BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.
Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.
verder kan ik niet bedenken waar het aan ligt
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
jahOp donderdag 03 januari 2002 23:14 schreef blitzkrieg het volgende:
ZEKER dat het 12 volt is?
verder kan ik niet bedenken waar het aan ligt
op me voeding (safeway, 350watt) staat dat geel voor 12 volt is dus ik zal het maar geloven...
ik heb trouwens wel het echte draadstrip & tape werk, kan ik daar enig spannings of stroomverlies van krijgen ?
Verwijderd
Verwijderd
Wat bedoel jeOp donderdag 03 januari 2002 23:15 schreef Mad-Cow het volgende:
[..]
ik heb trouwens wel het echte draadstrip & tape werk, kan ik daar enig spannings of stroomverlies van krijgen ?
Als ik je post goed lees, dan maak ik daaruit op dat je de rode draad van de FAN op de gele van de molex hebt aangesloten en de zwarte op de zwarte van de molex. Am I right. Als dit het geval is, dan heb je hem goed aangesloten. En behoort de Fan 12V te krijgen. Je hebt op 1 molex 1 fan hangen! Dus geen gezeik met paralel of serie.
1 oplossing sluit de rode draad van de FAN op de rode draad van de molex. Als het goed is draait de fan dan op 5V. Blaast hij harder dan op "12V" dan is rood de 12V en geel 5V. Is dit niet het geval, meet dan eens de voltage van de voeding met een multi-meter en niet met een "Hardware monitor".
Mad-Cow weet je zeker dat je Fan's voor 12V gelijkspanning hebtOp donderdag 03 januari 2002 23:24 schreef gansje het volgende:
Geeft die trafo geen 12 volt wisselspanning af? Is dat geen mogelijke verklaring?
Suc6
Verwijderd
Verwijderd
dit is idd het geval...Op donderdag 03 januari 2002 23:30 schreef AMADEUZ het volgende:
[..]
Wat bedoel je
Als ik je post goed lees, dan maak ik daaruit op dat je de rode draad van de FAN op de gele van de molex hebt aangesloten en de zwarte op de zwarte van de molex. Am I right. Als dit het geval is, dan heb je hem goed aangesloten. En behoort de Fan 12V te krijgen. Je hebt op 1 molex 1 fan hangen! Dus geen gezeik met paralel of serie.
ik weet zeker dat de fans de goeie zijn, bij de hardware-boer op de hoek gekocht...1 oplossing sluit de rode draad van de FAN op de rode draad van de molex. Als het goed is draait de fan dan op 5V. Blaast hij harder dan op "12V" dan is rood de 12V en geel 5V. Is dit niet het geval, meet dan eens de voltage van de voeding met een multi-meter en niet met een "Hardware monitor".
[..]
Mad-Cow weet je zeker dat je Fan's voor 12V gelijkspanning hebt
Suc6
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
grrrr nu MOET ik wel me voedign weer checken, ben nieuwsgierigOp vrijdag 04 januari 2002 00:37 schreef bobo1on1 het volgende:
Gebruik dat leuke blauwe draadje eens als de min, gaat je fannetje opeens een heel stuk harder blazen
kost me wel weer 2 minuten, tijd is geld en dat moet jij dus betalen...
[2 minuten later]
ik denk dat ie dan zachter gaat lopen, is 50X zo weinig ampere en nog negatief voltage ook... (waar is dat goed voor
[/2 minuten later]
Op de 1 of andere manier gaat ie harder blazen, ik snap niet precies hoe je nou -12 volt krijgt maar het werkt.
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
ga ik morgen ff proberen.Op vrijdag 04 januari 2002 00:43 schreef bobo1on1 het volgende:
Dat blauwe draadje is de -12 volt.
Op de 1 of andere manier gaat ie harder blazen, ik snap niet precies hoe je nou -12 volt krijgt maar het werkt.
maken ze dan ook veel meer lawaai of valt dat nog wel mee ?
Verwijderd
NIET DOEN, BLIJF VAN DIE BLAUWE DRAAD AF.Op vrijdag 04 januari 2002 00:58 schreef Mad-Cow het volgende:
[..]
ga ik morgen ff proberen.
maken ze dan ook veel meer lawaai of valt dat nog wel mee ?
het is ongetwijfelt als grapje bedoelt.
Het idd de -12 van de voeding, en die is maar heel licht belastbaar.
Druk nu eens een multimeter in de molex-connector, en in de trafo. Snap trouwens niet wat er mis kan gaan, gewoon de rode draad van 1 fan met een gele-voedingsdraad verbinden. Het zelfde met de zwarte draad van diezelfde fan en een zwarte draad uit de voeding.
je hebt wel gelijk in de belastbaarheid, met iets van 0.5mAOp vrijdag 04 januari 2002 01:05 schreef The Rapier het volgende:
[..]
NIET DOEN, BLIJF VAN DIE BLAUWE DRAAD AF.
het is ongetwijfelt als grapje bedoelt.
Het idd de -12 van de voeding, en die is maar heel licht belastbaar.
ik laat het maar achterwege, dankje voor je waarschuwing !
heb thuis geen multimeter, moet binnenkort ff op school gaan "shoppen" dus?Druk nu eens een multimeter in de molex-connector, en in de trafo. Snap trouwens niet wat er mis kan gaan, gewoon de rode draad van 1 fan met een gele-voedingsdraad verbinden. Het zelfde met de zwarte draad van diezelfde fan en een zwarte draad uit de voeding.
Die belastbaarheid valt wel mee. Die is al snel 0.5 A dat is duizend keer meer dan jij zegt. Maar je hebt gelijk dat het veel minder is dan de +12 V aansluiting, die kan vele Amperes leveren.Op vrijdag 04 januari 2002 01:07 schreef Mad-Cow het volgende:
je hebt wel gelijk in de belastbaarheid, met iets van 0.5mA
ik laat het maar achterwege, dankje voor je waarschuwing !
[..]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Kan dat je ze ipv parallel srieel heb geschakeld dat zou ook veel verklaren.
Dus alle rode draden van de vent. op de gele van de molex connector en alle zwarte op de zwarte van de molexconnector.