Op dinsdag 08 januari 2002 08:23 schreef poohbeer het volgende:
[..]
Grote mond heb je wel.
Wat leuker is dat'k zulkje baluns verkoop en dus wel erg zeker ben van mijn zaak.
http://www.blackbox.be/products/pdf/europdf/20228.pdf
Up yours!
[..]
Wat zei je ook alweer snars? Onzin?
hehe bedankt voor de tip ! Maar helaas, ik moet je toch teleurstellen :
Bestaat er niet zo iets als een adapter die de tv-kabel omzet naar een UTP aansluiting zodat het tv-signaal via een UTP-connectie naar de pc kan worden getransporteerd?
Waarschijnlijk zal zo'n adapter de hele handel van analoog naar digitaal moeten gooien want anders gaat het nooit werken.
Bestaat er zo iets ??
hier wordt duidelijk gesteld dat ze het signaal van de kabeltv willen transporteren over UTP. Nou dit _kan_ niet.(zonder enorme verliezen/storingen) Die balun waar jij het over hebt zet de impedantie van een LF signaal om (met een balun, en dat is een transformator) naar een andere impedantie. Dat kan natuurlijk wel maar dan moet je dus een VIDEOsignaal (composite staat zelfs in die pdf!) hebben. LF dus. Dat kun je bijvoorbeeld maken met videorecorder : stem af op 1 (!) kanaal, en haal dat signaal maar uit de scartbus. Dat signaal kun je op UTP zetten, voor korte afstanden zelf zonder balun! Maar dat is dus duidelijk niet het signaal van de tvkabel! (Staat ook in de pdf : verplaats het beeld van een CAMERA (= LF!)
(dus de utp verplaatst slechts 1 zender tegelijk, de kabeltv is veel breder, (~ 40 - 860 mHz) en dat krijg je echt nooit niet never ongestoord over een UTP, zeker niet als die iets langer wordt. Dit is erg afhankelijk van de frequentie en het niveau van het signaal; dit kan per zender ook nog eens sterk verschillen, wel 4 tot 10dB is geen uitzondering!)
Het verschil tussen de verschilende signalen kun je een beetje zien als het verschil tussen iets dat door de ehter gaat (radio signaal dus) en iets dat door een draad gaat zoals een luidspreker of de in en uitgang van je soundcard.
Ook al is het het zelfde muzieknummer, het signaal ziet er totaal anders uit.
Oh ja voor ik het vergeet : de signalen op een netwerkcoax (50ohm) zijn wel ongeveer hetzelfde dan die in de tvcoax. Alleen de netwerkkaart gebruikt maar frequenties van bijna 0 tot 10 mhz, de TV kabel zit (in grote lijnen) vol met :
van bijna 0 tot 35 > internet & retour
40-60 mhz TV kanalen 2, 3 & 4
88-108 mhz > FM band radio
174-240 mhz > Band 3 kanalen 5 tot 12
471-860 mhz > band 4&5, kanalen 21-69
(in de stukjes tussen deze gedeeltes zit op de kabel de data voor telefonie, de "S" kanalen (Sonder kanalen op z'n duits) en soms ook wel tvstations. Deze indeling is historisch bepaald. Steeds als de techniek verder kwam en de behoefte aan meer ruimte voor nieuwe zenders, dan was het tusenliggende stuk frequentie in gebruik genomen door andere diensten, zoals luchtvaart (110-140) overheid en amateurs (140-148) mobilofoons (148-174) e.t.c.
\Nah.. dit gaat misschien wel te ver maar ik probeer het toch simpel uit te leggen (ik leef van coax, HF en LF, zenders, ontvangers & UTP dus ik weet gelukkig wel een beetje waar ik over praat\