Toon posts:

filosoferen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi medetweakertjes,

Ik zat zojuist weer ff te lezen over de nieuwe chipsets van via die in 2002 het daglicht zullen zien. Nu vroeg ik mij eigenlijk af waarom het nodig is om al zo snel nieuwe chipsets uit te brengen, het begint begot op grafische kaarten te lijken. Ikzelf ben nu de trotse bezitter van een Epox 8KHA+, een zeer mooi bordje als je alles optimaal getweakt hebt. Ik hoop het hiermee, ondanks enkele cpu upgrades en nieuwere grafische kaarten een lang tijdje uit te houden.

Ben eigenlijk wel es benieuwd of jullie nu al zitten te plannen wat er over een paar maanden weer uit jullie case vliegt en waar jullie vooral naar uitkijken >:).

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
ik kijk uit naar een athlon xp die op 0,13 micron is gebakken, tegen die tijd kijk ik wel naar een nieuw board (liefst geen via meer(

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Rollerjooster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 11:48

Rollerjooster

OhNoNotHim

QDR geheugen-ondersteuning voor socket A. Dat zou wel aardig zijn. Goedkopere rounded IDE-kabels; ook welkom. Een ECS-bordje met ATA133 ondersteuning voor 90 Euro... Ik ga er eens lekker over dromen. Morgen eens in de Pricewatch kijken.

Forza Mucca!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Reden voor nieuwe chipsets is heel simpel: die idioot hoge multipliers. Hoewel prefetch en dergelijke een en ander kunnen verzachten is het zo dat als er een cache-miss is, de hele CPU een eeuwigheid moet wachter voordat de rest van de sys iets bijbeent. Die FSB en geheugensnelheden moeten omhoog. En dat vergt nieuwe chipsets.

Verder idd dingen als ATA-133 support, IEE1394 en USB 2.0, ga zo maar door.

Oslik blyat! Oslik!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08 17:07
Naast extra functionaliteit komen ze ook met nieuwe chipsets om de tegenvallende oude te vervangen; zo presteerde de KT266 lang niet zo goed als de bedoeling was (de AMD en SIS waren sneller), de KT266A doet 't wat beter. Eenzelfde verhaal geldt voor de i845 -> i845D (hoewel dat waarschijnlijk exact dezelfde chipsets zijn)
Wat de multipliers betreft, dat hangt natuurlijk helemaal samen met de CPU's; je hoeft geen nieuwe chipset uit te brengen omdat er een iets snellere CPU (uit een bestaande range) uitgebracht wordt met weer een iets hogere multiplier (op een BX werken cpu's met een multiplier van 3,5 maar ook bijv. 11,5 om maar wat te noemen). Of omdat ze het de eerste keer niet gelijk goed aangepakt hebben; wat van verschil zit er nu tussen een KT133 en KT133A afgezien dat de laatste een FSB van 133+ aankan. Als ze de KT133 gelijk goed ontwikkeld hadden zou deze dat ook kunnen (afgezien v.h. DDR aspect was een FSB van 133 toen al niet vreemd). Naar mijn idee komen ze soms idd wat te vroeg met een chipset, waardoor er iets later weer een opvolger moet komen om de gebreken/tekortkomingen te verhelpen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op vrijdag 04 januari 2002 08:21 schreef abbadon het volgende:
Naar mijn idee komen ze soms idd wat te vroeg met een chipset, waardoor er iets later weer een opvolger moet komen om de gebreken/tekortkomingen te verhelpen.
Mjah, maar dat is op zich niet zo vreemd.. Als er een nieuwe processor-range klaar staat, heb je daar gewoon ook een chipset bij nodig.. Degene die dan massa-productie weet te leveren kan gewoon genoeg verkopen!
Later heb je dan de tijd om de verbeteringen aan te brengen.. (Zo'n ontwerp heeft gewoon een deadline, en daar moet aan worden voldaan!)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op vrijdag 04 januari 2002 08:21 schreef abbadon het volgende:
Wat de multipliers betreft, dat hangt natuurlijk helemaal samen met de CPU's; je hoeft geen nieuwe chipset uit te brengen omdat er een iets snellere CPU (uit een bestaande range) uitgebracht wordt met weer een iets hogere multiplier (op een BX werken cpu's met een multiplier van 3,5 maar ook bijv. 11,5 om maar wat te noemen).
Hmm, volgens mij was ik niet duidelijk wat ik bedoelde met de multipliers. Ik heb het niet over gewoon BIOS support voor een bepaalde multiplier (daar is idd geen nieuwe chipset voor nodig) maar eerder het feit dat de imbalans tussen CPU speed en de rest van het systeem steeds erger wordt. Met een 20x multiplier (zoals bij P4 2GHz systemen) kan zelfs een quad-pumped bus de boel nauwelijks aangesleept krijgen. Hogere FSB support en snellere I/O (PCI draait sinds '95 in de meeste sys al op 33MHz; het wordt tijd voor PCI-X en consorten) worden bittere noodzaak. Daarom dat de chipsets elkaar zo snel op moeten volgen. Maar het is idd jammer dat de sprongetjes steeds zo klein zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ff mijn vooruitzichten voor 2002 :
op hardwaregebied kijk ik vooral uit naar de nieuwe geforce of Radeon ( Bitboys doe ook eens iets, hoe meer hoe beter :) ), niet dat deze meteen in mijn systeempje zal zitten (heb momenteel een Leadtek TI200 240/530 dus ...).
Mijn mobootje moet het maar uithouden, ik vind als ze voor de Xbox zulke mooie games kunne maken dan moete ze dat voor een Via KT266 die op 160 cas 2-2-2 + tb1.2@1.5 ook maar kunnen :) .
op softwaregebied kijk ik vooral uit naar unreal 2,unreal tounament 2, SOFII en natuurlijk doom 3
Ik heb een gevoel dat 2002 een "wreed" goei jaar gaat worden.

Verwijderd

ik heb pas een upgrade gedaan, maar mijn systeem is niet spetterend, er zijn mensen die een vergelijkbaar sys als mij hebben en dan gaan upgraden, naja, ik ben tevreden, ik hoef alleen af en toe es een spelletje te spelen, en ik haal tegen de 70 fps in ut op 1024x786x16 en dat vind ik er toch redelijk utizien en het draaid ook nog. dus voor mij voorlopig geen upgrades meer

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-08 12:42
Op vrijdag 04 januari 2002 03:01 schreef dion_b het volgende:
Reden voor nieuwe chipsets is heel simpel: die idioot hoge multipliers. Hoewel prefetch en dergelijke een en ander kunnen verzachten is het zo dat als er een cache-miss is, de hele CPU een eeuwigheid moet wachter voordat de rest van de sys iets bijbeent. Die FSB en geheugensnelheden moeten omhoog.
Helemaal mee eens. we moeten weer terug naar de tijd van multipliers van 2, 3 en 4. Er moet gewoon geheugen komen wat op (bijvoorbeeld) 500 keiharde mhz-en loopt (dus geen ddr-shit). Mooi 500mhz geheugen en dan een multiplier van 4, zit je op 2ghz. Das toch veel beter dan dat gestuntel met rimm/ddr. Gewoon 'echt' geheugen wat vernieuwend is.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08 17:07
Op vrijdag 04 januari 2002 11:57 schreef dion_b het volgende:

[..]

Hmm, volgens mij was ik niet duidelijk wat ik bedoelde met de multipliers. Ik heb het niet over gewoon BIOS support voor een bepaalde.......<knip>
Ah zo. Ja, daarmee ben ik het helemaal met je eens; de overall wachttijden lopen zo behoorlijk uit de hand.

Volgens mij (om ook maar wat te filosoferen) zit er meer toekomst in on-die of binnen de cpu package geplaatste geheugencontrollers (like Sun UltraSparc3) waardoor de FSB verschrikkelijk/ultra kort kan worden gehouden en dus ook enorm hoge DDR of zelfs SDR snelheden kan halen (waarmee je de multiplier enorm kan verlagen) plus dat de latency lager wordt. Deze geheugencontroller kun je weer voeden door voor mijn part een à la nForce 128bit geheugeninterface met b.v. DDR-SDRAM. Een voorbeeldje met een SDR FSB en 128bit PC2700 DDR-SDRAM interface: 2 maal 2700MB/s = 5400MB/s (leuk, maar daar gaat het geen eens om) voeden de on-die (de cpu die dus) memorycontroller. Deze staat met een ultra korte 64bit bus in verbinding met de eigenlijke cpu. Omdat de bus zo verschrikkelijk kort is kan 'ie enorm hoge snelheden halen, zeg 666Mhz SDR (= 5400MB/s). Zodoende heeft een 2GHz cpu een een multiplier van slechts 3 (drie!) en een toekomstige 5GHz cpu eentje van 7,5 (als de bus en ram snelehden gelijk blijven), kijk, dat zijn nog eens cijfers :) Toegegeven, het zal door het omzetten van twee maal DDR (het geheugen) naar één maal SDR (de FSB) wat extra wachttijden met zich meebrengen in de controller, maar het is altijd beter dan de huidige multipliers van zelfs al 22.

Hiermee degradeert de chipset zoals we 'm nu kennen ook enorm, waardoor er niet meer erg snel opeenvolgend chipsets worden uitgebracht (om weer helemaal op de topic vraag terug te komen)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook ergens gelezen dat de Amd hammer een memory controller ondie zal hebben, dit is misschien al een stuk in de goede richting. Het probleem vind ik eigenlijk dat men ten tijde van de pentium en pentium 2 alleen maar geïnteresseerd was in het verhogen van de cpufrequentie en niet die van de fsb. Hier hebben ze in mijn ogen een grandioze fout gemaakt, er zou (toen al) veel aandacht moeten geweest zijn om ook de fsb omhoog te krijgen zodat we nu niet meer met belachelijk lage fsb zaten (in vergelijking met cpufreq dan); zeg nu zelf 1.6Ghz <--> 150Mhz das toch een gigantisch groot verschil

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 23:54 schreef Captain_Carnage het volgende:
Ik heb ook ergens gelezen dat de Amd hammer een memory controller ondie zal hebben, dit is misschien al een stuk in de goede richting. Het probleem vind ik eigenlijk dat men ten tijde van de pentium en pentium 2 alleen maar geïnteresseerd was in het verhogen van de cpufrequentie en niet die van de fsb. Hier hebben ze in mijn ogen een grandioze fout gemaakt, er zou (toen al) veel aandacht moeten geweest zijn om ook de fsb omhoog te krijgen zodat we nu niet meer met belachelijk lage fsb zaten (in vergelijking met cpufreq dan); zeg nu zelf 1.6Ghz <--> 150Mhz das toch een gigantisch groot verschil
Jij wilt niet weten hoe duur een complete chipset en alles wat daarbij hoort gaat kosten die op 1.6Ghz werkt.... Met de huidige cpu-snelheiden kan de bussnelheid best wel wat omhoog, maar de binnenkort te introduceren quad pumped 533mhz bus snelheid p4's zal al wel weer behoorlijk wat winst opleveren.

Als dat type p4's uitkomen, de prijzen redelijk zijn en als er dan een volwaardige opvolger van het BX moederbord qua stabiliteit en dureability, dan ga ik upgraden. :)

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 21:23 schreef Captain_Carnage het volgende:
Ff mijn vooruitzichten voor 2002 :
op hardwaregebied kijk ik vooral uit naar de nieuwe geforce of Radeon ( Bitboys doe ook eens iets, hoe meer hoe beter :) ), niet dat deze meteen in mijn systeempje zal zitten (heb momenteel een Leadtek TI200 240/530 dus ...).
Mijn mobootje moet het maar uithouden, ik vind als ze voor de Xbox zulke mooie games kunne maken dan moete ze dat voor een Via KT266 die op 160 cas 2-2-2 + tb1.2@1.5 ook maar kunnen :) .
op softwaregebied kijk ik vooral uit naar unreal 2,unreal tounament 2, SOFII en natuurlijk doom 3
Ik heb een gevoel dat 2002 een "wreed" goei jaar gaat worden.
Ik weet het zeker 2002 zal een top jaar worden vooral qua games en video-performance
( ik ben vooral benieuwd naar de opvolger van de GeForce3 TI 500 ), voor de verdere rest vindt ik dat ze die kloksnelheden van je CPU-tje toch wel moeten kunnen ver2voudigen
in 1 jaar tijd en das in 2001 niet echt gelukt (echt jammer,maar ja der zit nix anders op)
dus met nieuwe moed trotseren wij de onbekende computer toekomst tegemoet

*D

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

ik wacht met nieuwe hardware tot february dan ga ik ff mijn HD ruimte vergroten

2x60 gig (raid o)

verder wacht ik op Qdr ram
en optishe HD's

en natuurlijk de o,9 micron CPU,s

Verwijderd

en niet te vergeten de GeForce7 Ti 6200 ,PC26,9GHz QDR-Ram
met ondersteuning van 200x anti-analysing
*D

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 21:27 schreef LAuWe het volgende:
ik heb pas een upgrade gedaan, maar mijn systeem is niet spetterend, er zijn mensen die een vergelijkbaar sys als mij hebben en dan gaan upgraden, naja, ik ben tevreden, ik hoef alleen af en toe es een spelletje te spelen, en ik haal tegen de 70 fps in ut op 1024x786x16 en dat vind ik er toch redelijk utizien en het draaid ook nog. dus voor mij voorlopig geen upgrades meer
kheb ongeveer het zelfde systeem als jou.. ben er ook super tevreden mee omdat mijn amd 'ongeveer' even goed presteerd als een pentium 4 1.3 a 1.4 *in sommige dingen* sneller is.. behalve de snelheid van het geheugen laten we het daar maar niet over hebben ;) :D

ala ik heb een 40 gig 7200 schijf.. af en toe problemen met vast lopen enzow, maar kben tevreden, eigenlijk voldoet mn 2de bak ook nog steeds alleen in spelletjes niet maarja.. voor mij voorlopig ook nog geen upgrade.. tegen de tijd van pentium 6/8/7 of k 10/11/12 zien we wel weer verder *heb dan een antieke pc, kan ik verkopen en een veeel snellere voor kopen ;) ;)

eigenlijk moet via failliet gaan vind ik :P en amd moet intel omkopen om chipsets voor amd te gaan maken :P en dan hoeft het geen super chipset te zijn of nieuw what ever als ze maar stabiel zijn.. als iemand een 440bx heeft die op een amd kan ga ik m kopen :D
Pagina: 1