Toon posts:

Raid 5 cpq-onlin

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Morning ladies and gents.

Zit met een probleem, we hebben een cpq server met en cpq smart array2. hanteren raid5 met 4 schijven. we draaien Novell 5.1 sp3a. Nu willen we er een schijf bij zetten, moet ik dan de hele array opnieuw config en de schijf dan in de nieuwe array plaatsen of kan ik em met een progje in de huidige array voegen zonder de boel opnieuw te configuren.

alvast bedankt voor de reacties

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-04 23:50

Greyfox

MSX rulez

Volgens mij moet je die schijf er zo bij kunnen stoppen. Het array zorgt dan voor de rest.

MSX 2 rulez more

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:02

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Als je op deze controller een battery pack hebt zitten, dan kan je de schijf aan de array toevoegen, zonder opniuew te configgen. De wizzard wijst zichzelf als je met een smartstart cd opstart. Let wel, dat je voor je OS een fysieke schijf erbij krijgt. Je moet (novell) een nieuw volume aanmaken, je kan niet je huidige volume uitbreiden.

I play my enemies like a game of chess...

Verwijderd

Topicstarter
dan moet ik dus de huidige volume verwijderen opnieuw aanmaken en de backup terug zetten? of ga ik nu de verkeerde kant op.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:51

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Volgens mij kun je gewoon deextr schijf erbij planten.
Doe voor de zekerheid anders ff je SmartStart CD erin en ga naar het config gebeuren voor je RAID array.
Volgens mij kun je dan gewoon de nieuwe schijf toe laten voegen aan je array.

Move [forum=19] > [forum=24]

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Zonder hierbij de Volume op nieuw aan te maken?

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je je volume moet uitbreiden, is het het beste om een backup te maken, met je smartstart-cd je huidige volume weg te gooien en daarna een nieuwe aan te maken. De meeste controllers accepteren niet dat je um expand, wat je eigenlijk zou willen.... Maar dan moet ie toch opnieuw rebuilden, dus dan ben je ook redelijk offline....

• sverzijl
  • Laatst online: 13:23
Volgens mij is het onmogelijk een RAID volume te expanden zonder de volumes die op deze RAID aangemaakt zijn te verwijderen.

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 11:20 schreef sverzijl het volgende:
Volgens mij is het onmogelijk een RAID volume te expanden zonder de volumes die op deze RAID aangemaakt zijn te verwijderen.
volgens mij wil hij het huidige raid volume niet expanden, maar alleen extra diskspace toevoegen

waar wordt die 4de disk voor gebruikt hot spare ?

• sverzijl
Op vrijdag 04 januari 2002 14:07 schreef l33tm4n het volgende:

[..]

volgens mij wil hij het huidige raid volume niet expanden, maar alleen extra diskspace toevoegen
Hij wil weten of het mogelijk is om hem in de huidige array toe te voegen (=expanden)

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:43

DJ

Correct me if i'm wrong . . .

Ik heb al heel wat Servers gezien (IBM/Compaq/HP/OEM) maar nog nooit een RAID controller die RAID sets kan "expanden". Volgens mij moet je dus altijd je RAID set weggooien en een nieuwe aanmaken (wel ff backup maken van te voren :) ).

Als je hem zo toevoegd, dan wordt hij volgens mij gewoon een extra schijf die niet meedraait in de RAID. Dus een losse schijf dus . . . en dus ook een extra Netware Volume . . . en dat is volgens mij niet wat je wilt . . .

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Correct me if i'm wrong . . .
You're wrong ...

Als je een goede RAID-5 controller hebt, kun je daar gewoon een schijf aan toevoegen.
Dat vervolgens je OS deze als nieuwe schijf/partitie ziet is iets anders.
Maar je complete Array kun je gewoon een extra schijf aan knopen hoor.

Verwijderd

Je kunt gewoon een extra schijf toevoegen. Deze wordt automatisch meegenomen in het data striping process van de raid controller. Deze "extra" schijf wordt echter wel gezien als een nieuw logisch volume als je verder niets doet, maar de data wordt WEL over de schijven verdeelt.

PS. ik had al antwoord gegeven op deze vraag ergens anders.

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 11:15
er zit dus een verschil tussen het fysiek uitbreiden en het logisch uitbreiden. Met compaq (afhankelijk van de controller) is het mogelijk om on the fly een schijf bij te plaatsen en deze op te laten nemen in de RAID configuratie. Echter naar mijn weten zijn er geen besturingssystemen (Novell en M$) die dit automatisch toevoegen aan de volumes. Dit lijkt mij ook ongewenst want misschien wil je de extra ruimte wel gebruiken voor meerder of nieuwe volumes. Dus dien je altijd handmatig deze volumes uit te breiden. DWZ backup maken, uitbreiden, data terug.

Verwijderd

Volgens mij hebben mijn Mylex controllers een 'add drive to array' optie dus dat lijkt me dan te moeten kunnen.

Wat ik me van Novell 3.11 kan herinneren is dat je een volume achteraf gewoon groter kon maken.
(kleiner maken kon niet)

Ik weet het vrijwel zeker. Ik kan me nl. nog herinneren dat het best wel lastig was omdat sommige volumes dan over meerdere schijven gingen lopen. Als je dan meerdere volumes ging vergroten kreeg je hele onlogische indelingen.
Maar goed, dat was niet met raid.

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 18:30
Klopt, met Netware kan je zo een stukje vrije schijfruimte toevoegen aan een volume; je hoeft zelfs niet te dismounten (!)

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

En anders pak je gewoon Server Magic for Novell NetWare :Y)

Verwijderd

Volgens mij is het idd afhankelijk van de array-controller. Als je weet wat voor type je hebt (431/4200/5200/etc) kan ik het even voor je nakijken/vragen.

Verwijderd

Je kunt aan een bestaande volume gewoon weer een logische schijf toevoegen om op deze manier de size van het volume te expanden.

En met het aan maken van een nieuw logisch schijf ipv het bestaande te expanden loop je niet tegen het probleem dat je al je maximum aantal partities op 1 logisch schijf.

Verwijderd

Op maandag 07 januari 2002 12:20 schreef mozeskriebels het volgende:
Je kunt aan een bestaande volume gewoon weer een logische schijf toevoegen om op deze manier de size van het volume te expanden.
=
Hmm... mee eens, maar dan moet je wel eerst je bestaande array uitgebreid hebben, en dat was de hamvraag dacht ik :?

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 13:41
ik heb het zelf al vaker gedaan op hp en cpq servers. de laatste keer was het een cpq proliant 1600 met een smart 3200 controller.

er zaten schijven in een raid-5 set in. er moesten 2 schijven bij ivm. ruimte tekort. eerst de laatste cpq array drivers voor nt4 erop gepoot(die stonden er nog niet op, dus cpq-online werkte niet. daarna uiteraard wel)
na de reboot schijven erin en de bestaande raid-5 set uitgebreid. nadat de controller een tijdje aan het rekenene ging(duhhh) was de array uitgebreid. pas na een reboot zag nt de extra ruimte. vervolgens met servermagic 3 de bestaande logical drive uitgebreid en een nieuwe drive aangemaakt.

ik netware is het zo dat je die schijven erbij kunt poten. vervolgens cpq onlin starten. breid de bestaande logical drive uit. in netware ziet de set de extra ruimte. breid daarna met servermagic 3 eerst de netware partitie uit en daarna je netware volume...

tadaa, klaar. o ja, backup eerst de meuk ff ;-)

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 10:03 schreef Angelfire het volgende:
Als je op deze controller een battery pack hebt zitten, dan kan je de schijf aan de array toevoegen, zonder opniuew te configgen. De wizzard wijst zichzelf als je met een smartstart cd opstart. Let wel, dat je voor je OS een fysieke schijf erbij krijgt. Je moet (novell) een nieuw volume aanmaken, je kan niet je huidige volume uitbreiden.
Kolder die laatste regel van je. Novell kan een willekeurig stuk schijf aan een volume toekennen. Of het met nss volumes ook werkt weet ik niet zeker.

• sverzijl
Op woensdag 09 januari 2002 00:00 schreef LeNNy het volgende:
ik heb het zelf al vaker gedaan op hp en cpq servers. de laatste keer was het een cpq proliant 1600 met een smart 3200 controller.

er zaten schijven in een raid-5 set in. er moesten 2 schijven bij ivm. ruimte tekort. eerst de laatste cpq array drivers voor nt4 erop gepoot(die stonden er nog niet op, dus cpq-online werkte niet. daarna uiteraard wel)
na de reboot schijven erin en de bestaande raid-5 set uitgebreid. nadat de controller een tijdje aan het rekenene ging(duhhh) was de array uitgebreid. pas na een reboot zag nt de extra ruimte. vervolgens met servermagic 3 de bestaande logical drive uitgebreid en een nieuwe drive aangemaakt.

ik netware is het zo dat je die schijven erbij kunt poten. vervolgens cpq onlin starten. breid de bestaande logical drive uit. in netware ziet de set de extra ruimte. breid daarna met servermagic 3 eerst de netware partitie uit en daarna je netware volume...

tadaa, klaar. o ja, backup eerst de meuk ff ;-)
Onder Win2k zou eea ook moeten kunnen als je gebruik maakt van dynamic volumes. Hierbij kan je een volume on the fly extenden met (ongepartitioneerde) vrije ruimte. Ik heb dit alleen nog maar op een stel losse disks geprobeerd, nog niet in RAID configuratie, maar dat zou geen verschil mogen maken.

Verwijderd

Op zaterdag 05 januari 2002 10:51 schreef Koffie het volgende:

[..]

You're wrong ...

Als je een goede RAID-5 controller hebt, kun je daar gewoon een schijf aan toevoegen.
Dat vervolgens je OS deze als nieuwe schijf/partitie ziet is iets anders.
Maar je complete Array kun je gewoon een extra schijf aan knopen hoor.
Even een toevoeging: een cpq array controller maakt er een mooie stripe set bij dan. Hij maakt dus een 2e stripe set aan die novell dan ziet als 2 aparte schijven.

In 2000 is het helemaal mooi, dan kun je de compaq tool vanuit het OS opstarten en het array uitbreiden. Alles zonder reboot.

Verwijderd

Op woensdag 09 januari 2002 00:07 schreef sverzijl het volgende:

[..]

Onder Win2k zou eea ook moeten kunnen als je gebruik maakt van dynamic volumes. Hierbij kan je een volume on the fly extenden met (ongepartitioneerde) vrije ruimte. Ik heb dit alleen nog maar op een stel losse disks geprobeerd, nog niet in RAID configuratie, maar dat zou geen verschil mogen maken.
Werkt perfect, je krijgt alleen 2 losse arrays. Het enige dat je merkt is dat de respons een tijd zal dalen als de controller aan het rebuilden is.

Verwijderd

Ja, maar daar staat dan tegenover dat als hij hiermee klaar is de respons minder zal dalen als er nu een schijf crashed. Het is immers beter gestripped.

Verwijderd

Ik heb zelf veel te maken met CPQ RAID controllers van Array2 tot en met 5300.
Schijfuitbreiding gaat toch echt maar op 1 manier.
Backup maken -> schijven bijplaatsen -> RAID-set opnieuw configureren -> backup terugzetten.
Pagina: 1