Schaam me eigenlijk dat ik het moet vragen, maar hoe kan ik onder linux (Slackware) in een lan de hostnaam opzoeken die hoort bij een bekend IP, iets vergelijkbaars met ping -a onder windows? Nslookup / dig / host schieten direct het net op (en vinden dus niets).
Ik ken geen windows, maaruhOp donderdag 03 januari 2002 20:22 schreef Bene het volgende:
Schaam me eigenlijk dat ik het moet vragen, maar hoe kan ik onder linux (Slackware) in een lan de hostnaam opzoeken die hoort bij een bekend IP, iets vergelijkbaars met ping -a onder windows?
code:
1
| host <ip-nummer> |
doet volgens mij precies wat je wilt..
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
Bij mij werkt host toch ook goed als ik het in een lokaal netwerk draai, of ik begrijp de vraag niet goed:
[edit: en nu is moto-moi me te snel af
]
code:
1
2
3
4
5
6
| odysseus@odysseus:~$ host 192.168.0.22 Name: midas.localdomain Address: 192.168.0.22 Aliases: midas midas odysseus@odysseus:~$ |
[edit: en nu is moto-moi me te snel af
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Top. Ik dacht al dat er met mij wat mis was.
XXXX@geiledoos:/home/XXXX# host -a 192.168.0.2
Trying "2.0.168.192.in-addr.arpa."
Host 2.0.168.192.in-addr.arpa. not found: 3(NXDOMAIN)
en dan zie ik:
Received 108 bytes from 195.96.96.97#53 in 95 ms
Da's de DNS van Casema. Hij lijkt alle (ALLE) DNS aanvragen direct naar buiten te sturen. Geloof dat ik een configuratie probleempje heb.
XXXX@geiledoos:/home/XXXX# host -a 192.168.0.2
Trying "2.0.168.192.in-addr.arpa."
Host 2.0.168.192.in-addr.arpa. not found: 3(NXDOMAIN)
en dan zie ik:
Received 108 bytes from 195.96.96.97#53 in 95 ms
Da's de DNS van Casema. Hij lijkt alle (ALLE) DNS aanvragen direct naar buiten te sturen. Geloof dat ik een configuratie probleempje heb.
Hmm, draai je zelf nog bind of zo? Misschien dat die dns-requests afvangt en naar buiten doorstuurt...
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Yup. Alles werd doorgeschopt, probleem nu opgelost, host retourneerd weer normale waardes 
2.0.168.192.in-addr.arpa. domain name pointer wg-bjornhald.xx.xxxxxxx.com.
2.0.168.192.in-addr.arpa. domain name pointer wg-bjornhald.xx.xxxxxxx.com.
Pagina: 1