TV-COAX --> UTP adapter (bestaat dat?)

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Perlian
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 15:25
Aangezien ik in mijn huis overal mijn UTP-kabel heb liggen en niet overal een COAX-antenne-tv kabel zat ik het volgende te bedenken:
Bestaat er niet zo iets als een adapter die de tv-kabel omzet naar een UTP aansluiting zodat het tv-signaal via een UTP-connectie naar de pc kan worden getransporteerd?
Waarschijnlijk zal zo'n adapter de hele handel van analoog naar digitaal moeten gooien want anders gaat het nooit werken.
Bestaat er zo iets ??

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 08:35
een 'balun' noemt zoiets.
Zo'n balun zorgt voor de omvorming van de impedantie van de kabel.

1-way video + stereo audio balun kost bij blackbox.be 111,06 EUR (stript topix zo'n euro-teken?)
Je moet deze logischer wijze steeds in paren gebruiken.

• Perlian
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 15:25
Is het dan nog mogelijk om dit signaal met de pc op te vangen en te bekijken/bewerken ?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 13:29
Hmm... Lijkt me sowieso al niet fijn voor de kwaliteit van je TV-signaal.. (als het al gaat!)

De coax kabel kan behoorlijk wat hogere frequenties hebben dan een twisted pair kabel..

• witchdoc
Op vrijdag 04 januari 2002 09:42 schreef Perlian het volgende:
Is het dan nog mogelijk om dit signaal met de pc op te vangen en te bekijken/bewerken ?
Die baluns veranderen niks he, je hebt er 2 nodig. Eerst van coax naar utp en dan aan de andere kant net andersome van utp naar coax. Je apparatuur merkt er dus niks van.
Op vrijdag 04 januari 2002 10:17 schreef Twynn het volgende:
Hmm... Lijkt me sowieso al niet fijn voor de kwaliteit van je TV-signaal.. (als het al gaat!)

De coax kabel kan behoorlijk wat hogere frequenties hebben dan een twisted pair kabel..
Think again!
Nooit gehoord van videoextenders? Werken tegenwoordig bijna allemaal met utp, en geloof me.. voor uxga (1600x1200) heb je al een pak meer bandbreedte nodig dan voor vhs + wat audio.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-08 12:46
het enige probleem waar je mee zit bij een balun is dat die dingen 50 Ohm zijn

en je tv kabeltje 75

dat zou wel eens 1 of 2 probleempjes kunnen opleveren

Plus dat die dingen bedoeld zijn voor een signaal niveau van de standaard coax netwerk verbindigen

maaar ...

wie niet waagt wie niet wint

Repareren doe je zo.

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

hey, dat klinkt interresant. Heeft iemand een adresje waar ik verder kan lezen ove video extenders?

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• witchdoc
Op zondag 06 januari 2002 22:45 schreef Sine het volgende:
het enige probleem waar je mee zit bij een balun is dat die dingen 50 Ohm zijn

en je tv kabeltje 75

dat zou wel eens 1 of 2 probleempjes kunnen opleveren

Plus dat die dingen bedoeld zijn voor een signaal niveau van de standaard coax netwerk verbindigen

maaar ...

wie niet waagt wie niet wint
*Zucht* Ik zeg net dat die baluns net die impedantieaanpassing doen. Dus GEEN gezeik met 50Ohm vs 75Ohm of whatever. Dat oplossen is net het doel van een stel baluns

Verwijderd

andersom bestaat het dus waarom niet zoals jij het wilt
:)

greetz Mr_Morpheus

• Sine
Op maandag 07 januari 2002 18:30 schreef poohbeer het volgende:

[..]

*Zucht* Ik zeg net dat die baluns net die impedantieaanpassing doen. Dus GEEN gezeik met 50Ohm vs 75Ohm of whatever. Dat oplossen is net het doel van een stel baluns
Precies van coax (50 Ohm) naar UTP (? ohm)

en niet van 75 naar UTP en terug (DIE baluns iig niet)

maar proberen kan geen kwaad lijkt me

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Zelden ben ik zoveel onzin tegen gekomen in 1 topic ..

Een balun zal niet werken. Een balun zet idd impedantie om, en doet dit naar 2 kanten. dus je zou in theorie dit kunnen maken :
75ohm [balun 1:4] 300ohm <kabel> 300ohm[balun 4:1] 75 ohm

(de balun 1:4 is dezelfde als 4:1, alleen omgekeerd!)

Het probleem is dat een UTP een totaal ander soort kabel is dan COAX. (tv idd 75ohm; zenders vaak 50ohm, ouderwetse lintkabel 240 of 300ohm) Dus je kunt een coax niet met een balun aan een UTP koppelen. Punt. Je moet dus of 1) eerst het HF (hoogfrequente of antenne) signaal OMZETTEN naar LF (laagfrequent of b.v. Video) en dan DAT LF signaal in de TV stoppen (scart ingang) of 2) dat weer omzetten naar een HF signaal. (antenne ingang)
Zoals de woorden LF en HF an aangeven, op een LF verbinding KUN je maar beperkte info doorgeven (bandbreedte klein WANT het zijn lage frequenties) Op een HF signaal kun (hoeft dus niet) je dus door de hogere frequente, veel meer wisselingen per periode, veel meer informatie transpoteren!
(al eerder heb ik iets over de middengolf en FM band aangehaald als voorbeeld, zie [topic=358515/1/25]

• Sine
Op maandag 07 januari 2002 22:22 schreef snars het volgende:

Een balun zal niet werken. Een balun zet idd impedantie om, en doet dit naar 2 kanten. dus je zou in theorie dit kunnen maken :
75ohm [balun 1:4] 300ohm <kabel> 300ohm[balun 4:1] 75 ohm

(de balun 1:4 is dezelfde als 4:1, alleen omgekeerd!)

Het probleem is dat een UTP een totaal ander soort kabel is dan COAX. (tv idd 75ohm; zenders vaak 50ohm, ouderwetse lintkabel 240 of 300ohm) Dus je kunt een coax niet met een balun aan een UTP koppelen. Punt.
bijna ...

Er zijn wel degelijk baluns van coax naar utp en terug

blackbox verkoopt ze

k zal morgen eens in de catalogus kijken

Repareren doe je zo.

• witchdoc
Op maandag 07 januari 2002 22:22 schreef snars het volgende:
Grote mond heb je wel.
Wat leuker is dat'k zulkje baluns verkoop en dus wel erg zeker ben van mijn zaak.

http://www.blackbox.be/products/pdf/europdf/20228.pdf

Up yours!
A pair of ordinary, nononsense Video Baluns (our product code IC440A) or CCTV Video Baluns (IC444A) can take standard color NTSC, PAL, or SECAM composite video from a 75-ohm coax source or cable and send it across up to 1200 ft. (365.8 m) of Category 3 cable or 670.6 m of Category 5 cable. If black & white video is OK, you can push the signal as far as 762 m.
Wat zei je ook alweer snars? Onzin?

Verwijderd

Op dinsdag 08 januari 2002 08:23 schreef poohbeer het volgende:

[..]

Grote mond heb je wel.
Wat leuker is dat'k zulkje baluns verkoop en dus wel erg zeker ben van mijn zaak.

http://www.blackbox.be/products/pdf/europdf/20228.pdf

Up yours!
[..]

Wat zei je ook alweer snars? Onzin?
hehe bedankt voor de tip ! Maar helaas, ik moet je toch teleurstellen :
Bestaat er niet zo iets als een adapter die de tv-kabel omzet naar een UTP aansluiting zodat het tv-signaal via een UTP-connectie naar de pc kan worden getransporteerd?
Waarschijnlijk zal zo'n adapter de hele handel van analoog naar digitaal moeten gooien want anders gaat het nooit werken.
Bestaat er zo iets ??
hier wordt duidelijk gesteld dat ze het signaal van de kabeltv willen transporteren over UTP. Nou dit _kan_ niet.(zonder enorme verliezen/storingen) Die balun waar jij het over hebt zet de impedantie van een LF signaal om (met een balun, en dat is een transformator) naar een andere impedantie. Dat kan natuurlijk wel maar dan moet je dus een VIDEOsignaal (composite staat zelfs in die pdf!) hebben. LF dus. Dat kun je bijvoorbeeld maken met videorecorder : stem af op 1 (!) kanaal, en haal dat signaal maar uit de scartbus. Dat signaal kun je op UTP zetten, voor korte afstanden zelf zonder balun! Maar dat is dus duidelijk niet het signaal van de tvkabel! (Staat ook in de pdf : verplaats het beeld van een CAMERA (= LF!)
(dus de utp verplaatst slechts 1 zender tegelijk, de kabeltv is veel breder, (~ 40 - 860 mHz) en dat krijg je echt nooit niet never ongestoord over een UTP, zeker niet als die iets langer wordt. Dit is erg afhankelijk van de frequentie en het niveau van het signaal; dit kan per zender ook nog eens sterk verschillen, wel 4 tot 10dB is geen uitzondering!)

Het verschil tussen de verschilende signalen kun je een beetje zien als het verschil tussen iets dat door de ehter gaat (radio signaal dus) en iets dat door een draad gaat zoals een luidspreker of de in en uitgang van je soundcard.
Ook al is het het zelfde muzieknummer, het signaal ziet er totaal anders uit.

Oh ja voor ik het vergeet : de signalen op een netwerkcoax (50ohm) zijn wel ongeveer hetzelfde dan die in de tvcoax. Alleen de netwerkkaart gebruikt maar frequenties van bijna 0 tot 10 mhz, de TV kabel zit (in grote lijnen) vol met :
van bijna 0 tot 35 > internet & retour
40-60 mhz TV kanalen 2, 3 & 4
88-108 mhz > FM band radio
174-240 mhz > Band 3 kanalen 5 tot 12
471-860 mhz > band 4&5, kanalen 21-69
(in de stukjes tussen deze gedeeltes zit op de kabel de data voor telefonie, de "S" kanalen (Sonder kanalen op z'n duits) en soms ook wel tvstations. Deze indeling is historisch bepaald. Steeds als de techniek verder kwam en de behoefte aan meer ruimte voor nieuwe zenders, dan was het tusenliggende stuk frequentie in gebruik genomen door andere diensten, zoals luchtvaart (110-140) overheid en amateurs (140-148) mobilofoons (148-174) e.t.c.

\Nah.. dit gaat misschien wel te ver maar ik probeer het toch simpel uit te leggen (ik leef van coax, HF en LF, zenders, ontvangers & UTP dus ik weet gelukkig wel een beetje waar ik over praat\

• witchdoc
woops :o
hehe, je hebt natuurlijk gelijk
Scuseer!

• Twynn
Op dinsdag 08 januari 2002 10:05 schreef poohbeer het volgende:
woops :o
hehe, je hebt natuurlijk gelijk
Scuseer!
Hehe.. En DAT bedoelde ik dus ook in m'n eerste reply! ;)

• witchdoc
Op dinsdag 08 januari 2002 10:07 schreef Twynn het volgende:

[..]

Hehe.. En DAT bedoelde ik dus ook in m'n eerste reply! ;)
Kappuh nou jongens, 'k excuseer me niet zo graag hoor :(

Twynn: scuseer! ;(

• Twynn
Op dinsdag 08 januari 2002 10:10 schreef poohbeer het volgende:
Kappuh nou jongens, 'k excuseer me niet zo graag hoor :(

Twynn: scuseer! ;(
No problem.. 't was ook maar een geintje..

(en je mag ook fouten maken hoor.. Is helemaal geen probleem!)

*D
Pagina: 1