• 4tune
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-02 13:12
Stel je hebt twee digitale camera's.

De eerste is een 2 megapixel met 6x optische zoom.
De tweede een 4 megapixel met 3x optische zoom.
Beide maken onder gelijke omstandigeheden even goeie foto's.

Mag je dan stellen dat een plaatje met de tweede camera genomen op 3x optische en 2x digitale zoom er net zo goed uitziet als een plaatje genomen met de eerste op 6x optische zoom?

Verwijderd

Nee want bij digitale zoom gaat de kwaliteit om laag, maar een hogere resolutie zorgt wel voor een grotere foto dus ook al meer detail. Dus ik denk dat 3x zoom dan wel voldoende is. Maar over welke camera's gaat het hier misschien is er iemand met ervaring.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 17:57
hmmmz, je vergeet dat die andere cam en hogere resolutie heeft, dus dat wat er van kwalie 8teruitgaat (pak een kader en blaas dat op) komt mischien qua pixels en kwali mischien wel weer overheem met die 6x optische zoom, maar goed.. Mij is altijd vertelt dat optische beter is dan didgi zoom.. , op gelijke mpix dan...

Eingelijk heb ik geen idee, maar ik zou gaan voor de meer mpix

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• 4tune
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-02 13:12
Ja, ik was al van plan voor meer megapixels te gaan, maar ik hoor(lees) dat er eigenlijk niets tegen veel optische zoom opkan.

bdw, mijn vraag gaat niet over een bepaalde camera.
Ze zijn hypothetisch.

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-03 07:40

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

dat vraag ik me dus ook af,
als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.megapixel.net/reviews/canon-g2/gfx/g2-frontoff.jpg Canon G2 (4MP/3xzoom)
vs
Afbeeldingslocatie: http://www.megapixel.net/reviews/oly-c2100/gfx/c2100-34front.jpg Olympus 2100UZ (2.1MP/10xzoom)

ik zou niet weten welke beter is... wie wel?

¯\_(ツ)_/¯

• FalconM
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Digitale zoom is eigenlijk onzinnig: met elk fotobewerkingsprogramma kun je het zelfde doen wat je digicam dan ook doet, de foto 'opblazen'. Vaak zijn fotobewerkingsprogramma's hier zelfs beter in, ze hebben er meerdere technieken voor, zoals bicubic, bilinear of nearest neighbor, om maar eens wat termen te noemen.
Het enige dat echt telt voor de 'hoeveelheid zoom' is de maxiamle brandpuntsafstand bij optische zoom (uitgedrukt in mm's).
Bij bovengenoemde camera's zal de 10x optische zoom van de Olympus dus een betere kwaliteit opleveren dan de 3x optische zoom van de G2. Zou die 10x zoom digitaal zijn dan zou de 3xoptische zoom van de G2 weer beter zijn.
De kwaliteit ervan wordt door twee dingen bepaald, nl. de lenskwaliteit en de CCD-chip kwaliteit. Dat laatste heeft overigens maar weinig te maken met het aantal pixels: een 3MPixel Canon EOS-D30 maakt betere plaatjes dan een 4MPixel Canon PowerShot G2. Nadeel is alleen dat je bij die eerste een beperking hebt in het formaat waarin je de foto af laat drukken.

Duidelijk zo ? >:)

Volvo V70 D5 my2011

Verwijderd

Het zit zo:

Een 2MP camera met 6x optische zoom haalt op maximale bereik (1600x6)x(1200x6)=9600x7200 optische resolutie. Let wel dat je dan maar een klein deel van die afmeting fotografeert (1/6 x 1/6 = 1/36e), in andere woorden, je zou 36 fotos moeten nemen om het gehele beeld (die je zonder zoom ziet) te kunnen fotograferen.

Een 4MP camera met 3x optische zoom haalt op maximale bereik (2272x3)x(1704x3)=6816x5112 resolutie, maar je fotografeert dan wel 1/9 van die afmeting.

Als je op maximale resolutie van je toestel fotos neemt heeft digitale zoom geen zin, het vergroot het plaatje alleen maar en voegt niets toe aan de werkelijke (optische) resolutie. Beter is dan om in fotosjop o.i.d het plaatje te resizen.
Maar, als je fotos neemt in lagere resolutie dan je toestel aankan, en dan digitaal inzoomt, zal het toestel de foto in hogere resolutie nemen en de randen 'croppen'.

Als vuistregel geldt: neem de foto in de hoogste resolutie die je apparaat aankan, wel of niet met optische zoom, maar zonder digitale zoom, en bewerk deze dan op je PC met je favoriete plaatjesbewerkingsprogramma.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:22
Op vrijdag 04 januari 2002 14:26 schreef beschuitfluiter het volgende:
dat vraag ik me dus ook af,
als voorbeeld:
[afbeelding] Canon G2 (4MP/3xzoom)
vs
[afbeelding] Olympus 2100UZ (2.1MP/10xzoom)

ik zou niet weten welke beter is... wie wel?
die 2de is wel op een circuit (zoals zandvoort) met zijn 10x zoom, daar heb je heel veel aan een ''grote zoom''.
Voor dagen uit enzo zou ik de Canon G2 kopen
En ik zou ook wel de Canon kopen. Want daar kunnen ook weer extra lenzen op :)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Firecow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

die cannon is wel 10 x zoom mooier :z

Canon EOS 80D En wat glaswerk

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:22
Op vrijdag 04 januari 2002 15:59 schreef Firecow het volgende:
die cannon is wel 10 x zoom mooier :z
ehh die canon heb maar 3x optische zoom
bedoel je dus: 10x zo mooi??
Daar heb je wel gelijk in, die canon is echt veel mooier.
Maar op een circuit is 10x zoom veel handiger. Mijn canon powershot a20 met 3x optische zoom is niet wat :( , maar voor de rest is die 3x optische zoom meer dan genoeg

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Firecow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

Op vrijdag 04 januari 2002 22:19 schreef PASware het volgende:

[..]

ehh die canon heb maar 3x optische zoom
bedoel je dus: 10x zo mooi??
Daar heb je wel gelijk in, die canon is echt veel mooier.
Maar op een circuit is 10x zoom veel handiger. Mijn canon powershot a20 met 3x optische zoom is niet wat :( , maar voor de rest is die 3x optische zoom meer dan genoeg
10 x zo mooi ja maar omdat dit topic over zoom ging zei ik 10 x zoom >:)

Canon EOS 80D En wat glaswerk

Pagina: 1