Is er een verschil tussen kennis en herinnering?

Pagina: 1
Acties:

• Rexomnium
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Zie topic, een uitspraak van Plato.

Wordt herinnering altijd automatisch omgezet in kennis, is herinnering gelijk aan kennis of hebben die twee niets met elkaar te maken?

Ik denk namelijk dat ze gelijk aan elkaar zijn. Wat denken jullie?

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Alles wat je weet heb je ooit geleerd en dus herinner je je het.

Waarom in vredesnaam zou het verschillend zijn?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

Nee ik vind van niet, ik zie het ongeveer hetzelfde als met informatie en gegevens.

Gegevens (herinneringen) zijn pas informatie (kennis) als je er wat aan hebt.

• Rexomnium
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Op donderdag 03 januari 2002 21:56 schreef Fused het volgende:

Mijn topic is eigenlijk naar aanleiding van een krantebericht. Daar stond
"Plato zei ooit: "kennis is herinnering." Nou is dit niet altijd waar, maar....."

Ze zeiden verder niet waarom dat niet altijd waar is, dus vraag ik het hier ff.

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

Verwijderd

Op donderdag 03 januari 2002 21:57 schreef stylee het volgende:
Nee ik vind van niet, ik zie het ongeveer hetzelfde als met informatie en gegevens.

Gegevens (herinneringen) zijn pas informatie (kennis) als je er wat aan hebt.
Dat betekent volgens jou dat er herinneringen zijn waar je niets aan hebt! Dat ik bijvoorbeeld herinner dat ik net de deur zag kan strikt gezien vrij nutteloos zijn. Maar het kan wel een cue zijn waarmee ik de gebeurtenissen voor ik de deur zag en erna mee kan reconstrueren. Daarmee zijn volgens mij alle herinneringen informatief. Gegevens zijn informatie, hoe dan ook!!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Als je een herinnering hebt, is het informatie die je bezit en dus kennis die je kan raadplegen.

Er is moeilijk- en on- toegankelijke informatie in je hersenen, die je tot moeilijk en ontoegankelijke kennis kan rekenen.

Tenslotte zijn er dingen die je vergeet. Die zijn geen herinnering en kunnen dus onmogelijk kennis zijn.

Ik snap werkelijk niet hoe kennis geen herinnering kan zijn en hoe een herinnering geen kennis zou kunnen zijn, tenzij je rare definities van herinneringen of kennis hanteert.

[edit: Zonder goede definities van 'kennis' en 'herinnering' wordt dit een hele moeilijke draad]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-01 22:53
moeilijke draden zijn de specialiteit van w&l >:) >:)
maareh: ik denk dat er wel degelijk verschil zit tussen kennis en herinnering hmmmm als ik er zo over nadenk zit er volgens mij toch geen verschil tussen;

als ik me herinner dat ik vorige week woensdag om 15:43 uur naar de wc ben geweest is dat wel zeker kennis, namelijk over het feit dat ik vorige week woensdag om 15:43 uur naar de wc ben geweest. Het is weliswaar volledig nutteloos voor wie dan ook maar het is wel kennis.

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11-2025
Op donderdag 03 januari 2002 21:52 schreef Larzan het volgende:
Zie topic, een uitspraak van Plato.

Wordt herinnering altijd automatisch omgezet in kennis, is herinnering gelijk aan kennis of hebben die twee niets met elkaar te maken?

Ik denk namelijk dat ze gelijk aan elkaar zijn. Wat denken jullie?
je weet wat je nu weet door wat je vroeger geleerd heb en dat herrinner je. dus iets dat je weet kan een herrinering zijn. denk ik...

Metal to the bone

Verwijderd

Op donderdag 03 januari 2002 21:56 schreef Fused het volgende:

Helemaal mee eens :P

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik heb de kennis in mijn hoofd dat 1324 * 4 = 5296, maar aangezien ik dat net voor het eerst van m'n leven heb berekend was het geen herinnering.

Of herinner ik me hoe je een vermenigvuldiging kan doen?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Andersom is het trouwens iig niet waar, een herinnering is niet per se kennis;

ik herinner me dat ik gister eerst mijn linker broekspijp aantrok, maar ik weet het niet zeker, het is geen kennis.

Het is dus geen kennis = herinnering.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• PCR
  • Laatst online: 22-01 19:46

PCR

Volgens mij is een combinatie van herinneringen een kennis....

Codedivision | Freedom Internet

• PCR
  • Laatst online: 22-01 19:46

PCR

Een overeenkomst tussen kennis en herinnering is dat het allebei op feiten gebaseerd is?

Codedivision | Freedom Internet

Verwijderd

Het spreekwoord door schade en schande wordt men wijs is hier volgens mij wel goed op van toepassing. Wat ik hiermee bedoel is dat kennis ook ontstaat uit ervaringen in het verleden. Als je ooit je hand hebt verbrand aan een kaars neem je met die herrinering ook de kennis tot je dat het niet goed voor je gezondheid is je hand in de vlam van een kaars te steken. Maar kennis ontstaat niet alleen uit herrineringen. Als je jezelf afvraagt wat er gebeurd als je je hand in een vlam steekt, zonder de gevolgen hiervan te weten, heb je eigenlijk al het grootste gedeelte van de kennis in pacht. Als je daarop bij wijze van expiriment je hand in die vlam steekt en erachter komt dat dit pijn of een wond veroorzaakt zie je de (potentiele) kennis bevestigd.

Wetenschap is daar een praktijkvoorbeeld van. Je formuleert een vraagstelling, gaat de mogelijke uitkomsten na, en kijkt met een expiriment wat het antwoord (nieuwe kennis) is.
Pagina: 1