Toon posts:

RIMM geheugen, een aflopende zaak ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ook ik verkeer in de luxe situatie dat ik voor mezelf een prettig systeem mag samenstellen zonder hierbij al te zeer op de prijs te moeten letten. Omdat ik wil gaan voor maximale compatibileit en stabiliteit dacht ik aan de volgende combi :

Asus P4T, P4 1,7 GHz, 2 x 256 MB RIMM

Toen ik hiervoor bij een niet nader te noemen computerwinkel een offerte liet maken kreeg ik te horen dat er geruchten de ronde gingen dat RIMM geheugen wellicht een kort leven beschoren zou zijn en dit een aflopende was. Weet iemand hier meer van ? Zijn er zinnige alternatieven voor de langere termijn ?

Verwijderd

Het gerucht dat je gehoord hebt betreft waarschijnlijk de patenten van RAMBUS op het RIMM geheugen. Daarover lopen in de States enkele rechtszaken, waarvan enkele in het nadeel van RAMBUS zijn afgelopen. Verwacht nier dat de technologie daardoor zal verdwijnen, wel dat het RIMM geheugen iets goedkoper zal worden als iedereen het mag maken zonder toestemming (en percentages) van RAMBUS.

Greetz,

Metallican

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08 17:07
Langere termijn kan niemand wat van zeggen. Je kan wel DDR-SDRAM nemen, maar over een tijdje is PC2100 ook al weer achterhaald om maar een mogelijk voorbeeld te geven. An sich is RDRAM een mooie techniek, helemaal als ze 't spul goedkoper maken (wat dankzij de RIMM's met minder banken ook zal gebeuren). Daarnaast zit er nog van alles in de pijplijn: PC1066, PC1200, 32bit en 64bit i.p.v. de huidige 16bit (reken eens uit wat dat voor bandbreedte heeft :P ). Een bijkomend voordeel van de hogere snelheid is de afnemende latentie (een major bummer van RDRAM); PC1066 heeft ongeveer dezelfde latentie waarde als PC133. Als je het mij vraagt zit er zeker wel toekomst in, alleen in andere vorm, net als PC2100 zal evolueren naar PC2700 en wellicht verder (maar daar zijn met de huidige techniek de grenzen eerder bereikt).
Wie het weet mag het zeggen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op donderdag 03 januari 2002 21:12 schreef Bakkei het volgende:
Ook ik verkeer in de luxe situatie dat ik voor mezelf een prettig systeem mag samenstellen zonder hierbij al te zeer op de prijs te moeten letten. Omdat ik wil gaan voor maximale compatibileit en stabiliteit dacht ik aan de volgende combi :

Asus P4T, P4 1,7 GHz, 2 x 256 MB RIMM

Toen ik hiervoor bij een niet nader te noemen computerwinkel een offerte liet maken kreeg ik te horen dat er geruchten de ronde gingen dat RIMM geheugen wellicht een kort leven beschoren zou zijn en dit een aflopende was. Weet iemand hier meer van ? Zijn er zinnige alternatieven voor de langere termijn ?
laat dit nu net de config zijn dit ik komende week mag verwachten :) (alleen dan met 1gb rimm geheugen erin (2x512mb), hoezo aflopende zaak? in de high endmachine zul je het nog wel tegen blijven komen, ook in de toekomst nog wel

ik maak me er in ieder geval geen zorgen om,

A wise man's life is based around fuck you

• Abbadon
  • Laatst online: 22-08 17:07
Oh, met P4T bedoel je neem ik aan P4T-E? De P4T (zónder E) is een socket 423 bord, en daarmee zit je op een doodlopend spoor. De P4T-E is een socket 478 bord waar (nabij) toekomstige Northwoods ook nog op passen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op donderdag 03 januari 2002 21:43 schreef abbadon het volgende:
Oh, met P4T bedoel je neem ik aan P4T-E? De P4T (zónder E) is een socket 423 bord, en daarmee zit je op een doodlopend spoor. De P4T-E is een socket 478 bord waar (nabij) toekomstige Northwoods ook nog op passen.
correct, die bedoel ik, socket 478

A wise man's life is based around fuck you

• FreeRider
  • Laatst online: 06-07 22:45
Dit vraag ik me nou ook een beetje af... Er zijn weinig producenten (alleen Samsung?) en je ziet het veel minder in prijslijsten etc... Het zou best aflopend kunnen zijn omdat Intel nu ook zelf DDR chipsets aanbiedt. Als dat gedoe met die patenten over is dan zouden wel meer fabrikanten het kunnen maken, en zou de prijs wat normaler kunnen worden, waardoor het meer mainstream zou kunnen worden. Het zou net zo'n leven kunnen hebben als 5V DIMM's of 486 borden met PCI sloten, die verdwenen ook in no-time van de markt (door een beter concept). Op dit moment is het dacht ik met doorvoer wel het snelste, . Het is altijd moeilijk te zeggen met die computers ;)

Concrete Loop Watercooling

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
het feit dat intel zelf komt met de 845D chipset geeft al aan dat het met rimm een aflopende zaak is.
rimm is technisch een prima product, het is gewoon veels te duur

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Een p4 met ddr333 RAM presteert even goed en (niet onwaarschijnlijk) op termijn beter als een p4 met pc800rdRAM, maar goed DAT kan natuurlijk ook weer evalueren, voor de nabije toekomst lijkt ddr toch het massaproduct te worden. (al valt er nu eigenlijk nog geen waterdichte voorspelling op te maken) Momenteel zit je met beide goed qua prestaties in ieder geval. :)

Verwijderd

Daar hebben ze dan alleen wel 2 jaar langer over gedaan ?!

>:)
Op donderdag 03 januari 2002 23:42 schreef eelcoz het volgende:
Een p4 met ddr333 RAM presteert even goed en (niet onwaarschijnlijk) op termijn beter als een p4 met pc800rdRAM, maar goed DAT kan natuurlijk ook weer evalueren, voor de nabije toekomst lijkt ddr toch het massaproduct te worden. (al valt er nu eigenlijk nog geen waterdichte voorspelling op te maken) Momenteel zit je met beide goed qua prestaties in ieder geval. :)

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

inXs

known as inXs

Ik denk niet dat RIMM een aflopende zaak is.. Het is lekker snel en het wordt in de toekomst nog wel goedkoper.. Het probleem is nu alleen nog de prijs daarom wordt het nog zo weinig aangeboden.

superB

Pagina: 1