Toon posts:

[EL] Peltier voeding (search gebruikt!)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk erover om binnenkort een Drift -0,8 peltier aan te schaffen. Dit is een 172 Watt peltier, voor op mijn 1GHz@1,55GHz TB. Deze neemt ongeveer 85W volgens mijn berekeningen. De TEC neemt 24,6V, 11,6A. Nu heb ik al het een en ander gevonden, zoals;
[topic=290534/1/25]

Zoiets zelf bouwen lijkt me wel wat, maar blijft toch een beetje duur, dus ik zoek naar een goedkopere oplossing (ben student). Ik zag in een andere topic http://www.euro-unique.com/nederlands/trafo.html staan. De bovenste is 24V 11A voor maar 45 euro (99 piek voor ouderwetse luitjes).

Mijn vraag is hoe deze het zal houden onder langdurige belasting. Meestal belast je ze niet 100% lijkt mij. Vooral omdat mij lijkt dat deze de volledige 11,6A zal trekken. Hij zal meestal niet langer dan 10 uur continu aanstaan. normaal slechts enkele uren achter elkaar per dag. Continu volledige belasting wel, aangezien ik nogal graag CS speel.

Iemand een antwoord, opmerking, of een idee voor een andere goedkope oplossing??

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 22:19
bah het plaatje is te klein om te zien of het wat is.. ik zoek er namelijk ook een (voor weinig)

er is een topic geweest van Dabit.
Hij heeft de oc-shop pelt voeding onder de loep genomen, deze presteerde volgens hem "redelijk" mits dezse werd teruggeschakeld op 20volt.

linkje

Sinlath | Opinions may contain latency

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op vrijdag 04 januari 2002 10:39 schreef Sinlath het volgende:
er is een topic geweest van Dabit.
Hij heeft de oc-shop pelt voeding onder de loep genomen, deze presteerde volgens hem "redelijk" mits dezse werd teruggeschakeld op 20volt.
Klopt, maar volgens mij was dat geen geschakelde voeding, maar gewoon een conventionele..

Ik vraag me eigenlijk ook af of die geschakelde voeding het zal houden.. Meestal zijn die specificaties namelijk niet voor continu-gebruik, en da's toch wat je wilt gaan doen.. Het dingetje zal in ieder geval vrij warm worden, en de spanning zal wat gaan inzakken denk ik..
Maar of hij het zal houden? Ik zou het niet durven zeggen!

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 22:19
Op vrijdag 04 januari 2002 11:10 schreef Twynn het volgende:

[..]

Klopt, maar volgens mij was dat geen geschakelde voeding, maar gewoon een conventionele..

Ik vraag me eigenlijk ook af of die geschakelde voeding het zal houden.. Meestal zijn die specificaties namelijk niet voor continu-gebruik, en da's toch wat je wilt gaan doen.. Het dingetje zal in ieder geval vrij warm worden, en de spanning zal wat gaan inzakken denk ik..
Maar of hij het zal houden? Ik zou het niet durven zeggen!
en dat heeft dabit nu net uit de doeken gedaan in dat topic.

de voeding is wel geschakeld, en houd het heel goed vol op 20volt

Sinlath | Opinions may contain latency

Verwijderd

Topicstarter
Dat ding van de OC-shop is 200 watt, en de peltier trekt op vol vermogen 24,6 x 11,6 = 285,36Watt.

Lijkt me dat die voeding aardig wat koeling nodig heeft, en op den duur toch zal doorbranden. Ik wil wel graag het volle vermogen hebben, zeker om een beetje snel op te starten. Dan eerst w88 tot hij op 0C zit, en dan booten. Meer vermogen = sneller op de 0C.
Dat ding is wel lekker klein, maar kost ook nog eens 250 piek als ik het goed heb. Voor 68 eurootjes (kleine 150 piek) heb ik een 24V 50A voeding.
Deze PC wordt toch niet voor LAN's gebruikt, dus als ie een beetje groot is maakt t niet uit.

Het gaat me voornamelijk of die 24V 11A het aan zal kunnen. Mijn PC trekt nu al heel wat vermogen bij elkaar, zeker nu er straks nog 2 bij komen, dus nog 300 en 350 watt erbij. Deze trekt al max meer dan 550 watt. dan nog een voeding van 300 watt en mischien ook nog een koelkast(je!) erbij.

Kom ik makkelijk over de kilowatt heen. en met meer dan 1,7 KW zullen mijn ouders toch echt niet blij mee zijn, sinds ik mijn nieuwe PC heb ben ik al ver over mijn normale stroomverbruik heen.

Weet iemand trouwens of mijn water veel warmer zal worden? Ik zit nu op max 23,4C (blijft ie elke keer precies op hangen) watertemp met een omg temp van 21C. Dit is met een continue belasting van iets over de 100watt.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Epsilon

Op vrijdag 04 januari 2002 15:13 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
Dat ding van de OC-shop is 200 watt, en de peltier trekt op vol vermogen 24,6 x 11,6 = 285,36Watt.

Lijkt me dat die voeding aardig wat koeling nodig heeft, en op den duur toch zal doorbranden. Ik wil wel graag het volle vermogen hebben, zeker om een beetje snel op te starten. Dan eerst w88 tot hij op 0C zit, en dan booten. Meer vermogen = sneller op de 0C.
Dat ding is wel lekker klein, maar kost ook nog eens 250 piek als ik het goed heb. Voor 68 eurootjes (kleine 150 piek) heb ik een 24V 50A voeding.
Deze PC wordt toch niet voor LAN's gebruikt, dus als ie een beetje groot is maakt t niet uit.
waar haal je zo'n voeding nou in godsnaam vandaan??
dan heb je 50kilo aan rinkkern bij >:)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ,heb net ff gebeld, en hij zou de peltier makkelijk aankunnen, die 11A is geen piekstroom, maar continu. Het kastje zat ongeveer op 15x20 tot 22x25 cm. Precieze afmeting wisten zij nog niet ivm een verhuizing.

Even voor alle duidelijkheid; Paradise en Unique worden 2 verschillende locaties en telefoonnummers. Bij Unique is de voeding verkrijgbaar, voor de telefoonnummer kun je het nummer van Paradise bellen, welke wel op hun site staat. Unique komt ongeveer 9km onder Heerde, aan de A50 te liggen voor zover ik weet.

Ik wacht nog even op de verzendkosten, hier wordt ik later voor terug gebeld. Het hele pakketje weegt wel een paar kilootjes, maar het is voor mij meer dan 280km rijden.

Verwijderd

Topicstarter
Was ik nog ff vergeten te vragen, de peltier neemt 285 watt, en levert 172 watt, moet ik nu 285 watt plus de CPU 90 watt koelen, of 172watt plus 90 watt?

• _Evert_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-02 12:06
Die peltier vraagt idd maximaal 285W of zo, als hij echt die 24,6V en 11,xA trekt. In dat geval zul je dus 285W+90W (cpu) moeten koelen.
Alleen trekt die peltier pas 11A bij een delta(T) van 0, en dat krijg jij toch niet, dus het zal wel iets minder worden.

Misschien is het slim even wat meer info hierover op te zoeken, zodat je zeker weet wat er allemaal precies gebeurd.

Je watertje zal wel wat warmer worden, omdat je nu ineens ongeveer 2 tot 3 keer zoveel warmte erin dumpt, maar een goede radiateur of een andere manier van je water koel houden moet voldoende zijn.

Laat weten wanneer je die voeding binnen hebt, of alles goed werkt en hoe je temps worden, etc etc. Daar zijn een hoop mensen benieuwd naar, geloof ik >:)

Verwijderd

Die voeding zal zeker voldoen. Een aanradertje!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:53
Ik heb je topictitel veranderd.
Hou je AUB aan de richtlijnen zoals die vermeld staan in dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/359380/1?limit=100.

Bvd.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een vaporateur van 1,25 M hoog, die kan wel aardig wat hebben, maar het probleem is dat met kou (zowel binnen als buiten) de lucht erg droog wordt waardoor hij ongeveer een paar liter water/dag gebruikt. Heb ik nog niet eens een grote douchekop erop, en een kleine verrotte fan.
Bij CounterStriken neemt ie ongeveer 1 liter/uur.

Dus ik dacht erover om een koelkast te gebruiken met daarin een laag water, en het water van de koeling via een radiator door dat water heen te laten lopen. Dan kan ik ook waterwetter oid gaan gebruiken. Het probleem is dat deze een flink vermogen zal trekken aangezien er dus max 285+90= 375 watt gekoeld moet worden. Dus een koelkast van min 500 watt lijkt me toch niet onverstandig.

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid:
Zo'n geschakelde voeding kan de stroom die aangeduidt wordt, makkelelijk geven. Hij wordt wel erg warm, maar het lukt wel. Roken zal ie nooit, want zo'n ding is beveiligd tegen oververhitting, en/of overstroom. 8-)

Die Peltier zal altijd dezelfde hoeveelheid stroom trekken, en zal misschien iets varieren naarmate de temperatuur veranderd, maar het zal binnen de 10% zijn.

Verwijderd

zeer interessant, dus dit dingetje kan je gewoon dus gebruiken voor je drift. Gewoon zonder mod kan je em gebruiken?

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Epsilon

als je zeker wil zijn van je zaak kan je beter de voeding nemen die er onder staat. Het is dan wel een groot lomp ding, maar hij heeft wel genoeg power voor 3 a 4 172watt pelts. Als je niet het volledige vermogen gebruikt maakt het natuurlijk niet uit.

het enige probleem wat er was, zijn de aansluitingen op de achterkant.

Verwijderd

Wat je volgens mij ook kan doen is 2 voedingen voor halogeenlampen in serie aansluiten.

Verwijderd

aansluitproblemen op die grote of kleine?

kben nl. beetje aan het kijken of ik een drift zou kunnen toepassen in mijn systeem, en aangezien ik ook maar student ben heb ik dus niet het geld over voor zon dure voeding van 400 piek. Die kleine voeding zou i.i.g wel mooi zijn, maar ik heb geen zin datie uitelkaar ploft o.i.d. (8>

die grote past dus niet in mn kast, wat een probleem zou zijn aangezien ik wel eens naar lans ga. maja zou natuurlijk altijd dat ding OP mn kast kunnen modden.

(de ged8te dat er 2x 172 watt peliers aan zouden kunnen hangen, w00t!)

edit: [off-topic]zou de proc. veel warmer worden als de pelt op 20 volt werkt?[/off-topic]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Misschien heb je hier ook wat aan: http://www.tweakers.net/reviews/258/5

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Pagina: 1