Vraagje over Ir-transceiver

Pagina: 1
Acties:

• FaZe
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:12
Al meerdere keren lees ik hier berichten van mensen die het over IR receivers voor de PC hebben. Dit leek mij dus ook wel wat, maar nu zag ik in het decembernummer van de elkektuur een artikel staan over een transceiver. Deze is dan wel iets lastiger, maar verder lijkt het me wel handiger.

Ik ben niet echt (lees: geen) elektronica expert..., maar kwam tot de conclusie dat die "bekende" zelfbouw receivers het signaal zeg maar over de DCD naar je pc sturen. Wat me trouwens best wel vreemd in de oren klinkt, maar ok... als het werkt is het goed.
Het apparaatje van de elkektuur dit "gewoon" over de RxD. (lijkt me ook logischer..).

Nu vraag ik me af of iemand weet of dat ding (transceiver uit elkektuur) ook met WinLIRC werkt enzo.

bedankt alvast

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik denk dat die simpele IR recievers even goed zijn als die uitgebreidere. Alleen misschien zijn die uitgebreidere beter voor data te verzenden ofzo, precies weet ik het ook niet. Zoek even op internet naar een paar sites en je vind er zo een paar die je helemaal uitleggen hoe het moet enzo...

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
schop

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:57

Fido

C:\> park

Ik heb uit de C'T van een paar maand geleden zo'n Ir receiver in elkaar geflanst. Dit werkt goed met WinLIRC. Als je alleen ir signalen wilt ontvangen en niet versturen is een transceiver natuurlijk overbodig.

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:53
Als je even kunt posten waar ik WinLIRC kan vinden (want ik ben lui) test ik het vandaag nog voor je.

• FaZe
WinLIRC is te vinden op: http://winlirc.sourceforge.net
Alvast bedankt voor het testen :)
Ik hoor het nog wel.

Verder lijkt me toch echt een transceiver veel leuker dan een receiver.. ;) Ik druk bij film op pauze op afstandsbediening.. Die zet de film op pauze (duh) en zendt ook wat ir-signalen naar m'n versterker om EERST volume naar 0 te "faden", daarna overschakelen naar de radio en vervolgens volume naar 8 te "faden". Daarnaast ook nog eens de verlichting met afstandsbestuurbare dimmers mooi langzaam wat hoger te zetten.. en..en.. (ik draai een beetje door volgens mij..)
maar hoe dan ook.. als de transceiver niet goed zou gaan, maak ik dan denk ik wel een simpele receiver.

Verwijderd

sorry voor dit beetje half on topic :) maar kan ik er mee een tv aan sturen of een radio :)met een transmitor

• FaZe
een ir-transmitter kan ALLEEN IR-signalen versturen (transceiver = transmit+receive). Als je met je pc dus IR-signalen kan versturen, kun je eigelijk ELK IR-signaal nabootsen. Dus elk apparaat wat een afstandsbediening heeft bedienen :) Meestal stop je daar ook nog een potregelaar bij, zodat je de frequenty tussen ongeveer 30kHz en 40 kan instellen.
Nog een voordeel van een goede transceiver: Dataoverdracht is ook mogelijk :) Niet dat het geweldig snel gaat... maar het gaat om het princiepe he ;)

• michiel100
Op zondag 06 januari 2002 03:33 schreef icekiller het volgende:
sorry voor dit beetje half on topic :) maar kan ik er mee een tv aan sturen of een radio :)met een transmitor
ja, kan, zie laatste elektuur.

• FaZe
O ja, verder zie ik trouwens dat bij die transceiver die ik wilde maken dus het signaal bij ontvangst OOK op de CTS gooit. Waarbij de RxD dus eigelijk alleen voor dataoverdracht gebruikt wordt, en de CTS voor "gewone" ontvangst van een afstandsbediening.

• michiel100
WinLirc lijkt niet te werken met de schakeling van elektuur. Elektuur levert trouwens wel zelf software met source-code (visual basic)

• FaZe
Hhmz.. ok :) Toch bedankt. En ja.. ik weet dat ze zelf sourcecode van software leveren. Maar pff.. ;) denk dat ik dan beter als ik hem af heb ff de source van WinLIRC kan bestuderen en aanpassen...
De winamp plug-in zal dan ook wel niet werken...
Ik maak ze gewoon allebij en kijk welke me het beste bevalt :)
Pagina: 1