Toon posts:

[PHP] Vragen (auto_increment, $query_string..)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
1. Ik heb 1 probleem, ik heb nu een php script die werkt met een commandline, maar nu wil ik een id gebruiken en een parameter voor de volgende pagina (en mischien straks meer).

Hoe kan ik nu iedere keer zorgen dat ik bv geen parameters kan veranderen ipv weer toetevoegen aan de string :{ want nu voegt ie um steeds toe....

2. is er een manier om een id met auto_increment re resetten tot het laatste nummer dat in ID mogelijk is?

Ik heb nu een tabel waarin mijn 1e en tevens laatste id 1 is, maar wanneer ik een row/?whatever will adden dan begint ie nu al bij 7 (komt omdat ik die andere heb gedeleted) maar hoe kan ik die resetten... :?

:D

Verwijderd

Topicstarter
Iemand?

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

xtentic> niet zosnel kicken aub..

Verwijderd

eerste probleem nogal vaag, misschien kun je dat iets ophelderen?

tweede weet ik niet

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Op vrijdag 04 januari 2002 00:58 schreef Xtentic het volgende:
1. Ik heb 1 probleem, ik heb nu een php script die werkt met een commandline, maar nu wil ik een id gebruiken en een parameter voor de volgende pagina (en mischien straks meer).

Hoe kan ik nu iedere keer zorgen dat ik bv geen parameters kan veranderen ipv weer toetevoegen aan de string :{ want nu voegt ie um steeds toe....
beetje vaag ...
2. is er een manier om een id met auto_increment re resetten tot het laatste nummer dat in ID mogelijk is?

Ik heb nu een tabel waarin mijn 1e en tevens laatste id 1 is, maar wanneer ik een row/?whatever will adden dan begint ie nu al bij 7 (komt omdat ik die andere heb gedeleted) maar hoe kan ik die resetten... :?

:D
Nee, dat kan niet. Maar dat moet je ook niet willen. Als je een net ontwerp maakt, maakt het namelijk voor jou geen bal uit wat de inhoud is van een ID, want ID's hoef je praktisch nooit hard te coderen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Als je het toch heel graag wilt, omdat je dat netter vind, ofzo, moet je het doen door een nieuwe tabel aan te maken en de gegevens over te hevelen muv. van de sleutels. Maar of je database dan consistent blijft :?

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 04 januari 2002 11:13 schreef wasigh het volgende:
xtentic> niet zosnel kicken aub..
snel :D... na 10 uur snel ;) okey mja... het probleem zit in mijn parameters die ik gebruik om bv het guestbook te selecteren en om bv een volgende pagina van het guestbook te laten zien

wanneer ik ?gbid=1&viewpage=1&view=1 gebruik en wil naar een volgende page dan krijg ik dit ?gbid=1&viewpage=1&view=1&viewpage=2, dat wil ik oplossen.. op een of andere manier ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 04 januari 2002 11:46 schreef drm het volgende:

[..]

beetje vaag ...
[..]

Nee, dat kan niet. Maar dat moet je ook niet willen. Als je een net ontwerp maakt, maakt het namelijk voor jou geen bal uit wat de inhoud is van een ID, want ID's hoef je praktisch nooit hard te coderen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Als je het toch heel graag wilt, omdat je dat netter vind, ofzo, moet je het doen door een nieuwe tabel aan te maken en de gegevens over te hevelen muv. van de sleutels. Maar of je database dan consistent blijft :?
Kool, zeer mooi antwoord, naja dan laat ik het id maar voorwat het is en ookal komt 99 na de 1 ik begrijp dat het verder weinig uitmaakt ;)

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Op vrijdag 04 januari 2002 11:47 schreef Xtentic het volgende:

[..]

snel :D... na 10 uur snel ;) okey mja... het probleem zit in mijn parameters die ik gebruik om bv het guestbook te selecteren en om bv een volgende pagina van het guestbook te laten zien

wanneer ik ?gbid=1&viewpage=1&view=1 gebruik en wil naar een volgende page dan krijg ik dit ?gbid=1&viewpage=1&view=1&viewpage=2, dat wil ik oplossen.. op een of andere manier ;)
Dan gebruik je PHP_SELF ofzo? Moet je niet doen, dat werkt ranzig. Je kunt beter een functie of een class ofzo schrijven die bijhoudt wat nodig is om door te geven aan de volgende call of niet, en een string retourneert die de juiste querystring bevat, iygwim...

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Topicstarter
Okey ik ga um gewoon een speciale routine schrijven daaro voor ;)

Verwijderd

die ID resetten heb ik ook een keer gewild, gewoon omdat het mooier was. Niet echt nuttig, maar het kan:

je maakt een dump (structuur + gegevens) van je table, en zet er gelijk een DROP TABLE bovenaan in. Dan voeg je die dump in, waarbij je tabel opnieuw gemaakt wordt, en dan begint die terug bij nul.

(wel checken dat in je dumpfile de id's niet gespecifieerd worden)

Verwijderd

Topicstarter
kool, toch een oplossing :) TNX!.. mja of het nu handig is is een 2e maar mischien ga ik het proberen :)
Pagina: 1