MP3 geluid via SPDIF uitgang?

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Flavio
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-08 20:57
Is het mogelijk om het geluid van een MP3tje dat ik op de computer afspeel via de digitale SPDIF uitgang van een SB Live 1024 naar mijn soundprocessor te laten lopen?

Ik heb namelijk al een kabel hiervoor liggen voor DVD's en dat werkt perfect maar ik heb geen zin om nog een extra analoge kabel te trekken.

Flavio

Verwijderd

ja gebeurt standaard

Verwijderd

En kan elke versterker met SPDIF in dit dan ook automatisch omzetten naar geluid of moet je daarvoor weer een speciale versterker hebben met een mp3 decoder(mijn marantz SR4200) heeft dit dus niet, en ik vraag me af of ik dus het geluid via spdif door kan sluisen van me PC naar de Marantz versterker ...

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Het signaal dat uit een spdif komt is rauw, dus geen mp3-data oid. Wanneer je versterker een coaxiale digitale ingang heeft (Meestal spdif) dan kun je die gewoon aan je geluidskaart hangen.

Meestal is het een kwestie van even in de mixer aanvinken.

Download my music on SoundCloud

Verwijderd

alles behalve surround wat er uit je soundkaart komt is gewoon rauwe PCM data en dat kan iedere versterker aan(behalve >96khz vaak, maar das toch onzinnig)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Op donderdag 16 mei 2002 15:06 schreef neographikal het volgende:
alles behalve surround wat er uit je soundkaart komt is gewoon rauwe PCM data en dat kan iedere versterker aan(behalve >96khz vaak, maar das toch onzinnig)
Ik twijfel of het wel rauw is...
Ik denk dat je best nog wel eens kan hebben dat de gecodeerde data naar je versterker gaat (met een DVD speler iig!), dan zou er in je versterker een mp3 decoder moeten zitten. Ik heb zelf geen Live (of andere 5.1 kaart) dus ik kan het niet testen.

Alles kan stuk.

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Op donderdag 16 mei 2002 16:03 schreef remco_k het volgende:

[..]

Ik denk dat je best nog wel eens kan hebben dat de gecodeerde data naar je versterker gaat (met een DVD speler iig!), dan zou er in je versterker een mp3 decoder moeten zitten. Ik heb zelf geen Live (of andere 5.1 kaart) dus ik kan het niet testen.
Als dat zo was dan zou het geen spdif uitgang heten. (Sony/Philips Digital Interface of zoiets). Maar een spdif gooit alleen maar rauwe data eruit.

Download my music on SoundCloud

Verwijderd

Op donderdag 16 mei 2002 16:03 schreef remco_k het volgende:

[..]

nee, je leest het dus niet goed.

je computer decodeert het mp3 bestand, en dat gaat in een PCM stereosignaal naar je versterker toe. ac3/dts e.d. zijn idd echte gecomprimeerde stromen die je versterker moet decoderen(tenzij je em 6kanaals analoog aansluit)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 17 mei 2002 15:01 schreef neographikal het volgende:

[..]

nee, je leest het dus niet goed.

je computer decodeert het mp3 bestand, en dat gaat in een PCM stereosignaal naar je versterker toe. ac3/dts e.d. zijn idd echte gecomprimeerde stromen die je versterker moet decoderen(tenzij je em 6kanaals analoog aansluit)
Jullie bedoelen hetzelfde.

De digitale uitgang van je geluidskaart geeft in principe hetzelfde signaal als de analoge uitgang en doet dat in PCM formaat of 'rauw' :P. Dat is dus gewoon standaard 44.1/48Khz, 16bit stereo (soms 24bit), maar in ieder geval gewoon een compleet, normaal ongecomprimeerd signaal. Mp3 wordt door je software gedecode en door de geluidskaard gewoon als ongecomprimeerd PCM signaal door de digitale uitgang geleverd.

De digitale uitgang van sommige geluidskaarten kunnen ook wat anders, namelijk Dolby Digital of DTS doorgeven, maar dan staat er ook duidelijk dat er sprake is van "Dolby-Digital/DTS pass through". Bij MP3 werkt dat dus niet zo :)

Jullie zeggen hetzelfde volgens mij (en ik nu ook ;)).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Gewoon in de driver zeggen dat het signaal via de spdif moet gaan.
De AC3/SDDS track (dolby digital/DTS) van een DVD of AVI maar ook LOS als AC3 bestand kan dus worden beluisterd via een externe versterker die optisch of coax maar iig spdif is aangesloten. Dit geld ook voor mp3 en andere geluiden... De vraag is alleen of jou uitgang op de geluidskaart of mainbord wel meer dan alleen AC3 passtrough ondersteund, en dat hangt van de kaart af.... dus als antwoord op de vraag ja of nee, kan allebei.

Ik zie net dat je een SB Live hebt, nee dat kan niet, is volgens mij een ander signaal. Ik meende een van Creative zelf. correct me if i'm wrong... maar dat kon iig niet met alle creative kaarten...

Verwijderd

Het leek me als je probeert om het geluid direct via een koptelefoontje te beluisteren dat het wel werkt.
Leek me een eenvoudige test,of is dat niet zo.
Pagina: 1