Bij een foton-torpedo in Star Trek denk ik aan zo'n grote blauwe kogel die wordt afgeschoten, als dat denkbeeld juist is, is zo'n foton-torpedo gewoon een blauwe lensflare. En hoe maak je die dan? Dat is voor mij een weet en voor jou een vraag.
Vandaar dat ik het hier even uitleg:
-De kogel is in je scene eenvoudigweg een lamp of point. Dat maakt niet uit, een lamp die uitstaat voldoet ook. Een leuk lichteffect op je omgeving krijg je trouwens door er een blauwe lamp met een beperkt bereik (attenuation) van te maken.
-Deze lamp/punt kun je dan animeren en zo, naar keus.
-Zorg dat er een camera in je scene staat, waarvandaan je je torpedo kunt zien.
-Open de Video Post (render>>>video post).
-Klik op het icoontje met een pijl naar een blauwe theepot ("add scene event") en kies je camera. Druk op OK.
-Klik op het icoontje met een vierkantje en een rode golf("add image filter event") en kies "lens effects flare". Druk op OK.
-Dubbelklik op "lens effects flare" en klik op setup.
-Nu krijg je een menu met indrukwekkend veel mogelijke instellingen. Ik ben hier ook niet echt thuis in, maar de mogelijkheden zijn oneindig. Doe in ieder geval de volgende dingen:
*Kies bij node sources je lamp/punt.
*Druk op preview en VP-queue.
*Zet squeeze op 0
*Zoals je ziet is de lens flare verdeeld in acht onderdelen die je allemaal los van elkaar kan aan en uitzetten en instellen. Veel plezier met instellen, het is veel.