Toon posts:

PC-videorecorder

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Las net de IDG-viesie op nieuwe trends voor 2002.
Ik voorzie er ook een.

De PV videorecorder.
Hardware is er bijna rijp voor, maar nog net niet helemaal. Volgens mij is het nog netniet of misschien netwel (maar kantjeboord) te doen om videosignaal realtime te resizen, deïnterlacen en te coderen met divx, inclusief natuurlijk het coderen van geluid in mp3.

Maar als dat mogelijk is (en dat is het binnenkort), nou...
Dan kan de videorecorder de deur uit. Er zal wel vlot een software pakketje komen dat het 'm allemaal lapt inclusief timers (pdc?) etc. Op een gemiddeld hard schijfje past makkelijk 20 uur aan tv opname. Kan geen videoband aan tippen! Kwaliteit is dan ook nog uitstekend. En een mooie film zetten we later effe op een cd-tje, nadat de echte tweaker eerst de reclamezooi er uit te haalt natuurlijk.

DVDrecorder? who needs'm? Ohhh wel leuk hoor, maar niet eens nodig! Past trouwens wel even zo'n pak'm beet 8 uur beeld op éen dvd... Toch ook leuk.

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
De PV videorecorder.
De wat?!? :?
Maaruh die videorecorder is al lang verouderd. DVD spelers bestaan al geruime tijd (hier thuis al 3,5 jaar zo'n ding) en ook DVD branders bestaan al een tijdje!

|Specs|

Verwijderd

Bij (oa) Stafhorst; een videorecorder die opneemt op een harde schijf van 40gb. Bevalt de opname je dan zet je het hele zooitje op videotape. Lijkt me logisch dat dat ding ook aan de pc te hangen is. En als dat nog niet kan zal het zeker snel komen.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 03 januari 2002 21:35 schreef Korn21 het volgende:

[..]

De wat?!? :?
Maaruh die videorecorder is al lang verouderd. DVD spelers bestaan al geruime tijd (hier thuis al 3,5 jaar zo'n ding) en ook DVD branders bestaan al een tijdje!
Wel even lezen hoor :-)

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-03 22:52
eeehm, ik doe dat ook al een hele tijd hoor :)

DivX op halve resolutie, maar dat zie je op afstand toch niet.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 03 januari 2002 21:44 schreef Paveway het volgende:
Bij (oa) Stafhorst; een videorecorder die opneemt op een harde schijf van 40gb. Bevalt de opname je dan zet je het hele zooitje op videotape. Lijkt me logisch dat dat ding ook aan de pc te hangen is. En als dat nog niet kan zal het zeker snel komen.
Ja maar dat is een extra apparaat. Maar de komende computers kunnen het ook en dan heb je dat apparaat niet meer nodig. Net als de standalone dvdplayer. Iemand die een computer heeft koopt zo'n duur ding toch niet? Ik kijk dvd's op mijn monitor (vanwege het mooie beeld) of via tv-out op mijn tv (vanwege lekker op de bank).

En de divx codec is uitermate geschikt voor dit werk. Hoge compressie bij hoge kwaliteit. Alleen nog net niet realtime. Of net wel dus, maar met de hakken over de sloot.
Let wel: op een 40G harde schijf past met groot gemak 80 uur opname. 2 uur per Gb geeft een heel mooi resultaat.

Ik wacht in elk geval op een systeem dat dit kan. Tot dan voldoet mijn athlon800 wel.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

3 mogelijkheden op dit moment:

- Matrox G450eTV
- ATi Radeon All-in-Wonder (evt de 8500 versie)
- Hauppauge (of was het Pinnacle?) PVR naast je gewone kaart.

Kosten allemaal rond de 550,- (Radeon AIW was goedkoopste laatste keer dat ik keek). Kun je op full-res TV capturen en ermee spelen. Vriend van me (RTGO- zit ook hier op GoT) heeft de PVR, zoals ALTIJD met die k*t :( TV kaarten gedonder met interrupts en drivers, maar nu werkt het eindelijk. TV programma op HDD zetten, tot DiVX persen (is z'n 1.4GHz nog ergens goed voor) en op CD branden. Goedkoper en veiliger dan videobanden, en veel kleiner.
Vriendin van me wil binnenkort de Radeon AIW nemen, en ik moet zeggen dat ik dat ook zelf heel erg overweeg.

Wij zijn de pioniers, maar het komt idd. Enige probleem is dat de legaliteit van alles hieromtrent in twijfel is momenteel. Stom, want je doet niets anders dan wat iedereen met VHS al 20j kan doen. Enig verschil is de mogelijkheid tot het maken van perfecte kopieen van de opnames. Daar is alle ophef over, en dat zorgt voor het gebrek aan OEM oplossingen die dit aanbieden (wat nodig is voor de grote doorbraak).

edit:
DiVX op halve res doe ik nu al met m'n PCTV Rave, maar het verschil is dus met mijn 20" monitor dus wel te goed te zien

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er zijn toch ook al videorecorders met FireWire aansluitingen.
Hiermee heb je ook een lekkere data overdracht (400Mbit/s).
Dat gebruik ik nu voor mijn digitale video camera en mijn notebook :) (en ik moet zeggen dat het echt goed en gemakelijk werkt)

Verwijderd

Mhoeha.

Denk dat een SVHS band toch wel een wat betere kwaliteit levert dan een geinterlaced DIVX'je.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op vrijdag 04 januari 2002 09:58 schreef Toverstaf het volgende:
Mhoeha.

Denk dat een SVHS band toch wel een wat betere kwaliteit levert dan een geinterlaced DIVX'je.
Klopt, maar probeer die SVHS band maar eens 10x voor €5 te kopieren... Zijn we hier laatst een flinke tijd zoet mee geweest met beelden van een seminar in Moldova. Bovendien is de nieuwste DiVX codec al zo goed dat het zeker de meeste betaalbare videocamera's overtreft.
Op mijn 20" zie ik het verschil tussen DVD en DiVX kwaliteit als ik dicht bij het scherm zit. Alleen het geluid is duidelijk bij DVD+Dolby beter. En voor minder dan €0.50 per CD is DiVX gewoon de mainstream oplossing.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik neem best vaak iets op op m'n PC, alhoewel ik wel eerlijk moet zijn; het geluid in PCM, dat converteer ik later naar MP3. Gewoon volledig beeld etc.

Je moet er de schijfruimte voor hebben maar het gaat prima hoor. Op halve resolutio (of als je alleen de even danwel oneven beeldlijnen doet) gaat het sowiezo prima.

Heb je een Athlon 1900 of een P4 2.2 dan moet het imo realtime prima lukken allemaal, als ik het op m'n PIII-933 doe (full-size + geluid) dan krijg ik iets van 10 framedrops per minuut.

• rtgo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05-2025

rtgo

Lemmus Lemmus

JVC heeft al (meerdere) harddisk videorecorders. Eerst opnemen en later editen en eventueel op video zetten (kan met hetzelfde apparaat). Er zit vast wel een uitgang op om de data naar je PC over te zetten.
Maar dion_b heeft gelijk met een goede tv-kaart kan je dat ook direct doen.

Life of a Lemmus Total Hardware 1999

Verwijderd

Okee, HD-video is een extra apparaat. Maar zal inderdaad niet lang meer duren voordat het met je gewone pc kan. Kan nu in principe ook al, als aanvulling op het eerder genoemde rijtje, met de meeste asus deluxe kaarten krijg je een virtuele videorecorder meegeleverd, best leuk programma om mee te klooien. Zit een timer functie op. Kwaliteit is alleen 3x niks.

Verwijderd

Als je een satellietkaart neemt, neemt-tie gelijk in dvd-formaat op....
600 tv kanalen.
Wel een snelle harde schijf nodig.
Je kunt met bepaalde software ook gelijk in divx opnemen, echter dit vergt voor realtime-recording wel een snelle processor als je tenminste in de max resolutie (720x576)
wilt opnemen.
Ik schat een 2,5 ghz processor.
Misschien de toekomstige amd's op .13 um technologie of de nieuwe 2,2 ghz pent.4( overclockt)?
Dualsysteem zou ook kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
DVDformaat (Mpeg2) is wel mooi natuurlijk, maar de bestanden worden veel te groot. Maar het is als duurdere en wat betere optie binnenkort ook mogelijk lijkt me (afgezien van zompige auteursrechtmoerassen), voor de gebruikers van DVD R of RW.

Maar net wat je zegt met een zegmaar 2.5 G Athlon komt realtime divx (+mp3) formaat in beeld :-)
Dat is ietsje minder mooi dan mpeg2, maar veel goedkoper en handiger.

Een divx hardware kaartje zou ook mooi zijn. Ik dacht dat er een chip is die divx codeert... Gelezen ergens.

Verwijderd

mpeg4 dan?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 05 januari 2002 15:13 schreef BoboChan het volgende:
mpeg4 dan?
=divx

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

HA->AVH

Verwijderd

Philips maakt deze apparaten al, in amerika worden ze door tivo en nog wat andere bedijven verkocht. Realtime tv pauzeren, tegelijk opnemen en afspelen, zoom etc alles zit er in, ding download een tv gidsje jij geeft aan wat je leuk vind en je hebt altijd 40 uur leuke tv on demand klaar staan want 't ding neemt gewoon op wat hij denkt dat je leuk vind.. tv kijken wanneer het mij uit komt! Briljant! Ik heb philips in juni/juli verleden jaar benaderd waneer ze die apparaten in nederland gingen verkopen maar ze hadden wat problemen met de providers van programma gegevens oid. :'(

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Inderdaad, in Amerika hebben ze allemaal de TiVo enzo, die download elke nacht een nieuwe programmagids en neemt dingen op aan de hand van jouw voorkeuren (gewoon op een harde schijf).. errug vette apprataten, ik hoop dat ze hier ook snel te krijgen zullen zijn.

Verwijderd

jullie begrijpen het grote voordeel van de pc als videorecorder niet..
Je kunt alles direkt bewerken en je hoeft geen apart kastje te kopen en aan te sluiten.
Scheelt een hoop kabels...

Verwijderd

Het grote nadeel is dat je PC zo vaak vast loopt als je er mee wil capturen dat het geen vervanging voor de videorecorder kan zijn. (Mijn PC althans)

Verwijderd

PLUS........ dat je een pc niet als video archief kan gebruiken.
Je zal als je iets eeuwig wil bewaren of voor langere tijd(van video+audio materiaal) toch op iets moeten kunnen wegschrijven.
of je nu van de tv captured of van iets anders(video?)je harddisk raakt op den duur vol.

ik doe het zo» ik schrijf alles weg op een Mini DV Tape. (ongecompressed capturen»bewerken»weg ermee) neemt veel ruimte in beslag maar ik hou nu eenmaal niet van compressie.

Kwaliteit is enorm! 500 beeldlijnen blijven behouden, beeld ziet er warm uit.. en blijft voor altijd goed op een mini dv tape. en mn harddisk weer leeg...

greetings ik ga nu ff om een pintje. :9~

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:36
PC als Videorecorder... probeer ook aan C'T s van de afgelopen maand(en) te komen. Die lui hebben de afgelopen tijd alle soorten mogelijkheden geïnventariseerd: van een zelfbouw huiskamer-model project tot aan PVR videokaarten (Hauppauge, of de AIW) tot aan softwarematige MPEG1/2 encoders.

Conclusie die zij eruit trokken (en ik kan erin meekomen) is, dat de PC er al helemaal klaar voor is, zeker bij een hardwarematige oplossing zoals de PVR, maar dat er nog wel veel obstakels weggeruimd moeten worden.

Zo is er bijvoorbeeld het software aspect: goed werkende, gebruiksvriendelijke, software maken is blijkbaar nog moeilijk. Zo werken bij de PVR van Hauppauge de drivers nog niet lekker en zijn de capture- en timer- mogelijkheden nog steeds zeer beperkt en gebruiks-onvriendelijk. Ook de mogelijkheid om bv. het beeld op pauze te zetten en even later verder kijken terwijl ondertussen het lopende programma wordt ge-captured schijnt in praktijk nog tegen te vallen of moeilijk bereikbaar te zijn.

Het nadeel van software encoders was, dat je PC echt optimaal moet lopen (en minimaal rond de ghz. ), dus geen glitches door andere progs die veel CPU gebruiken, etc. om dit echt haalbaar te maken. En de kwaliteit was nog niet altijd even denderend. (geldt trouwens ook voor de PVR).

De harddisk-videorecorder had veel potentieel om wat te worden: Snel, net zo gebruiksvriendelijk als een VCR en goede kwaliteit. Is alleen geen echte PC-videorecorder :)

Overigens, DivX mensen: Jullie idee is leuk, maar uit mijn ervaring blijkt dat DivX niet echt lekker werkt, even afgezien van de benodigde CPU power. DivX werkt lekker voor het rippen vanaf DVD. Dus vanaf een bron met maar heel weinig achtergrond-/signaalruis. Bij analoge TV moet je wel zo'n verrekte mooie ontvangst hebben om niet al te veel ruis te hebben. En ik heb gemerkt dat DivX daar niet echt lekker mee omgaat, tenzij in hogere bitrates. Wat dat betreft lenen den PVR-achtige oplossingen met gewoon de standaard Mpeg1/Mpeg2 hier beter voor (ookal hebben die dit verschijnsel ook wel). Achtergrondruis wordt gewoon veel te blokkerig en dit gaat iritant opvallen. Dan houd ik toch liever de goede oude VHS :9

Ik denk dat al met al, in ieder geval de komende jaren, het gebruik van de PC als videorecorder nog wel meer voor tweakers en mensen met veel computer ervaring weggelegd zal blijven. Ik denk dat voor de massa consument eerder de huiskamer DVD-recorder zal gaan doorbreken.

Ik denk dat de gemiddelde consument behoefte heeft aan iets wat net zo werkt als de normale videorecorder: dit is ze immers gewend. Als de DVD-recorder die bv. Philips nu op de markt heeft gebracht een beetje betaalbaar gaat worden en de media niet al te duur, dat deze dan definitief in de huiskamer zal gaan doorbreken voor het digitaal opnemen en archiveren van TV programma's. En niet de PC.

En... ik denk dat de meeste mensen hun PC ook niet zullen vertrouwen als videorecorder: Veel mensen draaien nog steeds windows 98 en zo, en die zijn gewoon veeeeel te instabiel om je PC continu te laten draaien zodat ie programma's gaat opnemen. XP zal hier veel aan verbeteren, maar toch: ik denk dat het vertrouwen van veel mensen in de PC wat dat betreft niet groot zal zijn....

Maar goed, de tijd zal het gaan leren :)

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Poiter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 14:54
Ik heb sinds kort de Topfield TF4000PVR, een satelietontvanger met ingebouwde 40GB harde schijf. En ik moet zeggen, dit is echt ideaal! Je zit bv een film te kijken en de telefoon gaat; Je drukt em dan gewoon op pauze, en als je klaar bent met telefoneren kijk je gewoon weer verder... Helaas zit er geen snelle interface op voor connectie met bv een pc, maar de toekomstige apparaten zullen dat waarschijnlijk wel hebben verwacht ik...

• eymey
Op zondag 06 januari 2002 00:55 schreef Poiter het volgende:
Ik heb sinds kort de Topfield TF4000PVR, een satelietontvanger met ingebouwde 40GB harde schijf. En ik moet zeggen, dit is echt ideaal! Je zit bv een film te kijken en de telefoon gaat; Je drukt em dan gewoon op pauze, en als je klaar bent met telefoneren kijk je gewoon weer verder... Helaas zit er geen snelle interface op voor connectie met bv een pc, maar de toekomstige apparaten zullen dat waarschijnlijk wel hebben verwacht ik...
Dat is inderdaad het ideale voorbeeld van een PVR... helaas kunnen de software en computerhardware makers die dit claimen te bieden dit dus nog niet echt waarmaken... deels door beperkingen van zelfs de huidige CPU's en deels omdat ze te dom zijn om goede en makkelijke software te schrijven....

Maar we zitten inderdaad op de goede weg :)

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-03 07:56
Is een 500 mhz celeron met een tvkaartje genoeg om 1/2 pal tv op te nemen? in mono trouwens

Verwijderd

Net misschien....
Op zondag 06 januari 2002 17:59 schreef arjandijk het volgende:
Is een 500 mhz celeron met een tvkaartje genoeg om 1/2 pal tv op te nemen? in mono trouwens

• eymey
Op zondag 06 januari 2002 17:59 schreef arjandijk het volgende:
Als je niet realtime DivX of MPEG wilt doen, maar bv. AVI met Lossless HUFFYUV codec of gewone Motion-JPEG codec, dan kan het zat. Dat kon ik met een pentium 120 al :)

Realtime DivX hoef je niet over te denken... en mpeg1 kan misschien kantjeboord :)

Pagina: 1