Unexpected Amount of Memory

Pagina: 1
Acties:

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
Ik heb net vrolijk 256MB geheugen gekocht voor in mijn PII266 laptopje met w2k. Er zat eerst 64MB in dus leek me wel een vooruitgang te zijn.

Nu heb ik geheugen geplaatst en bij het opstarten tijdens bios krijg ik de melding "unexpected amount of memory"
De pc start wel gewoon verder op alleen hij telt bij de bios maar naar 32MB en er wordt ook maar 32 gebruikt want hij is dan ongelofelijk traag.
iemand enig idee wat de oplossing kan zijn?

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Probeer het bios te updaten, waarschijnlijk herkent die geen geheugen boven de 64MB.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:02

Greyfox

MSX rulez

Die foutmelding lijkt me duidelijk genoeg.
Dat staat anders wel in het boekje.

MSX 2 rulez more

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Op vrijdag 04 januari 2002 10:04 schreef Greyfox het volgende:
Die foutmelding lijkt me duidelijk genoeg.
Dat staat anders wel in het boekje.
We gaan wel serieus antwoorden hier he.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Op vrijdag 04 januari 2002 10:06 schreef bazs2000 het volgende:

[..]

We gaan wel serieus antwoorden hier he.
Dat was denk ik wel serieus bedoeld hoor. Het eerste waar je dan gaat kijken, is in het boekje (als je dat hebt, anders op de site van de bouwer). In het boekje staat iig altijd wel een mooi overzichtje van de ondersteunde ram-soorten en combinaties in geheugenbanken e.d. .
Ik heb geen notebook-handboekje ervaring, maar het lijkt me dat daar wel nuttige info in staat.

• shardphoenix
het is een MyCom laptop MyNote 930 en heb geen boekje helaas 2e hands gekocht en zat voor de rest niets bij althans niets nuttigs. MyCom zelf kon mij ook niet helpen.

ik ga op zoek naar bis nou alvast bedankt

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik gok dat het een mobile 440LX of 440BX derivaat is. Die chipsets kunnen bepaalde typen geheugen inderdaad niet aan.. Er zal wel meer info op het Web zijn..

Ik vond het volgende:
http://www.fnl.nl/pcmobiel/mobielarchief/1999/03/pcm_1999_03_24.htm

Hmmja maximaal 64MB??? Er moet wel meer in kunnen dunkt me..
Als je het dingetje nou effe openschroeft en kijkt welke chipset erin zit, dan kunnen we je wel verder helpen bij de juiste keuze van het type geheugen :)

edit:

Het kan ook minder dramatisch, check met bijv SiSoft Sandra wat voor een chipset je hebt.. Check apparaatbeheer welke chipsetdrivers je gebruikt, etc.. ;)

• shardphoenix
thx ga ik doen als ik meer weet geef ik reactie
thx

• shardphoenix
Het mobo is van MiTAC net als de chipset.
mobo is PWA-6033 version R02 and the chipset is MiTAC 82443BX / ZX 440BX ZX CPU to PCI over bridge.

kheb al op de site gekeken van MiTAC aar niks bios upgrades. kheb ze al wel een mail gestuurd.

Die link van een paar posts terug dat is hem idd!!!

edit/toevoeging/edit

Verwijderd

De kans is groot dat er niet meer dan 128 MB bijgeprikt kan worden. ik heb zelf een Celeron 366 (qua chipset zo'n beetje dezelfde generatie), die heeft hetzelfde "probleem". Deze is uitgerust met een Intel 440ZX chipset. Dit is eenvoudig terug te vinden met Sisof Sandra.

Zie verder : http://www.geheugen.com/shopmodel2.asp?modelid=MIA004

Voila!

Hans

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op vrijdag 04 januari 2002 21:35 schreef mikevanrooijen het volgende:
Het mobo is van MiTAC net als de chipset.
mobo is PWA-6033 version R02 and the chipset is MiTAC 82443BX / ZX 440BX ZX CPU to PCI over bridge.

kheb al op de site gekeken van MiTAC aar niks bios upgrades. kheb ze al wel een mail gestuurd.

Die link van een paar posts terug dat is hem idd!!!

edit/toevoeging/edit
Chipset is niet van MiTAC, maar van Intel. Je hebt de mobile 440BX chipset, ook wel 440ZX-M genoemd (op de chip zelf staat "FW82443ZXM". Die kan inderdaad alleen specifieke geheugenreepjes aan. Ze mogen 16Mbit of 64Mbit zijn en 2,4 of 8 datalijnen hebben, niets anders. Misschien had je een 32Mbit reepje of een reepje met 16 datalijnen? Ruilen dus..

edit:
het kan maximaal 256MB aan: 64Mbit, 8 datalijnen, maximaal 4 chips op 1 144pins SODIMM reepje

Verwijderd

Zoals al in bevenstaande post stond, kun je de Mitac 6033 gewoon terugvinden bij geheugen.com.

Zal door Acer (was het toch?) wel gewoon van andere labels zijn voorzien....

Gr, Hans

• shardphoenix
k thx allemaal dan maar een reepje 128 kopen en deze terugbrengen.

Verwijderd

Die BIOS die je volgens MiTAC nodig hebt om W2K te draaien staat hier:

http://www.mitacservice.com/visitor/fcabdl.asp?fid=15575455

Zo te zien is deze laptop standaard voorzien van 32 MB, klopt dat? (Beter lezen Hans, 64 MB dus!!!)

Op de site van de fabrikant is gelukkig dus wel wat te vinden...

gr, Hans
Pagina: 1