient.Familienaam) + ' ' + TRIM(tblPatient.Voornaam) AS naam
FROM tblPatient
WHERE tblPatient.PatientId = :PatientId

Deze query wordt uitgevoerd door een Delphi applicatie en ipv dat ik de naam als string terugkrijg, converteert Access het veld 'naam' naar een BLOB, met als gevolg dat in m'n comboboxje ([MEMO]) komt ipv de naam.

Heeft er iemand een oplossing/work-around voor dit probleem zodat Access dat veld daadwerkelijk als een string teruggeeft en niet als BLOB?
Heb je dit al met andere DB's geprobeerd (MSDE/InterBase)?
Heb je ook al geprobeerd om het field (middels de Fields Editor) expliciet te wijzigen in een TStringField (waarschijnlijk is deze nu een TBlobField of een TMemoField)?
Suc7

• whoami
Als ik met de StringField Editor ga gaan kijken, zie ik dat dat veld idd als MemoField staat, maar ik zie niet direct een mogelijkheid om dat te veranderen naar TSTringField...

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 15:43 schreef whoami het volgende:
Als ik met de StringField Editor ga gaan kijken, zie ik dat dat veld idd als MemoField staat, maar ik zie niet direct een mogelijkheid om dat te veranderen naar TSTringField...
Met behulp van New Field (rechtermuisknop in Fields Editor van DataSet (zoals TTable/TQuery etc) component. Voeg bijvoorbeeld alle velden toe (Add all fields). Verwijder de memo velden welke string moeten zijn. Voeg nieuw veld toe (New Field) en definieer de properties en zet deze als string.

Suc6
Pagina: 1