Toon posts:

[Muismod] weerstand probleempje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie hier veel "muismods" de laatste tijd en ik kan het niet laten om het oko maar eens te proberen
maar dan op een net iets andere manier

ik wil een led die aangaat wanneer ik de muis beweeg en uitgaat wanneer ik de muis dus niet beweeg

op zich geen probleem, werkt perfect (zie foto ;) )
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bk234359/test-setup._kleinjpg.jpg

De LED is dus oranje en zit over een weerstand (de oranje stip is dus de LED ;) )
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bk234359/led.jpg

dit werkt zolang ik de led er gewoon in "duw" zoals op de foto, als ik er 2 draadjes aan soldeer werkt het opeens niet meer.

*Is dit een soldeer foutje ? (nogal klein)
*Is dit normaal ? moet de nul rechtreeks naar de stroomkabel van mijn muis ofzo ?

iemand een kleine tip voor mijn modje ? :)

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 21:15
dus als je hem aanduwt werkt ie wel ? 1e gedachte zou dan zijn soldeerfoutje

Verwijderd

Topicstarter
je leek mij ook ... maar op het moment dat mijn muis volledig kapot leek, was er even paniek

dus wil ik graag weten of je wel mag aftakken over een weerstand ? lijk me niet eigenlijk, maar zeker ben ik niet

• Turmoil
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-08-2024
Wat is de weerstand van een LED? Je kan, lijkt mij, beter de oorspronkelijke weerstand vervangen door de LED en een weerstand van de oorspronkelijke weerstand - de weerstand van de LED (serieel). Dan blijft de weerstand namelijk gelijk. Als je het op jouw manier doet daalt de weerstand namelijk nogal. Waarom je muis het dan wel doet als je 'm er niet in vast soldeert snap ik ook niet.

Verwijderd

Je kan er zo vrij weinig over zeggen of dat het goed is.. Heb je eerst de schakeling erom heen nodig.. Je kan een ledje (of diode) in parallel met een weerstandje zetten.. Maar het ziet er zo een beetje vaag uit..

Heb je niet meer gegevens over je muis (schema'tje)...

Het werkt dus als je het erop duwt, maar als je het vast soldeert weiger het dienst?? Kijk nog eens goed wat je doet! Er zal vast een logische verklaring voor zijn...

Verwijderd

Topicstarter
echt veel weet ik niet over de muis
een schema van de muis ? kan ik onmogelijk aanraken toch

de uitleg van Turmoil over de weerstand die daalt lijkt me logisch en dat was net waareen ik twijfelde. ik zal mijn led solderen zodat ie altijd aan blijft denk uk, want ik heb niet genoeg verstand van die soort zaken om de weerstand + led uit te rekenen

ik weet enkel dat er over de weerstan in de muis 2,5V staat en dat is geen probleem voor mijn ledje (werkte al de hele dag goed)

Verwijderd

Het is nogal logisch als iets parallel zet met een weerstand dan dat het gehele weerstand daalt... Hoe weinig het ook is...

Je kan niet zomaar een diode (led) in serie zetten met de weerstand aangezien de led ook een bepaalde spanningsval heeft die over de weerstand wordt weggenomen (0,7V). Hierdoor zal er een lagere stroom door de weerstand lopen welke weer de instellingen van een eventueel netwerkje daarachter kan veranderen...

Je kan een beetje rommelen (trial & error) en kijken of dat het daarna nog werkt, maar echt de juiste manier is het dat niet... Iets kapot maken (met een diode) doe je overigens niet zo vlug zolang niet afbreekt of met de soldeerbout doorstookt.

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 21:15
uhhh veerstand die er op zat vervangen door led, en eventueel een weerstand daar mee in serie ofzo

even doormeten met een mulitmeter en je weet het :)

Verwijderd

Mijn eerste suggestie is om de led in serie met de weerstand te plaatsen. Daarna de led+weerstand aansluiten (parallel). Probeer het eens. Zoiets dus:

|--R--LED--|
--|----------|---

Verwijderd

kan je dan niet gewoon een optische muis kopen?:)

• 6Pac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05 00:10

6Pac

"Roma Victor"

offtopic:
kan me niet herinneren dat ik een mod had aangemaakt :( ^^^^^

I'd like to see things from your point of view... But I can't seem to get my head that far up my ass

Pagina: 1